Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود ملکی، برگزیده کتابسال حوزه در سال 97، محقق و پژوهشگر مجمع الفکر الاسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح رساله دکتری خود که منجر به کسب رتبه برگزیده شد پرداخت و گفت: عنوان رساله دکتری بنده «بازپژوهی منابع کافی» بود که در آن به منابعی پرداختم که مرحوم کلینی از آن استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند که کلینی روایات خود را از آخرین فرد در سلسله سند که صاحب کتاب است گرفته، تصریح کرد: بنده در این تحقیق و تتبع علمی و در حد اطمینان بالا اثبات کردم که عمده منابع کلینی از اساتید وی، اساتید اساتید و اساتید اساتید اساتید ایشان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه اگر سند، تکرار زیاد داشته باشد نشانگر آن است که ناقل حدیث از آخرین فرد صاحب کتاب آن روایت را گرفته است، بیان کرد: بنده در این تحقیق که رساله دکتری بنده در جامعةالمصطفی(ص) است نشان دادم که در مورد روایات کلینی عمدتاً این مسئله صدق نمی‌کند.

وی تصریح کرد: برای مثال در یکی از روایاتی که کلینی آورده است، چهار نفر در سلسله سند او وجود دارند؛ علی بن ابراهیم، صاحب تفسیر؛ پدر علی بن ابراهیم یعنی ابراهیم بن هاشم و ایشان هم از نوفلی و نوفلی از سکونی که از یاران امام صادق(ع) است روایت را گرفته است. براساس رأی و نظر مشهور محققان، کلینی این روایت را از کتاب سکونی گرفته، ولی معتقدم که کلینی روایت مذکور را از علی بن ابراهیم و یا پدر ایشان گرفته است، هر چند ممکن است کتابی از سکونی هم در دست وی بوده است.

این محقق و پژوهشگر مجمع‌الفکرالاسلامی با بیان اینکه در این رساله اعتبارسنجی بیشتر کتب نیز انجام شده و از آن می‌توان به عنوان یکی از وجوه ممیزه این اثر نام برد اظهار کرد: در این تحقیق، کل کتاب محاسن برقی با کافی مقایسه شده و به این نظریه رسیده‌ام که در سطور فوق تشریح شد.

وی به تقدیر از زحمات محققان و مسئولان مرکز کامپیوتری علم اسلامی(نور) پرداخت و اظهار کرد: یکی از عوامل مهم و مؤثر و تسهیلگر در ارائه این نظریه، نرم‌افزار جامع الاحادیث بود که در ان امکان مشابه‌یابی وجود دارد و توانستم این کار را به ثمر برسانم.

عرضه کافی به امام زمان(عج) قابل اثبات نیست

ملکی در پاسخ به این سؤال که در مورد کتاب مرحوم کلینی(اصول، فروع و روضه کافی) این مسئله مطرح است که چون ایشان در دوره غیبت صغری زندگی می‌کرده مورد تأیید حضرت حجت(عج) قرار گرفته است، آیا این مسئله می‌تواند صحت داشته باشد، بیان کرد: چنین چیزی ثابت شده نیست، تعبیری در مورد این کتاب با عنوان «کاف لشیعتنا» آمده، ولی این روایت، منبع و مصدر معتبری ندارد و معلوم نیست از کجا ذکر شده است. البته امکان عرضه این اثر به امام زمن(عج) وجود داشته، ولی اثبات نشده است.

وی تصریح کرد: تعبیری از ملاخلیل قزوینی نیز مبنی بر اینکه هر جا در کافی «قال العالم» آمده نشان می‌دهد که روایت از امام زمان(عج) است بیان شده، ولی در تحقیقی که بنده داشتم به این نتیجهرسیدم که ایشان فرموده است «قال العالم» می‌تواند امام عصر(عج) باشد، یعنی نظر ایشان هم احتمال را بیان کرده و نه قطعیت؛ بنابراین این مسئله قابل اثبات نیست.

منشأ ضعیف دانستن کافی

این نویسنده و محقق در پاسخ به این سؤال که در مورد روایات کتاب کافی نیز بیان شده که 9 هزار حدیث ضعیف دارد آیا با وجود این مقدار روایت ضعیف، می‌توان به این اثر روایی به عنوان منبع استناد کرد؟ گفت: اولین کسی که کافی را به ضعیف و قوی تقسیم‌بندی کرد علامه مجلسی است. البته با این توضیح که مجلسی، در مرآة و در مقدمه آن فرموده است که این تقسیم‌بندی صرفاً در روایات متعارض قابل کاربرد و تأثیر است؛ یعنی صرفاً اگر به یک یا چند روایت معارض برخورد کردیم برای حل تعارض به آن می‌توان روایت قوی را مبنا قرار دهیم، ولی متأسفانه برخی این جمله ایشان را بدون توجه به مقدمه مستمسک گرفته و ضعف 60 تا 70 درصدی را به کافی نسبت می‌دهند.

وی با بیان اینکه تا قرن هفتم ملاک اعتبارسنجی روایات، کتب روایی بود و نه سند روایت، ولی بعد از قرن هفتم، یعنی دوره علامه حلی این مبنا تغییر یافت، تصریح کرد: مبنای قدما را در اعتبارسنجی روایات کافی قبول داریم و نه مبنای متأخرین که بعد از قرن هشتم که تنها به سلسله سند نگاه می‌کردند و این رویه در دوره معاصر و در دوره حیات علمی آیت‌الله خوئی رواج بیشتری یافت.

عمده روایات کافی معتبر است

ملکی با تاکید بر اینکه حجم روایت ضعیف در کافی بر مبنای قدما بالا نیست، لذا روایات کافی شریف معتبر هستند، اظهار کرد: البته تحقیق بنده در مورد اصول است، ولی در فروع هم این نظر را قبول دارم.

وی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از جشنواره کتاب سال حوزه در سال جاری چیست، بیان کرد: این جشنواره از حیث حرکت به سمت بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی موفق عمل کرده و توجه بیشتر به مباحث میان رشته‌ای و متناسب با نیاز جامعه در آن مشهود است.

این پژوهشگر و نویسنده آثار دینی ادامه داد: البته تنها چهار برگزیده برای جشنواره آمار پائینی است و معتقدم باید برای آن تدبیری جدی اندیشیده شود. البته برخی آثار از جمله در رشته قرآن قابلیت انتخاب به عنوان برگزیده را داشتند ولی شایسته تقدیر شدند و برخی آثار نیز در حد شایسته تقدیر بود، ولی به عنوان برگزیده منتخب شدند.

وی تاکید کرد: خوب نیست که در حوزه قرآنی آثار برگزیده و یا اثر برگزیده نداشته باشیم؛ زیرا قرآن، کتاب زندگی و دین ما است و باید توجه به آن از سایر رشته‌ها بیشتر باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تیرنگ» نوشته چهار نویسنده به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب دربرگیرنده چهار نمایشنامه از چهار نویسنده جوان کشورمان است.

«تیرنگ» عنوان کتابی است که چهار نمایش‌نامه با عناوین «سرخ او»، «کسی در گور می‌گرید»، «میراِشکار» و «میان‌بر» را در خود جای داده است.

«سرخ او» به قلم مهیار هزارجریبی، برداشت آزادی از یک زندگی واقعی است که با محوریت شخصیت‌های «ننه حوا»، «گل نسا»، «آقای مهندس»، «خسرو» و «صبور» نوشته شده است.

«کسی در گور می‌گرید» از محمد فخرایی‌مطلق به بیان واگویه‌های مردمان جنوب به خصوص ناخداهای این خطه در مواجهه با طوفان و دیگر خطرات دریانوردی و نجات آن‌ها توسط پریان دریایی می‌پردازد که در لحظه به لحظه آن با مراسمی قدیمی به اسم «زار» بیشتر آشنا می‌شویم.

نمایش‌نامه سوم با عنوان «میراِشکار» از بهناز دوستی پاشاکلایی تصویری از مقاومت و تلاش یک زن مازندرانی برای حفظ بقا و موقعیت و حریم خود است. زنی به نام شوکا با شغل میراشکاری که اغلب شغلی مردانه است، مراقبت از جنگل، مزارع و دامِ اهالی را بر عهده می‌گیرد و در روزهای حماسه قیام مردم آمل و در دل شب با چریکی از گروه سربداران جنگل، در میانه‌ جنگل مواجه می‌شود.

آخرین نمایش‌نامه با نام «میان‌بر» از سجاد بحری نمایشی از روزهای پایانی جنگ تحمیلی و تصمیماتی است که مردم سرزمین ما گرفته‌اند. تصمیماتی مانند رفتن یا ماندن.

این کتاب با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6087732 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد
  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • زمان‌بندی ۵۷۵ پروژه فعال در شهر اصفهان انجام شد
  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود
  • گروه بندی و زمان مسابقات فوتبال مناطق رده سنی امید