Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@00:15:34 GMT

خوشبختی یعنی زیست مؤمنانه با وجود تمام مشکلات

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۷۸۱۲

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ طی آئینی مراسم گرامیداشت سالروز وفات حضرت ام‌البنین‌(س)، مادر حضرت ابوالفضل العباس(س) شامگاه 30 بهمن ماه، از هیئت امنای آستان مقدس امامزاده قاسم(ع) کوی شغاب منطقه 2 بوشهر و با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در محل این آستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم بیان کرد: لذت‌های دنیوی زودگذر است و می‌بایست لذت‌های بهشتی در زندگی ما در اولویت قرار داشته باشد و انسان باید طوری زندگی کند که در زیست او نشاط ایمانی و معنوی جریان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثمره ارتباط با پروردگار سبحان بهشت است

نویسنده کتاب «شکوه امر خدا» در ادامه افزود: ارتباط با پروردگار سبحان یکی از لذائذ دنیوی و ثمره‌اش بهشت است و در این رابطه خداوند قادر انسان را طوری آفریده که محب خداوند بوده و این یک نعمت الهی به انسان است.

وی به فلسفه برقراری عدالت توسط امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: امام زمان(عج) کشتی نجات، پرچم‌دار عدالت و هدایت تمامی مردم ادیان الهی به نور ایمان و قرآن، حق مبین و حقیقت آفرینش است و همچنین هدف از برقراری عدالت در دوران حکومت مهدوی این است که انسان فراغت پیدا کند تا به سمت معنویت برود.

حجت‌الاسلام پناهیان اضافه کرد: خوشبختی بر پایه زندگی مادی این نیست که هیچ مشکلی نداشته باشید، بلکه خوشبختی یعنی اینکه بتوانی با وجود تمام مشکلات باز هم شادمانه و بر پایه معنویت و نشاط ایمانی زندگی کنید.

وی با ابراز اینکه ناامیدی وزنه سنگینی است که در راه رسیدن به موفقیت به پاهای خود می‌بندید، گفت: برخی از شما متنفرند نه به این خاطر که کار بدی انجام داده‌اید، بلکه به این خاطر که انجام کارهای خوبی که به‌راحتی از پس آن برمی‌آیید، آرزوی آنها است و به این نکته اجتماعی توجه کنید که زندگی شما محصول انتخاب لحظه به لحظه شما است.

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار کرد: ایمان باید درون قلب باشد و این که پروردگار عالم در آیه 7 سوره حجرات بیان فرمود: «وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی‏ قُلُوبِکُمْ»، نکته بسیار مهمّی است که ایمان در قلب است؛ یعنی به لسان نمی‌شود بیان کرد، «الْإِیمَانُ مَا وَقَرَ فِی الْقُلُوبِ» و حالا باید از خودمان بپرسیم که ایمان در چه چیزی دیده می‌شود؟ و پاسخ این است که در اعمالمان «وَ صَدَّقَتْهُ الْأَعْمَالُ»؛ یعنی اعمال باعث می‌شود که انسان ببیند راست می‌گوید، واقعاً مؤمن است، یا مؤمن نیست و یا ایمان به پروردگار عالم دارد یا ندارد.

زندگی معنوی لذت دنیوی و اخروی را در بر دارد

وی با اظهار اینکه گرفتاری مادی آزمون الهی خداوند رحمان از انسان است، بیان کرد: انسان‌ها در زندگی گرفتاری معنوی ندارند زیرا در زندگی معنوی این نسبت وجود ندارد، بلکه لذت دنیوی و اخروی را در بر دارد و همچنین هر‌کس که دیندار نیست زندگی‌اش سخت‌تر است.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه جهنم جرم لذت نبردن از معنویت و همچنین بهشت پاداش لذت بردن بیشتر از معنویات است، افزود: لذت انسان از معنویت موجب می‌شود که انسان سریع‌تر به بهشت راه داده شود و همسایه صالحین، شهدا و نیکوکاران شود.

وی با تاکید بر اینکه سعی کنید جلسات روضه‌های هفتگی را در منازل خود برپا کنید، گفت: برای رسیدن به لذت‌های معنوی در زیارت عاشورا و دیگر مناسبت‌های مذهبی و شعائر دینی باید منتظر بود و درب خانه اهل بیت خاتم‌الانبیاء‌(ص) را محکم بکوبیم و بدین جهت است که هر کس از لذت‌های معنوی بهره ببرد سریع‌تر به پاداش‌های الهی در بهشت می‌رسد.

بهشت؛ پاداش احسان و نیکی 

مدرس حوزه و دانشگاه در پایان بیان کرد: خداوند رحیم در آیه 60 سوره مبارکه الرحمن «هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» به آداب احسان و نیکی پرداخته و پرسشگرانه بیان می‌کند که آيا پاداش احسان جز احسان است؟؛ ما نیز با استفاده از علم تفسیر پاسخ می‌دهیم، بله خداوند رحمان خوشحال می‌شود که انسان از نعماتش بهره‌برداری کرده است و به خاطر همین احسان و نیکی، خداوند سبحان بهشت را روزی بنده می‌کند.

گزارش ایکنا حاکی است، مردم مؤمن بوشهر با مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی میثم بهرامی و محمدرضا رازقی‌پور در سوگ «مادر مدافعان حرم حسین(ع)» به عزاداری پرداختند.

تجلیل از 4 مادر شهید

گفتنی است، در این مراسم از مادر شهیدان «سید مظفر موسوی، ابراهیم پیکار، فردین احمدی‌فر و ابراهیم تلیانی» از سوی هیئت مذهبی رزمندگان اسلام تجلیل به عمل آمد.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا پاداش جهنم بهشت احسان و نیکوکاری انسان زندگی معنویت بوشهر امام زمان عدالت هدایت مردم حکومت مهدوی ثمره خدا پروردگار تجلیل از خانواده شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان اینکه طی ۲۰ سال اخیر مسائل محیط زیستی اعم از ریزگردها، زباله شهرهای شمالی در ساحل، از بین رفتن جنگل‌ها، زمین خواری، کوه خواری، ماسه خواری و دسترسی زیاد به دریا افزایش یافته، گفت: لازم است مسئولان کشورهای مختلف این مسائل را جدی‌تر تلقی کنند؛ چرا که زمین توان پذیرش جمعیت بیشتر ‌و استفاده و رفاه تصنعی را ندارد.

استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل به مناسبت هفته «زمین پاک» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انسان از ۱۰ هزار سال پیش کشاورزی و یکجا نشینی و توسعه شهرها را شروع کرد که حدود ۳۰۰ سال پیش وارد انقلاب و دوره صنعتی شد و به طور خاص بعد از جنگ جهانی دوم وارد دوره جدیدی شد و عصر جدیدی شروع شد که ۲۰۰ سال پیش وجود نداشت.

عزیر عابسی تصریح کرد: این عصر جدید با افزایش جمعیت به شدت زیاد انسان از ۱ به ۸ میلیارد و افزایش سطح رفاه و بهداشت‌ انسان که همه و همه در پی آن مصرف بالای آب، انرژی، تغییر کاربری اراضی و تولید زباله را نیز به همراه داشته روبرو شد.

وی با اشاره به اینکه به گفته بسیاری از افراد در گذشته این مشکلات وجود نداشت که کاملا درست است، خاطرنشان کرد: در قدیم پلاستیک نبود، نوشیدنی‌ها در ظرف‌های یکبار مصرف استفاده نمی‌شد، زباله‌های الکترونیکی اصلا وجود نداشت.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل ادامه داد: این موارد مسائل هزاره جدید، سده جدید و شاید حتی طی۳۰ سال اخیر است که باعث فشار زیاد به طبیعت شده است.

وی افزود: زباله‌هایی که طبیعت نمی‌تواند در خود جذب و هضم کند، منابع آبی که دیگر طبیعت برای فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی ندارد همچنین منابع سوختی که از اعماق زمین خارج و وارد اتمسفر می‌شود موجب گرمایش زمین شده است.

عابسی با اشاره اینکه دوره جدید، دوره‌ای است که زمین تحت فشار است و نیاز به حمایت دارد، افزود: باید ۸ میلیارد انسانی که روی کره زمین زندگی می‌کنند متوجه شوند که رفتار سنتی و غلط را عوض کنند و آموزش متناسب و مدرن ببینند.

این محقق، پژوهشگر و استاد محیط زیست تاکید کرد: بچه‌هایی که با موبایل، باتری و لوازم الکترونیکی در ارتباط هستند باید بدانند که این موارد بعد از چند سال به بدترین و خطرناک‌ترین نوع زباله به دلیل وجود سرب و جیوه تبدیل می‌شوند.همچنین تا می‌توانند از مصرف پلاستیک پرهیز کنند و اگر استفاده کردند به گونه‌ای باشد که وارد روند بازیافت شود.

وی افزود: فرهنگ سازی، آموزش و فهمیدن تغییری که اتفاق افتاده را حتما باید به نسل جدید دانش‌ آموزان و دانشجویان آموزش داد چرا که جای این آموزش به شدت خالی است.

عابسی با بیان اینکه درسی در دوره دوم متوسط به نام شناخت انسان و محیط زیست وارد شد که خیلی دیر است، تصریح کرد: چون این آموزش‌ها باید از دبستان شروع شود و در دانشگاه هم همین درس اختیاری است و به همین دلیل خیلی از فارغ التحصیلان مقطع دکتری موارد بسیار ساده محیط زیست را نمی‌دانند در حالی هر بچه‌ای در اروپا در حال آموزش دیدن موضوعات مختلف محیط زیستی است.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره اینکه آموزش خیلی خیلی مهم است، ادامه‌داد: متاسفانه آموزش‌ها هنوز به صورت مبسوط شروع نشده و تصمیات خیلی ساده‌ای گرفته شد و بیشتر خانواده‌ها خودشان آموزش‌های لازم را به فرزندانشان می‌دهند.

وی افزود: شبکه‌های مردم نهاد نیز با اجرای برنامه‌های مختلف در این راستا کمک می‌کنند اما بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مسئولان، مدارس و دانشگاه کوتاهی کرده و برای آموزش و حل معضلات ورود نکرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • لیگ برای این بازیکن ملی‌پوش پرسپولیس تمام شد
  • ستاره ژاپنی عامل خوشبختی گزینه سابق ایران
  • قرآن همه چیز ماست
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • تمام؛ مالکیت سرخابی‌ها توسط AFC تایید شد