Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - یک استاد علوم سیاسی دانشگاه های استان مرکزی گفت: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی کارکرد احزاب را در جامعه بیشتر می کند و تشکل های سیاسی برای دست یابی به کرسی های مجلس بهترین گزینه ها را به جامعه معرفی می کنند.

«محمدجواد یاری» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی سبب تشکیل لیست های احزاب مختلف می شود و در صورت انتخاب هر یک از نامزدها، حزب مورد نظر نیز باید در برابر مردم پاسخگو باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی داوطلب ها از سوی احزاب مختلف فهرست می شوند و این مهم به رشد مشارکت نیز کمک شایانی می کند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه های استان مرکزی اظهار داشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابی کوچک ساماندهی می شود چرا که این حوزه ها به عنوان زیر مجموعه استان محسوب می شوند.
وی ادامه داد: بیش از 70 درصد کرسی های مجلس شورای اسلامی با دریافت کمتر از 10 هزار رای اشغال شده که این مهم بار علمی و کارکردی پارلمان قانونگذاری را کاهش می دهد، بنابراین استانی شدن انتخابات باعث می شود بهترین افراد و با کسب بیشترین آرا به خانه ملت راه پیدا کنند.
این استان علوم سیاسی دانشگاه های استان مرکزی بیان کرد: در قانون کنونی انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزدهای انتخاباتی برای کسب اکثریت آرا باید به مردم تحقق وعده های شهری، منطقه ای و حتی محله ای بدهند و پس از انتخاب بخش عمده ای از وقت خود را صرف امور منطقه ای می کنند، در صورتی که با استانی شدن این فرآیند نمایندگان به امور ملی و قانونگذاری در سطح کلان می پردازند.
یاری اضافه کرد: استانی شدن این انتخابات به لحاظ مشارکت احزاب باعث شناخت هر چه بیشتر مردم نامزدهای انتخاباتی شده و در نتیجه با مشارکت هدفمند و پویا بهترین افرادی را به خانه ملت می فرستند.
به گزارش ایرنا، 121 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی یک فوریتی درمورد «استانی شدن انتخابات مجلس» خواستار اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (هفتم آذرماه 78) شدند.
استان مرکزی هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.
3017/3075

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات لايحه جامع انتخابات استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌

امیرحسین فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر، رأی دادن برای هریک از افراد جامعه یک حق مسلم است، بنابراین باید از این حق دفاع کرد و اگر این حق مطالبه نشود در نهایت منجر خواهد شد انتخاب‌گری و تصمیم‌گیری برای افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند از بین برود.

وی افزود: راه حل رفع موانع و مشکلات، حضور آگاهانه در انتخابات است و باید تلاش کنیم و نامزدی را که به نظر ما گره گشای مشکلات است رأی بدهیم زیرا اگر من و شما رأی ندهیم، امور مملکت اداره نخواهد شد.

فراهانی ادامه داد: اگر مجلسی قوی‌تر داشته باشیم، بدون تردید دولتی قوی و مقتدر نیز خواهیم داشت و به عقیده من، ریشه عمده ضعف‌ها و مشکلاتی که در کشور داریم، به مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.

وی گفت: بهترین مشوق برای حضور مردم در پای صندوق رأی آگاهی مردم از اهمیت مشارکت آن‌هاست، انتخابات می‌تواند نقش بسیاری مهمی در تعیین سرنوشت مردم داشته باشد، قوانین مجلس توسط کسانی نوشته می‌شود که با رأی مردم به مجلس می‌روند؛ بنابراین نیاز است که مردم با دقت بیشتری نسبت به انتخاب افراد شایسته اقدام کنند.

فراهانی ادامه داد: انقلاب اسلامی در ۴ دهه اخیر همواره روند صعودی خود را حفظ کرده و تلاش شده با تقویت گفتمان مردم‌سالارانه دینی خود، نقش مردم را در صحنه سیاسی کشور حفظ کند

وی اضافه کرد: مردم ملایر همواره نسبت به گردهمایی و رویدادهای سیاسی در جمهوری اسلامی نگاه مثبت و ویژه‌ای داشتند که آخرین نمونه آن را می‌توان حضور در راهپیمایی روز قدس مشاهده کرد، مشکلات اقتصادی و تبلیغات منفی نیز نتوانسته بر حضور مردم تأثیر منفی بگذارد.

فراهانی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی کشور در زمان جنگ به‌مراتب بیشتر از امروز بود؛ اما مردم به حاکمیت و تلاش مدیران دولتی برای حل مشکلات اعتقاد داشتند، این اعتماد امروزه نیازمند ترمیم دوباره است، برخی از مدیران با اقداماتی اشتباه به این اعتماد خدشه وارد کردند که در سایه دولت مردمی می‌توان نسبت به حل آن امیدوار بود.

وی گفت: مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب را در راستای تحولات شگرف سیاسی و اقتصادی اعلام کرده بود و انتخابات این دوره نیز ادامه همان مسیر است. باتوجه به گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی شاهد تغییر نسل در مدیران هستیم؛ ازاین‌جهت نیز انتخابات این دوره حائز اهمیت است.

کد خبر 6097875

دیگر خبرها

  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶مرحله اخذ رای الکترونیک/نشست رئیسی با استانداران
  • با نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس در استان اردبیل آشنا شوید
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد