Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر حوزه شهری با بیان اینکه اتفاقی که در بسیاری از شهرها می‌افتد این است که برج‌سازی به‌هیچ‌وجه برای تأمین نیاز عمومی مردم نیست، گفت: اساساً ادعای ما این است که این سبک از برج‌سازی اگر در تمام مشهد هم پُر شود باز هم نیاز عمومی مسکن مردم طبقه متوسط به پایین بر جای خود باقی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید شعرباف تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مشهدپیام، در خصوص بلندمرتبه‌سازی گفت: برای صحبت در این باره اگر سؤال شود که بلندمرتبه‌سازی یا ساختمان‌های بلند خوب است یا بد، اثرات فرهنگی، اجتماعی مثبتی دارد یا منفی و مسائلی از این دست، اشکال ذاتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به اینکه در این زمینه باید به سه سؤال بنیادی پاسخ داده شود، اظهار کرد: پاسخ به این سه سؤال اساسی مشخص می‌کند که تجاری‌سازی خوب است یا بد، یا می‌تواند اثرات فرهنگی، اجتماعی مفیدی داشته باشد یا نه.

 

برج‌سازی در مشهد با اهداف درستی صورت نگرفته است

وی در خصوص اولین سؤال، بیان کرد: در این خصوص باید مشخص شود که چرا و با چه هدفی برج‌سازی می‌کنید؟ و کدام یک از این اهداف تناسب بیشتری با مشکلات ما در شرایط کنونی دارد، برخی از اهداف نه تنها مشکلی ندارد بلکه جزو نیازهای واجب است.

این پژوهشگر حوزه شهری یادآور شد: سؤال دوم این است که چگونه برج‌سازی می‌کنید که این غیر از هدف است، یعنی نحوه بهره‌برداری و پیاده کردن یک مجتمع برجی افراشته چیست؟

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در سؤال سوم کجایی پهنه‌ها مطرح می‌شود، اضافه کرد: متأسفانه در مشهد با اهداف درستی برج‌سازی نکردیم، یعنی اهداف با وضعیت‌های برج‌سازی ما تطابق نداشته و نحوه ساخت مجتمع‌های تجاری و ساختمان‌های بلند متناسب نیست، در واقع دچار به‌هم‌ریختگی، شلختگی و بی‌قاعدگی هستیم.

وی با بیان اینکه کجا ساختن و انتخاب محل مناسب برای پهنه‌ها و مجتمع‌های تجاری و بلندمرتبه مهم‌ترین موضوع است، متذکر شد: در این خصوص هنوز به یک ضابطه‌ای نرسیده‌ایم و کاملاً بدون قاعده برج می‌سازیم.

شعرباف تبریزی ادامه داد: بنابراین پاسخ واضح این است که در حال حاضر در مشهد از این جهت دارای وخیم‌ترین وضعیت تجاری و بلندمرتبه‌سازی هستیم و نسبت به استانداردهای این موضوع حتی در ایران هم مشهد وضعیت بسیار خاصی دارد.

این پژوهشگر حوزه شهری بیان کرد: برای اینکه بدانیم چرایی مطلوب، چگونگی مطلوب و کجایی مطلوب در مشهد چیست و وضعیت مشهد چگونه است، باید ببینیم که مطالعات به چه صورتی بوده است.

 

 بلندمرتبه‌سازی با هدف تأمین مسکن قشر ضعیف جزو الزامات است

این استاد دانشگاه اضافه کرد: چرایی مطالعات مختلف نشان می‌دهد که اساساً فلسفه بلندمرتبه‌سازی با این نگاه برج‌سازی عملا این بوده که بتوانیم ملزومات شهر فشرده را رعایت کنیم، به عبارت دیگر بتوانیم جمعیت بیشتری از افراد را در یک محدوده کوچک‌تر جای دهیم که الان هم جزو الزامات گفته می‌شود.

وی گفت: اما اتفاقی که افتاده آن نوع از بلندمرتبه‌سازی و برج‌سازی که کاملاً نیاز عمومی مسکن قشر متوسط به پایین مردم را تأمین کند نه تنها مسئله نداریم بلکه جزو الزامات و واجبات شهر مشهد هم هست، البته با فرض چگونگی و انتخاب درست مکان آن.

شعرباف تبریزی تأکید کرد: اما حتماً بلندمرتبه‌سازی، برج‌سازی و کلان ساختن نهادهای عمومی مسکن متناسب طبقه متوسط و ضعیف که در حال حاضر به شدت نیاز به مسکن دارند جزو واجبات این شهر هم هست و حتماً اثرات فرهنگی، اجتماعی مناسب دارد.

 

رواج برج‌سازی لوکس برای طبقه‌ای از اشراف

این پژوهشگر حوزه شهری خاطرنشان کرد: اما آیا در مشهد این نوع بلندمرتبه‌سازی و برج‌سازی رواج پیدا کرده است یا اینکه باران 1 و 2 و 3 و الیزه‌ها هستند، یعنی چه سبکی از برج‌سازی اتفاق افتاده است؟

وی تشریح کرد: آیا نوع برج‌سازی رواج‌یافته، برج‌سازی لوکس ویژه طبقه خاصی از اشراف است؟ که البته نباید مانع آن شویم، بگوییم حرام شرعی است و جلویش را بگیریم.

شعرباف تبریزی متذکر شد: اما اینکه کل خروجی بلندمرتبه‌سازی و برج‌سازی به این سو که طبقه‌ای از اشراف در یک‌سری از فضاهای لوکس سرویس دریافت کنند، جهت‌گیری نادرستی است.

این پژوهشگر حوزه شهری تأکید کرد: بنابراین ما نیاز به فضای برجی داریم و اتفاقاً شاید مجتمع مسکونی فوایدی هم داشته باشد ولی اتفاقی که الان در مشهد و بسیاری از مکان‌های دیگر می‌افتد این است که برج‌سازی به‌هیچ‌وجه برای تأمین نیاز عمومی مردم نیست.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اساساً ادعای ما این است که این سبک از برج‌سازی اگر در تمام مشهد هم پُر شود باز هم نیاز عمومی مسکن مردم طبقه متوسط به پایین بر جای خود باقی است.

 

اهمیت ضوابط حداقلی در برج‌سازی از نگاه اسلامی

وی با بیان اینکه چرایی به این معنی است که یک‌سری استانداردهایی وجود دارد، افزود: یک‌سری ضوابط حداقلی در نگاه اسلامی وجود دارد.

شعرباف تبریزی در همین خصوص ادامه داد: حداقل ضوابط این است که حیا و اشراف در یک فضای عمومی اتفاق نیفتد، برای مثال یعنی اگر من در یک منطقه از شهر خانه خریدم انتظار ندارم ناگهان یک برج در کنار آن سبز شود و تمام فضای داخلی و خصوصی خانه را از بین ببرد.

این پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به اینکه بنابراین در چگونگی برج‌سازی حتماً یک‌سری ضوابط مطرح است، گفت: سرانه فضای سبز از واجباتی است که باید رعایت شود.

 

الهیه به دلیل غیرعالمانه ساخته شدن مشکل‌دارترین منطقه مشهد است

این استاد دانشگاه متذکر شد: در منطقه الهیه که جزو مناطق جدیدساز مشهد است اقدام به برج‌سازی، بلندمرتبه‌سازی و انبوه‌سازی شده اما این منطقه حداقل‌های سرانه فضای سبز را که ندارد هیچ، مکانی برای اجتماعات معمولی هم ندارد.

وی تصریح کرد: به دلیل همین بی‌قیدی و غیرعالمانه ساخته شدن این مجموعه، این منطقه نوساز در حال حاضر به مشکل‌دارترین منطقه مشهد از لحاظ مشخصات فرهنگی، اجتماعی تبدیل شده و انواع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در آن وجود دارد که به نظر من واقعاً باید افکار عمومی از طراحان این طرح پاسخ بخواهند.

شعرباف تبریزی یادآور شد: اگر این منطقه را با منطقه ارشاد مقایسه کنید، مشاهده می‌شود که در ارشاد هم بلند‌مرتبه‌سازی اتفاق افتاده اما فضای اشراف وجود ندارد و سرانه فضای سبز بسیار خوب است، یعنی انسان هنگام ورود به این فضا حس می‌کند که آن‌جا فضای مناسبی برای زندگی است، اما الان دیگر حداقل‌ها رعایت نمی‌شود.

این پژوهشگر حوزه شهری تأکید کرد: متأسفانه مورد الهیه که جزو مناطق جدیدساز است نشان می‌دهد که مدیریت شهری ما در حد چگونگی ساختن هم دارای اشکال است.

 

انتخاب پهنه‌ها به درستی رعایت نمی‌شود

این استاد دانشگاه بیان کرد: در مورد کجا نیز وضعیت مشهود است، در مشهد متأسفانه سرمایه‌گذار هر کجا بخواهد می‌تواند تراکم دریافت کند که این مدل از مجوز دادن در هیچ کجای دنیا مطرح نیست.

وی اضافه کرد: در یک پارک عمومی مانند کوه‌سنگی ناگهان می‌بینید که دو مجموعه مجتمع هتلینگ بسیار بلند بنا شده که کل فضای عمومی پارک را تخریب کرده است و در این منطقه کم‌ارتفاع و خیابان حکیم نظامی ناگهان می‌بینید که مجوز برج باران ۳ و برج الیزه داده می‌شود.

شعرباف تبریزی ادامه داد: در حالیکه کل مطالعات در مشهد نشان می‌دهد که فضای بلندمرتبه‌سازی و برج‌سازی در مشهد، غرب شهر است اما اکنون به سمت ارتفاعات جنوب کشیده می‌شود و بر روی گسل‌ها قرار گرفته که برای شهر فاجعه بحرانی به وجود می‌آورد.

این پژوهشگر حوزه شهری با بیان اینکه انتخاب پهنه‌ها فقط از حیث اشراف نیست، خاطرنشان کرد: چهار گسل اصلی مشهد در منطقه ارتفاعات جنوب است و طرح‌های بلندمرتبه‌سازی ما مانند آبشار و زکریای ۱ و ۲ نیز به آن سمت می‌رود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه متأسفانه انتخاب پهنه‌ها به درستی رعایت نمی‌شود، افزود: مطالعات به وضوح نشان می‌دهد که کدام مسیرها برای بلند‌مرتبه‌سازی مناسب هستند اما اکنون کار به جایی می‌رسد که در منطقه سرافرازان مشهد نیز برج‌سازی مسکونی شده است.

وی تشریح کرد: مردم تصور می‌کنند چون این منطقه نزدیک به کوه بوده پس دارای آب و هوای سالم‌تری است اما‌ بنا به اطلاعات موجود در مرکز پالایش آلاینده‌های شهرداری مشهد این منطقه در سه سال اخیر جزو آلوده‌ترین مناطق مشهد بوده است.

شعرباف تبریزی ادامه داد: این یعنی انتخاب نادرست، طراحی نامناسب و بی‌توجهی به کجایی که برای مردم اثرات فرهنگی، اجتماعی و مهم‌تر از آن اثرات زیست محیطی و مرگ و میر به دنبال دارد، در این خصوص حرف بسیار است اما گوش‌ها بدهکار نیست و در این باره سرمایه حرف اول را می‌زند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی آتش نشانی مشهد، آتشپاد سوم قاسم پیر ازغندی اظهار کرد: ساعت ۱۲:۳۰ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت حادثه منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی ۱۹ به مرکز فرماندهی اعلام و بلافاصله همکاران آتش نشان از ایستگاه های  ۲۶،۲۷ و ۵ به محل اعزام شدند.

افسر نگهبان آتش نشانی مشهد افزود: با حضور آتش نشانان مشخص شد حریق در طبقه اول یک ساختمان پنج طبقه رخ داده و  کانون حریق از سمت آشپزخانه شروع شده و به کل آشپزخانه و پذیرایی و قسمتی از اتاق خواب‌ها رسیده است.

وی با بیان اینکه این حادثه، محبوسی نداشته است، عنوان کرد: آتش نشانان پس از اطفای حریق و ایمن سازی محل در ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه به عملیات خود پایان دادند.

ازغندی با اشاره به اینکه علت دقیق حادثه در دست بررسی است، از شهروندان خواست نسبت به رعایت نکات ایمنی توجه کافی مبذول دارند تا از بروز چنین حوادثی پیشگیری شود.

دیگر خبرها

  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • افزایش لوکس نوری در بوستان‌های منطقه ۷ اصفهان
  • (ویدئو) گوینده اخبار هواشناسی: جزء طبقه متوسط رو به پایین هستم
  • کارگران پیمانکاریِ پتروشیمی چوار ایلام همچنان در انتظارِ مزد عادلانه/ آیتم‌های مزدی حذف شد!
  • کارگران پیمانکاریِ پتروشیمی چوار همچنان در انتظارِ مزد عادلانه/ آیتم‌های مزدی حذف شد!
  • آتش سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی
  • این برند لوکس چینی به میدان بازمی‌گردد | به دنبال تجسم آینده
  • مهار آتش سوزی انبار و کارگاه بزرگ ذغال سازی در مشهد
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم