Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-19@07:23:38 GMT

گردش خون ضعیف در پاها نشانه چه بیماری هایی است؟

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۸۲۹۰

گردش خون ضعیف در پاها نشانه چه بیماری هایی است؟

رکنا: گردش خون ضعیف در پاها اغلب با مسائل سلامت دیگر مانند فشار خون بالا، چاقی، کلسترول بالا، یا دیابت مرتبط است.

گردش خون ضعیف در پاها به خودی خود یک بیماری نیست، اما ممکن است در نتیجه مسائل سلامت دیگر که مانع توزیع مناسب خون و اکسیژن در پاها می شوند، شکل بگیرد.
دلایل بسیاری می توانند موجب گردش خون ضعیف به اندام های انتهایی، مانند پاها، شوند که شکل گیری علائمی مانند درد و بی حسی در پاها را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائم گردش خون ضعیف در پاها

برخی افراد مبتلا به گردش خون ضعیف هیچ نشانه یا علائمی را تجربه نمی کنند. اما با گذشت زمان و به واسطه ابتلا به بیماری عروق محیطی، ممکن است بروز علائم خفیف تا شدید آغاز شود. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لنگی یا گرفتگی های عضلانی دردناک در ناحیه کفل، ران یا ساق پا پس از فعالیت بدنی

سردی پوست پا

روند ضعیف و کند بهبودی زخم در پا

تغییرات در رنگ پوست پا

پوست براق پاها

رشد کندتر مو یا ریزش موی پا

نبض ضعیف در پا

رشد کند ناخن های پا

اختلال نعوظ در مردان

دلایل احتمالی

گردش خون ضعیف در پاها اغلب با مسائل سلامت دیگر مانند فشار خون بالا، چاقی، کلسترول بالا، یا دیابت مرتبط است. در ادامه با برخی از دلایل شکل گیری این شرایط بیشتر آشنا می شویم.

بیماری عروق محیطی

یکی از دلایل شایع گردش خون ضعیف در پاها بیماری عروق محیطی است که به واسطه تنگ شدن رگ های خونی و محدودشدن جریان خون عادی شکل می گیرد. زمانی که سیاهرگ ها تحت تاثیر قرار گرفته باشند، شرایطی به نام نارسایی سیاهرگی رخ می دهد که در ارسال خون از پاها به قلب اختلال ایجاد می کند. این شرایط می تواند به شکل گیری سیاهرگ های واریسی، تورم شدید پا و تغییر رنگ پوست منجر شود. یک بیماری مرتبط دیگر آترواسکلروز یا تصلب شرایین است که بر سرخرگ ها اثرگذار است و به واسطه تشکیل پلاک در رگ های خونی موجب سختی آنها می شود. با گذشت زمان، کاهش جریان خون در پاها می تواند موجب سوزش، بی حسی، و آسیب عصبی و بافتی شود. در صورت عدم درمان، عوارضی همچون سکته مغزی یا حمله قلبی رخ خواهند داد.

لخته های خون

لخته شدن غیر طبیعی خون درون رگ های خونی می تواند نسبتا یا به طور کامل جریان خون به سمت پاها را متوقف کند. همچنین، این شرایط خطر ابتلا به عوارض خطرناکی مانند آمبولی ریوی، زمانی که یک لخته خون از پا جدا شده و وارد ریه ها شود، را افزایش دهد.

سیاهرگ های واریسی

بزرگ شدن سیاهرگ های پا به دلیل عملکرد نادرست دریچه های موجود در آنها موجب اختلال در جریان خون شده و گردش خون ضعیف را به همراه دارد. در این شرایط امکان تشکیل لخته های خون نیز وجود دارد. زنان و افراد دارای اضافه وزن و چاق احتمال بیشتری دارد به سیاهرگ های واریسی مبتلا شوند.

دیابت

یکی از عوارض دیابت آترواسکلروز و گردش خون ضعیف است که می تواند به گرفتگی های عضلانی در پاها و باسن منجر شود. از دیگر عوارض دیابت می توان به نوروپاتی دیابتی اشاره کرد که در نتیجه آسیب دیدن اعصاب رخ داده و کاهش احساس در پاها را به همراه دارد.

چاقی

وزن اضافه فشار مضاعفی را به بدن وارد می کند. اگر فردی چاق هستید و ساعات زیادی را در حالت نشسته یا ایستاده سپری می کنید، ممکن است از مشکلات گردش خون به واسطه سیاهرگ های واریسی و آترواسکلروز رنج ببرید.

بیماری رینود

این بیماری سردی دست ها و پاها به واسطه تنگ شدن سرخرگ های کوچک در این قسمت ها را موجب می شود. این شرایط گردش خون ضعیف را در پی دارد که ممکن است احساس سردی در اندام های انتهایی، به ویژه زمانی که فرد استرس دارد یا در معرض آب و هوای سرد قرار گرفته است را موجب شود. برخی افراد احساس سرما در بینی، لب ها و گوش ها را نیز تجربه می کنند.

پرهیز از نشستن یا ایستادن طولانی مدت

برای بهبود گردش خون از نشستن یا ایستادن طولانی مدت پرهیز کنید و چه در محل کار و یا خانه همواره وضعیت خود را تغییر دهید. برای کمک به عضلات پا و بهبود گردش خون زمان های استراحت کوتاه را فراموش نکنید.

ورزش

ورزش روزانه به بهبود گردش خون در پاها کمک می کند. فعالیت های ایده آل شامل پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن، شنا، کوهنوردی و دیگر ورزش های پا می شوند. تمرینات کم فشار نیز می توانند مفید باشند که از آن جمله می توان به یوگا و وضعیت هایی که در آن پاها درگیر می شوند، اشاره کرد.

استفاده از کفش مناسب

از پوشیدن کفش هایی که موجب ناراحتی پاها می شوند، مانند کفش های پاشنه بلند، پرهیز کنید زیرا می توانند در جریان خون اختلال ایجاد کنند. در عوض، کفش های راحت با پاشنه کوتاه و کفی مناسب را انتخاب کنید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری عروق محیطی را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید آن را هرچه زودتر ترک کنید تا گردش خون شما طی چند هفته بهبود یابد.

مصرف مکمل جینکو

برخی شواهد نشان داده اند که جینکو دارای ارزش دارویی است و به واسطه باز کردن رگ های خونی در بهبود گردش خون نقش دارد. دوز توصیه شده برای عصاره برگ جینکو ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم در روز است.

کاهش مصرف نمک

نمک بیش از حد در رژیم غذایی موجب احتباس آب و تورم پاها می شود. این شرایط می تواند بر سیاهرگ ها فشار وارد کرده و به گردش خون ضعیف منجر شود. کاهش مصرف نمک می تواند از طریق تهیه غذا در خانه، پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده، فست فودها، و غذاهای کم ارزش صورت بگیرد. هیدارته نگه داشتن بدن به بهبود گردش خون کمک می کند.

حفظ وزن سالم

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، کاهش کیلوهای اضافی را از طریق دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و افرایشسطح فعالیت جسمانی مد نظر قرار دهید. وزن بدن سالم به بهبود عملکرد و کارایی سیستم گردش خون کمک می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر با علائم بیماری عروق محیطی مواجه هستید و آنها با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی بهبود نیافته اند، برای بررسی بهتر شرایط و دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. آغاز درمان پیش از مواجهه با عوارضی مانند لخته شدن خون، آمبولی یا وقوع سکته مغزی اهمیت دارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: قلب چاق ورزش تهیه غذا پزشک سبک زندگی قلب چاق ورزش تهیه غذا پزشک سبک زندگی چاقی سلامت فشار خون بالا خون بیماری عکس فیلم عجیب تهران زاهدان حادثه تروریستی اتوبوس زن قتل مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با وجود فراخوان پرسپولیس؛ استقبال ضعیف هواداران از آخرین بازی سال

با وجود فراخوان در صفحات هواداری پرسپولیس، اما استقبال ضعیفی از دیدار با پیکان شده است.

به گزارش "ورزش سه" با توجه به اینکه دیدار پرسپولیس مقابل پیکان در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود و به نوعی آخرین مسابقه این تیم در سال 1402 به حساب می‌آید فراخوانی در صفحات هواداری این تیم داده شد تا تماشاگران به ورزشگاه آزادی رفته و از تیم محبوبشان حمایت کنند، اما در فاصله بیست دقیقه تا شروع مسابقه کمتر از پنج‌هزار نفر در ورزشگاه حاضر شده‌اند. 

البته هواداران پرسپولیس همچنان در حال ورود به ورزشگاه هستند و به نظر می‌رسد تعداد تماشاگران بیشتر خواهد شد اما توقع می‌رفت با توجه به فاصله حدودا یک‌ماهه تا بازی بعدی سرخ‌ها در خانه استقبال بهتری از سوی هواداران صورت بگیرد. 

به نظر می‌رسد مصادف شدن ساعت شروع این بازی با زمان افطار و البته ترافیک روزهای آخر سال در این استقبال ضعیف نقش داشته است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: جنجال حضور یک تاجر ایرانی در اردوی پرسپولیس/ پاداش 85 میلیونی به 3 کارمند باشگاه باشگاه پرسپولیس: هواداران ما از حضور در ورزشگاه محروم نیستند

دیگر خبرها

  • گردش بازیگران زن عراقی بی‌حجاب در تهران
  • دو بینی نشانه کدام بیماری است؟
  • خواب‌رفتگی پاها نشانه کمبود کدام ویتامین است؟
  • با وجود فراخوان پرسپولیس؛ استقبال ضعیف هواداران از آخرین بازی سال
  • اثر کافئین در کاهش وزن و بیماری‌های مفصلی
  • توپ از این پاها جدا نمی‌شود؛ جمال موسیالا رکورددار بیش‌ترین دریبل در فصل جاری بوندسلیگا
  • اثر کافئین در برابر چاقی و بیماری‌های مفصلی
  • سرمربی جدید فولاد خوزستان انتخاب شد
  • گردش هیجان‌انگیز در کارخانه ۵ میلیارد دلاری تسلا با پهپاد
  • اسپاسم عضلانی زیاد نشانه این بیماری خطرناک است