Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- تحلیلگران رسانه های عربی معتقدند که اگرچه نتانیاهو و رهبران کشورهای عربی با حضور در نشست ورشو امیدوار بودند که اهداف ضد ایرانی و فلسطینی خود را پیش برند، اما استقبال سرد بسیاری از قدرت های جهانی از نشست ورشو و رخ دادن مسائلی مانند لغو نشست گروه ویشگراد در قدس نشان می دهد که نتانیاهو و همدستان او در ماجراجویی های خود راه به جایی نخواهند برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سرانجام پس از هیاهوهای فراوان، آمریکا در تازه ترین اقدامات ضد ایرانی خود نشستی را در پایتخت لهستان برگزار کرد. در این نشست که محل برگزاری آن به مرکز بحث ها، لابی ها و سخنرانی های یک گروه از کشورهای منطقه و آمریکا تبدیل شد و آنها را به مدت 2 روز سرگرم کرد قدرت های بین المللی مانند روسیه و چین حضور نیافتند و قدرت های اروپایی نیز در پایین ترین سطح شرکت کردند. تنها رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه از این نشست استقبال کردند تا به گمان خود حلقه محاصره ایران را تنگ تر کنند، اما ماحصل این نشست نشان داد آنچه بیش از هر چیز در این نشست برای آمریکایی ها و صهونیست ها مهم بود، عادی سازی روابط میان تل آویو و دولت های عربی بوده است و ایران تنها بهانه ای برای این دورهمی بود. اما رخدادهای پس از این حادثه به ویژه لغو نشست گروه ویشگراد در قدس که قرار بود 29 بهمن ماه برگزار شود نشان داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اهداف مورد نظر خود دست نخواهد یافت. نتانیاهو با برگزاری نشست ویشگراد امیدوار بود بتواند حمایت کشور‌های لهستان، اسلواکی، مجارستان و چک را در رویارویی با اتحادیه اروپا به دست آورد و بین اروپایی‌ها درباره 2 مساله پرونده هسته‌ای ایران و صلح با فلسطینی‌ها شکاف ایجاد کند. اما لهستان پس از مواضع نخست وزیر و وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و متهم کردن لهستانی ها به همکاری با نازی ها در هولوکاست (سوزاندن یهودیان در جنگ جهانی دوم)، در نشست ویشگراد شرکت نکرد و این نشست لغو شد.
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن درباره ماجراجویی های نتانیاهو و رهبران کشورهای عربی علیه ایران و مساله فلسطین در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: در نشست ورشو نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مانند داماد بود اما نمایندگان کشورهای عربی که بیشتر وزیران امور خارجه این کشورها بودند تنها سیاهی لشگری بودند که امریکا آنان را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تامین هزینه های جنگ افروزی های آن به این نشست دعوت کرده بود. نشستن «خالد الیمانی» وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن در کنار نتانیاهو و شوخی و لبخند زدن با وی دردناک بود. دردناک تر از آن، دیدار «یوسف العلوی» وزیر امور خارجه عمان با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر دوربین ها بود. زیرا عمان درباره بسیاری مسائل اختلافی کشورهای عربی موضع بی طرفانه ای را در پیش گرفته بود و به این دلیل نزد بسیاری از عرب ها از احترام برخوردار بود، اما این دیدار بیانگر آن است که عمان از مقاومت گذشته خود در مقابل رژیم اسرائیل عقب نشینی کرده است. در شرایطی که بسیاری از مسوولان همپیمانان اصلی اروپایی آمریکا در ناتو در سطح پایینی در این نشست شرکت کرده اند و هنوز هم به توافق هسته ای ایران پایبند هستند وزیران امور خارجه کشورهای عربی برای پیوستن به ائتلاف جدید ورشو با هدف ماجراجویی علیه ایران شتاب کردند. با توجه به این موضوع می توان گفت که نشست ورشو نشستی مصیبت بار و بیانگر اوج خواری بود و اندک آبروی باقی مانده کشورهای عربی را هم از بین برد. نتانیاهو حق دارد که با شادمانی توئیت کند و با افتخار از ایستادن در کنار برادران عرب خود دریک سنگر برای مقابله با خطر ایران سخن بگوید. ما اطمینان داریم که خوشحالی او دیری نخواهد پایید. زیرا آنانی که او را به عنوان دوست و رهبر خود انتخاب کردند، نماینده ارزش های عربی و اسلامی و حتی نماینده ملت های خود نیستند. به عنوان مثال اینکه خالد الیمانی میکرفون خود را در اختیار نتانیاهو بگذارد تا او با صدای بلند علیه ایران و عرب ها سخن بگوید، بزرگ ترین لغزش دیپلماتیک و اخلاقی است، اما ملت یمن با وجود همه اختلاف هایی که ممکن است داشته باشند درباره دشمن بودن اسرائیل جنایتکار که برادران فلسطینی آنان را قتل عام می کند، اتفاق نظر دارند.
عطوان در بخشی از گزارش خود آورد: شام پالوده به نان ذلت با نتانیاهو و «کوشنر» داماد و مشاور ترامپ و «پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گوارای وجود وزیران امور خارجه کشورهای عربی باشد. بادِ جنگی که توسط آمریکا و اسرائیل به سوی آن کشیده خواهند شد و هزینه آن را از خون ملت ها و نسل های کنونی و آینده خود خواهند پرداخت و شهرهای خود را به آوار و چاه های نفت خود را به انبوهی از خاک تبدیل خواهند کرد، گوارای آنان باشد.
آرزو داشتیم که دستکم یک وزیر کشورهای عربی که در این نشست شرکت کرد شجاعت آن را داشت که میکروفون را بگیرد و از خطر رژیم اسرائیل در منطقه و هزینه 7 تریلیون دلاری جنگ های آمریکا در عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و یمن وکشته شدن میلیون ها تن به وسیله بمب های هوشمند و اورانیوم غنی شده سخن به میان بیاورد. اما دیگر زمان حضور وزیران با شهامت در شرایطی که کشورهای عربی غرق در پستی ها و خواری ها شده اند، سپری شده است.
به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، هدف اصلی از برگزاری نشست ورشو عادی سازی روابط کشورهای عربی در چارچوبی گسترده با رژیم صهیونیستی بود. موضوع ایران و تهدیدهای آمریکا علیه این کشور تنها یک بهانه برای کشاندن کشورهای عربی به دامی بود که برای این کشورها گسترده شده است. 6 کشور عربی حاشیه خلیج فارس به همراه مصر، اردن و مغرب مانند گوسفندانی به این نشست کشانده شدند. این نشست فرصتی برای تحقق رویاهای نتانیاهو برای دیدار با مقامات کشورهای عربی و عکس گرفتن با آنان بود تا از این طریق رویکردها و سیاست های خود را دنبال کند و بار دیگر بر موضوع عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل مهر تایید زند.
روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی با عنوان «ولنتاین ورشو؛ غبار معرکه در خدمت نتانیاهو» نوشت: نشست ورشو به ولنتاین سیاسی میان نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیران امور خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تبدیل شد. این کشورها از همسویی با رژیم صهیونیستی احساس ننگ و عار نکردند. اگر چه این نشست برای رویارویی با ایران سامان دیده شده بود. اما اسرائیل در این نشست توانست با آشکار کردن عادی سازی روابط با حکام عرب به شماری از سودهای مجانی دست یابد.
به نوشته شبکه خبری «فلسطین الیوم»، تحلیلگران معتقدند برگزاری نشست ورشو و حضور شماری از رهبران کشورهای عربی در کنار نتانیاهو در این نشست مرحله تازه ای از عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم اسرائیل را شکل خواهد داد. هدف از برگزاری این نشست تشکیل جبهه منطقه ای و بین المللی علیه ایران بود، اما به دلایل بسیاری این هدف تحقق پیدا نکرد و ورشو به نشست عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل تبدیل شد تا این کشورها چاقوی خود را در قلب قضیه فلسطین وارد سازند.
به نوشته خبرگزاری فلسطین الیوم، «حسن عبدو» کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که نشست ورشو در اصلی ترین هدف خود که تشکیل جبهه منطقه ای و بین المللی برای مقابله با نفود ایران در سوریه بود با شکست روبرو شد. شرکت کنندگان در این نشست به دلیل همسو نشدن کشورهای اروپایی که از توافق هسته ای ایران حمایت می کنند در این زمینه موفقیتی به دست نیاوردند. نشست ورشو پیش از آنکه آغاز شود با شکست روبرو شد. زیرا کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و روسیه یا در این نشست در سطح پایینی حضور یافتند یا اصلا شرکت نکردند.
روزنامه الاخبار لبنان در بخشی از گزارش خود آورد: کشورهای اروپایی درباره حضور در نشست ورشو موضعی برخلاف خواست آمریکا در پیش گرفتند. به طوری که «فدریکا موگرینی» ضمن خوداری از شرکت در این نشست گفت ادامه کار برای اجرایی سازی توافق هسته ای به طور کامل در اولویت قرار دارد. «نیلسن آنن» دیپلمات آلمانی هم گفت اروپا درباره موضوع ایران اختلاف ندارد و از توافق هسته ای حمایت می کند.
روزنامه «عربی 21» مصر هم نوشت: در نشست ورشو آمریکا برای ائتلاف سازی علیه ایران بسیار تلاش کرد اما این نشست نتایج مورد نظر دولت آمریکا را فراهم نکرد. این کشور نتوانست یک اجماع جهانی علیه ایران تشکیل دهد. کشورهای قدرتمند منطقه ای و بین المللی مانند ترکیه، روسیه و چین در این نشست شرکت نکردند. شرکای توافق هسته ای مانند آلمان و فرانسه هم در سطح وزیران امور خارجه در این نشست شرکت نکردند و «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس هم که دلیل شرکت خود در این نشست را بررسی بحران یمن اعلام کرد. «موگرینی » وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا هم در این نشست شرکت نکرد. حتی اگر فرض را بر این بگیریم که در این نشست آمریکا توانسته است اجماع جهانی علیه ایران را شکل دهد بازهم این موضوع در رویکرد تهران تغییری را به وجود نخواهد آورد. دور از ذهن است که ایران به مذاکره با ترامپ روی آورد و در برابر 12 خواسته دولت آمریکا که توسط پمپئو وزیر امور خارجه این کشور مطرح شده است، تسلیم شود.
به نوشته روزنامه «الوطن» مصر، «آندره بابیس» نخست وزیر چک دلیل لغو نشست گروه ویشگراد را وجود اختلاف میان رژیم صهیونیستی و لهستان اعلام کرد. این روزنامه به نقل از شبکه خبری «فرانس پرس» نوشت: این نشست بخشی از تلاش های نتانیاهو برای برهم زدن توافق اتحادیه اروپا درباره مسائلی مانند ایران و فلسطین بود. این در شرایطی است که وزارت امور خارجه لهستان به دلیل موضع گیری های وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره نقش داشتن لهستانی ها در جنایت نازی ها علیه یهود «آنا اوزِری» سفیر رژیم اسرائیل را فراخوانده است.
روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در هم 26 بهمن ماه در گزارشی با عنوان«نتانیاهو در ورشو بحران های دیپلماسی را منفجر کرد» نوشت: نتانیاهو برای مقابله با رقبای خود در نبرد انتخاباتی بر روی نشست ورشو و نشست ویشگراد حساب ویژه باز کرده بود اما امور برخلاف خواسته های او رقم خورد و او با دولت لهستان و کسانی که در نشست ورشو شرکت کرده بودند وارد شماری از بحران های دیپلماتیک شد. نتانیاهو با انتشار عکس های جلسات سری نشست ورشو و همچنین اظهاراتی مبنی بر این که لهستانی ها در زمان نازی ها در نابودسازی یهودیان نقش داشتند به بحران دیپلماسی دامن زد و بسیاری از شرکت کنندگان نشست ورشو نارضایتی خود را از رفتارهای نتانیاهو نشان دادند. او با اظهارات خود لهستانی ها را عصبانی کرد.
تارنمای «لبنان الجدید» هم در این زمینه نوشت: این نخستین بار نبود که نتانیاهو در روابط رژیم اسرائیل با لهستان به بحران دامن می زند. او در ماه ژوئن سال گذشته هم با حمله به قانون لهستان درباره زندانی کردن کسانی که لهستان را در جنایت نازی ها علیه یهود متهم می کنند، حمله کرد. او علیه این قانون جنجال آفرینی و تلاش کرد آمریکا را هم در این زمینه با خود همراه سازد. نتانیاهو بر روی نشست های خود با رهبران جهان حساب ویژه باز کرده است تا این نشست ها در رقابت های انتخاباتی به او کمک کنند. این در حالی است که رقبای او با مطرح کردن پرونده فساد مالی او و شکست سیاست هایش در بسیاری از عرصه ها تلاش می کنند او را از صحنه کنار رانند.
پژوهش**9278*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ورشو شكست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۸۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه

نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس، روز پنجشنبه و با دستور کار بررسی تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور پیدا کرده است.

روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

این نشست با سخنان «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور کشورهای منطقه و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرده است.

در ادامه این نشست،‌ نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل پرداخت.

رایزنی باقری و بوگدانوف

بر اساس آنچه که سفارت ایران در روسیه اعلام کرده است، قرار است باقری نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات خاورمیانه در شرایط تداوم کشتار مردم بیگناه فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس و تجاوزهای اخیر این رژیم به کشورهای منطقه از جمله به کنسولگری سفارت ایران در دمشق مطرح کند.

باقری قبل از حضور در این نشست با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفت‌وگو کرد.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، معاون وزیر امور خارجه را در این نشست همراهی می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باقری: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • نشست نمایندگان ملی بریکس در روسیه
  • اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد