Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@12:31:26 GMT

آشنایی کودکان با «رهبر مهربان ما»

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۸۴۷۵

آشنایی کودکان با «رهبر مهربان ما»

نصیری با بیان اینکه انتخاب تصاویر برای کتاب «رهبر مهربان ما» دو ماه زمان برد، گفت: تصویرگری این کتاب خیلی سخت بود زیرا در مورد شخصیت رهبری نمی توان از هر تکنیک طراحی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، حضرت آیت الله خامنه ای ، دومین رهبر انقلاب اسلامی ایران هستند. ایشان بعد از رحلت حضرت آیت الله سید روح الله خمینی (ره) در سال 1368 از سوی مجلس خبرگان به عنوان  رهبر انقلاب اسلامی ایران انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام معظم رهبری پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضوی از شورای انقلاب، امام جمعه تهران و معاون وزیر دفاع شدند و پس از آن یک دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دو دوره نیز رییس جمهور بودند. در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، کتابی در مورد حضرت آیت الله خامنه ای با عنوان  رهبر مهربان ما  از سوی انتشارات بهار دلها برای کودکان منتشر شده است. گفتگویی با «عبد الرسول نصیری»، مدیر انتشارات بهار دلها در مورد کتاب " رهبر مهربان ما" ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

کتاب رهبر مهربان ما نوشته چه کسی و برای چه گروه سنی است؟

این کتاب را حجت الاسلام سید محمد مهاجرانی نوشته است. مخاطبان این اثر گروه ب و ج هستند. تقریبا مخاطب «رهبر مهربان ما» نوجوانان هستند، دانش آموزان آخر مقطع ابتدایی.

 

کتاب رهبر مهربان ما در چه قالبی است؟

شعر

 

برای تصویرگری کتاب چه اقداماتی کردید؟

اشعار کتاب که به ما داده شد با نویسنده آن حجت الاسلام مهاجرانی پیگیر بودیم که تصاویری در کتاب انتخاب شود که پشتوانه فکری داشته باشد. دو ماه فکر کردیم که چه عکسهایی را انتخاب کنیم که متناسب با متن باشد و علاوه بر آن اثرگذار باشد.بدین ترتیتب 24 عکس انتخاب کردیم و مراحل طراحی آن انجام شد. تلاش کردیم ببینیم برای مخاطب کودک چه تصویرگری پاسخگوست . این کار انتخاب عکس زمان بر بود و دوماه طول کشید.

 

کار کودک چه حساسیت هایی دارد؟

کار تولید کتابهای بزرگسال که 200 و 400 صفحه ای بود نهایت در یکی دوماه انجام می شد. برخی کارهای کودک 6 ماه طول می کشد. کار برای کودک حساسیتهای خاص خودش را داراست.مقام معظم رهبری جمله ای دارند که بسیار قابل تامل است. ایشان فرمودند" مسئولان ما اگر اهمیت کار کودک را می دانستند از خواب شب می زدند و کار می کردند". متاسفانه این کار را دشمن از طریق لوازم التحریر ، لباس و اسباب بازی انجام می دهد . در پشت تمام کارهای آنها هدف و فکر است. دشمن می خواهد بین ما و بچه هایمان فاصله بیندازند. کار برای کودک سخت است. معمولا اتودها که برای ما می آید، سراغ کودکان می رویم و کار را به آنها نشان می دهیم تا ببنیم چقدر استقبال می کنند و  کار چه تاثیری دارد. اگر کار فرهنگی ضعیف و سخیف ارایه شود، می شود کار ضد فرهنگی.

 

در تولید کتاب «رهبر مهربان ما» چقدر ظرافت و دقت لازم بود؟

معرفی بعضی شخصیت ها برای کودکان سخت تر است. ما می خواستیم رهبر معظم انقلاب اسلامی را به کودکان معرفی کنیم. اگر این معرفی چه در متن و چه در تصویر جذاب نباشد، نقطه نامناسب در ذهن بچه می شود .کار تصویرگری در مورد کتاب رهبر مهربان ما خیلی سخت بود  زیرا  در مورد شخصیت رهبری  نمی توان از تمام تکنیک های طراحی استفاده کرد. از طرفی طوری باید کار را ارایه کرد که جذاب باشد .بچه ها تصاویر فانتزی را بیشتر می پذیرند و برای آنها این نوع تصاویر شیرین است.  اما ما نمی توانستیم از این نوع تصاویر استفاده کنیم. تلاش کردیم تصاویری را انتخاب کنیم که خود بچه ها هم حضور داشته باشند.

 

چقدر زمان برد که کتاب «رهبر مهربان ما» چاپ شود؟

از آمدن اثر تا چاپ آن 9 ماه طول کشید.سه تا چهار ماه بحث تولیدش بود و 4 ماه هم طول کشید که مجوزش بیاید. بحث مجوز هم زمان بر بود چون کار در مورد شخصیت مقام معظم رهبری بود.در بحث کار با بچه ها ظرافت زیادی لازم است . نباید کار سرسری انجام داد. کار برای بچه ها باید یک کار اساسی و از روی فکر باید باشد.

 

معرفی مقام معظم رهبری به کودکان را تا چه اندازه ضروی می دانید؟

این مساله در مقوله فرهنگی جای می گیرد. فرهنگ در بردارنده اخلاق هم هست. فرهنگ پازل بزرگی است و هر کس به اندازه توان باید خانه ها را پر کند. به عنوان مثال خبرنگار یک قطعه ای از پازل است.، ناشر، یک قطعه دیگر. اگر خبرنگار کار ناشر را تبلیغ نکند و اطلاع رسانی نکند ، کار دیده نمی شود. احادیث، داستانهایی از زندگی علما و داستان های اخلاقی برای کودکان لازم است. خوب بودن و خوبی امری فطری است و پسندیده و پذیرفته می شود. آنچه مهم است این است که این خوبی ، درست ارایه شود. باید روی درست ارایه کردن کار تمرکز کنیم نه عنوان زیاد کردن. اگر عالمی را بد معرفی کنیم یا طراحی و تصویرگری به گونه ای باشد که بد برداشت شود، کتاب نه تنها تبلیغ نیست بلکه ضد تبلیغ است.

 

برای تولید و چاپ «رهبر مهربان ما» از چه کسانی مشورت گرفتید؟

 ما در مورد کتاب رهبر مهربان ما از حجت الاسلام راستگو مشورت گرفتیم . ایشان فرمودند« تا 10، 12 سالگی مباحثی همچون حجاب، معنویت  و خدا برای بچه ها مفهومی ندارد. در این سن زیبا شناسی برای بچه ها مطرح است. اگر کاری کردید که بچه گفت: چه خوشگله. بدان آن کار اثرگذار است». کار با محتوا اما بی ریخت نه فایده دارد و نه اثر. در مواجهه با کار با محتوا اما بی ریخت  از یک طرف می گوییم خوب که شد اما کاش که نشده بود. هر کس در حیطه کاری خود باید درست و دقیق کار کند. برای کار کودک و نوجوان باید حداقل با 100 بچه کار کرد و نظر خواست، مشورت کرد تا متوجه شویم که چه کنیم و بعد هزینه کنیم.

 

طرح را به بچه ها نشان دادید و بازخورد گرفتید؟

برای مخاطبان پیش دبستانی و دبستانی ، تصاویر کامپیوتری جواب می دهد. در مقطع آخر ابتدایی توجه بچه ها از تصاویر به متن هم کشیده می شود،یعنی بچه علاوه بر تصویر با متن هم ارتباط برقرار می کند. در صورتی که تا قبل از آن برای بچه ها فقط تصاویر مهم است و جذابیت دارد. برای این کار با مخاطبان کتاب و همچنین کسانی که برای این مخاطبان کار می کنند. صحبت کردیم و مشورت خواستیم. رییس سابق اداره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی ، حجت الاسلام راستگو بودند که با ایشان مشورت داشتیم و مدیر جدید این مرکز ، حجت الاسلام حقیقت هم مشورت داشتیم. این عزیزان دائما با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند و هم با مربی ها و کسانی که برای کودکان و نوجوانان کار می کنند. 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اردبیل استان بوشهر خبرگزاری شبستان اصفهان سرلشگر باقری حادثه تروریستی حضرت عباس حضرت ام البنین سلام الله علیها حضرت آیت الله خامنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آشنایی با فواید خرما

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

خرما با کنترل سطح کلسترول خون و چربی پایینی که دارد، در رژیم‌های لاغری جای می‌گیرد. همچنین وجود خواص خرما برای لاغری اسید‌های چرب غیراشباع، التهابات مرتبط با چاقی را کاهش داده و وزن را کنترل می‌کند. هر ۱۰۰ گرم خرما حاوی ۷ گرم فیبر است که فیبر هم به کاهش وزن کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • آشنایی با تانک چلنجر ۲
  • ببینید | آشنایی با خواص شیربرنج
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان
  • پویش با زمین مهربان باشیم به اجرا در آمد
  • پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان
  • افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی