Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- نشريه «وال‌استريت ژورنال» در گزارشي در مورد ايده تشکيل ناتوي عربي عليه ايران، نوشته است که اختلافات درون دولت ترامپ و تنش‌هاي ميان کشورهاي عربي عملا اين ايده را در آستانه شکست قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، مقام‌هاي دولت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا از ماه‌ها پيش بارها ايده تشکيل يک ائتلاف نظامي عربي را مطرح کرده‌اند که هدف اصلي آن مقابله با ايران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشريه «وال‌استريت ژورنال» روز سه‌شنبه در گزارشي در اين مورد، نوشته است که دولت ترامپ در حالي به نيمه کار خود رسيده که اين ايده عملا در آستانه شکست قرار گرفته است.
مقام‌هاي ارشد آمريکايي و عرب به اين نشريه گفته‌اند که کناره‌گيري يکي از حاميان اصلي تشکيل ناتوي عربي از دولت ترامپ، اختلاف ميان دولت‌هاي عربي و همچنين اختلاف نظر در مورد اهداف اين ائتلاف نظامي، تشکيل چنين ائتلافي را با ترديد مواجه کرده است.
بنا بر اين گزارش، «ائتلاف راهبردي خاورميانه» (MESA) که قرار بود با نسخه‌برداري از پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) تشکيل شود، احتمالا ديگر از الگوي دفاع جمعي ناتو که در آن حمله خارجي به يک کشور عضو به معناي حمله به تمام اعضا است، پيروي نخواهد کرد.
دولت ترامپ، ناکام در ايجاد يک پيمان رسمي نظامي ميان کشورهاي عربي، «اکنون بر اهدافي کمتر بلندپروازانه، مانند امضاي توافق‌هاي تجاري و ايجاد مراکز مشترک تمرين نظامي تمرکز کرده است.»

به گفته يکي از مقام‌هاي يک کشور عربي حاشيه خليج فارس، «در آن ابتدا، شور و اشتياق بسيار زيادي وجود داشت، اما فکر مي‌کنم هرچه گذشت آن اشتياق و تحرکي که ايجاد شده بود، فروکش کرد.»
در حال حاضر تلاش مي‌شود ائتلافي متشکل از عربستان سعودي، امارات عربي متحده، مصر، اردن، قطر، کويت، بحرين و عمان تشکيل شود. قرار است امروز (چهارشنبه) بازيگران کليدي اين ائتلاف به دعوت آمريکا در واشنگتن گردهم آيند تا در مورد مراکز آموزشي و ديگر چالش‌هاي نظامي بحث کنند.
به نوشته وال‌استريت ژورنال، دولت عربستان اعلام کرده که مقام‌هاي ارشد اين کشور در اين نشست شرکت نمي‌کنند.
با اين وجود مقام‌هاي دولت آمريکا اين ائتلاف را «روندي در حال پيشرفت» توصيف کرده‌اند. يک مقام ارشد آمريکايي گفته است: «اين هواپيمايي است که همزمان با پرواز در حال ساخته شدن است.»
وال‌استريت ژورنال با اشاره به برگزاري نشست ضدايراني اخير در شهر «ورشو» لهستان، حضور همزمان نمايندگان کشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي در اين اجلاس را يک موفقيت براي واشنگتن توصيف کرده، اما متذکر شده که اين موفقيت هم تحت‌الشعاع اختلاف ميان کشورهاي عربي تحت رهبري عربستان سعودي و قطر قرار دارد.
قطر تأکيد کرده است که تا زماني که توسط کشورهاي عربي منزوي شده، به سختي مي‌تواند ايده مشارکت در يک ائتلاف منطقه‌اي با اين کشورها را بپذيرد. ديگر کشورهاي عربي نيز در پذيرش اسرائيل به جمع اين ائتلاف، مقاومت کرده‌اند.

به گفته يک مقام آمريکايي، رژيم صهيونيستي «لابي‌گري» گسترده‌اي را براي ورود سريع به اين ائتلاف آغاز کرده، اما برخي مقام‌هاي عربي هشدار داده‌اند که اين ائتلاف نبايد به مسيري براي افزايش حضور رژيم صهيونيستي در منطقه بدل شود.
در سال 2017، زماني که ترامپ ايده تشکيل ناتوي عربي را مطرح کرد، مقام‌هاي آمريکايي اميدوار بودند که اين طرح به سنگ‌ بنايي براي ايجاد يک ائتلاف مقابله با ايران بدل شود، اما به نوشته وال‌استريت ژورنال، تمام کشورهاي غرب آسيا با اين ايده که ايران بايد در مرکز توجه اين ائتلاف باشد، موافق نيستند. همين امر مقام‌هاي آمريکايي را وادار کرده گستره اهداف ائتلاف را افزايش دهند.
مسئله ديگري که بر اساس اين گزارش روند تشکيل ائتلاف عربي را با مشکل مانع مواجه کرده، کنار رفتن دو مقام کليدي است که مستقيما اين پرونده را در اختيار داشته‌اند: «کريستن فونتنروز» مدير امور خليج فارس در شوراي امنيت ملي آمريکا و «آنتوني زيني» از فرماندهان بازنشسته ارتش آمريکا که از سوي ترامپ به عنوان مسئول پيشبرد مذاکرات تشکيل ائتلاف عربي منصوب شده بود.
زيني مي‌گويد از همان ابتدا مشخص بود که ايده تشکيل يک ناتوي عربي بيش از حد بلندپروازانه است، به همين دليل او تلاش کرده انتظارات را پايين بياورد. به گفته وي، او بيشتر بر ارتقا همکاري‌هاي تجاري و گسترش تمرين‌هاي نظامي مشترک ميان اين کشورها تمرکز کرد.
اما به نوشته وال‌استريت ژورنال، همين امر موجب شده تا اشتياق بعضي کشورها در مورد اين ائتلاف کاهش يابد. مقام يکي از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در اين مورد گفته است: «چشم‌انداز اوليه‌اي که ما دريافت کرديم، با آن چارچوبي که الان مورد بحث است، کاملا متفاوت بود. الان به مراتب تعديل شده و فکر مي‌کنم که دارد افول مي‌کند.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تشکيل ناتو عربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرهاد بشارتی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره رویداد ملی جایزه جوانی جمعیت عنوان کرد: در سال‌های اخیر جمعیت به سمت میانسالی سوق پیدا کرده است و این شاید از جهتی خوب باشد، اما منفی هم محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم فرزندآوری در ذهنشان سخت شده و به نوعی ایده آل گرا شده‌اند، گفت: کاهش جمعیت نسل جوان در بلندمدت اثرات منفی خود را می‌گذارد. شرایط باید به گونه‌ای باشد که اذهان نسبت به فرزندآوری سهل گیر‌تر شوند. بشارتی در ادامه افزود: مردم نسبت به فرزندآوری باید خوش بین شوند چرا که جامعه اگر به سمت کهنسالی سوق پیدا کند، آسیب‌هایش زیاد است. جامعه جوان پویا است و آینده کشور را می‌تواند بسازد، وگرنه در آینده باید به فکر این باشیم که چه کسانی و چطور از سالمندان نگهداری کند و چه کسانی به فکر ساختن مملکت باشند.

این هنرمند شناخته شده اظهار داشت: الان مدتی است که در آثار تلویزیونی شاهد انعکاس توجه به فرزندآوری هستیم منتها فقط با تبلیغات کار پیش نمی‌رود، اثرش باید در جامعه دیده شود و در کنارش تبلیغات هم صورت بگیرد. هنرمند هم دراین زمینه نقش موثری دارد. وی با اشاره به سیاست‌های تشویقی دولت برای جوانی جمعیت گفت: اینها باید عملی شود، هنوز اول سال هستیم و گرانی اجناس، کرایه خانه‌ها، ماشین و احتیاجات مردم سر به فلک کشیده دراین زمینه باید خیلی مراقبت شود تا مردم بتوانند به فرزندآوری فکر کنند. دولت می‌بایست تمهیدات عملی را جلوی پای خانواده‌ها بگذارد

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران