Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرناپلاس- عضو کمیسیون قضایی می‌گوید احتمال رای آوردن لایحه اعطای تابعیت به مادرایرانی‌ها در مجلس بالاست و سبب می‌شود از این طریق بخشی از مشکلات برطرف شود.

علیرضا پورمختار نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون قضایی، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و دکترای حقوق بین الملل دارد و بر جنبه‌های حقوقی ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و مسائل فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها تسلط دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پورمختار در گفتگو با ایرناپلاس در مورد لایحه اعطای تابعیت به فرزندان با مادر ایرانی و پدر خارجی می‌گوید: موضوع اصلاح وضعیت ماده واحده سال 1385 در مورد تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی، سال‌ها در مجلس مطرح بوده است. از سال 1390 طرح‌های مختلفی برای این خانواده‌ها در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. حتی یکی از این طرح‌ها که به موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی تا سن 18 سالگی برخوردار از حقوق شهروندی می‌شدند، در مجلس تصویب شد، اما شورای نگهبان آن را به دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی و افزایش بار مالی برای دولت رد کرد.

وی با بیان اینکه سرانجام پس از سال‌ها خود دولت به ارائه لایحه پرداخت افزود: قرار بود دولت لایحه خود را سال گذشته به مجلس بفرستد. به همین خاطر طرح‌های مشابه هم در کمیسیون حقوقی و هم در سایر کمیسیون‌ها متوقف شده بودند. تااینکه پس از 1 سال در آبان ماه امسال هیئت دولت لایحه‌ای را برای اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی- پدر خارجی به تصویب رساند و به مجلس فرستاد.

به گفته پورمختار با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون قضایی بلافاصله به بررسی لایحه پرداخت. در اواخر دی‌ماه این لایحه در کمیسیون حقوقی مجلس به تصویب رسید و جهت طرح در دستور صحن ارسال شده است.

تکلیف تابعیت 100 هزار نفر روشن شود

عضو کمیسیون قضایی مجلس توضیح داد: مطابق با این لایحه فرزندان متولد شده و حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بنا به درخواست مادر می‌توانند قبل از 18 سالگی تقاضای تابعیت ایرانی کنند. بعد از این سن نیز می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی کنند، منتها نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی باید درخواست آن‌ها را بررسی کنند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال تصویب این طرح در صحن مجلس و تبعات تصویب نشدن لایحه نیز گفت: من احتمال می‌دهم لایحه مذکور رای بیاورد؛ بلکه از این طریق بخشی از مشکلات مرتفع شود. تصویب نشدن این لایحه تبعات منفی ندارد بلکه وضع موجود تداوم می‌یابد، اما از جهت این که بیش از 100 هزار نفر تکلیف تابعیتشان روشن شود، شناسنامه‌‏دار شوند و قابلیت شناسایی داشته باشند لایحه مثبتی به حساب می‌آید. ضمن آنکه خود این افراد هم علاقمند به دریافت تابعیت ایرانی هستند. در صورت اعطای تابعیت به آن‌ها، وابستگی و علقه بیشتری به کشور پیدا می‌کنند که امر قابل توجهی محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تابعيت مادر ايراني ها پورمختار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۸۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی تصویب شد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز (دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) صحن مجلس و در جریان رسیدگی به جدول شماره ۷ گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاست‌گذار در سال ۱۴۰۳» پس از اعمال اصلاحاتی، با تصویب این جدول موافقت کردند.

همچنین در ادامه جلسه، جدول شماره (۱-۷) این لایحه با عنوان «اعتبارات ردیف‌های متفرقه منتقل شده به جدول شماره (۷) دستگاه‌های اجرایی» تصویب شد.

کد خبر 6091887 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • دکمه تصویب قانون عفاف و حجاب زیر دست کیست؟!
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • کمیسیون اروپا ممکن است تیک‌تاک را فیلتر کند
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟
  • لایحه حجاب بار دیگر از مجلس به شورای نگهبان ارسال شد
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد
  • جدول مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی تصویب شد