Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در استان مرکزی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری را انجام دادیم که مطالعات اجرایی بالغ بر ۷۰۰ هزار هکتار از آن انجام شده است و مابقی را هم به ترتیب اولویت در مرحله اجرا قرار می‌دهیم. ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

عبدالحسین محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به اهمیت حفظ پوشش گیاهی اظهار داشت: جلوگیری از بیابان‌زایی یکی از مواردی است که می‌تواند کمک فراوانی به حفظ سفره‌های زیرزمینی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفظ پوشش گیاهی بسیار حائز اهمیت بوده که باید پیشگیری از بیابان‌زایی را مورد توجه قرار دهیم چراکه بعد از خشک شدن پوشش‌های گیاهی هزینه‌های سنگین هم نمی‌تواند اثرگذار باشد و بهتر است به جای احیای این پوشش‌ها و صرف هزینه‌های سنگین، امروز به منظور جلوگیری از نابودی آنها هزینه کنیم.

وی ادامه داد: فرسایش خاک کشور از نرم جهانی بالاتر بوده درحالی که میزان خاک‌سازی آن پایین‌تر از نرم جهانی است و از این رو از دهه 70 به بعد فعالیت‌های آبخیزداری شدت گرفت و تا الان در استان مرکزی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری را انجام دادیم که مطالعات اجرایی بالغ بر 700 هزار هکتار از آن انجام شده است و مابقی را هم به ترتیب اولویت در مرحله اجرا قرار می‌دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: تاکنون حدود 12 هزار و 500 نقطه پروژه اجرایی در سطح استان انجام دادیم که در قالب امنیت‌های مختلف از خشکه‌چین، قالب‌بندی‌، سنگ‌آلات، بندهای خاکی، بندهای خشکه‌چین، بندهای ترکینت کنترل سیلاب بخش سیلاب تغذیه مصنوعی و هچنین حالت بیولوژیک و سایر موارد بوده است.

محمدی اضافه کرد: فرونشست زمین معضلی است که در استان داریم، متأسفانه در بخشی از دشت کویر میقان در سمت کمیجان در میلاجرد و در بخش‌هایی از ساوه ما این فرونشست را داریم که علت اصلی آن هم پایین افتادن سطح آب‌های زیرزمینی است.

بیش از یک میلیون و 800 هزار هکتار مرتع در استان مرکزی ممیزی شد64 درصد اراضی اردبیل به عنوان عرصه ملی انتخاب شدخشکسالی 20 ساله گناباد؛ طرح آبخیزداری «سیاه‌کوه» همچنان خاک می‌خورد

وی افزود: به سبب بهره‌برداری‌های بیش از حدی که انجام می‌شود با توجه به آماری که خود اداره کل در جریان است چاه‌های غیرمجاز زیادی داریم و با بهره‌برداری‌هایی که انجام می‌شود نیاز داریم تا اینها از یک طریق تغذیه شوند که آبخیزداری یکی از راهکارهای این امر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: تمام فعالیت ما در دل همین فعالیت‌های آبخیزداری تعریف می‌شود، با همین عملیات 15 تا 20 درصد از سطح آب‌های زیرزمینی افزایش پیدا کرده، برای مثال قناتی در خروجی حوزه آبخیز گردو داریم که دبی آن در سال 92 حدود دو و نیم لیتر در ثانیه بود اما طی این چند سال دبی این قنات به 5 لیتر درثانیه رسیده است.

محمدی بیان کرد: طبق تفاهمنامه‌ای که با استانداری امضاء کرده‌ایم قرار شد 20 میلیارد تومان استانداری به منظور آبخیزداری کمک کند، حدود 26 حوزه آبخیز را از محل صندوق توسعه برنامه‌ریزی کردیم و اکثرا در شهرستان بین 1 تا 3 حوزه آبخیز را درگیر کرده‌ایم و برای هر حوزه آبخیز ناظرهای اجرایی گذاشتیم که نوعی ایجاد اشتغال است.

انتهای پیام/ن

R41371/P/S6,73/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۸۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد

مدیر جهاد کشاورزی نظرآباد گفت: در حوزه تولید و رتبه بندی و توزیع نان هم با مدیریت درستی که انجام شد خوشبختانه مشکلی در حال حاضر در زمینه نان و آرد  نداریم و امسال در زمینه خرید گندم بهتر از گذشته عمل خواهد کرد .   الماسی گفت: یکی از اهداف برگزاری این‌مراسم ارتقاء امنیت غذا،نحوه مبارزه صحیح و به موقع با آفات غلات و همچنین انجام بیمه محصولات کشاورزی است.   وی گفت: در سال زراعی جاری حدود شش هزار هکتار گندم و حدودا پنج هزار هکتار جو در شهرستان نظرآباد کاشه شده است. باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی