Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:56:14 GMT

توقف ابدی و زخم کهنه ایستگاه آخر

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۰۲۳۹

توقف ابدی و زخم کهنه ایستگاه آخر

15 سال بعد... این جا نیشابور است و باز مراسمی که هر ساله در آخرین روزهای بهمن برگزار می‌شود، اشکی و آهی و سالِ بعد و سال‌های بعد؛ آخرین روزهای بهمن برای شهروندان نیشابوری یادآور خاطره تلخِ از دست دادنِ عزیزانشان در سانحه قطار است.

آرامستان روستای دهنوهاشم‌آباد - نیشابور

به گزارش ایسنا، 29 بهمن‌ماه 1382 فاجعه انفجار قطار نیشابور که بنا به قولی بزرگ‌ترین سانحه راه‌آهن در ایران است، به وقوع پیوست؛ در این حادثه شمار زیادی از آتش‌نشانان، نیروهای امدادی و انتظامی، نیروهای دولتی از جمله فرماندارِ وقت این شهرستان، اهالی روستا و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. کشته و زخمی شدند.

خبر به همین سادگی و سنگینی است! یک روز قطاری در یک روستای نیشابور که خیلی‌ها حتی نامش را نمی‌دانستند، متوقف می‌شود، این قطار آتش می‌گیرد و بعد از مدتِ کوتاهی در همان روز منفجر می‌شود و تا شعاع زیادی همه چیز را ویران می‌کند و نام این روستا یکباره در همه جا مخابره می‌شود و قطار، سوغاتی سیاهِ آتش و انفجار و خون را برای اهالی به جا می‌گذارد و بیش از 300  نفر کشته و حدود 500 نفر مجروح می‌شوند.

این‌ها همه مرور خاطره است، سال 95 گزارش مفصلی از این روستا و وضعیت اهالی آن داشتیم. امسال نیز 29 بهمن یک برنامه برای یادبود 24 آتش‌نشانی که در این فاجعه جانِ خود را از دست دادند، طبق روال سال‌های گذشته برگزار شد.

بعد از گذشت چندین سال آثار این فاجعه در این روستا پیداست و البته در چشم‌های بی‌فروغ و غم‌زده اهالی روستای دهنوهاشم‌آباد؛ کافی است با آن‌ها چند جمله صحبت کنید یا اصلا نه! به آن‌ها نگاه کنید... آن‌ها آن‌چه را که گفتنش برای ما سخت است، دیده‌اند. بدن‌های قطعه‌قطعه عزیزان‌شان را در آغوش کشیده‌اند و آن‌ها را به خاک سپرده‌اند.

موجِ انفجاری که شیشه‌های پنجره دبیرستانِ ما را در آن سال لرزاند، جامه از تن برخی از اهالی آن به در کرد، هنوز سوگندهای پی در پی مردِ جوانی را که از اهالی روستا بود، از یاد نبرده‌ام؛ می‌گفت: « موج انفجار تمام لباس‌های مرا از تن کَنده بود و مرا چندین متر آن طرف‌تر پرت کرد، اما چون روی تپه خاکی افتاده بودم، فقط گوش و پشتم مجروح شد ولی دقیقا به یاد دارم یکی از اهالی که نزدیک من پرت شده بود، چون با آجرها برخورد کرده بود، نصف صورتش کاملا از بین رفته بود.»

به گورستان این شهر که بروی روی سنگِ قبر بسیاری از آن‌ها «حادثه انفجار قطار» نوشته شده، یکی از سنگِ قبرها، سنگِ قبر یک مادر و فرزندِ 10 روزه‌اش هست، این نوزاد حالا 15 ساله شده است. این غم حالا 15 ساله شده است...

از سویی در این فاجعه تعدادی از نیروهای امدادی، آتش‌نشانان، نیروهای دولتی و... در حین خدمت جان سپردند و  برخی از آنان حتی چیزی از جنازه‌شان به جا نماند و هنوز مسئولان شهرستان درگیر این هستند که یک معبر شهری را به نام شهدای آتش‌نشان نام‌گذاری کنند.

پاسخ بسیاری از سوالات این حادثه داده نشد، اما آیا  پس از 15 سال نباید کسی به فکر روح و روانِ شاهدان این فاجعه و اهالی بحران‌زده روستای دهنوهاشم‌آباد باشد؛ اهالی این روستا غم‌زده هستند، هنوز صحنه‌ها به یادشان می‌آید و سردرد می‌گیرند و سر بر دیوار می‌کوبند. پس از 15 سال کسی به این فکر کرده که یک تیم مشاوره به این روستا برود تا شاید این اقدام بر زخم کهنه آن‌ها ضمادی باشد؟

شاید مانند نام‌گذاری یک معبر به نام شهدای آتش‌نشان که تاکنون مسئله قانونی داشته، این اقدام نیز خلل قانونی دارد! شاید مثل همیشه بودجه نیست و  شایدهای بسیاری دیگر... آن‌چه انکارناپذیر است، لزوم توجه به وضعیت روحی شاهدان این فاجعه است که هنگام یک مصاحبه ساده هنوز ترس داشتند و هنوز غمِ کهنه آن‌ها تازه بود...

یادداشت از: سیمین سلیمانی، ایسنا- منطقه خراسان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حادثه قطار نیشابور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۰۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد

کامران قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه با حضور نماینده ولی فقیه در استان سمنان پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد، ابراز داشت: این پایگاه قرار که در ۲۵۰ متر مربع زیر بنا ساخته شود.

وی ضمن بیان اینکه این پایگاه سلامت بالغ بر ۳۴۴ مترمربع مساحت دارد، افزود: هدف از ساخت این مجموعه ارائه خدمات حوزه سلامت به مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان ضمن بیان اینکه این پایگاه هشت هزار و ۴۲۰ نفر را تحت پوشش خواهد داشت، بیان کرد: در این مرکز مراقب‌های سلامت و روان و واکسیناسیون ارائه خواهد شد.

قدس ضمن بیان اینکه در حال حاضر پایگاه سلامت مرحوم نصرت الله دانایی به مردم این ناحیه خدمات ارائه می‌کند، ابراز داشت: مراقب‌های مادران باردار، نوزادان، سالمندان و بیماران نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: قطعاً ارتقای هر چه بیشتر خدمات بهداشتی و درمانی برای بهره‌مندی افراد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان با جدیت پیگیری و امیدواریم به زودی شاهد افتتاح این پایگاه باشیم.

کد خبر 6087666

دیگر خبرها

  • ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد
  • آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای محله کهنه دژ در سمنان
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد