Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@23:05:30 GMT

سهم اندک فلز زرد در ارزآوری برای ایران

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۰۸۲۹

سهم اندک فلز زرد در ارزآوری برای ایران

با وجود اینکه تقاضای خرید طلا در ایران بالا است و ذخایر مناسب از این فلز در کشور موجود است اما ایران سهم اندکی در صادرات مصنوعات طلا دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، طلا از جمله فلزات باارزشی است که علاوه بر استفاده آن در زیورالات به عنوان ذخایر ملی هر کشور محسوب می شود. قیمت این فلز در سال گذشته میلادی ۱۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶‌درصد رشد کرد و تولید آن حدود یک‌درصد بر مبنای ‌سال ‌به ‌سال افزایش یافت. در حالی ‌که قیمت طلا در ابتدای‌ سال ۲۰۱۷ پایین آمد، در سپتامبر که آمریکا و کره‌شمالی تنش‌های بیش از حد معمولی را شاهد بودند به اوج خود رسید.

 

بر پایه گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای جهانی برای طلا در‌ سال ۲۰۱۷ به میزان ۷‌درصد کاهش پیدا کرد. خرید زیورآلات طلا در ایران‌ سال ٢٠١٧ با ۲۷‌درصد افزایش نسبت به ‌سال ٢٠١٦ به ۱۲.۹ تن رسیده که بالاترین میزان در ٤‌ سال گذشته است.

 

شهروند در گزارشی آورده است: «خرید جواهرات در ایران طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سالانه حدود ۴۱ تا ۴۵ تن بود، اما بعد از تحریم‌ها در ‌سال ۲۰۱۳ بشدت اوج گرفت و به ۶۳ تن رسید؛ اما از‌ سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در محدوده ۴۰ تن باقی مانده است. این در حالی است که تقاضا برای زیورآلات طلا در خاورمیانه طی سه ماهه اول‌ سال در رقم ۵۴.۶ تن ثابت مانده است که بیشتر به دلیل قیمت‌های پایین نفت و کاهش شمار گردشگر ورودی به منطقه بوده است. این شاخص برای کل جهان افزایشی یک‌درصدی داشته و به حدود ۴۸۱ تن رسیده است.»

 

جدیدترین گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از میزان ذخایر ارز و طلای کشورهای جهان حاکی است، میزان ذخایر ارز و طلای ایران در پایان سال‌2017میلادی به بیش از 132میلیارد و 600میلیون دلار رسیده است که در این خصوص بین 175کشور دنیا در رتبه 19 قرار دارد.بر این اساس، ذخایر ارز و طلای 156کشور دنیا از ایران کمتر است که در این بین نام کشورهایی از جمله آمریکا، اندونزی، ترکیه، امارات، دانمارک، نروژ، سوئد، استرالیا، آفریقای جنوبی، هلند، قطر، کویت، اتریش و ده ‌ها کشور دیگر به‌چشم می‌خورد.وجود ذخایر طلای یک کشور ارتباط مستقیمی با قدرت چانه ‌‌زنی آن کشور در روابط سیاسی و تجاری با کشورهای دیگر دارد. این ذخایر همچنین می‌تواند معیاری برای استقلال آن کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

با وجود اینکه تقاضای خرید طلا در ایران بالا است و ذخایر مناسب از این فلز در کشور موجود است اما ایران سهم اندکی در صادرات مصنوعات طلا دارد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران می‌گوید: سهم ایران از صادرات طلا و جواهر و مصنوعات آن در دنیا تنها دو هزارم درصد است.

 

«سیدحجت شفایی» در این باره به ایبنا گفته است: «کشور هند در سال ۵۰۰ تن طلا تولید می کند و عربستان سعودی نیز سالانه ۵۰۰ تن طلا و جواهر وارد می کند، اما متاسفانه به دلیل بخشنامه ها و آیین نامه های متعدد، متضاد، مخل و مزاحمی که درباره صادرات طلا و جواهر در ایران وجود دارد، سهم ما از بازار صادراتی تنها دو هزارم درصد است.»

 

وی به بازار ۴۵۰ میلیون نفری کشورهای همسایه ایران اشاره و اضافه کرده است: «علاوه بر نیاز جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، ظرفیت صادرات طلا و محصولات آن نیز در کشور بسیار بالاست و می تواند ارزآوری و اشتغال زایی بالایی نیز به همراه داشته باشد.»

 

یادآور می شود: از ۳۱ استان کشور، در ۳۰ استان دارای ذخایر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هستیم و در ۱۰۰ نقطه از ۲۱ استان نیز ذخایر طلای کشف شده وجود دارد./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اردبیل سرلشگر باقری حضرت عباس حضرت ام البنین سلام الله علیها انقلاب به روایت هنر تشییع پیکر شهید استان بوشهر سرلشکر باقری اصفهان دنیا طلا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۰۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تولید ۱.۵ میلیون شاخه گل رز به ارزش ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلون تومان در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، منوچهر شایسته با اشاره به تولید گل رز در سطح استان اظهار داشت: سال گذشته 1.5 میلیون شاخه گل رز در سطح استان تولید شد که این میزان از سطح 1.5 هکتار از گلخانه‌های استان  برداشت شده است. 

وی گفت: قیمت هر شاخه گل رز در استان 25 هزار تومان است که علاوه بر داخل استان برای فروش به استان‌های مشهد و تهران ارسال می‌شوند. ارزش یک میلیون و 500 هزار شاخه گل رز تولیدشده در استان 37 میلیارد و 500 میلیون تومان است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: ارقام موجود گل رز در استان هلندی، زرد، سفید و قرمز است که در گلخانه‌های استان 12 نفر مشغول به کار هستند.

محمدرضا اکبری نیز از رشد 51 درصدی تولیدات گلخانه‌ای در استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال از سطح 93.5 هکتار از گلخانه‌های استان بیش از 12 هزار تن  انواع محصولات سبزی و صیفی، 1.5 میلیون انواع گل شاخه بریده، 280 هزار عدد انواع نشاء گل و گیاه زینتی و محصولات سبزی و صیفی و 960  تن انواع سبزیجات برگی برداشت شده است گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 51 درصد افزایش داشته است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ارزش  محصولات گلخانه‌ای استان از جمله  گوجه فرنگی، فلفل، خیار و سبزیجات برگی 796 میلیارد و 800 ملیون تومان است که 570 خانوار بهره‌بردار دارد و بیشترین سطح گلخانه استان مربوط به شهرستان‌های فردوس، قاین و خوسف است.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم