Web Analytics Made Easy - Statcounter


پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری به منظور شناسایی و پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی با عنایت به مفاد قانون برنامه ششم مبنی بر مستند سازی ، شناسایی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه ایران فرهنگی ، آماده همکاری برای انجام مطالعات مشترک با موسسه فرهنگی اکو است.

به گزارش امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه که در نشست پیش همایش ملی «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » سخن می گفت با بیان این مطلب ، ایران را سرزمین پهناور با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف عنوان کرد که با وجود تنوع فرهنگی در آن ،رقابت سازنده بین نظام های فکری و شیوه های متنوع زندگی ترغیب شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عمرانی با بیان اینکه مظاهر فرهنگی همچون زبان ، لباس ، معماری و کیفیت برگزاری آیین ها به این تنوع فرهنگی دلالت دارند و ایران به لحاظ این تنوع فرهنگی منحصر به فرد است تصریح کرد : تنوع فرهنگی مورد اهتمام دیگر مراکز فرهنگی همچون یونسکو بوده و صدور بیانیه جهانی تنوع فرهنگی در سال ۲۰۰۱از مصادیق آن است .
او آیین ملی را آیینی دانست که گروه های متنوع در جامعه را یکپارچه می سازد و به عنوان شکلی از رفتار عمومی ، معانی اجتماعی را به نسل های بعد انتقال داده و پیوند های اجتماعی را تقویت می کند .
وی آیین را به دو دسته عمده آیین و خرده آیین تقسیم کرد و افزود: آیین ها مجموعه پیچیده ای را در بردارند که اجزای مشخص آن را می توان خرده آیین تعریف کرد و تنوع فرهنگی در خرده آیین متجلی می شود .
سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، دو آیین بزرگ ، ملی و مرتبط با فرهنگ دینی در ایران را که به تاسی از فرهنگ های بومی اقوام ایرانی ، خرده آیین ها را شکل بخشیده اند نوروز و محرم عنوان کرد و افزود :جشن جهانی نوروز به شیوه های مختلف در جغرافیای پهناور ایران فرهنگی برگزار می شود .
به گفته عمرانی ، این مراسم به عنوان مثال در منطقه آذربایجان با مراسم تکم گردانی ، خانه تکانی ، سبزه رویاندن ، شال اندازی و گستردن سفره هفت سین نوروز همراه است .
او با بیان این نکته که تنوع اقلیمی و فرهنگ بومی هر منطقه شکل های خرده آیینی خود را به وجود آورده و در نهایت معنایی واحد را انتقال می دهند تصریح کرد : بسیاری از محققین آیین را منبع و تولید کننده سرمایه اجتماعی تلقی می کنند که کارکرد اصلی آن ایجاد یکپارچگی ، وحدت و دوری از واگرایی است .
عمرانی خاطرنشان ساخت: به قولی آیین را می توان سرمایه فرهنگی موجود در یک جامعه دانست که ارزش های آن را درونی ساخته و عامل یکپارچگی و وفاق اجتماعی شده و در نهایت نشاط اجتماعی و حفظ وحدت ملی را در پی خواهد داشت .
او در ادامه در خصوص فعالیت های پژوهشگاه در این حوزه گفت : پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری به منظور شناسایی و پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی با عنایت به مفاد قانون برنامه ششم مبنی بر مستند سازی ، شناسایی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه ایران فرهنگی ، طی نشستی با موسسه فرهنگی اکو آمادگی خود را جهت انجام مطالعات مشترک اعلام کرده است.
او در پایان با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با تدوین پرونده ثبت جهانی میراث ناملموس نوروز با حضور دوازده کشور و با حمایت از اجرای مراسم نوروزی در اقصا نقاط ایران ثبت این آیینها را در فهرست میراث ملی و جهانی به انجام رسانده تصریح کرد :البته ثبت به تنهایی در گسترش ، تعمیم ، شناخت و پاسداشت این آیینها کافی نیست و می توان با برگزاری همایش هایی همچون همایش ملی آیین صلح و تنوع فرهنگی به اثر بخشی این گونه اقدامات خواهد کرد .

کورش و زرتشت نماد گفتمان صلح پیش از اسلام در ایران

در ادامه علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه گفت : همایش«آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » ۸اسفند ماه در خانه اندیشمندان بطور همزمان در تالار فردوسی و حافظ از ساعت ۹:۳۰تا ۱۷ برگزار خواهدشد .
وی با بیان اینکه مراکز متعدد دانشگاهی و پژوهشگاهی پژوهشکده مردم شناسی را در برگزاری این رویداد همراهی می کنند تصریح کرد : پیشتر در نشستی تخصصی پوستر همایش «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » در پژوهشگاه رونمایی شده است .
او در ادامه با بیان اینکه در ایران پیش از اسلام و پس از آن با گفتمان صلح روبرو هستیم افزود:فرهنگ و تمدن ایرانی همواره در طول تاریخ به زبان آیین با جهانیان سخن گفته است .
حسن زاده با اشاره به تقابل نگرش اهورایی و اهریمنی گفت :اهورا مزدا می گوید مرا بپرسید ، چه اگر مرا بپرسید مرا بشناسید و به دنبال من آیید و در مقابل آن اهریمن می گوید مرا نپرسید چه ،اگر مرا بپرسید مرا بشناسید و دنبال من نیایید .
او تصریح کرد :ذات اهورایی وجود پرسش و گفتمان را در فرهنگ ایرانی نشان می دهد .
حسن زاده با بیان اینکه چهره های برجسته مانند کورش و زرتشت نماد گفتمان صلح پیش از اسلام در ایران هستند اظهار داشت :پس از اسلام نیز چهره های ماندگاری نظیر حافظ ، مولانا و فردوسی نماد گفتمان اند .
او در ادامه یکی از ویژگی های فرهنگ ایرانی را در چند صدایی و تنوع فرهنگی آن دانست و گفت :آیین ها سرمایه های اجتماعی هستند و در صورت توجه نکردن به آنها رسوم بیگانه در فرهنگ نمود می یابند پس باید گفتمان علمی را در این جهت تقویت کنیم .

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۱۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم

سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هیات بلندپایه به تهران و دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه ایران از جمله حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، از ابعاد سیاسی،امنیتی،فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت است.

۱.ایجاد اراده سیاسی برای همکاری های دوجانبه اولویت اول است و اراده سیاسی در سایه اعتماد متقابل حاصل می شود.سفر بارزانی به تهران نشان از اراده جدی طرفین برای گسترش روابط دوستانه است؛ روابطی که به واسطه مداخله عوامل ثالث بخصوص رژیم صهیونیستی با نوعی بی اعتمادی مواجه شده بود. حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران می تواند این اطمینان را در طرف ایرانی ایجاد کند که این اقلیم در آینده در زمین دشمنان ایران بازی نخواهد کرد و با هرگونه تهدیدی از خاک خود علیه ایران مقابله می کند. استقبال گرم تهران از بارزانی نیز حاکی از اراده تهران برای ایجاد روابط باثبات با اقلیم کردستان و گسترش همکاری‌های فیمابین در مسیر تامین منافع متقابل است.

 ۲.در بُعد امنیتی، طرفین بر اجرای مفاد توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق و بخصوص اخراج گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و اهتمام برای خلع سلاح کردن آن ها تاکید داشتند.حمایت از گروه های تروریستی و ضد انقلاب اسلامی ایران،از ترفندهای رژیم صهیونیستی و آمریکا، برای تخریب روابط ایران با عراق بطور عام و اقلیم کردستان بطور خاص است.امروز پس از عملیات وعده صادق، آمریکا و رژیم صهیونیستی به این واقعیت پی برده اند که جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خود هم اراده و هم توانایی کافی دارد و هرگونه فعالیت خصمانه با این نظام با پاسخ قاطع و پشیمان کننده مواجه خواهد شد.رئیس اقلیم کردستان عراق با درک این وضعیت،از مسئولین ایرانی شنید که دولت و ملت ایران، امنیت عراق و اقلیم کردستان را به مثابه امنیت خود می دانند و همانگونه که در زمان غائله داعش، سپاه قدس به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی به یاری عراق و اقلیم کردستان شتافت،در آینده نیز حامی امنیت اقلیم خواهند بود.

۳.در بُعد فرهنگی،با توجه  به اشتراکات دینی، تاریخی و تمدنی و پیوندهای عمیق میان دو طرف،این سفر فرصت های مناسبی برای توسعه روابط فرهنگی،علمی، دانشگاهی و رسانه ای  ایجاد کرد که باید با برنامه ریزی و پیگیری به نتیجه برسد. آداب و رسوم مشترک  و زبان از مهمترین شاخصه های هویت کُردی در دو سوی مرز ایران و عراق است که پشتوانه مناسبات سیاسی بوده و موجب تقویت اعتماد طرفین است. بر این اساس، ظرفیت سازی و توانمند کردن نهاد های فرهنگی ، رسانه ای و آموزش عالی کشور برای جذب نخبگان فرهنگی کردستان عراق و استفاده از گرایش مثبت کُردهای عراقی، باید مدنظر مسئولان کشور باشد.

۴.مهمترین بُعد روابط ایران با اقلیم کردستان عراق در آینده را  باید در فرصت‌هایی کم نظیر برای توسعه اقتصادی و تقویت بخش‌های صنعتی، کشاورزی،انرژی و فناوری دانست.ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد و در چارچوب سیاست همسایگی می تواند سطح روابط اقتصادی را ارتقاء دهد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که همزمان دارای دو کنسولگری در اقلیم است و روزانه بین دو تا سه هزار ویزا از این کنسولگری ها برای مسافرین کُرد عراقی صادر می شود. این حجم تردد و مبادلات می تواند به افزایش پروازهای هوایی منجر شود و ارتباطات بخش های خصوصی طرفین را تسهیل نماید.این که در مقاطعی حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان ، به حدود دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده نیز موید ظرفیت های کم نظیر اقتصادی است. به‌صرفه‌بودن قیمت اجناس، سهل‌الوصول بودن دسترسی، کوتاه بودن مسیرهای تجاری،وجود معادن از جمله بزرگ‌ترین ذخایر گوگرد در جنوب‌غرب اربیل که در تولید کودهای شیمیایی و آفت‌زدایی مزارع کاربرد دارد از ظرفیت هایی است که می‌تواند در مناسبات دوطرفه مورد بحث قرار گیرد. انتظار است توسعه همکاری های اقتصادی ایران با اقلیم کردستان موجب قطع شریان های اقتصادی این اقلیم با رژیم صهیونیستی شود. در صد بالایی از واردات نفتی اسرائیل، ازکردستان عراق است که این امر زیبنده کردهای آزاده نمی تواند باشد.

در مجموع حضور بارزانی در ایران و اذعان صادقانه وی به دوستی ایران با کُردها، نقطه عطفی در مناسبات فیمابین است و در صورت پیگیری مسئولین ذیربط،می تواند طلیعه تقویت اعتماد و اراده سیاسی برای همکاری بوده و در ابعاد امنیتی،اقتصادی و فرهنگی، بیش از پیش گسترش یابد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904188

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:‌ معلمان در جامعه‌ توسعه یافته در صف اول تکریم قرار دارند
  • فرهنگ‌سازی با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش انجام شود
  • آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود
  • همکاری ایران و مجارستان در حوزه فرهنگ و هنر
  • این مراسم به لطافت برگ گل برای نوزادان برگزار می‌شود| از آیین گل غلتان چه می‌دانید؟
  • برگزاری جلسه کارگروه مشارکت و میراث فرهنگی در شهرستان اشنویه    
  • سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم
  • آیین پاسداشت تولید ۳۰ اثر نمایشی با محوریت جوانی جمعیت برگزار شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • بازدید وزیر فرهنگ از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران