Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@16:08:41 GMT

شعار مرحله جدید در سوریه؛ توافق آدانا راهکار است

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۱۴۵۰

شعار مرحله جدید در سوریه؛ توافق آدانا راهکار است

برای اولین بار و با واضح‌ترین کلمات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو و آنکارا در نشست سه‌جانبه سوچی به این نتیجه رسیدند که توافق آدانا که ۱۹۹۸ میان سوریه و ترکیه امضا شد، بهترین راه برای مقابله با تهدیدات تروریستی در مرزهای سوریه و ترکیه است.

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم در مقاله‌ای نوشت: این توافق که پنج روز بعد از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه اعلام شد به معنای "دفن" منطقه امنی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان ایجاد آن در طول مرزهای شمالی سوریه شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به معنای ممانعت از تقسیم سوریه و ایجاد "دولت" کوچکی در کرانه شرقی رود فرات است.

اجرای توافق آدانا یعنی رفع تمامی نگرانی‌های امنیتی ترکیه و سوریه و مقابله مشترک با تمامی گروه‌هایی نام‌شان که در لیست تروریسم درج شده‌ چه کردها چه اعراب و چه ترکمان‌ها و چه دیگر نیروها. این یعنی بستن صفحه هشت سال درگیری و مداخله خارجی و آمریکایی و بازگشت بیش از ۶۰ میلیون آواره سوری به وطنشان. نکته مهم این است که سوریه بیشتر به این توافق پایبند بوده است.

توافق‌های دیگری نیز در نشست سوچی حاصل شده که درباره اوضاع ادلب، حل سیاسی بحران و چگونگی پر کردن خلأ بعد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی است. اما به نظر می‌رسد که توافقی درباره در پیش گرفتن سیاست گام به گام در فاش کردن این راهکارها وجود دارد. اگرچه ما پیش‌بینی می‌کردیم که عملیات نظامی ترکیه، روسیه و سوریه برای پایان دادن به سیطره تحریر الشام بر ۹۰ درصد ادلب نزدیک باشد. موافقت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست سوچی با اجرای توافق آدانا به معنای به رسمیت شناختن بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور و نشستن بر سر میز مذاکره با نظارت روسیه برای پاک کردن غبار از روی این توافق‌نامه و ایجاد مکانیزم‌های مشترک است.

اردوغان اعتراف کرد که تماس‌هایی در سطح دستگاه‌های اطلاعاتی میان ترکیه و سوریه وجود دارند اما اکنون و بعد از اینکه توافق شد که "توافق‌نامه آدانا" راهکار است، سطح این تماس‌ها از اطلاعاتی و امنیتی به سطح سیاسی خواهد رسید.

ما نظر لاوروف درباره اینکه هدف آمریکا و اسرائیل و برخی هم‌پیمانان عربشان تقسیم سوریه و ایجاد یک دولت کوچک در شرق فرات است را قبول داریم اما پایداری ارتش سوریه و حمایت روسیه و ایران این طرح را به شکست کشاند.

نقطه تحول محوری پافشاری روسیه بر حاکمیت سوریه بر تمامی اراضی این کشور چه از طریق صلح و چه جنگ است؛ مساله‌ای که طرح تقسیم را ناکام گذاشت و آمریکا را مجبور به اذعان به شکست و خارج کردن نیروهای خود از سوریه کرده است.

بثینه شعبان، مشاور بشار اسد در حاشیه همایش بین‌المللی والدای در مسکو اظهارات بسیار بااهمیتی را ایراد کرد: سوریه پایه و اساس اتحادیه عرب است و اعراب باید به سوی دمشق بازگردند چرا که این سوریه است که نماینده مقاومت واقعی عرب‌ها بوده و به مساله فلسطین و آینده ملت عرب توجه می‌کند.

این یک زبان و لحن قدیمی است که امیدواریم "اعراب ورشو" که طی ۱۰ سال گذشته به خاطر مشغول شدن به آموزش زبان عبری الفاظ و حروف و اصطلاحات و معانی‌اش را فراموش کرده بودند آن را درک کنند و به راه راست بازگردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايران بحران ادلب تركيه توافق آدانا روسيه سوريه نشست سوچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۱۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه

معاون رئیس مرکز هماهنگی روسیه در پایگاه «حمیمیم» سوریه از منهدم کردن دو پایگاه متعلق به گروه‌های تروریستی در سوریه خبر داد.

به گزارش ایسنا، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در پایگاه «حمیمیم» سوریه در جریان کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد نیروی هوایی روسیه دو پایگاه تروریست‌هایی که منطقه التنف را ترک کرده بودند، منهدم کرد. این افراد مسلح در مناطق صعب‌العبور در رشته کوه‌های «العمور» واقع در استان «حمص» پناه گرفته بودند.

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پوپوف همچنین تصریح کرد در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های از نوع «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیماهای اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» ثبت شده است.

خبرنگار اسپوتنیک گزارش داد که صبح روز جمعه اعضای گروه تروریستی داعش حملات گسترده‌ای به تعدادی از مناطق وابسته به نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه در صحرای «السخنة» در حومه شرقی حمص در شرق سوریه انجام دادند و درگیری‌های خشونت‌باری میان دو طرف رخ داد.

تروریست‌های مسلح هرازگاهی دست به حملاتی به شمال غرب سوریه می‌زنند و روستاها و مناطق در حومه حماه و حلب را هدف قرار می‌دهند و ارتش سوریه به مقابله با این حملات می‌پردازد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای تحقق شعار سال
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • ایجاد مهارت و کمک به شعار سال هدف اصلی دانشگاه علمی و کاربردی
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • فرار یاران محمدی از بحران با یک گل
  • پیروزی آدانا دمیراسپور با محمدی در استانبول