Web Analytics Made Easy - Statcounter


میرشکرایی تنوع فرهنگی و تکثر فرهنگی را جدای از یکدیگر دانست و تصریح کرد: تنوع فرهنگی از گوناگونی های هم ریشه و هم بن حکایت دارد که در ذات خود جانمایه وحدت را نهفته دارند چنان که کردان و بلوچان در دو سمت ایران کاملا دور از هم زندگی می کنند و زبان ، آداب ، سنت ها و رفتارهای نزدیک به هم هستند .

به گزارش امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محمد میرشکرایی مردم شناس ، محقق و نویسنده این مطلب را در نشست پیش همایش ملی «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » مطرح کرد و با اشاره به مفهوم تنوع فرهنگی و تکثر فرهنگی و تفاوت این دو گفت : تنوع فرهنگی حکایت از گوناگونی دارد اما گوناگونی های هم ریشه و هم بن که در ذات خود جانمایه وحدت را نهفته دارند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود :بن و ریشه مشترک خود سبب ساز همسویی آمال و خواسته ها و مانع ایجاد اختلاف بوده و از این رو آشتی ساز و زمینه ساز صلح است.
این محقق اظهار داشت :چنان که کردان و بلوچان در دو سمت ایران کاملا دور از هم در مرزهای غرب و شمال غربی و در سوی شرق و جنوب شرقی ایران زمین زندگی می کنند و دارای مشترکات فراوان فرهنگی مانند زبان ، آداب ،سنت ها و رفتارهای نزدیک به هم هستند .
این مردم شناس پیشکسوت با بیان اینکه در مورد بخش های دیگر سرزمین ایران حتی در میان مناطقی در آن سوی مرزها امروزی کشور نیز چنین است تصریح کرد : اما در کشوری مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق ، هیچ رابطه فرهنگی بطور مثال میان تاجیکان در آسیای مرکزی با مردمان لیتوانی و یا باشندگان مناطق خاوری سیبری وجود نداشت .
به گفته این پژوهشگر ، مجموعه اقوام و ملت های ساکن آن سرزمین ها مشمول عنوان تکثر فرهنگی می شوند که در یک گوناگونی در قالب پیوند و وحدت قرار دادی کنار هم قرار گرفته بودند .
وی در پایان خاطرنشان ساخت که البته در تکثر فرهنگی ، گاهی همزیستی دراز مدت تاریخی می تواند جای خالی هم ریشگی و بن مشترک را پرکند .

فردوسی به رغم توانایی شگف انگیزش در حماسه سرایی فطرتا با جنگ مخالف است

دیگر سخنران این نشست احمد کتابی عضو پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان مواردی در خصوص موضوع «صلح و مدارا از دیدگاه حکیم فردوسی» گفت : فردوسی را بزرگترین حماسه سرای ایران زمین خوانده اند که این عنوان به حق شایسته اوست .
او افزود :سراسر شاهنامه آکنده از شرح و توصیف دلاوری ها ،پایمردی ها و جانفشانی های مردم ایران به نحو اعم و گردان و پهلوانان آن به نحو اخص است اما شگفتا که این کتاب رزم نامه در عین حال کتاب نیکوکاری ، خرد ورزی ، راستی گرایی ، جوانمردی و مدارا نیز هست.
این پژوهشگر خاطر نشان ساخت که فردوسی به رغم توانایی شگفت انگیزش در حماسه سرایی و چیره دستی کم نظیرش در توصیف جنگها و تصویر صحنه های نبرد فطرتا و اصولا با جنگ و خونریزی مخالف است و توسل به آن را در موارد خاص در شرایطی معین جایز و مشروع نمی داند .

صلح رکن اساسی فرهنگ ایرانی

سید احمد محیط طباطبایی مشاور سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دبیر علمی همایش ملی « آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به شرایط منطقه ای که صلح و همزیستی را به یک اصل و نیاز مهم تبدیل کرده افزود : سازمان های بین اللملی نظیرایکوم ،اکو ، یونسکو و…دو دهه است که موضوع صلح را در راس امور خود قرار داده اند .
او با بیان اینکه صلح به معنای جنگ نکردن نیست صریح کرد :صلح از خانواده شروع و به تدریج به جامعه کشیده می شود و در قالب اقوام و قبایل و … شکل می گیرد.
محیط طباطبایی با اشاره به مفهوم آیین صلح که محور همایش است افزود :در فرهنگ تاریخی کشور ایران تا به امروز صلح یک رکن اساسی بوده و تمامی رفتارهای تاریخی در قالب تنوع فرهنگی که این پیکره را به هم متصل کرده مفهوم صلح است .
دبیر علمی همایش ، تنوع اقلیمی را منجر به تنوع فرهنگی دانست و افزود : هر یک از فرهنگهای موجود در کشور یک مزیت دارند که مجموعه آنها ایرانی بودن را شکل می دهند ، به همین دلیل موضوعاتی با عنوان صلح در راس کار هستند .
وی در ادامه با اشاره به برخی از آیین های ایرانی، نوروز را نماد همبستگی دانست و تصریح کرد :تمامی ایرانیان از هر قومیتی سفره نوروز مشترک دارند که نشان از همبستگی و تنوع فرهنگی در ایران دارد .
محیط طباطبایی با اشاره به بحران های اجتماعی که منجر به ایجاد بحران زیست محیطی و فرهنگی در یک قرن اخیر شده دلیل پیدایش این بحران ها را حرکت در جهت مخالف فرهنگی ایرانی که همان تنوع فرهنگی است دانست و تصریح کرد :در صد سال اخیر به دنبال یکسان سازی فرهنگ ها بوده ایم در حالیکه فرهنگ ایرانی از همین فرهنگ های متنوع تشکیل شده است .
مجتبی مقصودی صاحب نظر در مسائل قومی و رییس هیأت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران ، دیگر سخنران این نشست با اشاره به مقوله صلح ، به بیان مواردی در خصوص سیاست های صلح، وحدت و تنوع فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و به نقش مردم ، جامعه ، احزاب ، نخبگان و… در این حوزه اشاره کرد .
گفتنی است ،همایش ملی «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » ۸اسفند ماه در خانه اندیشمندان برگزار می شود .

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۱۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

به گزارش قدس آنلاین، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در مسکو در جمعه خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: مجموعه بریکس یه نقش بسیار جدی و موثری در تحقق چندجانبه گرایی در عرصه مناسبات بین المللی دارد.

وی افزود: نشست امروز نخستین نشست در سطح خودش از چند جهت مهم بود؛ نخستین نشستی بود که مجموعه بریکس در موضوع مهم فلسطین و سایر مسائل مهم غرب آسیا برگزار کرد و مسئولان عالی وزارت خارجه های کشورهای عضو بریکس در این نشست مواضع و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

باقری با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: همه اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تاکید داشتند و اراده خودشان را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین به ویژه دسترسی مردم فلسطین به کمک‌های انساندوستانه ابراز کردند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت: در این چارچوب ایران با تاکید بر مواضع اصولی خود، تصریح کرد تا زمانی که ریشه مسئله فلسطین که همانا در تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است حل نشود، قطعا اقدامات دیگر جنبه تسکینی دارد و نمی‌تواند مسئله را حل کند. به همین جهت است که در طول 75 سال گذشته هیچ نسخه‌ای به نتیجه نرسیده، زیرا معطوف به این ریشه و موضوع اصلی که تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی است پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه درباره موضوعات دیگر منطقه و تنش‌ها بحث شد، ادامه داد: این نکته مورد تاکید طرف ایرانی بود که وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. اگر این اختیار به ملت‌های منطقه داده شود که خودشان برای آینده تصمیم بگیرند و بیگانگان بر اساس منافع نامشروع خودشان در منطقه دخالت نکنند، زودتر می‌توانیم به ثبات و پایداری در منطقه دست پیدا کنیم.

باقری افزود: نکته مهم دیگر این است که ایران در این نشست به طور جدی تاکید کرد که حاضر است از همه ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات و بسترسازی برای توسعه کشورهای منطقه و تامین رفاه ملت‌های منطقه استفاده کند و این اراده جدی را حاضر است با دیگر اعضای بریکس به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه این نشست از این جهت که اولین نشست بود که ایران به طور رسمی در یک موضوع بسیار مهم در منطقه و جهان در میان اعضای بریکس قرار گرفته بود، شرکت کرد، گفت:  در این جلسه مسئله حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق مورد توجه قرار گرفت و رییس جلسه به طور صریح این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کرد و این اقدام صهیونیست‌ها را هم در امتداد رویکرد و سرشت تجاوزگری صهیونیست‌ها برشمرد.

باقری خاطر نشان کرد: ما در این جلسه تاکید کردیم که پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق حق قانونی ایران بوده و در چارچوب اقدام متقابل و ایران در قبال هرگونه تعدی و تعرض به سرزمین، منافع و شهروندانش به طور جدی، صریح و بسیار سخت پاسخ خواهد داد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: ما نشان دادیم در پاسخ قاطعی که به جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها انجام دادیم، راه حل صیانت از ثبات و پایداری منطقه سرجای خودش نشاندن متجاوز است. تا زمانی که متجاوز برای تجاوزگری پاداش دریافت کند یا سکوت ببیند، ما نباید امید به ثبات در منطقه داشته باشیم. 

وی در آخر تصریح کرد: اقدام ایران در پاسخ به جنایت رژیم در سوریه علاوه بر اینکه حق قانونی ایران بود، نشان دهنده اراده ایران برای تحکیم ثبات در منطقه بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • رسانه‌های آمریکایی: نمایش نسخه جدید باور-373 از توسعه صنایع دفاعی ایران حکایت دارد
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران