Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@03:48:08 GMT

گنجینه هیکو، سرزمین لاله های بی غم

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۴۱۳۵

گنجینه هیکو، سرزمین لاله های بی غم

به گزارش ایرنا، «گنجینه هیکو» کتابی 240 صفحه ای است که با همکاری انتشارات حبله رود منتشر شده و دارای 15 بخش مختلف است.
روستای هیکو در شمال استان سمنان و در جنوب دامنه رشته کوه های البرز در منطقه ای خوش آب و هوا و سردسیر واقع شده است، صالحی هیکویی در کتاب خود، روستای هیکو را تابع چاشم بخش شهمیرزاد شهرستان مهدی شهر در استان سمنان معرفی می کند که 24 کیلومتر با چاشم و 35 کیلومتر تا شهمیرزاد فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معرفی روستای هیکو، پیشینه تاریخی، قبایل و طوایف، افراد سرشناس اوضاع فرهنگی، خوراک، فعالیت و اشتغال، کشاورزی، دامداری، جاذبه های گردشگری، طبیعت، اعتقادات و باورها از جمله این بخش ها است.
در بخش آداب و رسوم سالانه کتاب که در قطع و نوع وزیری منتشر شده است، هر یک ماه های سال در گویش هیکویی را معرفی می کند.
فروردین: آرکه ماه، اردیبهشت: دییه ماه، خرداد: وهمن ماه، تیر: نوروز ماه، مرداد: سیو ماه، شهریور: کارچه ماه، مهر: هره ماه، آبان: تیر ماه، آذر: مردال ماه، دی شهریور ماه، بهمن: میرونه ماه و اسفند: اونه ماه.
صالحی هیکویی که خود زاده روستای هیکو است، در کتابش مادرمه را یکی از آداب و رسوم مردم این منطقه معرفی می کند که به اولین روز هر ماه گفته می شد، در صبح روز مادرمه، چوب دستی ای را میان چارچوب در تکیه می دادند تا فردی که مورد اطمینان ایشان است و از قبل با او هماهنگ کرده و در بیرون از خانه قرار می دادند تا آن فرد با در دست داشتن سبزه و قرآن وارد خانه شود.
آنها بر این اعتقاد بودند که فردی که در مادرمه می آید، فردی مورد اطمینان و صادق است که قلبی صاف دارد و قدمش مبارک و سبک است، نتیجه این کار را طی سالیان متمادی تجربه کرده و از پدران و مادران شنیده بودند.
در کتاب گنجینه هیکو، سرزمین لاله های بی غم در بخش خواستگاری و عروسی آمده است که در روستای هیکو بیشتر فامیل نزدیک با هم ازدواج می کردند مثلا دختر عمو با پسر عمو، دختر عمه با پسردایی، دخترخاله با پسر خاله و اگر هم با فامیل ازدواج نمی کردند، حداقل با افراد همان محل ازدواج انجام می شد و تحت هیچ شرایطی به بیرون محل نه زن می دادند و نه زن می گرفتند.
در این رابطه مثلی داشتند که می گفتند«شه گل و شه دیوار» گل مال ما، دیوار هم مال ما یعنی دختر مال ما و پسر هم مال ما.
از جاذبه های گردشگری این روستا نیز به حسن غار، مایسه یا شاه پسند، قلعه نیزه وار، گت بزنگاه، مرکم، کیجا قلعه، اوپرت، سنگ قهوه خانه، چشمه سار ها اشاره می کند.
دلنوشته نویسنده برای فرهنگ و تمدن بر باد رفته هیکو از نپیچیدن صدای شیهه اسبان در «گوگلی» حکایت می کند: دیرگاهی است که نفس تند چاربداران، دریگر در «چم چم» نمی گیرد و کوچ پهندری ها به هیکو متوقف شده است و دیگر حتی اسبی پیدا نمی شود که آن راه فراموش شده را بپیماید.
7342م/6103
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 آداب و رسوم جاذبه های گردشگری خوراک قرآن کشاورزی 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۴۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی مردم دارالعباده یزد از لاله خوشنام

سرهنگ زارع مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد گفت: برنامه وداع با شهید در یزد، امشب پنجشنبه ساعت ۲۰:۰۰ در امامزاده سید جعفر محمد (ع) واقع در بلوار جمهوری یزد برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: جمعه شب ساعت ۲۰ در گلزار شهدای فیروز آباد اشکذر همزمان با برگزاری یادواره شهدای فیرز آباد مراسم وداع با شهید در اشکذر نیز برگزار می‌شود. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد خاطرنشان کرد: صبح شنبه ساعت ۹:۳۰ مراسم تشییع به سمت پارک بزرگ اشکذر و تدفین در یادمان شهید برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • (تصاویر) تهدید درخت‌های قدیمی پارک لاله؟
  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • شاهکار جدید در پارک لاله؛ برنامه جدید شهرداری در بوستان‌ مملو از درخت | تصویر
  • میزبانی مردم دارالعباده یزد از لاله خوشنام
  • فصل گلدهی دشت های غربی پایتخت را از دست ندهید | تماشای ریواس های تالون تا شقایق های اخترآباد
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • استان یزد میزبان لاله گمنام
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟