Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- سهم بخش مسکن و ساختمان از مجموع ارزش ريالي تسهيلات پرداختي از جانب شبکه بانکي طي 10 ماهه اول امسال 8.8 درصد بوده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، جداول مربوط به توزيع تسهيلات پرداختي از جانب شبکه بانکي به بخش‌هاي کشاورزي، مسکن و ساختمان، بازرگاني، صنعت و معدن و همچنين بخش خدمات و امور متفرقه در 10 ماهه اول امسال نشان مي‌دهد که تعداد تسهيلاتي که بخش مسکن و ساختمان در اين مدت پرداخت شده به لحاظ ميزان رشد، از ميزان افزايش تعداد کل تسهيلات پرداختي به بخش‌ها بيشتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در 10 ماهه اول امسال شبکه بانکي کشور 7 هزار و 800 فقره انواع تسهيلات به بخش‌هاي مختلف اقتصاد کشور پرداخت کرده است. اين تعداد تسهيلات در مقايسه با آنچه در 10 ماهه اول پارسال پرداخت شد 6 درصد رشد داشته است. در 10 ماهه اول سال 96 شبکه بانکي 7 هزار و 339 فقره انواع تسهيلات به بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران تزريق کرد.
با اين حال تعداد تسهيلاتي که بانک‌ها در 10 ماهه اول امسال به بخش مسکن و ساختمان پرداخت کرده‌اند نسبت به سال گذشته 22 درصد افزايش از خود نشان مي‌دهد. اين ميزان رشد در تعداد تسهيلات بخش مسکن 16 واحد درصد بيشتر از ميزان رشد در تعداد کل تسهيلات پرداختي از سوي شبکه بانکي به همه بخش‌ها است که بيانگر توجه به بخش مسکن است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوي بانک مرکزي درباره تامين مالي اقتصاد ايران از سوي بانک ها، از ابتداي سال جاري تا پايان دي رقمي معادل 538 هزار ميليارد تومان انواع تسهيلات به بخش‌هاي مخلتف اقتصاد پرداخت شده است. اين حجم ريالي تامين مالي از سوي شبکه بانکي در مقايسه با روند تامين مالي در 10 ماهه اول سال 96 رشد 16 درصدي پيدا کرده است. سال گذشته در فاصله 10 ماهه اول سال کل بانک‌ها در مجموع 462 هزار ميليارد تومان انواع تسهيلات به بخش‌هاي مختلف اقتصاد کشور ارايه کردند.
همچنين سهم بخش مسکن و ساختمان از مجموع ارزش ريالي تسهيلات پرداختي ازجانب شبکه بانکي طي 10 ماهه اول امسال 8.8 درصد بوده است. اين آمار بيانگر آن است که بخش مسکن به لحاظ سهم از تسهيلات بانکي همچنان کمترين سهم را در اختيار دارد هر چند ميزان تسهيلات پرداختي با رشد قابل توجه در تعداد و ارزش همراه شده است. اوايل امسال سهم بخش مسکن از تسهيلات بانکي حدود 6 تا 8 درصد در نوسان بود، اما هم اکنون اين سهم تا حدودي هر چند ضعيف در حال تقويت است.
سهم بخش مسکن به لحاظ تعداد تسهيلات از کل تسهيلات پرداختي از سوي بانک‌ها در اين مدت نيز 12.5 درصد بوده است. جزئيات آمار تامين مالي مسکن از سوي شبکه بانکي کشور طي 10 ماهه اول امسال مشخص مي‌کند 43 درصد تسهيلات در اين بخش به متقاضيان خريد خانه پرداخت شده و 12 درصد نيز براي ساخت و ساز در اختيار سازنده‌ها قرار گرفته است. تسهيلات در گردش، تسهيلات جعاله و ساير تسهيلات نيز در اين بخش به متقاضيان مربوطه ارايه شده است؛ بنابراين محور اصلي تامين مالي مسکن در سال جاري و در فاصله فروردين تا پايان دي ماه بر پرداخت تسهيلات براي خريد خانه استوار بوده است.
درعين حال، سهم بخش مسکن از تسهيلات بانکي به لحاظ ارزش ريالي تسهيلات در صورتي که اين بخش رونق بگيرد مي‌تواند تا حداقل 20 درصد افزايش پيدا کند. اما هم اکنون تقاضاي تسهيلات تا حدودي کاهش پيدا کرده است.
علت کاهش تقاضا از دست رفتن قدرت خريد تسهيلات مسکن تحت تاثير رشد شديد قيمت طي امسال است. سازنده‌ها نيز تا حدودي تمايل به دريافت تسهيلات بدون سپرده دارند، اما مشروط به آنکه نرخ سود اين تسهيلات با حاشيه سود ساخت و ساز نسبت منطقي داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وام مسکن تسهيلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۴۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ سود بین بانکی با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۱ درصد رسید.

بیشتر بخوانید: سقف برداشت از حساب‌های بانکی چقدر شد؟

این نرخ از ابتدای سال جاری با روند کاهشی همراه بود به جز هفته منتهی به ۲۹ فروردین ماه. نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی فروردین با افزایش همراه شدو با ۴ صدم درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۲ درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۲۲ فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۴۸ درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری ۲۳.۶۲ درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش ۴ صدم درصدی همراه شد و به ۲۳.۵۸ درصد رسید.

این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶۶ درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان‌ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به ۵ مهرماه سال ۱۴۰۲ با رکوردشکنی ۱۰ سال به ۲۳.۸۰ درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان‌ماه به ۲۳.۷۱ درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

نرخ سود بین بانکی چیست؟

ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبه‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228396 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • سهمیه یک‌هزار و ۷۰۰ واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • تحقق ۱۱۴ درصدی تعهد اشتغال در شهرستان بهار
  • لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان