Web Analytics Made Easy - Statcounter



خبرگزاري آريا- رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي گفت: يکي از برکات بزرگ و ارزشمند پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي، تشکيل نهاد مقدس جهادسازندگي است.

به گزارش خبرنگار ما در تبريز، ضمن بيان اين مطلب افزود: يکي از برکات بزرگ و ارزشمند پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي، تشکيل نهاد مقدس جهادسازندگي است که در زمان خود فعاليت هاي چشمگيري در محيط هاي روستائي از جمله جوامع عشايري و روستائي در پرونده کاري خود ثبت کرده است، اقدامات عمراني و زيربنائي همچون توسعه راههاي روستائي، برق رساني، آب شرب روستائي، برقدار کردن چاههاي روستائي و آسفالت راههاي روستائي از مهم ترين اين فعاليت ها مي باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وي با اشاره به اين نکته که تا سال 1357تنها 280 روستا در سطح استان داراي آب شرب بودند، گفت: با فعاليت سازمان جهادسازندگي آذربايجان شرقي تا سال 81 اين رقم به 1660 روستا، راه روستائي از 400 کيلومتر به دو هزار و 730 کيلومتر و آسفالت راه روستائي که تا آن زمان  تقريباً ناچيز بود در سال 81 يعني تا پايان فعاليت جهادسازندگي به 2311 کيلومتر و برق روستائي از 132 روستا به دو هزار و 217 روستا افزايش يافت.

مهندس فتحي، ادامه داد: توليد محصولات کشاورزي تا سال 57 در سطح استان تقريباً يک ميليون و 400هزار تن بود، امروز اين رقم به بيش از 5 ميليون تن رسيده است، در اکثر محصولات توليدي بعد از انقلاب توانستيم مازاد بر نياز مصرف استان توليد کنيم مخصوصاً در توليد محصول استراتژيکي به نام گندم که قوت غالب مردم است به طور کامل به خودکفايي رسيده ايم و اين امر در حالي اتفاق افتاده که سطح زيرکشت ما افزايش نيافته است.

وي گفت: صنعت مرغداري سومين صنعت بعد از صنعت خودروسازي و نفت در کشور است که در حوزه اشتغال حرف زيادي براي گفتن دارد، اين صنعت بعد از انقلاب در کشور استقرار يافته و سهم استان ما در اين صنعت چشمگير بوده و از جايگاه ويژه اي برخوردار مي باشد؛ ساليانه 80 هزار تن گوشت مرغ و تقريباً 80 هزار تن تخم مرغ در آذربايجان شرقي توليد مي شود که با احتساب اين اعداد و ارقام 9 درصد تخم مرغ توليدي کشور به استان ما اختصاص دارد.

مهندس فتحي با اشاره به اينکه ميزان توليد شير نيز در استان مازاد بر نياز مي باشد، افزود: اين موفقيت ها با توجه به کاهش سطح زيرکشت و نامساعد بودن شرايط جوي و خشکسالي هاي متوالي، در سايه کشاورزي دانش محور و بهره وري به نتيجه رسيده است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان تاکيد کرد: اين دستاوردها در حوزه ترويج کشاورزي، با آموزش بهره برداري و برگزاري کلاسهاي آموزشي که توسط کارشناسان کشاورزي در روستاها ارائه شده و کشاورزان را با علوم و فنون روز  مجهز مي کنند و با استفاده از دانش روز و تکنولوژِهاي نوين به دست آمده و حائز اهميت است.

 وي گفت: ميزان فارغ التحصيلان کشاورزي استان در حال حاضر بالغ بر 26 هزار نفر مي باشد که 13 هزار نفر آن عضو سازمان نظام مهندسي کشاورزي مي باشند، قبل ازانقلاب اين رقم 3 هزار نفر بود، اين سرمايه هاي انساني مي توانند در بخش هاي مختلف فعاليت نمايند و ما تلاش مي کنيم نقش آفريني فارغ التحصيلان کشاورزي در سطح مزارع و واحدهاي توليدي را افزايش داده و بتوانيم از اين طريق ضريب نفوذ دانش به بخش کشاورزي را ارتقاء دهيم.

مهندس فتحي ادامه داد: در حوزه مکانيزاسيون کشاورزي، به برکت پيروزي انقلاب اسلامي و عبور از کشاورزي سنتي به کشاورزي نوين و صنعتي، 36 هزار دستگاه تراکتور و 600 دستگاه کمباين در روستاها وجود دارد که مجموعه اين عوامل باعث شده تا هزينه هاي توليد کاهش يافته و ميزان توليد در واحد سطح و حجم افزايش يابد، علاوه بر اين اقدامات به نژادي و بهزراعي نيز در حوزه کشاورزي اعم از حوزه دام و طيور، حوزه زراعت و باغات و اصلاح نهالها و بذور کشاورزي انجام شده است که نقش بسزايي در اين تحولات بر عهده دارند.

مهندس فتحي در بخش پاياني سخنان خود با خاطرنشان ساختن اين موضوع که بعد از انقلاب 220 رقم بذور جديد و اصلاح شده توسط محققين کشاورزي به کشاورزان معرفي شده و الان در سطح مزارع و باغات استفاده مي شوند، گفت: با افتخار عرض مي کنم توليدات کشاورزي در زيربخشهاي مختلف دام، طيور، زراعت و باغباني در غالب محصولات مازاد بر نياز مصرف استان توليد مي شود و اين در حالتي است که ميزان سطح زيرکشت ما کاهش يافته است.



                                                                                                                                                                                                                                                     




منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جهاد کشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۵۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، در این نشست که با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان و مدیران دو وزارتخانه و در وزارت اقتصاد برگزار شد، راهکار‌های تامین مالی توسعه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های گیلان و مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

تامین مالی ریالی این پروژه‌ها و استفاده از فاینانس کشور چین از جمله راهکار‌هایی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت تامین امنیت غذایی کشور و نقش این اراضی در افزایش تولید محصولات مهم کشاورزی از جمله ذرت، سویا و برنج مقرر شد در خصوص یکی از روش‌های تامین مالی از طریق فاینانس خارجی یا استفاده از منابع ریالی بانک‌های کشور تصمیم گیری شود.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح‌ها نزدیک به سه میلیون تن افزایش تولید در بخش محصولات کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد و میزان منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها نیز در حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولیدهندوانه بافلزات سنگین/سلامت محصولات کشاورزی چقدرتضمین می‌شود
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • ابتلای درختان نارنج شیراز به بیماری نماتد
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود