Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@13:13:46 GMT

نحوه برخورد با نوجوان سيگاري

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۶۹۷۰

نحوه برخورد با نوجوان سيگاري

خبرگزاري آريا -
نحوه برخورد والدين با نوجوانان سيگاري
تا بحال سر زده به خانه آمده ايد و متوجه اين قضيه شده ايد که دختر و يا پسرتان سيگار کشيده است؟ ميخواهيد تصميم بگيريد کاري بکنيد اما آيا مي دانيد درست ترين برخوردها در برابر سيگار کشيدن فرزندتان چيست؟ آيا مي خواهيد او را تنبيه کنيد چون موجب سرافکندگي شما شده است يا اعتبار و شهرت شما را با اين کارش تحت تاثير قرار داده است؟ آيا تصميم گرفتيد که صبر پيشه کنيد و به روي فرزندتان نياوريد که مبادا بحثي بينتان به وجود بيايد و از دست شما ناراحت شود؟ واقعا نحوه برخورد درست با نوجوانان سيگاري چيست؟
نوجوانان سيگاري:
بسياري از والدين هميشه در ذهن خود آينده اي درخشان را روبه روي فرزندانشان مي بينند و هميشه تلاش ميکنند بهترين ها را براي فرزند خود محيا کنند تا بتوانند روياهاي آنها تحقق پيدا کند ولي بعضي مواقع رفتاري از فرزندانشان سر ميزند که آن چنان ترسي به جانشان مي افتد و آنقدر حالشان گرفته مي شود که بدترين عاقبت ها جلوي چشمنشان جان مي گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثل هنگامي که سيگار در جيب فرزندشان پيدا مي کند و يا متوجه بوي سيگار از دهان او مي شوند، در اين مواقع نميدانند واقعا چگونه رفتار کنند و شايد هم خودشان را سرزنش کنند در اين مقاله ما به شما نحوه برخورد با نوجوانان سيگاري را آموزش ميدهيم با ما همراه باشيد.
علل گرايش نوجوانان به سيگار و يا قليان:
استعمال سيگار در نوجوانان، بيشتر جنبه خود نمايي دارد و آرام آرام براي کسب لذت صورت مي گيرد. آغاز مصرف سيگار در سنين جواني و ميانسالي ممکن است تاثير چنداني بر خلقيات فرد نداشته باشد؛ ولي تجربه استعمال سيگار تا قبل از بيست سالگي يعني در بحراني ترين سنين نوجواني، به اين سبب که دوران شخصيت سازي نوجوان است و هر تجربه اي را تا آخر عمر فرا راه خود قرار مي دهد، بسيار خطرناک است.
يکي از دلايل اصلي روي آوري نوجوانان به سيگار، کنجکاوي در امتحان کردن آن است که اغلب ازطريق دوستان و همسالان تبليغ مي شود و آرام آرام براي ادامه اين تجربه، بهانه هاي ديگري نيز فراهم مي شود. برخي از نوجوانان براي مخالفت با خانواده و رفع حقارتها به اين کار دست مي زنند و مي خواهند از اين طريق اعتماد به نفس بيشتري کسب کنند. رقابت با گروه همسالان از طريق خود نمايي، بزرگترين دليل شايع براي آغاز کشيدن سيگار است.
بسياري از پسران نوجوان سيگاري، عقيده دارند که با هر پکي که به سيگارمي زنند، احساس مردانگي مي کنند و اين شيوه به زودي جزئي از شخصيت آنها مي شود. تقليد از پدر و مادر و اطرافيان نيز تاثير زيادي در سيگاري شدن نوجوان دارد. اضطراب، تنش، محرکهاي شديد رواني و ناراحتي هاي خانوادگي عوامل عمده زمينه ساز براي روي آوردن به سيگار هستند.
به نوجوان سيگاري تان عکس العمل شديد نشان ندهيد
نحوه برخورد با نوجوانان سيگاري:
1- بايد خودتان را کنترل کنيد، به نوجوان سيگاري تان عکس العمل شديد نشان ندهيد
2- امر و نهي شما به طور مستقيم بي فايده است. متوجه کردن نوجوان تان در مورد اشتباهاتش قلق خاصي دارد.
3- محبت تان را نسبت به او زنده نگه داريد و به فرزندتان عشق بورزيد
4- رابطه تان را با فرزندتان تقويت کنيد
5- با او در مورد سيگار کشيدن صحبت کنيد (منظور از صحبت نصيحت، سرزنش يا تمسخر نيست بلکه اين است که بنشينيد و با مهرباني به او بگوييد که از اين وضع ناراحت هستيد و دلتان مي خواهد درباره آن کمي با هم صحبت کنيد. سعي کنيد بيشتر به او گوش کنيد و دلايلش را بشنويد. منصف باشيد، او را قضاوت نکنيد و در حين صحبت ها حمايتتان را به او نشان بدهيد.)
6- فرزندتان را در زمينه هايي که واقعاً استعداد و علاقه دارد وارد کنيد
7- مدرسه و معلمين منبع مهمي براي کمک به شما هستند، به مدرسه فرزندتان برويد و از آنها کمک بخواهيد.
8- ببينيد نوجوان تان با چه کسي رابطه ي صميمي تري دارد از فرد مورد نظر نيز براي صحبت با نوجوان تان کمک بگيريد.
9- با نوجوان به مسافرت و تفريح (باشگاه، پارک، پياده روي و..) برويد.
10- سعي کنيد با موافقت نوجوان تان جلسه ي هفتگي بگذاريد. در جلسه خواسته ها و انتظارات خود را از نوجوان تان بنويسيد، از نوجوان تان نيز بخواهيد خواسته هاي خودش را از شما بنويسد.
11- اگر نوجوان تان بيش از اندازه ناسازگار است و با رعايت اين موارد نتوانستيد با او رابطه برقرار کنيد. حتما به مشاور يا روان شناس مورد اعتماد مراجعه کنيد تا با توضيح جزئيات بيشتر شما، کارشناس راهنمايي تان کند.
براي جلوگيري از سيگاري شدن نوجوانان نه گفتن را به آنها آموزش دهيد
راه هاي جلوگيري از سيگاري شدن نوجوانان:
نه گفتن را آموزش دهيد:
فرزند شما بايد مهارت‌هاي زندگي و به ويژه مهارت نه گفتن را ياد بگيرد. او بايد بتواند با درخواست‌هاي نابجاي ديگران مقابله کند و در برابر خواسته‌هاي آنها براي مصرف سيگار يا ديگر مواد آسيب‌زا نه بگويد. اگر بتوانيد اعتماد به نفس فرزندتان را تقويت کنيد، قطعا نگراني‌تان در اين مورد کمتر خواهد شد.
فرزندانمان را نسبت به سيگار دلزده کنيد:
در اين سن، گاه گفت‌وگو با والدين دشوار است (نوجوان در اين سن والدينش را مظهر قدرت و اقتدار مي‌بيند و مي‌خواهد از اين اقتدار رهايي يابد.)، شخصيت آنان همانند بدنشان کاملا شکل مي‌گيرد، استدلال علمي و عقلاني بازتاب کمتري دارد، احتمال ابتلا به سرطان کاملا بعيد به‌نظر مي‌رسد و سيگار کشيدن مربوط به ميهماني‌ها و جشن‌ها و زماني که براي رفع خستگي در کنار دوستانشان هستند، مي‌شود.
از اين‌رو بهتر است دلايلي که او به سيگار کشيدن وامي‌دارد تحليل کنيد و او را بر آن داريد از خود بپرسد که آيا واقعا به سيگار کشيدن نياز دارد؟ در سني که او به‌دنبال مدل‌هاي جديد هويت مي‌گردد بايد از استدلال‌هاي روانشناختي بهره گيريد و « سيگار» را از چشم او بيندازيد.
• سيگار به معناي آزادي نيست بلکه بدترين نوع وابستگي‌هاست. سيگاري‌ها به بندهايي که سيگار به دور آنها پيچيده است افتخار نمي‌کنند.
•‌سيگار کشيدن مسيري ضروري به دوره بزرگسالي نيست: پک‌زدن به سيگار چيزي شبيه به مکيدن انگشت شست است که لذت دهاني به‌‌همراه دارد.
• سيگار کشيدن هزينه گزافي به همراه دارد: با توجه به مقدار پول توجيبي‌اي که دريافت مي‌کنند، خريد پاکت‌هاي سيگار مي‌تواند مقدار قابل‌توجهي از پولشان را مصرف کند و خريد سي دي، بازي‌هاي ويدئويي، لباس و چيزهاي ديگر را کاهش مي‌دهد.
• سيگار کشيدن وسيله‌اي براي جذبه و اغواگري نيست: بوي باقيمانده سيگار روي لباس يا بدن، دندان‌هاي زرد و نفس فرد سيگاري حقيقتا نشانگر جذبه نيست.
• ‌تأثير سيگار روي فعاليت‌هاي ورزشي (کم آوردن نفس) همچنين مي‌تواند استدلال مهمي باشد.
او را وارد دنياي بزرگسالان بکنيد
به نوجوان‌تان فرصت اظهارنظر بدهيد و در مورد كارهاي گوناگون با او مشورت کنيد تا در ضمن احترام به شخصيت و حفظ استقلال او، حس مسئوليت پذيري و اعتماد به نفس‌اش را هم تقويت كرده باشيد. مشورت با نوجوانان آنها را به دنياي بزرگسالان وارد مي‌کند و از طرف ديگر با برخورد انديشه‌هاي نوجوان و والدين، كم كم نگرش صحيح‌تري در هر دو طرف ايجاد مي‌شود و به جاي حل تنش‌زاي مشکلات، نظرها در جريان گفت و گو به هم نزديک‌تر مي‌شوند.
عوارض سيگار کشيدن را بگوييد
به نوجوان خود يادآوري کنيد که سيگار کشيدن عامل کوهي از مشکلات است. شما با سيگار کشيدن باعث تنفس بد خود ميشويد و امکان داره به بيماريهاي ريوي مبتلا بشين. سيگار کشيدن باعث چين و چروک در صورت و حتي پيري زودرس ميشه. سيگار لباس، مو و بدنتان را بدبو و دندان هايتان را زرد ميکنه. حتي عامل سرفه هاي مزمن بوده و همچنين انرژي کمتري براي ورزش کردن و ساير فعاليت هاي سرگرم کننده در بدن شما باقي ميگذاره.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۶۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی استان خراسان رضوی، سرهنگ ستاد محمد محمودی اظهار کرد: در راستای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پیشگیری از ورود و خروج کالای قاچاق از کشور، مرزبانان گروهان ۱۷ شهریور هنگ مرزی تایباد حین کنترل خودروهای مسافری در لاین ورود به کشور طی عملیاتی موفق به کشف مقادیری سیگار قاچاق از دو دستگاه خودرو شدند.

فرمانده هنگ مرزی تایباد افزود: مرزبانان پست کنترل و مراقبت دوغارون حین کنترل خودروهای ترانزیت در لاین ورود به کشور به دو دستگاه خودرو افغانستان مشکوک که پس از بازرسی دقیق از خودروها، تعداد ۳۶۰۰ پاکت سیگار شامل ۷۲ هزار نخ سیگار به ارزش ۱ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال را که داخل دو دستگاه بونکر سیمان جاساز شده بود را از ۲ نفر متهم  افغان کشف کنند، که خودروها توقیف و کالاهای مکشوفه به همراه متهمین جهت سیر مراحل قانونی تحویل اداره مبارزه با کالای قاچاق هنگ شد.

وی بیان کرد: تشدید مبارزه با قاچاق کالا محوری ترین برنامه کارکنان مرزبانی به شمار می‌آید و این مهم در تحقق مسیر جهش تولید بسیار کارگشا است.


 

دیگر خبرها

  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 
  • ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم
  • کشف ۳۱ هزار و ۹۲۰ نخ سیگار قاچاق در کرمان
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • بیرون کشیدن پیکرهای 342 شهید از بیمارستان ناصر در غزه
  • فواید و مضرات سشوار برای مو
  • یک تبلیغ ساختار شکن درباره سیگار (عکس)
  • وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند
  • اساس طرح نور اصلاح با تذکر است/ ماموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی