Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@06:05:32 GMT

اختلاف اروپایی‌ها بر سر صادرات سلاح به عربستان

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۷۶۲۲

اختلاف اروپایی‌ها بر سر صادرات سلاح به عربستان

باشگاه خبرنگاران جوان: به نقل از رویترز، دولت آلمان می‌گوید همچنان به منع صادرات سلاح به عربستان پایبند است. روز چهارشنبه سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد دولت آلمان هیچ دلیلی در دست ندارد تا به صادرات تسلیحات نظامی به عربستان ادامه دهد.

وی همچنین افزود هم‌اکنون فرانسه و آلمان در حال کار بر روی دستورالعمل مشترکی برای چگونگی صادرات سلاح هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته رویترز فرانسه از این موضوع شاکی است که با خودداری برلین از اعطای مجوز برای صادرات سلاح به عربستان سعودی به عنوان بزرگترین خریدار تسلیحات اروپایی، طرح‌های مشترک ساخت سلاح دو کشور متوقف شده است.

پیش از این نیز جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس با ارسال نامه‌ای به همتای آلمانی خود ضمن انتقاد از تصمیم برلین به تحریم تسلیحاتی عربستان، از تاثیر این تصمیم آلمان بر صنعت تسلیحاتی انگلیس و اروپا و توانایی اروپا در عمل به تعهدات خود در برابر ناتو ابراز نگرانی کرده بود.

هانت در این نامه که ۷ فوریه سال جاری به هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ارسال کرده بود به مشکلات ۵۰۰ شرکت تولید اسلحه انگلیس اشاره کرد که در معرض خطر نقض تعهدات خود در قرارداد‌ها هستند، چرا که قطعات تسلیحاتی که می‌فروشند ساخت آلمان است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین به ماس هشدار داد توقف این فروش ها، صادرات طرح‌های مشترک اروپا، همچون جت‌های تورنادو، یک مدل یوروفایتر تایفون را تحت تاثیر قرار می‌دهد و وجهه آلمان را به عنوان شریکی مورد اعتماد خدشه دار می‌کند.

آلمان پائیز گذشته در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعوی، فروش سلاح را به عربستان ممنوع کرد. برلین پیش از این نیز از ریاض به خاطر نقشی که در جنگ یمن دارد، انتقاد کرده بود.

جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست در دوم ماه اکتبر سال گذشته میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه به قتل رسید. مقامات سعودی دو هفته بعد بالاخره پذیرفتند که خاشقجی در این کنسولگری به قتل رسیده و جسدش همان جا مثله شده است. ریاض اصرار دارد این قتل هیچ ارتباطی با خانواده سلطنتی سعودی به ویژه محمد بن سلمان ندارد.

منبع: فردا

کلیدواژه: اروپایی ها صادرات صلاح عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۷۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند

«علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط