Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ما به وجود شخصیتی مانند امام(ره) که قرآنی بودند افتخار می‌کنیم و باید همایشی برای شناخت این بُعد ایشان برگزار شود، گفت: مسئولان باید بیش از دیگران با قرآن آشنا و مأنوس باشند زیرا اگر مسئولی از قرآن فاصله داشته باشد وجودش مخل و موجب فساد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، امروز، در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مسابقات قرآن کارکنان قوه قضائیه در قم گفت: میان مذاهب اسلامی هیچ مذهبی نزدیک‌تر و آشناتر به قرآن از مذهب شیعه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطلب بسیار مهمی است که ما برحسب اعتقادات و ادله فراوانی که داریم علم قرآن را تماماً یعنی از جهت قرائت، تفسیر و ظاهر و باطن در نزد ائمه (ع) می‌دانیم. واقعاً وقتی انسان به حوزه تفسیر وارد می‌شود، اگر چراغ اهل بیت (ع) کنار انسان نباشد به بیراهه می‌رود و قرآن برای او نور نخواهد بود ولی وقتی با هدایت و تفسیر اهل بیت (ع) وارد قرآن شویم هدایت می‌یابیم مثلاً وقتی آیات و روایات صراط را بررسی می‌کنیم پیوندی میان صراط دنیا و آخرت وجود دارد و آن چیزی جز مسئله امامت نیست.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه ما معتقد به صراط هستیم، ادامه داد: اینکه حقیقت صراط چیست و انسان چه مقدار در آن می‌ماند و چه عقبه‌هایی دارد در این بحث وجود دارد؛ وقتی انسان آیات را کنار هم می‌گذارد به حقیقت امامت پی می‌برد؛ اینکه امام علی (ع) جداکننده افراد بهشتی و جهنمی در صراط است به مفهوم این کلمه پی می‌بریم.

وی با بیان اینکه شیعه مهمترین معارف را درباره قرآن دارد که اگر همه تفاسیر اهل سنت جمع شود به اندازه گوشه‌ای از معارف شیعه نخواهد شد، اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی، قرآن به صحنه جامعه و زندگی جوانان و مردم و بانوان و مردان آمد؛ یکی از اموری که می‌توانیم به عالم اسلام عرضه کنیم همین رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی اعم از حفظ و قرائت و … است و این مسئله قابل انکار نیست.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی با طرح این سوال که آیا ما باید در همین حد متوقف شویم؟ بیان کرد: قرآن باید در هر مکان و لحظه جامعه جایگاه عمیق داشته باشد و زندگی ما باید زندگی قرآنی باشد؛ اگر زندگی ما قرآنی شود خیلی از مشکلات و مسائل برطرف خواهد شد؛ اینکه در روایات بر تلاوت قرآن در همه حال تأکید شده است برای این است که انسانی که نور قرآن در او باشد واجبات را انجام و محرمات را ترک می‌کند و دروغ نمی‌گوید و حق دیگران را غصب نمی‌کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اظهار کرد: وقتی می‌بینیم که مجموعه دستگاه قضا که در بدو امر انتظاری در این حد از او نیست این مقدار به قرآن اعتنا دارد و در این حد حافظان و قاریانی را پرورش داده است مورد اعتماد بیشتر مردم به این قوه است.

وی افزود: قاضی و بازپرس و دادستان و کارکنانی که با قرآن مرتبط هستند برای مخاطب آنان، نقطه امنی می‌شود و حتی کسی که بازنده قضاوت باشد وقتی ببیند قاضی و بازپرس، قاری و حافظ است به رأی او اعتماد می‌کنند.

این استاد حوزه تأکید کرد: این مسئله پرداختن به قرآن باید برای سایر قوا هم الگو باشد و همه شئون این حکومت باید قرآنی باشد زیرا انقلاب بر مبنای قرآن ایجاد شده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به شخصیت قرآنی امام بیان کرد: امام جزؤ شخصیت‌های نادر قرآنی عصر و دوره است؛ عمری با قرآن مأنوس بود و قرائتش هیچ وقت ترک نشد؛ وقتی در کتب امام اعم از فقهی و اصولی تتبع می‌کنیم می‌بینیم که امام غوغا کرده و نکات بدیع و جدیدی مطرح کرده که قبل از وی دیده نمی‌شود. در کتاب آداب نماز نکات زیادی را در چندین صفحه در مورد یک آیه مطرح فرمودند و بعد تأکید کردند که من در مورد این آیه آن قدر مطلب در ذهن دارم که اگر همه را بنویسم، یک کتاب می‌شود.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه باید همایشی برای شناخت بعد قرآنی امام، مسلک و روش قرآنی ایشان برپا شود، افزود: به چنین رهبری افتخار می‌کنیم، زیرا اگر ارتباط امام با قرآن نبود، این انقلاب برپا نمی‌شد؛ کما اینکه اگر ارتباط امام با ائمه (ع) نبود، این انقلاب برپا نمی‌شد. مقام معظم رهبری نیز در امور قرآن کم‌نظیر هستند و این‌ها باید برای حوزه و نظام ما الگو باشد؛ مرحوم والد ما همیشه می‌فرمود من افسوس می‌خورم که ای کاش یک دوره تفسیر نوشته بودم گرچه شروع هم کردند، ولی عمرشان خاتمه یافت.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اظهار کرد: مسئولان باید از قرآن غافل نباشند؛ در درجه اول عاملان به قرآن باید مسئولان باشند؛ اگر مسئولی از قرآن فاصله داشته باشد وجودش مخل و موجب فساد خواهد بود؛ مسئولان باید آیات قرآن را مدنظر قرار دهند؛ در برابر کفر و استکبار نهراسند و توکلشان را به برکت قرآن زیاد کنند.

وی تأکید کرد: معتقدم حوزه در زمینه قرآنی کار زیادی کرده است گرچه مطرح نشده، ولی باید بیش از این تلاش کند و برای سایر مراکز علمی نیز باید برنامه‌ریزی شود تا با قرآن مرتبط و آشنا شوند تا همه شئون کشور قرآنی شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حوزه علمیه قم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۷۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

 استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب می‌کنند. روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمی‌کند.

به گزارش شفقنا، آیت الله دوزدوزانی تبریزی در درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم گفتند:

«الإمامُ عليٌّ عليه السلام : زَلَّةُ العالِمِ كانكِسارِ السَّفينَةِ تَغرَقُ ، و تُغرِقُ. ( بحار الانوار، ۳۹ ، ۵۸)

امام على عليه السلام می فرمایند: لغزش عالم مانند شكسته شدن كشتى است كه سرنشينان خود را غرق مى كند و خودش هم غرق مى شود.

اشتباه عالم مانند اشتباه فرد عادی نیست. (فکر و عمل اشتباه او) عده ای را منحرف می‌کند، مانند محمدعلی باب، دین مردم را سست (و منحرف) می‌کند. در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب می‌کنند. روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمی‌کند. روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش  و تبلیغ کند‌.

برگردد آنکه با هوس کشور آمده است
سر ناورد به افسر شاهی گدای ما

زندگانی عالمان را بخوانید. سید نعمت الله جزائری چه گونه زندگی می‌کرد؟ آه ، من خجالت می کشم. بعضی می‌گویند نمی‌شود. خب برای چه طلبه شده اید؟ اگر برای دنیا آمده اید، بروید. نتیجه عکس دارد. می آیند؛ گمراه می‌شوند؛  قومی را به گمراهی می‌کشند.

داستان شقرانی که از موالی امام صادق علیه السلام است را خوانده اید و می‌دانید! امام است، تقیه می‌کند، رفته است پیش منصور. شقرانی از امام درخواست وساطت برای معیشتش  را دارد. شرابخوار است اما امام که جانم به فدایش، قبول می‌کند.
کار که حل شد امام فرمودند: إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَحْسَنُ لِمَكَانِكَ مِنَّا وَ إِنَّ اَلْقَبِيحَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ قَبِيحٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَقْبَحُ لِمَكَانِكَ مِنَّا. ( بحارالانوار، ۴۷، ۳۵۰)

خوبی از همه خوب است، اما از تو خوبتر چون به ما منسوب هستی و بدی برای همه بد است، اما از تو بدتر زیرا که تو منسوب به ما هستی. تو از شيعيان امام صادق علیه السلام هستی ( بایست مراقب رفتار و کردارت باشی)

امام علیه السلام پندی دیگر هم برای ما دارد: کسی که خلاف می‌کند با اشاره  و تلویحا به او تذکر دهیم. نگوییم نمازت باطل است. بگوییم در رساله این را ، اینطور خوانده‌ام. وظیفه ما خیلی سنگین است. خطا اگر در حوزه باشد بسیار بد است. اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خرابتر نکنیم.

آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود. حتی الامکان اگر برای آبادانی دین کاری نمی‌کنیم، خرابتر نکنیم. ان شاءالله موفق باشیم که مردم را هدایت کنیم و شرط آن ابتدا هدایت خودمان است.

والسلام علیکم و رحمت الله  و برکاته»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  •  استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود