Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@16:31:11 GMT

نرخ تورم بهمن ماه به ۲۳.۵ درصد رسید

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۸۷۱۵

نرخ تورم بهمن ماه به ۲۳.۵ درصد رسید

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ٩٧ به ۲۳.۵ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٠.٦ درصد) ٢.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز آمار، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ به ٢٣,٥ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٠.٦ درصد) ٢.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

افزایش نرخ تورم خانوار‌های کشور

در بهمن ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٥٨,١ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش نشان می ­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٢,٣ درصد است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٢,٣ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٣٩,٦ درصد) ٢.٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ به ٢٣.٥ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٠.٦ درصد) ٢.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤,٥ درصد و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ١.١ درصد افزایش نشان می­ دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به بهمن ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٦٤.٣ و ٣٣.٥ درصد است.

 

افزایش نرخ تورم خانوار‌های شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوار‌های شهری کشور در بهمن ماه ١٣٩٧ به عدد ١٥٧,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.١ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤١,٥ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٩,٠ درصد) ٢.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

 

افزایش نرخ تورم خانوار‌های روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوار‌های روستایی کشور در بهمن ماه ١٣٩٧ به عدد ١٦٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٦,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٢,٧ درصد) ٤.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

 

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در ماه جاری برخی بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش شدید قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (کاهو، انواع سبزی، گوجه فرنگی، پیاز و خیار) گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ) می‌باشد. در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذا‌های سرو شده در رستوران)، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

 

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٢,٥ درصد برای دهک اول تا ٢٥.٣ درصد برای دهک دهم است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان حادثه تروریستی زاهدان استان بوشهر اردبیل بیانیه گام دوم انقلاب حضرت ام البنین سلام الله علیها جشنواره قرآنی انقلاب به روایت هنر مجلس مرکز آمار ایران نرخ تورم تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۸۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

اینکه درصد افزایش کرایه تاکسی و تعرفه پزشکی، جریمه رانندگی و هزینه اینترنت بیش از رشد حقوق کارگران باشد باعث کاهش انگیزه می شود. - اخبار سیاسی -

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به الزامات  توجه به حقوق کارگری بویژه در سال جاری که  جهش تولید از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در شرایطی که نرخ کالاها و خدمات حداقل 40 درصد افزایش داشته،  انتظار می رود در تعیین حقوق کارگران نیز این مسئله منظور شود به ویژه اینکه مسئله جهش تولید که رکن اصلی آن کارگران هستند، از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید هم قرار گرفته است. 

چرا باید "عقب‌ماندگی دستمزد کارگران" را جبران کرد؟

 

وی افزود: یکی از نکات قابل تامل در مصوبه نهایی شورای عالی کار برای حقوق و دستمزد کارگران ثابت ماندن حق مسکن در سال 1403 ثابت  بود که جای تعجب دارد.  

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: قطعاً همه مسئولان کشور در پی کنترل نرخ تورم هستند اما نباید به بهانه مهار تورم هر سال بخشی از سفره کارگران را کوچک کنیم. البته نمی‌توان مسائل کارفرمایان هم در نظر نگرفت اما در شرایط فعلی که فشار تورم زندگی بخش قابل توجهی از قشر کارگران را تحت شعاع قرار داده، لازم است که درباره مولفه‌هایی مانند حق مسکن و پایه سنوات بازنگری‌هایی منطبق بر تورم حاکم بر اقتصاد کشور صورت گیرد. 

بابابی خاطرنشان کرد: البته باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که میزان افزایش حقوق سایر سطوح کارگران نهایتاً 22 تا 25 درصد افزایش داشته  که این رقم هیچ سنخینی با تورم کالاها بویژه تورم اقلام خوراکی را نمی‌دهد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا