Web Analytics Made Easy - Statcounter

پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود آمریکا را تهدید کرد که اگر موشک‌های میانبرد هسته‌ای خود را در اروپا مستقر کند، آمریکا را در تیررس موشک‌های خود قرار خواهد داد. این شاید تندترین تهدید پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه باشد که از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نسبت به آمریکا ابراز شده است. رویترز در گزارشی نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۲۰ فوریه در «سخنرانی وضعیت کشور» گفت: در صورت استقرار سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد در اروپا، روسیه خاک ایالات‌متحده و به‌ویژه «مراکز تصمیم‌گیری» در واشنگتن را در تیررس خود قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت در چنین حالتی، روسیه همه کشورهای اروپایی که این نوع موشک‌ها در آنجا مستقر شود به اضافه خود ایالات‌متحده را در تیررس قرار خواهد داد. آفتاب‌‌نیوز : ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود در پارلمان روسیه افزود که مسکو به دنبال رویارویی نیست و در پاسخ به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد قدم اول را در استقرار موشک برنخواهد داشت. او اما گفت که واکنش روسیه به هرگونه استقرار جدید موشک «قاطعانه» خواهد بود و «سیاست‌گذاران آمریکایی باید پیش از هر اقدامی ریسک آن را نیز محاسبه کنند.» خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرده است که «روسیه ناچار خواهد شد سلاح‌هایی را مستقر کند که بشود از آنها علیه مراکز تصمیم‌گیری استفاده کرد؛ مراکزی که تصمیم استقرار موشک‌های تهدیدکننده علیه ما در آنها گرفته شده‌ است.»
چندی پیش ایالات‌متحده به‌طور رسمی اعلام کرد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) خارج می‌شود و یک روز پس از آن نیز رئیس‌جمهوری روسیه به ارتش این کشور دستور داد تولید این موشک‌ها را از سر بگیرد. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات‌متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد. هدف از این پیمان از بین ‌بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های سطح به سطح می‌شود. روسیه سال‌ها با انتقادهایی از سوی دولت‌های آمریکا و نیز ناتو در مورد رویکرد خود به این پیمان روبه‌رو بود. ترامپ درخصوص تصمیم خود برای لغو این پیمان گفت که روسیه به این پیمان پایبند نیست و لزومی هم ندارد آمریکا در آن باقی بماند. همچنین ترامپ تاکید کرد که این پیمان بین روسیه و آمریکا بسته شده است، درحالی‌که چین با قدرت درحال توسعه این نوع از موشک‌ها است.
با این حال ولادیمیر پوتین در سخنرانی تازه سالانه در این باره گفت که انتقادهای آمریکا در مورد این پیمان «بهانه» است و افزود که روسیه آماده گفت‌وگو با آمریکا است اما در مورد موضوع خلع‌سلاح دیگر بر در بسته نخواهد کوبید. سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری روسیه، روز بیستم فوریه درحالی انجام شد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند محبوبیت او نزد افکار عمومی روسیه به پایین‌ترین سطح طی ۱۳ سال گذشته رسیده‌ است. نتایج نظرسنجی «مرکز تحقیقات آرای همگانی» که ۱۷ ژانویه منتشر شد، نشان می‌دهد اعتماد عمومی به پوتین به ۴/ ۳۳ درصد کاهش یافته که کمترین میزان از سال ۲۰۰۶ به این‌سو است. سال پیش «لوادا»، یک مرکز مستقل افکارسنجی، محبوبیت پوتین را در حدود ۳۹ درصد برآورد کرده بود. در سال ۲۰۱۷ این رقم ۵۹ درصد بود.
سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری روسیه «وضعیت کشور» نام دارد و در شورای فدرال روسیه، در برگیرنده هر دو مجلس سفلی و علیا انجام می‌گیرد. ولادیمیر پوتین از سال ۱۹۹۹ به این‌سو چه در مقام رئیس‌جمهوری و چه در مقام نخست‌وزیر، قدرت را در دست دارد. پوتین که ۶۶ سال دارد، در انتخابات سال ۲۰۱۸ مجددا به مقام ریاست‌جمهوری رسید. ریاست‌جمهوری روسیه شش سال طول می‌کشد. منتقدان می‌گویند ولادیمیر پوتین با فشار، سرکوب یا به‌حاشیه‌راندن مخالفان سیاسی خود، تقریبا قدرت را به‌شکل انحصاری در دست گرفته‌ است. همزمان نتیجه تحقیقات موسسه‌ای مرتبط با کاخ کرملین نشان می‌دهد بیش از یک‌‌پنجم شهروندان در فقر زندگی می‌کنند؛ به‌نظر می‌رسد با افزایش فقر و مشکلات اقتصادی، محبوبیت پوتین نیز رو به کاهش گذاشته است. سال گذشته میلادی روسیه صحنه تظاهرات و اعتراضات مختلف نیز بود. هزاران تن از شهروندان در اعتراض به اصلاحات مربوط به حقوق و طرح بازنشستگی از سوی دولت، بارها در شهرهای مختلف تجمع کردند و صدها نفر در اعتراضات به انتخابات ریاست‌جمهوری و در حمایت از تحریم‌ آن بازداشت شدند.
روسیه با تحریم‌های بین‌المللی به‌خاطر الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک خود و اتهام‌ها در رابطه با حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین روبه‌رو است. تنش‌ها و درگیری‌های اوکراین از سال ۲۰۱۴ تا کنون به کشته‌شدن بیش از ۱۰ هزار نفر انجامیده‌ است. ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی سال گذشته خود بر تغییرات و پیشرفت‌های نظامی کشورش تمرکز کرده بود. رئیس‌جمهوری روسیه در جریان سخنرانی سال گذشته‌اش از ساخت جنگ‌افزارهای اتمی «غیر قابل رهگیری» سخن گفته بود. سخنرانی امسال پوتین سوای اینکه در سیاست خارجی به انتقاد از آمریکا اختصاص داشت، بخشی از آن نیز مربوط به سیاست داخلی می‌شد. روسیه درحال‌حاضر با مشکل دفن زباله دست و پنجه نرم می‌کند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آمریکا موشک های روسی ولادیمیر پوتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۰۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا پوتین غرب را به جنگ هسته‌ای تهدید کرد؟

شاید صحبت‌های پوتین در خصوص استفاده از سلاح‌های هسته‌ای دربین سیاست‌مداران و رهبران کشورهای غربی تنها یک بلوف سیاسی در نظر گرفته شود، اما نکته‌ای که پوتین به درستی بر روی آن انگشت گذاشته تحریک احساسات افکار عمومی اروپا از طریق رسانه‌های غربی است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه چند ساعت قبل از شروع انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در مصاحبه‌ای تلویزیونی با دمیتری کیسیلوف رئیس خبرگزاری راسیا سیودنیا مسائلی را مورد اشاره قرار داد که با گذشت 72 ساعت همچنان تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها و محافل کارشناسی جهان قرار دارد.

پوتین در این مصاحبه دیدگاه خود را نسبت به بسیاری از روندها و چالش‌های جهانی به‌خصوص شرایط جنگ اوکراین و موضوع‌گیری‌های کشورهای غربی در خصوص نحوه ورود به این درگیری و پاسخ‌های محتمل مسکو به این اقدامات به وضوح بیان کرد.

مهم‌ترین کلیدواژه صحبت‌های پوتین که توسط رسانه‌های غربی به یک ترند جهانی تبدیل شد، آمادگی فدراسیون روسیه برای یک درگیری «هسته‌ای» در صورت لزوم بود.

اما آیا محتوای سخنان پوتین واقعاً یک تهدید نظامی برای جهان غرب بود و یا یک هشدار به غرب‌جمعی به‌منظور عدم برداشتن گام‌های تنش‌زای بیشتر و گسترش جنگ اوکراین به سایر نقاط اروپا.

برای فهم بهتر این موضوع باید دید پوتین در این مصاحبه دقیقاً به چه موضوعاتی اشاره داشته و ‌پیش‌شرط‌های هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی روس‌ها در بیان رئیس‌جمهور این کشور چیست؟

پوتین در چند جای مصاحبه در جواب سوال کیسیلوف درباره استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای پاسخ‌های کوتاه و بعضاً مشروحی را ارائه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روسیه در طول جنگ با اوکراین از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی استفاده خواهد کرد با لبخندی پاسخ داد که در ادامه روند کنونی در جنگ با اوکراین به‌هیچ عنوان روس‌ها لزومی برای استفاده از هیچ‌گونه سلاح استراتژیک و یا تاکتیکی هسته‌ای نخواهند داشت و با ادامه این روند روسیه می‌تواند در ماه‌های آینده به اهداف مدنظر خود در اوکراین دست پیدا کند.

پوتین همچنین در ادامه مصاحبه، شروط استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای را بیان کرد: روسیه آماده استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود در صورت تهدید موجودیت کشور یا آسیب به حاکمیت و استقلال کشور است. سلاح  هسته‌ای وجود دارد برای استفاده و روسیه در این زمینه بر اساس اصول خود هدایت می‌شود و آن اصول اینست ‌که اگر موجودیت کشور مورد تهدید قرار بگیرد و به حاکمیت و استقلال کشور لطمه برسد، ما آماده استفاده از سلاح، از جمله هر نوع سلاحی، از جمله سلاح‌هایی که شما اشاره کردید، هستیم.»

روسیه از نقطه ‌نظر نظامی- فنی، برای جنگ هسته‌ای آماده است، سه‌گانه‌هسته‌ای روسیه در بهترین شرایط قرار دارد و پیشگام هستند. آنها وجود دارند و دائماً در حالت آمادگی رزمی قرار دارند، اما فکر نمی‌کنم همه چیز این‌قدر سریع شتاب بگیرد.

پوتین در ادامه مصاحبه‌ خود عنوان کرد که ایالات متحده اعلام کرده که قصد ندارد نیروهای خود را به اوکراین اعزام کند، واشنگتن آگاه است که مسکو چنین اقدامی را مانند ورود نیروهای آمریکایی به خاک روسیه تلقی خواهد کرد.

حضور نیروهای آمریکایی در اوکراین مداخله محسوب می‌شود، مقامات واشنگتن گفته‌اند که قصد اعزام نیرو ندارند، به‌ عقیده ما در صورت حضور نیروهای آمریکایی در خاک روسیه، آنها مداخله‌گر تلقی می‌شوند و با این مسئله برخورد خواهیم کرد، حتی اگر آنها در خاک اوکراین ظاهر شوند و آنها این مسئله را به‌خوبی درک می‌کنند.

با مرور صحبت‌های پوتین در خصوص استفاده از هر نوع سلاح‌هسته‌ای در ادامه خصومت‌های غرب‌جمعی و روسیه می‌توان به چند نکته اشاره کرد:

در خوشبینانه‌ترین حالت باید گفت که پوتین اظهار نظر جدیدی در خصوص استفاده این کشور از سلاح‌های هسته‌ای نکرده و تنها به مرور دکترین جدید هسته‌ای روسیه که در سال 2020 نگاشته شده، پرداخته است.بزرگنمایی رسانه‌های غربی از خطرات روسیه پوتین و جلب حمایت مردمی از مشارکت کشورهای اروپایی از جنگ اوکراین که در ماه‌های گذشته به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است.به‌نظر می‌رسد این بخش از سخنان پوتین در جهت جلوگیری یا به تاخیر انداختن حضور سربازان کشورهای اروپایی در جبهه‌های جنگ اوکراین و تغییر موازنه جبهه‌های نبرد است. هرچند روس‌ها بارها اعلام کرده‌اند که مزدوران غربی از ابتدای درگیری در اوکراین حضور داشته‌اند و حتی خود پوتین در این مصاحبه تاکید کرد که نمایندگان ناتو حتی قبل از کودتای 2014 در اوکراین حضور داشتند. اما اکنون تعداد آنها بیشتر است و در قالب مستشاران نظامی و مزدوران در این کشور حضور دارند. وی تاکید کرد اعزام نیروهای ناتو وضعیت را در میدان جنگ تغییر نخواهد داد، بلکه پیامدهای ژئوپلیتیکی بسیار جدی برای غرب به دنبال خواهد داشت. کشورهایی که می‌گویند در رابطه با روسیه «خط قرمز» ندارند، باید بدانند که روسیه نیز در رابطه با این کشورها «خط قرمزی» نخواهد داشت.از سوی دیگر پوتین سعی کرد به سران کشورهای اروپایی هشدار دهد که عواقب هرگونه اعزام نیرو به اوکراین متوجه کل اروپا خواهد بود. فرانسه و انگلستان که در روزها و ماه‌های گذشته بارها موضوع اعزام نیروی نظامی به اوکراین را مطرح کرده‌اند، طرف صحبت‌های پوتین قرار داشتند. به‌نظر می‌رسد این راهبرد کرملین و موضع سخت در خصوص تصمیم برخی از کشورهای اروپایی خارج از چهارچوب‌های ناتو در حال حاضر جوابگو بوده است به شکلی که آلمان، ایتالیا، اسپانیا و ایالات‌متحده به شدت با طرح اعزام نیرو که توسط ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه مطرح شد به مخالفت پرداختند.شاید صحبت‌های پوتین در خصوص استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در بین سیاست‌مداران و رهبران کشورهای غربی تنها یک بلوف سیاسی در نظر گرفته شود، اما نکته‌ای که پوتین به درستی بر روی آن انگشت گذاشته تحریک احساسات افکار عمومی اروپا از طریق رسانه‌های غربی است. رئیس جمهور روسیه به خوبی می داند که چشم انداز یک جنگ هسته‌ای در میان مردم اروپا با نگرانی نگریسته می‌شود و فشار افکار عمومی می‌تواند موج منفی را در تقابل با سران این کشورها ایجاد کند.

از همین‌‌روی مخاطب خاص خود را در این مصاحبه افکار عمومی غرب قرار داده است. این استراتژی چند هفته قبل نیز برای پوتین به درستی جواب داده بود؛ جایی که وی با تاکرکالرسون روزنامه‌نگار آمریکایی به مصاحبه پرداخت و توانست بسیاری از کلیشه‌های رسانه‌های غربی ضد روسیه در مسائل مختلف را به سود مسکو تغییر دهد.

اما شاید یکی از مهم‌ترین دلایل انجام چنین مصاحبه‌ای توسط پوتین در نزدیک‌ترین زمان به انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه القا حس قدرت و جلب اعتماد مردم روسیه به سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط کرملین برای رسیدن به روسیه قوی و توانمند بوده باشد.

به هرحال با توجه به تمام تحلیل‌ها و بررسی‌هایی که می‌توان در ارتباط با سخنان ولادیمیر پوتین ارائه کرد و ساعت‌ها در مورد آن صحبت کرد و نوشت، ‌نکته‌ای که بسیار مهم و حیاتی است و می‌تواند جهان را وارد مرحله‌ای بی‌بازگشت کند و باید به آن به صورت یک متغیر اساسی نگاه شود، تصمیمات کشورهای اروپایی و جاه‌طلبی‌های ناتو در گسترش سرزمین‌های بیشتر و کنترل کشورهایی است که هژمونی غرب را به چالش کشیده و خواهان ایجاد جهانی عادلانه‌تر و چند قطبی هستند.

مطمئناً تغییرات میدانی در جبهه اوکراین می‌تواند جهان را با چالش‌های بیشماری مواجه کند.

نویسنده: مهدی سیف تبریزی پژوهشگر حوزه روسیه و قفقاز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا تضعیف مشروعیت پیروزی پوتین در انتخابات است
  • آنتونوف: هدف آمریکا تضعیف مشروعیت پیروزی پوتین در انتخابات است
  • واکنش تند مقامات آمریکا و اروپا به پیروزی دوباره پوتین | این انتخابات مضحک، ساختگی و باطل است...
  • پوتین: کاخ سفید از تمام منابعش برای سرکوب ترامپ استفاده می‌کند
  • پوتین در انتخابات پیروز شد و غرب را تهدید کرد
  • پوتین: انتخابات ریاست جمهوری روسیه شفاف بود
  • رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران + تصاویر |‌ چند شهروند روسی صبح امروز در تهران رای دادند؟
  • تعجب از رشد اقتصاد روسیه با وجود تحریم‌های بی‌سابقه
  • آیا پوتین غرب را به جنگ هسته‌ای تهدید کرد؟
  • گروه 7 به ایران : به روسیه موشک ندهید / تهدید به ممنوعیت پرواز ایران ایر به اروپا