Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-06@23:07:28 GMT

بزرگترین مازاد تجاری جهان به نام آلمان ثبت شد

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۲۱۶۰

بزرگترین مازاد تجاری جهان به نام آلمان ثبت شد

پول‌نیوز - برای سومین سال پیاپی، مازاد تجاری آلمان، فراتر از کشورهای دیگری نظیر ژاپن و روسیه، به عنوان بزرگترین مازاد تجاری جهان ثبت شد؛ این درحالی است که سیاست‌های تجاری برلین و عملکرد اقتصادی آن، تنش‌هایی را بین آلمان و آمریکا ایجاد کرده و با درخواست‌ هایی از درون این کشور، برای اصلاحات روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق داده‌های موسسه تحقیقات اقتصادی مونیخ، مازاد تجاری آلمان ۲۹۴ میلیارد دلار شد که از ۱۷۳ میلیارد دلار ژاپن و ۱۱۶ میلیارد دلار روسیه، هم فراتر رفته است؛ این در شرایطی است که این سه کشور در سال‌های اخیر، بزرگترین مازاد تجاری را در جهان به ثبت رسانده‌اند، اما امسال آلمان به اولین کشوری تبدیل شده که ۳ سال پیاپی، رتبه بیشترین مازاد تجاری را به خود تخصیص داده است.

هرچند علی‌رغم عملکرد قدرتمند اقتصادی، نسبت مازاد تجاری به تولید ناخالص ملی آلمان، برای سومین سال پیاپی کاهش یافته؛ اما این نسبت که در سال ۲۰۱۷ میلادی، برابر با ۷.۹ درصد بود، در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۷.۴ درصد افت کرده است.

از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون، آلمان مازاد تجاری بالایی داشته که همیشه از نرخ ۶ درصد توصیه شده توسط کمیسیون اروپا، بالاتر بوده است؛ ضمن اینکه در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز، نسبت مازاد تجاری به تولید ناخالص ملی آلمان به رکورد ۸.۹ درصد رسید، اما از آن به بعد کاهش یافت.

در گزارشی جداگانه، رویترز هم اعلام کرد که مازاد تجاری چین با آلمان در سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۵۵.۳۷ میلیارد دلار رسیده؛ به نحوی که صادرات آلمان به آمریکا با ۱.۵ درصد رشد به ۱۱۳.۵ میلیارد یورو رسیده است، در حالی‌ که واردات آلمان از آمریکا، با ۴ درصد رشد ۶۴.۶ میلیارد دلار شده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مازاد تجاری آلمان پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۲۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد

چین از روسیه به عنوان بزرگترین شریک تجاری همه پنج کشور آسیای مرکزی، سبقت گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد کرملین به سختی می تواند قبول کند که روسیه در تجارت با آسیای مرکزی، از چین عقب مانده است.

بی‌میلی مقامات روسی به اذعان به این واقعیت تجاری، در نمایشگاه تجاری که اواخر آوریل در تاشکند -پایتخت ازبکستان- برگزار شد، نمایان شد.

طبق گزارش خبرگزاری تاس، ایگور کامینین، معاون وزیر بازرگانی روسیه، حداقل در مورد ازبکستان، مدعی شد روسیه و چین از نظر سران ازبکستان، شرکای برابر با سهم برابر در گردش تجاری هستند.

استدلال کامینین، به معنای واقعی کلمه بر پایه امید و آرزو بود. این مقام روسی برای قرار دادن روسیه و چین در سطح تجاری یکسان، به اهداف تجاری پیش بینی شده برای سال ۲۰۳۰ اشاره کرد که در آن ازبکستان امیدوار بود گردش مالی سالانه تجارت با مسکو و پکن را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

اما آمار تجاری رسمی ازبکستان برای سال ۲۰۲۳، شکاف گسترده مبادلات تجاری بین روسیه و چین در حال حاضر را نشان می‌دهد. گردش مالی تجاری میان ازبکستان و روسیه در سال میلادی گذشته، به ۹.۸ میلیارد دلار رسید که تقریبا ۳۰ درصد کمتر از مجموع ۱۳.۷ میلیارد دلار تجارت میان ازبکستان و چین است.

به گفته منابع رسمی ازبکستان، چین از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، برتری خود را در گردش تجاری حفظ کرده است. حجم مبادلات تجاری دوجانبه با چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، بالغ بر ۳.۰۱ میلیارد دلار بود و در مقابل، این رقم برای روسیه، ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ازبکستان در رقابت تجاری منطقه‌ای روسیه و چین یک ناهنجاری محسوب نمی‌شود. آمار رسمی برای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد چین از نظر حجم معاملات تجاری با هر پنج کشور منطقه آسیایی، از روسیه سبقت گرفته است.

دیگر خبرها

  • سهام مازاد سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران، واگذار نشده است
  • روزهای بهاری دریاچه ارومیه
  • رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۶ ارديبهشت
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود
  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد