Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@03:28:06 GMT

عاشیق نواز مسیحی که ساز برای اتحاد کوک می کند

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۲۵۸۴

عاشیق نواز مسیحی که ساز برای اتحاد کوک می کند

به گزارش ایرنا «سید علی حسینی»، مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه /یکم اسفند 1397/ به ارومیه سفر و در فضایی مملو از عطوفت با این عاشیق پیشکسوت دیدار کرد و دقایقی میهمان هنرنمایی این استاد کارکشته در منزل شخصی وی شد.
این مسوول وزارتی از ملاقات با این هنرمند که سال ها ساز خود را در جهت اتحاد اقوام و ادیان به سخن واداشته است، اظهار خوشحالی و با لوح سپاس از سال ها تلاش این هنرمند فرهنگ دوست قدردانی کرد؛ تجلیلی که با همراهی خبرنگار ایرنا در مرکز آذربایجان غربی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاد که کلاه لبه دار، عینکی با چهارچوب مشکی، مو و سبیلی سفید داشت از حضور مسوول وزارتی و مسوولان فرهنگی در منزل شخصی خود اظهار خرسندی کرد و گفت: موسیقی در جای جای این خانه جریان دارد و سازی با قدمت 165 سال از نوجوانی با من همدم بوده است.
استاد دیگر لب به سخن نگشود، آنچه حاضران در این دیدار از وی شنیدند قسمت هایی فاخر از داستان های فولکلوریک و اشعاری در بزرگداشت اسطوره های محلی و انسانیت و حقیقت از اشعار ماندگار «خسته قاسیم» شاعر نامی موسیقی عاشیقی بود.
منزل شخصی عاشیق یوسف مالامال از نمادها، عکس ها و پوسترهای جشنواره های موسیقی عاشیقی بود؛ صدا و ساز وی چند دهه پیش بر جذابیت فیلم سینمایی «ساوالان» به نویسندگی و کارگردانی یداله صمدی افزوده بود و از آن زمان هنوز پوستر این فیلم با عکس هنری بزرگی دیوار اتاق استاد را مزین کرده است.
خاطره ها در گوشه و کنار این منزل خبر از هفت دهه فعالیت هنری در موسیقی عاشیقی را فریاد می کشید؛ ضبط صوت بزرگ با نوار کاست های قدیمی روی میز عسلی به چشم ‌می خورد و عکس های قاب گرفته شده رنگی و سیاه و سفید در سوی دیگر اتاق توجه ها را به خود جلب می کرد.
دو ساز متعلق به استاد در داخل کیف های مشکی رنگ جا در طرف دیگر اتاق جا خوش کرده بود؛ به راستی این سازها با سوزهای استاد آشنا بودند!
مسوول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی در مورد کسوت این هنرمند مسیحی گفت: وی پیشکسوت ترین عضو و کهن سال ترین عاشیق آذربایجان غربی محسوب می شود و نمونه اثر این استاد کارکشته در آلبوم ماندگار «ارومودان گلن سسلر 2» گنجانده شده است.
داریوش علیزاده افزود: اعضای کانون گاه و بیگاه به این هنرمند سر می زنند و با ساز و سخن و برپایی محافل صمیمی در منزل شخصی وی جویای حالش می شوند.
وی اضافه کرد: «اوهانس» تنها بازمانده عاشیق های آشوری است و در اجراهای خود با دید احترام از آموزه های اسلامی استفاده می کند.
وی ادامه داد: وی به همراه فرهاد سلیمی، دوللو اباذر، درویش وهاب زاده، محمد حسین دهقان، اصلان طالبی، عزیز مراد خان، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق های بنام آذربایجان غربی هستند.
به گزارش ایرنا استاد «یوسف اوهانس» متولد 1306 شمسی در روستای «دیزج تکیه» ارومیه بوده و فعالیت در موسیقی عاشیقی را از پدر و پدربزرگ خود به ارث برده است.
هنوز که هنوز است پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هنگام گوش دادن به رادیو شوق شنیدن استاد اوهانس را در دل دارند زیرا این چهره نامی به همراه اساتیدی چون دهقان، درویش و فرهاد از نخستین هنرمندانی است که صدای پرحرارتش گرمای خاصی به هوای نه چندان گرم خانه های قدیمی می بخشید.
عاشیق یا آشیق هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می پردازد و در سال های بسیار دور به عاشیق، اوزان و در خراسان شمالی بخشی می گفتند؛ اوزان عالم به علم های روز و نوازنده ساز بود و تجربه های سفر خود را در قالب شعر ارائه می کرد.
ساز عاشیق ها، قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، 14 پرده و 72 مقام به شمار می رود و مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی است.
بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی، خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنان استفاده می کنند.
استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی، مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.
در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست.
تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.
مکتب عاشیق نوازی ارومیه نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با /شماره 165/ به ثبت رسیده و ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.
3072/7129
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 آذربایجان غربی آموزه های دینی دین سیاه و سفید مو 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۲۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامی‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدحسین لطیفی نویسنده، کارگردان و دبیر نخستین جشنواره فیلم «رضوان» در حاشیه نشست خبری این جشنواره با اشاره به اینکه گستره فیلم های دینی شامل همه فیلم ها با مضمون محبت، انسانیت، گذشت، ایثار و … می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: اگر از صفر تا ۲۰ به دینی بودن یک فیلم نمره بدهیم، متوجه مرحله مرحله بودن این نگاه به فیلم می‌شویم مثلاً یک فیلم نمره ۵ و فیلمی دیگر نمره ۱۰ می‌گیرد اما هیچیک از این فیلم ها از گستره فیلم دینی خارج نمی‌شوند و تقریباً اکثر آثار اینگونه‌اند.

مهر نوشت: این کارگردان با اشاره به این‌که شیوه‌های مختلف در پرداخت به حضور خدا در فیلم‌ها وجود دارد، عنوان کرد: مساله اصلی و نکته من این است که آیا خدا در یک فیلم حضور دارد و خدا با آن کاراکتر هست؟ خدا برای هر کسی یک معنا دارد اما این به معنای حضور خدا از اول تا آخر در یک فیلم نیست چرا که اقتضای درام این است که مثلاً یک آدم به حضیض ذلت و بدبختی برسد اما کاراکتر فیلم در جایی احساس می‌کند خدا او را فراموش نکرده و این ارتباط به او آرامش می‌دهد. از این رو شیوه های مختلف در نوع پرداخت به حضور خدا وجود دارد.

وی درباره ویژگی‌های یک جشنواره دینی مطرح کرد: جشنواره دینی تنها تبلیغ دین نیست ولی تبلیغ دین هم در آن دیده می‌شود مثلاً در فیلم «سفر سبز» نه آن کشیش مسیحی آمده است تا حاج رضا را مسیحی کند نه حاج رضا آمده است تا کشیش مسیحی را مسلمان کند، مهم این است که در نسبت با سایر ادیان ما یک افق دید با ۲ تعلیم متفاوت داریم و باید توجه داشته باشیم چقدر به هم نزدیک هستیم. نقاط اختلاف ما کم است پس بهتر است روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم به عنوان مثال در «از کرخه تا راین» حاتمی کیا، سعید در یک کلیسا نماز می‌خواند. به نظرم فیلمسازها باید به مواردی از این دست توجه کنند.

کارگردان فیلم «غریب» با اشاره به اینکه حمایت های خوبی از جشنواره فیلم «رضوان» شده است، گفت: بالاخره در طول سال جوانانی در کشور هستند که در جاهای مختلفی فیلم می‌سازند و ممکن است دیده نشوند و نتوانند عرض اندام کنند از این رو جشنواره فیلم رضوی مأمنی است برای اینکه بیایند و عرض اندام کنند. در اینجا دنبال نمره ۱۰۰ دادن به تکنیک فیلم‌ها نیستیم و اول دل فیلمساز را می‌خریم.

لطیفی در پایان درباره فعالیت های اخیرش در زمینه کارگردانی فیلم یا سریال گفت: قدیمی ها می‌گفتند «صداش در میاد نگران نباشید» اما فعلاً زمان مناسبی برای صحبت کردن راجع به کارهایم نیست.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901607

دیگر خبرها

  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • دانشجویان یهودی و مسیحی در حال حمایت از مردم غزه‌اند
  • هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد
  • تکنیک مهم نیست، دل فیلمساز را می‌خریم
  • محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز را می‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامی‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامی‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران