Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@09:49:25 GMT

جهش در بازار مقاطع

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۵۸۷۴

 در گزارش‌های پیشین خود هشدار بازگشت به شرایط قیمتی سال ۹۴ را داده بود،‌ متاسفانه رفتار کج‌دار و مریز نوسان نرخ با برآیند افزایش نشان می‌دهد که بازار فولاد در یک دوره افزایش نرخ بدون دلایل بنیادین قرار دارد و البته بالا بودن تقاضای پایان فصل، فعلا دلیل اصلی برای توجیه این شرایط است،‌ آن هم در وضعیتی که قیمت‌های جهانی محرکی برای افزایش نرخ در بازار فولاد به شمار رفته که در کنار رشد قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای گذشته این محرک قوی‌تر نیز  عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌ به‌صورت دقیق‌تر اگر به تجربه‌های قبلی بازار هم نگاه کنیم، این روند صعودی به شدت ادامه‌دار بوده و بنابراین نگرانی از این روند بیشتر در ادامه‌دار بودن آن است و حتی این گمانه وجود دارد که این روند به اوایل سال آینده هم سرایت پیدا کرده و بازار یک رشد قیمت بزرگ را تجربه کند.

اگر به قیمت‌های پیشین بازار فولاد نگاه کنیم،‌ میلگرد زیر ۳ هزار تومان هم به‌صورت کاملا مقطعی در بازار تجربه شد ولی در حال حاضر بازار با میلگرد ۴ هزار و ۵۰۰ و بالاتر از این رقم هم مواجه شده و به‌صورت گام به گام جرقه‌های بزرگی از افزایش نرخ را تجربه کرده، اما همچنان انتظار می‌رود بازار کاهش قیمت یا ثبات نرخ را تجربه ‌کند، چراکه رشد نرخ بدون دلایل بنیادین و تنها به دلیل جو روانی بوده و این موضوع خطرناک است، چرا‌که قیمت‌ها را به شدت بالا می‌برد و سقوط آزاد خطرناک‌تری را در ادامه خود خواهد داشت. البته این رفت و برگشت شدید قیمت‌ها حتی اگر به وسیله رشد قیمت‌های جهانی یا نوسان قیمتدلار آزاد، توجیه‌پذیر باشد تنها به یک رکود عمیق منتهی می‌شود و همان تجربه‌ای در بازار رخ می‌دهد که پیش از این نیز بارها دیده شده است.

در این بحبوحه افزایش نرخ است که مصرف‌کننده واقعی و خریدار عقب‌نشینی خواهند کرد و خرید خود را به تعویق می‌اندازند که ساده‌ترین خروجی این مساله کاهش کیفیت برخی از محموله‌ها، بالاتر رفتن خواب سرمایه، ترس از زیان‌های احتمالی، رقابت منفی و چندگانگی شدید در بازار است، حداقل پیامدی که از این خروجی حاصل می‌شود، تضعیف جدی اعتماد به بازار فولاد خواهد بود، این شرایط را نمی‌توانیم با هیچ ادبیاتی جز جو روانی تعریف کنیم، چراکه با توجه به حجم واقعی عرضه و تقاضا در بازار داخلی توجیه چندانی وجود ندارد، البته نه تنها در بازار فولاد بلکه در بسیاری از بازارهای مشابه مانند پلیمرها نیز شاهد رشد نرخ هستیم، یعنی در روزهای پایانی سال یک روند افزایشی قیمت حتی در کل بازارها به ثبت رسیده، اما با توجه به رفت و برگشت قیمت فولاد و با تاکید بر اینکه این بازار رشد نرخ سریع‌تری را به نسبت بازارهای دیگر شروع کرده و در کنار آن شتاب بالاتری هم داشته است باید بگوییم که احتمال اتمام روند افزایشی نرخ در این بازار وجود دارد، اما تا زمانی که تورم انتظاری و احتمال رشد قیمت‌ها و انتظار برای تداوم التهاب نرخ در بازار فولاد وجود دارد باید از افزایش نرخ فولاد حذر کرده و این هشدار نسبت به افزایش قیمت را اعلام کرد.

یکی از فعالان بازار فولاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در تحلیل شرایط کنونی بازار گفت: التهاباتی مانند افزایش قیمت دلار و هجوم سرمایه‌های نقدی برای خرید شب عید (تبدیل پول به کالا) و عرضه‌ شمشی که در وسط هفته به وجود آمد باعث افزایش قیمت مجدد کالا در بازار داخلی شد.

زمانی که میزان عرضه‌ در بازار به منظور خلاص شدن و فروختن بار تعدد پیدا می‌کند قیمت در مناطق و مکان‌های مختلف با اختلاف مواجه می‌شود، به‌عنوان مثال اگر تیرآهن در نقطه‌ای با قیمت ۴ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رود، دقیقا همین کالا در نقطه‌ای دیگر با قیمت ۴ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد، این موضوع به دلیل تعدد عرضه‌کننده‌ها است.

افزایش قیمت شمش که روز گذشته در تابلوی بورس کالا به وجود آمد یک دلیل اصلی داشت که آن هم انباشت پتانسیل تقاضای کارخانه‌ها برای شمش طی ۱۰ روز گذشته بود، بنابراین پس از معامله شمش بود که بازار میلگرد هم روند افزایشی پیدا کرد.

بازار داخلی همچنان با عدم تقاضای واقعی دست و پنجه نرم می‌کند، به‌طوری‌که‌ پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز بسیار ضعیف هستند و تقاضای کنونی در دو بخش وارد می‌شود، یک بخش اشخاصی هستند که صادرات می‌کنند و بخش دیگر تجمیع خریدهای شب عید است به همین دلیل بازار در شرایط افزایش قیمت دچار تنش شده و پیش‌بینی‌ها هم حکایت از آن دارد افرادی که برای اردیبهشت برنامه‌ریزی خرید دارند در زمان کنونی وارد بازار نمی‌شوند و اقدام به خرید نمی‌کنند به این دلیل که التهابات کنونی مختص شب عید است و رفته رفته آرام خواهد شد، به‌طوری‌که‌ بازار فولاد اگرچه از تحرکات دلار تاثیر می‌پذیرد ولی در شرایط کنونی دلیل و توجیه محکمی جز تنش‌های شب عید برای افزایش قیمت‌ فولاد وجود ندارد.

 

 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۵۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری کشور را بیشتر توضیح می‌دهد.

افزایش قیمت‌ها

نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلو گرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳.۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید. این عدد در هفته پایانی فروردین بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر بوده و باید دید تا پایان سال، قرار است این بازار چه وضعیت قیمتی به ثبت خواهد رساند.

کاهش مصرف

در حالی که به گفته فعالان بازار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش بسیاری داشته و بخشی از مشتریان به سمت بازار گوشت مرغ سوق پیدا کرده‌اند، رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلو گرم عنوان کرد. پیش‌تر (سال ۱۴۰۲) مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلو گرم اعلام کرده بود. افشین صدر دادرس به مهر گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلو گرم به حدود ۶ کیلو گرم رسیده است.

وضعیت نجومی نرخ این کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ که جهش‌های قیمتی را تجربه کرد قطعاً سرانه مصرف را در سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات بیشتر کرده است.

برنامه‌های روی زمین‌مانده

متولیان بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی بازار گوشت، پیشنهادهای متعدد داشته‌اند که یکی از این پیشنهادها با توجه به کمبود نقدینگی و کشتار دام‌های مولد، واردات دام پایه پروار بود. به گفته دامداران حدود ۴ ماه زمان نیاز است تا گوشت دام پایه پروار آماده توزیع د ر بازار شود.

این موضوع تا امروز هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص گفت، مجوز واردات دام پایه پروار از برخی کشورها از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. واردکنندگان و بخش خصوصی برای این امر باید اقدام کنند که استقبال نشده است.

این کشورها شامل روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند و برزیل است. البته قرار گرفتن برزیل در فهرست موجود با ارسال اطلاعات درخواستی ایران از سرویس دامپزشکی این کشور خواهد بود.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عدم واردات دام پایه پروار، دی ماه سال گذشته گفته بود، معاونت تخصصی در حال برنامه‌ ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار نیاز به واردات دارد. محدودیتی هم برای منابع ارزی وجود ندارد و با توجه به تولید دام پروار در داخل، میزان کسری در حال برآورد است که بر اساس آن تأمین ارز شود.

در نهایت گویا صرفه اقتصادی در واردات دام آماده کشتار و گوشت گرم و منجمد است.

عرضه ۳۰ هزار تن گوشت در نیمه دوم سال

بخشی از نیازمندی بازار گوشت قرمز به وسیله جامعه عشایر تأمین می‌شود. این عدد حدود ۲۵ درصد است. رئیس پیشین سازمان امور عشایر، مهر سال گذشته از آمادگی جامعه عشایر برای افزایش تولید گفته بود. سیاوش احمدی قائد با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت دام تاکید کرد، عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ظرفیت دارند.

در این خصوص فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان هم اظهار کرده، سال گذشته با حمایت دولت با وجود تمام تنگناها، قرارداد تأمین ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز با جامعه عشایری منعقد شد.

وی اضافه کرد، تا کنون ۹۵ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفته و با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار رأس دام، از اواخر خرداد دام تولیدی عشایر روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان تصریح کرده، مرحله بعدی تولید قراردادی دام از سوی عشایر اواخر تیر منعقد می‌شود که گوشت تولیدی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه خواهد شد.

وی ابراز کرد: امسال برای ۱.۵ میلیون رأس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به نزدیکی اعیاد قربان و غدیر خم (۲۸ خرداد و ۱۵ و ۱۶ تیر) نهادهای متولی باید برای تأمین بازار تدابیر لازم را اندیشیده تا همچون سال گذشته شاهد سیر نجومی قیمت‌ها در سال جاری نباشیم.

کد خبر 6087470 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!