Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:00:54 GMT

استاندارد دوگانه امریکا

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۶۵۶۴

استاندارد دوگانه امریکا

تهران- ایرنا- روز گذشته در رسانه‌های امریکایی گزارش‌هایی در خصوص بحث تاسیس و انتقال رآکتور و انرژی هسته‌ای به عربستان سعودی و بحث سوءاستفاده تیم ترامپ از این موضوع مطرح شد.

روزنامه اعتماد در سرمقاله ای به قلم حسن بهشتی‌پور آورد: اما در این خصوص باید به چند نکته توجه ویژه‌ای داشت. در گام نخست باید توجه داشت آنچه امریکایی‌ها در خصوص مسائل هسته‌ای تبلیغ می‌کنند، یک وجه آن مربوط به اختلافات داخلی و حزبی در درون امریکا است که میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین به صرف اطلاعاتی که آنها منتشر می‌کنند نمی‌توان در خصوص این موضوع اظهارنظر کرد. آنها در بازی‌های سیاسی خود اختلافاتی دارند که از آنها بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی می‌کنند.

این موضوع بسیار مهم است که بازی داخلی امریکا را به موضوعات منطقه‌ای گره نزنیم و فریب تحلیل‌ها و اطلاعاتی که آنها منتشر می‌کنند را نخوریم. نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد، این است که جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده انرژی هسته‌ای حق مسلم ایران و همه کشورها است و معتقد است رویه‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران به توافق رسید، می‌تواند رویه خوبی باشد که سایر کشورها نیز بر اساس این رویه نظارت آژانس را بپذیرند و به انرژی صلح‌آمیز نیز دست پیدا کنند.

بنابراین در کشوری مانند عربستان یا هر کشوری در منطقه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده شود هیچ تهدیدی علیه ایران نیست بلکه گسترش همکاری‌های هسته‌ای را در پی خواهد داشت به شرطی که دقت نظر و نظارت آژانس در آن اعمال شود. نکته سوم در خصوص استانداردهای دوگانه ایالات متحده امریکا است. این موضوع ناشی از آن است که امریکا عنوان می‌کند که اگر در ذیل منافع این کشور قرار بگیرید، آنگاه به شما مجوز خواهد داد که در چه سطحی و چگونه کار انجام شود. بنابراین اینکه عنوان می‌شود در عربستان سعودی از چند سال در دوره باراک اوباما بنا بود 16 رآکتور اتمی در عربستان ساخته شود. در سال 1393 بود که اوباما به تیم عربستان سعودی وعده داد که نگران توافق احتمالی هسته‌ای با ایران نباشید.

امریکایی‌ها در آن دوره نیز به عربستان وعده دادند که با آنها در زمینه هسته‌ای وارد فعالیت می‌شوند. در آن دوره نیز 16 رآکتور تعریف شد. پروژه موسوم به 123 اسم این پروژه در عربستان بوده است و به معنی 123رآکتور اتمی نیست. در مجموع بنا بود برای 16 رآکتور قراردادی 80 میلیارد دلاری در آن دوره منعقد شود. در امریکا مخالفت‌هایی با این پروژه مطرح شد که دلایل آن نیز متعدد است. اما در آن دوره بحث این بود که اورانیوم غنی شده در اختیار عربستان سعودی می‌گذارد و در آنجا تنها تاسیسات تولید برق هسته‌ای ایجاد خواهد شد. این چیزی است که امریکایی‌ها نیز همیشه به ایران وعده آن را می‌دادند، پس بنابراین عربستان سعودی چرخه سوخت هسته‌ای نخواهد داشت.

چرخه سوخت به این معنی است که از مرحله معدن اورانیوم تا تولید اکسید اورانیوم یا کیک زرد و سپس ساختن سانتریفیوژ و سپس تبدیل کردن آن به میله‌های سوخت و تبدیل کردن آن به سوخت مناسب رآکتور هسته‌ای و قرار دادن پسماند آن در یک جای امن، چرخه‌ای است که در عربستان سعودی وجود ندارد. بناست ایالات متحده برای آنها تنها رآکتوری ایجاد کند و سوخت به عربستان منتقل و از طریق آن نیز برق تولید شود. این موضوع هم چیز خاصی نیست و زیر نظر آژانس می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. چرا که عربستان هم عضوی از NPT است و از این نظر نظارت آژانس قاعدتا وجود خواهد داشت. بنابراین موضوعی که کنگره در خصوص تیم ترامپ مطرح کرده بیشتر یک رقابت داخلی امریکاست و از این طریق استفاده تبلیغاتی لازم را می‌برند. اما این توافق در گذشته نهایی شده بود اما در اجرا امریکایی‌ها دچار تردید هستند.

در یک دوره به دلیل قتل خاشقجی موجب تردید می‌شود و در دوره‌ای دیگر بحث اسراییل نیز مطرح است و این نگرانی از سمت آنها وجود دارد که یک زمان عربستان به سمت غنی‌سازی اورانیوم به کمک پاکستان یا هر کشور دیگری پیش نرود. اینها موضوعاتی است که در داخل امریکا مطرح بوده است. اما طبق گزارش‌ها از سال 2018 توافق بر سر ساخت رآکتور اتمی نهایی شده بود اما برای اجرای آن مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان گفت که بحث جدیدی است. اسنادی که اخیرا مطرح شده نیز کاملا در راستای اقدامات گذشته است. اما در مباحث جدید عدد 40 رآکتور هسته‌ای مطرح شده که بسیار رقم بزرگ و باورنکردنی است. این عدد حتی از تصور نیز خارج است. زیرا در سراسر دنیا 448 رآکتور اتمی فعال است که بیشترین آن در امریکا و فرانسه است.

از طرفی دیگر ساخت 40 رآکتور شرایطی دارد که به این سادگی نیست. مولفه‌های فراوانی وجود دارد که این تعداد رآکتور را توجیه نمی‌کند. از طرفی دیگر اگر همه این راکتورها را به صورت همزمان شروع به ساخت کنند حدود 40 سال به طول خواهد انجامید. اکنون فرانسوی‌ها که چندین سال است در این زمینه فعالیت می‌کنند و 70 درصد برق مصرفی این کشور از انرژی هسته‌ای است، آنها چیزی در حدود 100 رآکتور دارند. پس چگونه می‌توان تصور کرد کشوری مانند عربستان که تجهیزات اولیه آن وجود ندارد به ناگاه 40 راکتور بسازد. این روند به‌شدت طولانی خواهد بود و اینکه بخواهد به سمت نظامی شدن پیش برود حساسیت اسراییلی‌ها بیشتر است و با حساسیت موضوع را دنبال می‌کنند و موضوع ساده‌ای نیست.

منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،12،02
گروه اطلاع رسانی**2059**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد چالش هاي جهاني سياست هاي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۶۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت:متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در اتحادیه اروپا تدوین نشده است.
 مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح پرورش حلزون آچاتینا در دانشکده کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: طبق ضوابط سازمان دامپزشکی باید تمام دستورالعمل‌هایی که در ایران به‌کار گرفته می‌شود، معادل آن در اتحادیه اروپا نیز تدوین شود، اما متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در این اتحادیه تدوین نشده است.

وی افزود: کسانی‌که وارد اینگونه مشاغل می‌شوند لازم است این نکته را در نظر بگیرند که اگر زمانی این شغل را ترک کردند، این موجودات را به حال خود در طبیعت رها نکنند.

احمد همت آبادی، رئیس انجمن ملی بیولوژیک کشور نیز گفت: در کشور حدود ۵۰ واحد انسکتاریوم مشغول فعالیت و تولید حشرات مفید هستند و این مجموعه نیز در قالب شرکت فن‌آور از سال ۹۷ مشغول به کار روی این نوع حلزون است.

وی افزود: در صورت اخذ مجوز‌های لازم و به ثبت رساندن کلاژن این صنعت، حداقل ۲۰۰ نفر از زنان روستایی این شهرستان در بستر مشاغل خرد مشغول به کار می‌شوند و چرخه اقتصادی سالمی نیز ایجاد خواهد شد.

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده
  • امریکا: آغاز ساخت اسکله در ساحل غزه
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه
  • امریکا : به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استانداردهای دوگانه مبتلاست
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست
  • بازگشایی چند مطب در تویسرکان پس از رعایت قوانین و استاندارد‌ها
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی