Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@02:11:38 GMT

موسوعه قرآنی و روایی سلامت معنوی تدوین شود

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۶۶۴۱

موسوعه قرآنی و روایی سلامت معنوی تدوین شود

آیت الله اعرافی گفت: در موضوع سلامت معنوی نیاز به یک منشور اساسی داریم که می تواند راهنمای همه دانشوران باشد، از سوی دیگر موسوعه قرآنی و روایی در امر سلامت معنوی را دنبال کنیم تا راستای گسترش سلامت اهتمام ورزیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «آیت الله علیرضا اعرافی» امروز (پنجشنبه 2 اسفند) در همایش سلامت معنوی که در تالار غدیر برگزار شد با بیان اینکه سلامت معنوی یک موضوع کلیدی و اساسی است گفت: بیانیه گام دوم انقلاب، اولین محور آن تحقیق و پژوهش است و این یعنی رهبر معظم انقلاب به این امر اهتمام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: باید گام هایی فراتر از مرز موجود برداشته و باور به اینکه می شود این ملت با سرمایه های عظیم خدایی و استعدادهای نابی که دارد، می تواند با برداشتن گام های بلند، نه تنها به مرزهای دانش موجود در جهان، نزدیک شود، بلکه از آن مرزها پیش تر رود.

وی گفت: یکی از آن قلمروها که با داشته های معنوی و اخلاقی و ارزشی خود می توانیم از مرزهای دانش عبور کنیم و الگو ساز و تمدن ساز باشیم، حوزه های پیرامون پزشکی و قلمروهای سلامت معنوی است که باید دقیقا در مسیر گام دوم باشد.

اعرافی ابراز داشت: همه تحقیقات و پژوهش ها در سلامت معنوی که باید دنبال کنیم، باید مبتنی بر رویکرد معنوی باشد، سلامت معنوی یک موضوع فراتر از مسائل احساس و عاطفه است، عالی ترین احساس های اخلاقی ما در دعا و تجلیات اسلامی می دانیم اما معنویات اسلامی فرا احساسی است، نه اینکه احساس را کم بشمارد، بلکه فراتر به آن توجه می کند.

وی عنوان داشت: معنویت اسلامی از مولفه توحیدی برخوردار است، انواعی از معنویت ها را در دوره های جدید می بینیم که معنویت های غیرقدسی و توحیدی است و معنویت اسلامی وقتی می خواهد الگو سازی کند از پرسش ها تا قلمروهای دیگر این است که باید عنصرتوحید نقش محوری و نخستین را ایفا کند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: معنویت اسلامی، معنویت معاد محور و فرادنیوی است، در اسلام معنویت اسلامی معنویت فرامادی است و در همه مولفه ها اسلام محدود به یک عنصر فرااحساسی و فرامادی نبوده، بلکه افقی برتر از آن را می بینید.

وی گفت: معنویت اسلامی، فرانگرشی و فراقلبی است، معنویت اسلامی تنها به نگرش درون و باطنی نگاه نمی کند بلکه آن را در عرصه های عبادی تجلی یافته می بیند.

اعرافی ابراز داشت: معنویت و سلامت معنوی، فرافردی است و ما سلامت معنوی در یک سلسله مسائل فردی و مناسکی نباید جستجو کنیم، بلکه این سلامت گره خورده است به سلسله ای از باورها و شعائری که بعد اجتماعی دارد و مقصود این است که سلامت معنوی را در عرض چند بعد سلامت دیگر نباید ببینیم، بلکه باید سایه افکن بر دیگر مسائل باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: سلامت معنوی هم جسمانی و هم روانی و روحی است و در روایات نیز وقتی به فلسفه ها و حکمت ها پرداخته می شود، ضمن اینکه اصل یک ساحت روحی و درونی است، اما به ساحت های دیگر هم نگاه کرده است.

وی با بیان اینکه سلامت معنوی ولایی است گفت: یعنی اینکه سلامت می گوید من و خدا، که در نگاه های تکفیری این نگاه ولایی بودن را نادیده می گیرند، در صورتی که در کل اسلام این اتصال به راهنمایان و مرشدان سالم در هدایت انسان یک اصل مهم در سلامت معنوی است.

اعرافی تاکید کرد: سلامت معنوی عجین با یک سبک زندگی خاص است که این سبک فقط شامل نماز و مسائل فقهی نیست، بلکه قلمروهای دیگر زندگی هم می تواند شامل زیست معنوی باشد تا به انسان سلامت معنوی را دهد.

وی گفت: در حوزه سبک زندگی اسلامی در حوزه سطح هایی طراحی شده و از همین هفته رشته های سبک زندگی در حوزه ها تدریس می شود که همین سبک زندگی اسلامی موجب می شود تا سلامت معنوی در فرد ایجاد شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: سلسله مراتب در معنویت در اسلام وجود دارد و در جاهایی ممکن است با ادیان و مذاهب دیگر تداعی داشته باشد، آنچه که از نظر مسائل روحی انسان ها را دچار آسیب جدی می کند، مجموعه ای است که معنویت می تواند آنها را درمان کند.

اعرافی گفت: نگرش منفی به جهان و هستی، در تعالیم اخلاقی مورد توجه است که معنویت می تواند آن را برطرف کند و از سوی دیگر ناداری معنوی که انسان ها به آن مبتلا هستند که باید به انسان ها غنای فکری و معنوی دهیم.

وی تصریح کرد: در قلمرو سلامت معنوی باید چندین کار عمده انجام دهیم و گرچه گام هایی برداشته شده است، اما جلساتی برگزار شود که طرح جامع بیون آمده تا گام ها در یک زمان بندی مشخص انجام شود. باید نقدها شنیده شود و مسیر رفع اشکالات پیموده شود و با نقد سازنده در کنار هم مسیر را طی کرده و دغدغه هایی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ داده شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: در موضوع سلامت معنوی نیاز به یک منشور اساسی داریم که می تواند راهنمای همه دانشوران باشد، از سوی دیگر حوزه فقهی مسئله را دنبال کرده و کتب آن تدوین شود و همچنین موسوعه قرآنی و روایی در امر سلامت معنوی را دنبال کنیم تا راستای گسترش سلامت اهتمام ورزیم.

پایان پیام/343

منبع: شبستان

کلیدواژه: اردبیل خبرگزاری شبستان انقلاب به روایت هنر استان بوشهر بیانیه گام دوم انقلاب حادثه تروریستی زاهدان حضرت عباس اصفهان جشنواره قرآنی مساجد آیت الله اعرافی ایت الله اعرافی اعرافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۶۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است

رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی درباره طرح «زندگی با آیه‌ها»، مرقوم فرمودند: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص جزئیات حرکت هم‌افزای ملی زندگی با آیه‌ها، نکات زیر را مرقوم فرمودند:

بسمه تعالی

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ی راه رها نشود.

پیگیری نکردن کار‌ها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزی‌ها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است.

در باب قرآن، کار لازم ابتدایی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.

گفتنی است؛ پویش ملی زندگی با آیه‌ها با محوریت حفظ موضوعی آیاتی از قرآن کریم در ماه رمضان با مشارکت بیش از ۱۰ میلیون نفر و محوریت ۳۰ آیه کلام الله مجید برگزار شد.

دیگر خبرها

  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • حجاج حال معنوی سفر زیارتی را از دست ندهند
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی است
  • ویژگی حجاج در سفر معنوی حج/ برائت مشرکان اصل قرآنی است
  • سند آمایش سرزمینی ورزش استان ایلام تدوین شده است
  • بازدید رییس سازمان تبلیغات اسلامی از حوزه آزمون قرآنی در مشهد
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • تدوین اساسنامه صندوق ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان دانشگاه آزاد/ تحول اداری به‌زودی آغاز می‌شود
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود