Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@09:32:20 GMT

عرضه ماهی های قرمز نویدبخش نوروز

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۷۲۷۴

عرضه ماهی های قرمز نویدبخش نوروز

مهاباد - ایرنا - ورود زودهنگام ماهی های قرمز نوروزی به بازار آذربایجان غربی، نویدبخش نزدیک شدن به نوروز و فصل بهار است و عرضه این ماهی ها را می توان در شهرستان های مختلف استان از جمله سردشت مشاهده کرد.

به گزارش ایرنا در گوشه ای از پارک شهر سردشت و در مسیر عبور رهگذران بساط ماهی فروشانی پهن است که ماهی های قرمز زیادی را در تُنگ های شیشه ای زیبا با اشکال گوناگونی نگهداری می کنند و این صحنه که تنها در زمان خاصی از سال مشاهده می شود، چشم هر عابری را به خود جلب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فروشندگان ماهی قرمز این مکان از شهر را به علت رفت و آمد زیادی که در این مسیر وجود دارد، انتخاب می کنند و تعداد زیادی از ماهی ها در ظرف های پلاستکی بدون اینکه به همدیگر برخورد یا در حرکت همدیگر اختلال ایجاد کنند، در داخل آب پرسه می زنند.
تُنگ های شیشه ای روی دیوار کناری پارک قرار دارد و فروشنده آن هم که فردی کوتاه قد، لاغر اندام و خوش برخورد است، مشتری های خود را از میان سیل عابران گزینش می کند و با ترفندهای ویژه ای نظرها را به سمت ماهی های قرمز قفل می کند.
این صحنه ها ما را مشتاق کرد تا برای لحظاتی هر چند کوتاه با این دنیای فرح بخش و مشترک دوران کودکی آشنایی بیشتری پیدا کنیم.
یکی از فروشندگان ماهی قرمز گفت: گل فیش، ساده، تلسکوپی، کویی آکواریومی از نژادهای ماهیانی هستند که در این فصل بیشتر به فروش می رسند.
کاوه احمدی ادامه می دهد: این نوع از ماهی ها چنانچه از شرایط محیطی و تغذیه متناسب و به اندازه ای برخوردار باشند، عمری بالغ بر پنج تا 6 سال خواهند داشت.
یکی دیگر از فروشندگان با اشاره به اینکه فصل فروش ماهی قرمز 10 تا 15 روز آینده است، گفت: قیمت هر یک از ماهی ها بسته به نوع آنها متفاوت است و از 500 تومان تا چهار هزار تومان در نوسان است.
محمد ملاشیخ اضافه کرد: این ماهی ها سردابی هستند و آب و هوای سرد باعث دوام عمر آنها می شود اما گرما با خفه شدن و در نتیجه تلف شدن آنها تاثیر مستقیم دارد.
وی بیان کرد: در سطح شهرستان مکانی برای پرورش ماهی قرمز و نوروزی وجود ندارد و من هم از امکانات مورد نیاز برای پرورش این نوع از ماهی ها برخوردار نیستم به همین خاطر این ماهی ها را از شمال کشور تهیه و برای فروش به سردشت حمل می کنم.
«بارین» دختر بچه هشت ساله سردشتی هم در حالی که 2 ماهی قرمز را خریداری کرده بود و آن را با مقداری آب در داخل یک نایلون فریز حمل می کرد از شدت خوشحالی در پوستش نمی گنجید.
وی گفت: من هر سال تا 13 بدر از این ماهی ها نگهداری می کنم و به آنها خوراکی های مخصوص می دهم.
با دیدن 2 ماهی قرمز در داخل یک کیسه نایلونی در دستان «بارین»، 2 دختربچه دیگر نیز از مادرشان می خواستند که آنها نیز چندتایی از این ماهی های قرمز را به منزل خود ببرند.
اما رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: ماهی قرمز جزو گونه هایی است که کثرت آنها سبب بروز بیماری یا نابودی اکوسیستم می شود و از دیدگاه محیطی زیست ارزش حفاظتی، طبیعی و زیستی ندارد.
خالد بایزیدی با اشاره به اینکه به ماهی قرمز به عنوان گونه ای مهاجم نگاه می شود، افزود: اگر این نوع ماهی ها به اکوسیستم وارد شوند به علت رشد بی رویه، به گونه های بومی منطقه ضرر می زنند یا حتی آنها را در معرض انقراض قرار می دهد.
وی توصیه کرد: مردم هیچگاه این ماهی ها را در آب رودخانه ها یا سدها آزادسازی نکنند چون چهره و نمای زیستگاه های شهرستانی را از بین می برند.
ماهی قرمز گاهی اوقات تا 60 سانتی متر رشد می کند و حداکثر تا 5.5 کیلوگرم وزن خواهد داشت اما اغلب آنها در اندازه های کوچک رشد می کنند و در آکواریوم نگهداری می شوند.
ماهی قرمز یکی از نخستین ماهیان آکواریومی است که خاستگاه اولیه آن کشور چین بودده و با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شده است.
کارشناسان معتقد هستند که مردم در صورت مشاهده علایمی همچون تاخوردن باله ها، لکه های پنبه ای مانند زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز در اطراف دهان یا سطح بدن، بیرون زدن چشم ها به صورت یکطرفه یا دو طرفه و ریخته شدن پولک های ماهی باید از خرید آن خودداری کنند.
7562/ 3020/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی ماهی قرمز سردشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۷۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این رب ممنوع است

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش بهداشت نیوز به وجود آمدن فرآیند کنسرو سازی به اواخر قرن هجدهم میلادی برمی گرد؛ جایی که ناپلئون بناپارت نگران غذای سربازان خود بود و از این رو جایزه‌ای را برای فردی که بتواند روشی موثر را جهت نگهداری مواد غذایی ابداع کند، تعیین کرد. با گسترش بیشتر و افزایش کنجکاوی‌ها در این زمینه پای این صنعت به ایالات متحده نیز رسید و نخستین کارخانه کنسروسازی برای صدف، گوشت، میوه و سبزیجات در این کشور نیز تاسیس شد.

بیش از ۵۰ سال بعد لوئیس پاستور توانست دلیل اثرگذاری کنسرویزاسیون را شرح دهد. او اثبات کرد که رشد میکروارگانیسم‌ها دلیل اصلی فساد به وجود آمده در مواد غذایی است و این روش از رشد مکیروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کند.

با گسترش زندگی صنعتی روز به روز سرعت فعالیت مردم دستخوش تغییر شده و این سرعت زیاد و شتاب در گذران زندگی روز مره باعث شده تا بسیاری افراد فرصت تهیه و پخت مواد غذایی را نداشته باشند و لاجرم مجبور به استفاده از غذا‌های آماده و کنسروی شوند.

سعیده شجاعی علی‌آبادی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدیهشتی درباره مصرف کنسرو‌های آماده مصرف مثل رب‌گوجه فرنگی، عوارض نجوشاندن کنسرو تن‌ماهی و ضرب‌دیدگی قوطی کنسرو مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه رب‌گوجه فرنگی در دسته مواد غذایی اسیدی قرار دارد افزود: پس از باز شدن درب قوطی کنسرو محیط مناسبی برای رشد کپک‌ها ایجاد می‌شود. کپک‌ها توانایی تولید توکسین‌هایی تحت عنوان مایکوتوکسین‌ها را دارند که معمولا باعث ایجاد مسمومیت‌های مزمن بر اثر مصرف طولانی مدت غذا‌های آلوده به آن‌ها می‌شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: در رب گوجه‌فرنگی رشد کپک‌ها می‌تواند باعث ایجاد مایکوتوکسین‌هایی مانند آلترناریول و پاتولین شود و از آنجایی که امکان نفوذ این ترکیبات به بخش‌هایی از رب گوجه که در آن‌ها کپک دیده نمی‌شود وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف رب کپک زده پرهیز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنسرو تن‌ماهی در دسته غذا‌های کم اسید بوده و کنسرو کردن آن در قوطی امکان رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم را فراهم می‌کند اضافه کرد: کلستریدیوم بوتولینوم باکتری است که توانایی تولید نوروتوکسین بسیار سمی را دارد، البته در صنعت با انجام استریلیزاسیون تجاری در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد اسپور این باکتری و در نتیجه امکان تولید توکسین به نزدیک صفر می‌رسد، بنابراین امکان نگهداری کنسرو تن ماهی در دمای محیط بدون نیاز به نگهدارنده وجود خواهد داشت.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نگرانی اصلی را در مورد تولید بوتولیسم، تولید کنسرو‌های خانگی وغذا‌های کم اسید عنوان کرد و گفت: به‌دلیل عدم کفایت فرایند حرارتی احتمال تولید توکسین در کنسرو‌های خانگی وجود دارد.

نحوه مصرف باقی‌مانده کنسرو ماهی از دیگر مواری بود که شجاعی به آن اشاره کرد و ادامه داد: توصیه می‌شود که باقیمانده تن ماهی مصرف نشود، اما در غیر این‌صورت، در دمای یخچال (حداکثر ۳ درجه سانتیگراد) و نهایتا برای مدت سه تا چهار روز قابل نگهداری است.

شجاعی ادامه داد: کفایت فرایند حرارتی که در صنعت تولید کنسرو تن ماهی اعمال می‌شود، نگرانی وجود توکسین را در قوطی کاهش داده، اما همچنان توصیه اکید این است که قبل از مصرف کنسرو ماهی را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

 وی هشدار داد: از مصرف کنسرو‌هایی که قوطی‌های آن بادکرده، سطح چرب یا دارای نشتی دارند و یا قوطی‌هایی که ظاهر غیر نرمال و کف دار شده‌اند پرهیز کنید.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تاکید کرد: توجه داشته باشید اگر قوطی کنسرو مشکلاتی همچون بادکردگی، چربی در سطح و یا ظاهر غیرنرمال دارد، برای دور ریختن آن هم دقت کنید، این کنسرو‌ها را در بسته‌بندی پلاستیکی و در دولایه انجام دهید و توجه داشته باشید که قوطی و محتویات آن را جدا از زباله‌های قابل بازیافت امحا کنید.

دیگر خبرها

  • ویدیو/ طرز تهیه ماهی دودی؛ چاشنی غذاهای محلی گیلان
  • (تصاویر) ماهی‌های دودخانه در بندر انزلی
  • مصرف این رب ممنوع است
  • ویتامین ها و مکمل ها را چطور مصرف کنیم ؟
  • ثبت حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳
  • حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳
  • هدف‌گذاری برای نمایش شهری در تراز حکومت حضرت مهدی(ع) در نوروز ۱۴۰۴
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • شرایط فروش قسطی جک J ۴ و کی ام سی T ۸
  • ببینید | تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع