Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@06:24:33 GMT

ادامه مبادلات تجاری عراق و ایران با دینار و یورو

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۷۶۵۸

ادامه مبادلات تجاری عراق و ایران با دینار و یورو

پس از آن که روسیه و اتحادیه اروپا اعلام کردند که برای انجام مبادلات تجاری با ایران از ارزهای جایگزین به جای دلار استفاده می کنند حالا مقامات عراقی از ادامه واردات انرژی از ایران با استفاده از دینار و یورو خبر داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پروژه حذف دلار از سیستم مبادلات تجاری از زمانی که نوسانات این ارز تاثیرات بسیاری بر سیستم ها اقتصادی در کشورهای مختلف می گذاشت آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورها برای کاهش اثرات و نوسانات دلار پیمان های پولی دو جانبه و چند جانبه را جایگزین کرده اند و تلاش دارند از ارزهای ملی برای انجام مبادلات تجاری استفاده کنند.

 

ایران در کنار روسیه، چین، هند، ترکیه از کشورهای پیشگام در حذف دلار هستند. پس از آنکه روسیه اعلام کرده بود که در تلاش است در مبادلات تجاری خود با ایران از ارزهایی مانند یورو، یوآن، روبل، لیره به جای دلار استفاده کند؛ اتحادیه اروپا نیز برای انجام مبادلات تجاری با ایران به دنبال محدودیت استفاده از دلار در واردات انرژی و افزایش نقش یورو است.

 

این در حالی است که بسیاری از کشورهای همسایه ما نیز برای کاهش تاثیرات دلار به دنبال جایگزینی ارزهای ملی هستند و به تازگی نیز عراق اعلام کرده است که با دینار و یورو به واردات انرژی از ایران ادامه می‌دهد.

 

طبق ترجمه ایبنا از به نقل از لوگزامبورگ تایمز، «عبدالکریم هاشم مصطفی»، مشاور نخست وزیر عراق گفت: «عراق در آستانه نهایی کردن یک قرارداد است که به این کشور اجازه واردات انرژی از ایران را با وجود تحریم آمریکا و بدون تسویه حساب به دلار را خواهد داد.»

 

وی در حاشیه کنفرانس خاورمیانه در مسکو گفت: «یک هیات بزرگ از بانک مرکزی ایران برای پیشنهاد تجارت با ایران به یورو به عراق سفر کرد؛ ضمن اینکه ایده دیگر برای پرداخت ها به دینار عراق یا به نفت بود. وی افزود: آمریکا در حال فشار آوردن به عراق برای پایان دادن به خرید گاز و برق از ایران است که ایران سهم بزرگی در تامین نیازهای انرژی داخلی این کشور دارد. »

 

این مقام عراقی گفت: «این ها تحریم های آمریکا هستند و ما حق داریم که از منافع ملی خود حفاظت کنیم. ما همیشه به آنها می گوییم که ما دوست شما هستیم؛ اما ما بخشی از سیاست های شما در منطقه نیسیتم و آنها از این موضوع مطلع هستند و چیز جدیدی برای آنها نیست. بر پایه این گزارش، پیش از این عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم فشار آمریکا را برای قطع کردن همکاری در زمینه انرژی را با ایران را رد کرده بود.»

 

این در حالی است که ترکیه از شهریورماه سال جاری حذف دلار در مبادلات تجاری با ایران و چین و استفاده از ارزهای ملی را در دستورکار خود قرار داده بود./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان خبرگزاری شبستان استان بوشهر حضرت عباس مقام معظم رهبری اردبیل مجلس آموزش و پرورش کلنگ زنی حضرت ام البنین سلام الله علیها دلار عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت

امتداد - هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۵۸۸ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۶۳۲ تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، در معاملات امروز (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۵۸۸ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۶۳۲ تومان رسیده است.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۷ هزار و ۹۸۲ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۴ هزار و ۸۰۱ تومان رسیده است.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۲ هزار و ۱۴۱ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۳۳۶ تومان است.

برای مشاهده نرخ رسمی ارز و طلا به سایت مرکز مبادله ایران به نشانی www.ice.ir مراجعه کنید.


 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • نرخ ارز امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار افزایشی شد
  • نرخ ارز امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات
  • قیمت دینار عراق امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳