Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@01:14:05 GMT

۵ مزیت تاسیس شعبه دانشگاه‌های خارجی در ایران

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۷۹۴۳

در شرایطی که طی سال‌های اخیر شاهد سیر صعودی مهاجرت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل هستیم، مقایسه آمار دانشجویان در حال تحصیل با ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف در کشورمان، حکایت از افزایش حجم صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها دارد؛ آمار‌هایی که نشان از کاهش استقبال برای تحصیل در دانشگاه‌های داخلی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش «تابناک»، این در حالی است که چندی پیش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دو پیشنهاد ویژه برای توسعه روابط بین المللی دانشگاه‌ها مطرح کرد که یکی از آن‌ها ایجاد شعبه‌های بین المللی از دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور و دیگری تأسیس دانشگاه‌های خارجی در داخل کشور بود.
این دو راهکار اگرچه در نگاه اول بیشتر در راستای بهبود روابط بین المللی دانشگاه‌های ایرانی با خارجی است، اما می‌تواند نتایج مثبت دیگری از جمله کاهش مهاجرت برای ادامه تحصیل و افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها راهم به همراه داشته باشد. با این ملاحظه که به کارگیری این دست راهکار‌ها نخواهد توانست از شمار صندلی‌های خالی دانشگاه‌های کشورمان بکاهد.
با اجرای پیشنهاد نخست می‌توان شاهد بهبود روابط آموزشی ایران با دانشگاه‌های دنیا و توسعه تعاملات بین المللی در حوزه آموزش باشیم که همراهی این دو عامل مهم می‌تواند مهر تاییدی برای اجرای هر چه سریعتر این پیشنهاد باشد، ضمن اینکه تأسیس شعبه دانشگاه‌های ایرانی در خارج از کشور امری تجربه شده و مسبوق به سابقه است.
این در حالی است که عملیاتی شدن پیشنهاد دوم، آثار مثبت بیشتری به همراه دارد؛ با توجه به اینکه هرساله تعداد زیادی از جوانان ایرانی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دنیا به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، می‌توان انتظار داشت با اجرای این پیشنهاد، از مهاجرت بسیاری متقاضیان جلوگیری به عمل آید.
مزیت دیگری که تأسیس دانشگاه‌های خارجی در داخل کشور به دنبال دارد، جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور توسط متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارجی است؛ موضوعی که می‌تواند به اقتصاد کشور در شرایط کنونی کمک کرده و از وارد آمدن آسیب‌های مختلف به دانشجویان مهاجر و خانواده ایشان جلوگیری به عمل آورد.
از سوی دیگر با تأسیس شعبه دانشگاه‌های معتبر خارجی در داخل، رقابت مثتبی برای بهبود کیفیت آموزشی میان دانشگاه‌های داخلی با دانشگاه‌های خارجی ایجاد می‌شود که شاید این اثر را بتوان به عنوان مهمترین نتیجه اجرای پیشنهاد دوم وزیرعلوم معرفی کرد. رقابتی که اگرچه درحال حاضر میان چند دانشگاه مطرح کشور به چشم می‌خورد، اما ورود دانشگاه‌های معتبر خارجی به کشورمان به آن رونق بیشتر و متفاوت تری خواهد داد.
مزیت دیگری که با تأسیس دانشگاه‌های خارجی در ایران ایجاد می‌شود، انتقال دانش، فناوری و تکنولوژی سایر کشور‌ها به دانشجویان ایرانی است که می‌توان آن را یکی از بهترین نتایج اجرای پیشنهاد دوم تلقی کرد.
همه این‌ها در حالی است که تاکنون هیچ تجربه‌ای در زمینه تأسیس شعبه دانشگاه‌های خارجی در کشورمان به ثبت نرسیده، هرچند که پیش بینی می‌شود در صورت وقوع، ترجبه موفقی از آب در آید. اما آیا اساسا ممکن است چنین اتفاقی رقم بخورد یا پیشنهادات وزیر علوم، پیشنهاداتی غیرقابل اجراست؟
نیم نگاهی به تجربه تعاملات آموزشی کشور طی سال‌های گذشته با سایر کشور‌ها نشان داده است که هرگاه پای منافع اقتصادی این کشور‌ها مطرح بوده، طرف خارجی همکاری خوبی داشته است، بنابراین انتظار می‌رود که تأسیس دانشگاه‌های ایرانی در خارج از کشور به شرطی که منافع اقتصادی مناسبی برای کشور مقصد به همراه داشته باشد، شدنی به نظر برسد.
عملیاتی شدن پیشنهاد دوم هم جدا از تأمین منافع اقتصادی طرف مقابل، صرفه اقتصادی و آموزشی خوبی برای ایران به همراه دارد و باید تلاش شود تا هر چه سریعتر مقدمات آغاز همکاری‌ها با طرف خارجی فراهم شود، چون درصورت تأسیس شعبه دانشگاه‌های خارجی در داخل، امتیازاتی مانند جلوگیری از خروج ارز، کاهش حجم مهاجرت، توسعه روابط بین المللی در حوزه آموزش و فناوری، ایجاد رقابت بین دانشگاه‌های داخلی با شعبه دانشگاه‌های خارجی در داخل و انتقال تکنولوژی، فناوری سایر کشور‌ها را شاهد خواهیم بود.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: دانشگاه خارجی شعبه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسینی، کارشناس و فعال حوزه شترداری در گفتگویی اختصاصی درباره ظرفیت پرورش شتر در کشور گفت: در ایران ۹۰ میلیون هکتار اراضی داریم که در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارند اراضی بیابانی و بسیاری از روستا‌های مناطق شرقی و نسبتا مرکزی ایران که در مناطقی قرار گرفتند که فضای بیابانی، ­خشک و نیمه خشک در آنها غالب است، رسته اکثر روستاییان هم در این مناطق رسته دامداری است و در اینها در حوزه دامی بیابانی ­که اخیرا رونق و مورد توجه قرار گرفته رسته مزیت دار پرورش شتر است.
وی افزود: زنجیره ارزش همان رسته مزیت دار که در آن مناطق می‌شود به عنوان یک شغل با درآمد کافی و پایدار به آن توجه کرد که با وضع آب و هوایی آنجا هم سازگار است بحث پرورش شتر است که چند سالی است این موضوع خیلی مورد توجه قرار گرفته که اگر قرار­باشد ما حوزه اشتغال روستایی و عشایری این مناطق را تقویت کنیم با این وضعیت آبی کشور و تغییر اقلیم که صورت گرفته ناچاریم برویم به شمت پرورش شتر ولی یکسری گلوگاه‌ها و محدودیت‌ها دارد که باید رفع بشود.
حسینی درباره جمعیت شتر در کشور اضافه کرد: ما در ایران در اوایل قرن ۱۳ در اوایل دهه ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ حدودا یک میلیون نفر شتر در کشور داشتیم که موضوع صرفا استفاده از گوشت و شیر آن نبود عمدتا در جابجایی‌ها و انتقال مسافر به خصوص بحث انتقال عشایر و وسایل آنها بود­که کم کم با یکجانشینی، ­استفاده بیشتر­از اراضی و سیاست‌های شهرنشینی، یک میلیون نفر جمعیت شتر رفته رفته رسیده به ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر شتر که جمعیت حال حاضر آن کشور است، اما از لحاظ­اقلیمی کشور ما این ظرفیت را دارد که این جمعیت شتر افزایش پیدا کند.
این کارشناس حوزه شترداری در مورد مزیت‌های پرورش شتر تصریح کرد: دام شتر در مقایسه با گاو‌های وارداتی که در ایران الان پرورش پیدا می‌کنند مثل گاو هولشتاین و گوسفند‌های وارداتی و به نسبت حتی بقیه دام‌های پرورشی، شتر چیز‌های را مصرف می‌کند که برای ما، ارزش افزوده و تولید گوشت و شیر می‌کند که آن دام‌ها نمی‌توانند، شتر با طی مسافت زیاد از گونه‌های خارشتر، ­اشنان و­سرخ گز گونه‌های مرتعی بیابان‌ها و اراضی ما استفاده می‌کند که اگر اینها تقویت بشوند علوفه و مرتع کاری بشود از همین ظرفیت علوفه‌های مرتعی ما می‌تواند تولید گوشت و شیر کند که این مهمترین مزیت شتر است که دام‌های دیگر امکان استفاده از این گونه‌های مرتعی و بیابانی را ندارند.
حسینی درباره پرورش شتر در دیگر کشور‌ها گفت: در دنیا شاید بگویم قوی‌ترین کشور‌هایی که در حوزه شترداری حالت صنعتی را تکمیل کردند و زنجیره ارزش شتر را ­کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس هستند اول امارات و­بعد قطر، ­عربستان و کویت است، بیشتر امارات و عربستان خوب کار کردند به خاطر اینکه در بحث‌های فرهنگی مصرف گوشت شتر و زنجیره کامل کار کردند صرفا روی مصرف گوشت کار نکردند، آمدند روی شیر و مزه‌های متفاوت آن کار کردند و فرآوری‌های مختلف از جمله پنیر، ­شیرخشک و بستی شیر شتر با طعم‌های مختلف و مسابقات شترسواری را دارند و سرمایه گذاری می‌کنند.
وی در پایان گفت: در ایران فعلا تمرکز زنجیره ارزش شتر صرفا روی گوشت است پرورش سنتی و صنعتی شتر بیشتر روی گوشت شتر است علت آن هم نبود بازار‌های هدف و کارگاه‌های فرآوری شیر و پشم شتر بوده است، چون این زنجیره ارزش شتر در گلوگاه‌ها سرمایه گذاری مناسب نشده و به بخش خصوصی برای مشارکت و­سرمایه گذاری، ­تسهیلات لازم داده نشده الان تا آن قسمت پرورش و قسمت مرتع در کشور کار می‌شود ولی مابقی که بحث فرآوری و به بازاررسانی است به نسبت کشور‌های عربی ضعیف‌تر هستیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور
  • بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران/ لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد /بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران
  • سرمایه‌گذاری هشت میلیون دلاری در بندر امام خمینی(ره)
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • دهقانی فیروزآبادی: «مرکز ملی هوش مصنوعی» به زودی تأسیس می‌شود
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)