Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-06@23:03:18 GMT

نزدیکان سابق اردوغان حزب جدید تأسیس می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۸۸۶۱

نزدیکان سابق اردوغان حزب جدید تأسیس می‌کنند

به گزارش جهان نيوز، روزنامه حریت ترکیه، امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد که «عبدالله گل» رئیس‌جمهور سابق ترکیه به همراه دوستان سابق اردوغان و چند تن از وزرای سابق و اعضای حزب عدالت و توسعه قصد دارند پس از انتخابات شهرداری‌ها در ۳۱ مارس آتی، حزب جدیدی راه‌اندازی کنند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، این خبر به مثابه بُمبی خبری در محافل سیاسی ترکیه قلمداد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریاست این حزب جدیدالتأسیس را قرار است «علی باباجان» وزیر اسبق ترکیه بر عهده بگیرد. فردی که برای سال‌ها از نزدیکان اردوغان محسوب می‌شد و اردوغان در سال ۲۰۰۹ او را با اختیارات ویژه به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر هماهنگ کننده سیاستهای اقتصادی ترکیه منصوب کرده بود.

به نوشته روزنامه حریت، عبدالله گل «علی باباجان» را به علت موقعیت با ثبات وی در محافل سیاسی ترکیه برای بر عهده گرفتن ریاست این حزب قانع کرده است. همچنین حزب جدید التأسیس طرفدار نظام پارلمانی خواهد بود و از این حیث به نظر می‌رسد در موقعیت مخالف اردوغان که نظام پارلمانی را به ریاستی تبدیل کرده، باشد.

طبق اطلاعات این روزنامه، کمیته‌ای از وزرای سابق ترکیه در حال نوشتن برنامه این حزب هستند و پیش‌بینی می‌شود تا زمان اعلام تأسیس حزب در اول آوریل پیش رو، نوشتن این برنامه نیز به پایان برسد.

حریت در ادامه می‌نویسد که میزان آرای حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری‌های پیش رو، می‌تواند تیم عبدالله گل را برای تأسیس حزب مصمم‌تر کند. هدف عبدالله گل این است که خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۳ آماده کند.

در این راستا، مؤسسان حزب جدید قصد دارند از «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر سابق ترکیه نیز برای پیوستن به حزب دعوت کنند. فردی که از نزدیک‌ترین افراد به اردوغان محسوب می‌شد و در ماه می ۲۰۱۶ مجبور به استعفاء شد. او اکنون در حال کتاب نویسندگی و حضور کنفرانس‌های مختلف است.

روزنامه حریت همچنین به اختلافات میان اردوغان و عبدالله گل اشاره کرده و نوشته است که حتی در جریان تلاش برای برکناری اردوغان در جریان کودتا، عبدالله گل سکوت کرد و حمایتی از اردوغان از خود نشان نداد و بارها تلاش داشته اردوغان را از مقابل خود بردارد.

گفتنی است، عبدالله گل در سال ۲۰۰۱ به همراه اردوغان حزب عدالت و توسعه را تأسیس کرد و در سال ۲۰۰۷ نیز به ریاست‌جمهوری ترکیه رسید. او سال گذشته به علت انتقاد از قوانین وضعیت اضطراری از سوی اردوغان و هم حزبی‌هایش آماج حملات و انتقادات قرار گرفت.

منبع: فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۸۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأسیس یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی در افغانستان

رزا اوتنبایوا، رئیس یوناما در دیدار با والی طالبان در ولایت لوگر با اشاره به فعالیت های یوناما در زمینه های تعلیمی، خدمات صحی و تغییرات اقلیمی در افغانستان اظهار کرد: یوناما درآینده نزدیک، یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی را در ولایات مختلف افغانستان ایجاد می‌کند.

والی طالبان در لوگر نیز در این دیدار گفت: هیأت حاکمه سرپرست افغانستان برای حل مشکلات تعلیمی، صحی و دیگر مسایل مردم تلاش‌ کرده و کوشیده است خدمات بهتری به مردم ارایه کند.

ضیاءالرحمن مدنی همچنین از یوناما خواست تا واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند.

پیش از این نیز رئیس یوناما در دیدار با شماری از سفیران و نمایندگان کشورهای منطقه در کابل بر تلاش فراوان برای صلح و ثبات اقتصادی در افغانستان تأکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اردوغان: غرب فشار بر اسرائیل را افزایش دهد
  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • تأسیس یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی در افغانستان
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم