Web Analytics Made Easy - Statcounter

 وبسایت روزنامه واشنگتن پست با انتشار یادداشتی به قلم کارل بیلت، می نویسد: مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مونیخ اعلام کرد که در آخر آن چیزی که اروپا به آن احتیاج پیدا می کند، مقابله با ایران است. در ادامه این یادداشت آمده است:

آیا دولت آمریکا عمدا به دنبال ایجاد کشمکش های نظامی برای مقابله مستقیم با ایران است؟

شکست در نشست ورشو به رغم سیاست‌های تند آمریکایی‌ها علیه ایران، سبب شد تا اروپایی‌ها سعی کنند فاصله بیشتری از مواضع آمریکایی علیه ایران بگیرند و این شکست طرف آمریکایی در جهت جذب اجماع جهانی علیه‌ ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ سبب شد تا مرد شماره دوی دولت آمریکا در مونیخ با جدیت بیشتری به دنبال ایران هراسی باشد اما باز هم این سیاست با استقبال اروپایی‌ها همراه نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اینکه دولت ترامپ در کنفرانس مونیخ به سختی تلاش می کرد تا مخالفت خودش را نسبت به برجام بیان کند، بازتاب وسیعی در خبرگزاری ها داشته است و البته آنچه که به شدت خبر ساز شده این موضوع است که نه حتی اروپا بلکه سایر کشورهای جهان هم از توافق نامه بین اروپا و ایران حمایت می کنند.

اما پنس، معاون رئیس جمهور امریکا در کنفرانس مطبوعاتی در مونیخ در سخنرانی خود گام مهم دیگری برای انتقاد از برجام برداشت؛ پنس همچنان خواستار این بود که اروپا از توافقش با ایران خارج شود. او خطاب به پاریس، برلین و لندن گفت اروپایی ها باید روند ساز و کار مالی جدید که امکان معاملات تجاری با ایران را تسهیل می کند، متوقف کنند و هیچ کشوری نباید از طریق این سیستم جدید با ایران تجارت کند.

همچنین معاون ترامپ از اروپا خواست تا از تلاش برای تداوم طرح جامع اقدامات مشترک (برجام) دست بردارد. او از این گفت که با مرگ برجام و قطع همکاری با ایران می توان فشار را بر دولت تهران بیشتر و بیشتر کرد و تا این فشار منجر به سقوط کامل ایران نشده است، طرف اروپایی هم مثل آمریکا نباید از این فشار دست بردارد!

ترامپ می‌خواهد ایران فعالیت هسته‌ای شروع کند؟

فشار پنس برای خروج ایران از برجام، باعث شگفتی اروپایی‌ها شده است. جایی که این سوال پیش می آید: «آیا این واقعا عقلانی است که دولت آمریکا به از سرگیری فعالیت های هسته ای که دولت ایران در این توافقنامه از آن منع شده، علاقه دارد؟»

 به نظر می رسد هدف ایالت متحده آمریکا از این اقدامات همین باشد. هیچ دلیل منطقی و عقلانی دیگری برای تفسیر صحبت‌ های اخیر پنس در کنفرانس ورشو و مونیخ وجود ندارد. تنها توضیح منطقی که از صحبت‌های او در این دو کنفرانس برداشت می شود این است که، آمریکا در جست و جوی بهانه ای برای مقابله مستقیم و آزاد با ایران است.

اگر تهران از  برجام خارج شود و فعالیت هسته ای اش را از سر بگیرد، ترامپ و نتانیاهو می‌توانند بیش از قبل ایران هراسی کنند. و از این بگویند که ایران در آستانه رسیدن به بمب اتم است؛ در واقع برای همین است که پنس اینگونه دنبال خروج اروپایی‌ها از برجام است. پس از صحبتهای کنفرانس مونیخ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در توییتی نوشت که هدف از این نشست "آماده سازی جنگ" با ایران است؛ نقشه‌ای که به نظر می‌رسد باز برای طرف آمریکایی نقش بر آب شده اشت.

از سویی در کنفرانس مونیخ، اروپایی ها تلاش بیشتری برای نگه داشتن ایران در برجام می‌کنند، زیرا که اگر جنگی اتفاق بیافتد قطعا به نفع دولت های اروپایی نیست. رویکرد اروپا از گفت و گوهایی که به E4 مشهور شده، گفت و گوهایی دیپلماتیک با تهران است؛ ابتدا در مورد مسائل مربوط به سوریه و به تدریج با هدف بررسی سایر نگرانی های منطقه ای.

 در مورد سوریه اختلاف نظر های اساسی بین اروپا و ایران وجود دارد اما حداقل یک هدف مشترک وجود دارد و آن هم مبارزه با داعش در منطقه است. مسئله ای که بر خلاف اروپایی ها، واشنگتن به عمق این هدف، پی نبرده که گفت و گو با تهران، رخدادی ضروری برای ایجاد صلح در یمن و درگیری های افغانستان است.
 

«مغلوب» مقابل ظریف

پنس که برای رسیدن به مونیخ  از مسیر بغداد و بیروت گذشته و آنجا مذاکرات علیه ایران را انجام داده بود، خیلی سفرش موفقیت آمیز پیش نرفت. در حالی که وقتی ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مونیخ در مورد  آسیب شناسی سیاست های آمریکا در قبال ایران صحبت کرد، متوجه می‌شدید که اروپایی ها به طور زیرکانه در تایید سخنان او سر تکان می دادند!

اروپا اخیرا نگرانی های خود در مورد رفتار منطقه ای ایران را با تعدادی از کشور ها در میان گذاشته است، با این حال زمینه های کوچک بیشتری برای همکاری با ایران در مسیر پرهیز از  جنگ وجود دارد. چیزی که در سخنرانی پنس در مونیخ و ورشو دیده می شد.

همان طور که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ گفت و مورد تقدیر قرار گرفت «اگر که ما واقعا نگران فعالیت های ایران در منطقه هستیم چرا تنها توافقنامه ای که ایران را از انجام فعالیت های هسته ای منع می‌کند، رها کنیم؟ در بین ما اروپایی ها و منطقه خاورمیانه هیچ اقیانوسی وجود ندارد که ما را از یکدیگر جدا کند، ما باید از اجرای هرگونه سیاستی که باعث ایجاد جنگ دیگری در این منطقه می شود خودداری کنیم.»

این یعنی اروپا اصلا دنبال ایجاد فضای رادیکال در رابطه با ایران نیست؛ حرکت در مسیر جنگ!

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ظریف محمد جواد ظریف نشست ورشو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناتو بزرگترین پایگاه اروپایی خود را در مرز اوکراین می‌سازد

رسانه اروپایی گزارش داد ائتلاف ناتو پروژه ساخت بزرگترین پایگاه نظامی خود در اروپا را در رومانی آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پروژه ساخت بزرگترین پایگاهش در اروپا را در رومانی، کشور همسایه اوکراین با برآورد هزینه حدود ۲.۵ میلیارد دلار شروع کرده است.

بر اساس گزارش یورونیوز، در این پروژه یک پایگاه هوایی متعلق به نیروی هوایی رومانی موسوم به پایگاه هوایی «۵۷‌ام- میخائیل کوجالنیشینو» توسعه پیدا می‌کند. این پایگاه منطقه‌ای ۲۸۰۰ هکتاری و محیطی به اندازه مجموعا ۳۰ کیلومتر خواهد داشت.

این تاسیسات ۲.۵ میلیارد دلاری قرار است در میانه یک فلات کوهستانی ساخته و تبدیل به مرکز کنترل اصلی نیروهای ناتو در جنوب شرق اروپا و سرپل مهمی برای این ائتلاف در منطقه دریای سیاه شود.

این پایگاه جدید ۲۰ درصد بزرگتر از پایگاه هوایی «رامشتاین»، بزرگترین پایگاه هوایی اروپا که در آلمان قرار دارد، خواهد بود و قرار است در آن ۱۰۰۰۰ سرباز ناتو به همراه خانواده‌هایشان مستقر شوند.

در این پایگاه که در ناحیه «کونستانتا» در رومانی قرار دارد قسمت‌ها و تجهیزات متعدد شامل باندهای فرود، آشیانه‌های هواپیما، انبارها و تاسیسات استقرار تسلیحات، سوخت، روان کننده‌ها و تجهیزات آموزش و تمرین و همچنین مدارس، مهدکودک‌ها،‌ فروشگاه‌ها و یک بیمارستان قرار می گیرد.

اواسط ماه فوریه رسانه‌های اروپایی گزارش کردند اوکراین و ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد دارند یک مرکز آموزش، تمرین و تحلیل مشترک نظامی اوکراین-ناتو را در شهر «بیدگوشچ» لهستان احداث کنند.

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو مدعی شد که این مرکز مشترک در لهستان نه فقط برای اوکراین بلکه برای ناتو «ضروری است.»

استولتنبرگ جزئیات بیشتری درباره فعالیت‌های این مرکز  اعلام نکرد و تنها گفت که قرار است باعث تسهیل «تبادل تجربیات» شود.

اخیرا همچنین در ادامه سیاست‌های توسعه‌طلبانه ائتلاف ناتو، سوئد رسما تبدیل به سی‌ودومین عضو این ائتلاف شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گلایه اروپایی‌ها از قانون هوش مصنوعی: تلخ به کام ما، شیرین به کام چین و آمریکا!
  • نگرانی دبیرکل ناتو درباره تغییرات آب و هوایی
  • بهترین مقاصد اروپایی برای تعطیلات
  • ناتو بزرگترین پایگاه اروپایی خود را در مرز اوکراین می‌سازد
  • بایرن دست به کار شد: حفظ ستاره پرطرفدار
  • مصر دریافت کمک ۷.۴میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا را تایید کرد
  • خشم کشورهای اروپایی از سیاست‌های اقتصادی آلمان
  • ترومای اروپایی: چالش سمی بارسلونا و امباپه
  • ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو
  • سخنان ظریف درباره افراطیون اصلاح‌طلب و افتادن برجام از چشم مردم