Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ملک زاده طی یادداشتی برای خبرگزاری فارس نوشت: در حالی برخی افراد معتقدند، اعمال سیاست‌های مالیاتی در بخش مسکن با هر هدفی موجب خروج سرمایه از این بخش می‌شود که مالیات بر عایدی سرمایه تنها بخش غیرمولد را هدف قرار می‌دهد و بخش تولید و عرضه مسکن از این مالیات معاف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید: چرا بازار مسکن باز هم ملتهب شد؟

در ابتدا باید از یک مغالطه بزرگ در مورد مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن پرده برداشت. مغالطه از این قرار است که برخی مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن را مانع از جذب نقدینگی در این بازار می‌دانند. در واقع، از دیدگاه این افراد اعمال سیاست‌های مالیاتی در بخش مسکن با هر هدفی موجب خروج سرمایه از این بخش می‌شود.

مغالطه از آن جا آغاز می‌شود که بخش مولد (تولیدی) بازار مسکن با بخش غیرمولد (سوداگری) آن با هم در نظر گرفته می‌شوند. در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه تنها بخش غیرمولد را هدف قرار می‌دهد و بخش تولید و عرضه مسکن از این مالیات معاف است.

سفته بازی و سوداگری اصلی‌ترین عاملی است که این روز‌ها قیمت‌ها را به صورت غیرمنطقی جا به جا می‌کنند. اجرای سیاست مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن زمینه را برای ورود دلالان و گسترش فعالیت‌های سفته بازانه از بین می‌برد.

مالیات بر عایدی سرمایه با خارج کردن سوداگران از بازار مسکن، عرضه و تقاضا را در بازار واقعی می‌کند. با واقعی شدن عرضه و تقاضا در بازار مسکن، روند قیمتی مسکن منطقی خواهد شد. در چنین شرایطی بازار به ثبات می‌رسد و سرمایه‌گذاران مولد و تقاضای مصرفی می‌توانند برای فعالیت اقتصادی و تامین نیاز خود برنامه ریزی کنند.

کشور‌های زیادی با مسئله نوسانات قیمت مسکن مواجه هستند، اما با مقایسه آمار و ارقام رشد قیمت مسکن در اقتصاد ایران می‌توان این گونه تحلیل کرد که رشد قیمتی این بخش، بسیار فراتر از دیگر اقتصاد‌های دنیا بوده است.

ضعف شدید نظام مالیاتی و حضور کمرنگ آن در بازار مسکن و مستغلات، زمینه را برای حضور سوداگران و به التهاب کشیدن قیمت‌ها فراهم کرده است. حضور سوداگران در بازار مسکن نه تنها کمکی به افزایش سرمایه‌گذاری مولد و ساخت مسکن نمی‌کند، بلکه با ایجاد آشفتگی قیمتی، عرضه کنندگان حقیقی و سازندگان مسکن را با مشکل مواجه می‌کند.

از سوی دیگر تقاضای مصرفی مسکن هر ساله بالغ بر ۹۰۰ هزار واحد برآورد می‌شود، با افزایش شتاب قیمتی به تقاضای غیرموثر و کم توان تبدیل می‌شود. با کاهش تقاضای موثر مصرفی، عرضه کنندگان نیز از فروش واحد‌های ساخته شده و شروع پروژه جدید باز می‌مانند.

دور باطلی که سوداگران با حضور خود در بازار مسکن ایجاد می‌کنند، فعالیت‌های مولد در این بازار را که بیش از ۱۰۰ شغل را به طور مستقیم با خود درگیر می‌کند، رفته رفته به نابودی می‌کشاند. در این بین تنها عده‌ای سودجو و سوداگر به سود‌های میلیاردی رسیده اند و بازار اجاره بها به دنباله افزایش شدید قیمت مسکن با افزایش قیمت شدید مواجه خواهد شد.

تسهیل خانه دار کردن مردم و رونق فعالیت‌های تولیدی مسکن در سایه سالم سازی این بازار است. بهترین ابزاری که در جهان برای رسیدن به این هدف به کار گرفته می‌شود، مالیات بر عایدی سرمایه است.

در این میان مشخص نیست که چرا برخی از مسئولان در مقابل تجربه بیش از ۱۰۰ ساله جهانی و در بیش از ۱۸۷ کشور مقاومت می‌کنند؟ آیا منافعی با اجرای این مالیات به خطر می‌افتد؟

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۵۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

علی محمدنژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وضعیت تعادلی نوسانی و جدال تقاضا و عرضه امروز نیز ادامه داشت. با رنجی در نماد‌های خودرویی در میانه‌ بازار شاد هیجان گذرایی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکثر نماد‌های شاخص ساز و لیدر، در منفی به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که با چرخش پول به شرکت‌های متوسط و کوچک، نماد‌های بیشتری از این دو گروه در مثبت و حتی صف خرید بودند.

او افزود: امروز ارزش معاملات کل به ۱۰۶۴۰ میلیارد تومان رسید که از این مقدار ۶۸۳۱ میلیارد تومان سهم ارزش معاملات خرد بوده است. خالص سفارشات با ورود ۱۶۱ میلیارد تومانی پول از بازار سرمایه همراه بود. 

محمدنژاد اظهار کرد: امروز ۴۴۳ نماد مثبت یعنی (%۵۵) بازار و ۳۶۵ نماد منفی (%۴۵) ، ۹۵ (%۱۲) نماد صف خرید و ۳۲ (%۴) نماد صف فروش به کار خود پایان داد. در نهایت شاخص کل با افزایش ۱۰۷۱ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه
  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه دارایی و کسانی می‌شود؟
  • منتظر این مالیات‌های جدید باشید/ این دارایی‌ها را بفروشید باید مالیات بدهید
  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟
  • انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود