ضریب اخلاقگرایی زنان بیشتر از مردان است/ چرا هتتریک را شبیه فیلمهای اصغر فرهادی میدانند؟
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۰۱۰۱
به گزارش خبرنگار ایلنا، رامتین لوافی بعد از ساخت دو فیلم "آرام باش و تا هفت بشمار" و "برلین منفی 7" فیلم سینمای هت تریک را بعد از 5 سال کارگردانی کرده است. هت تریک در سی و ششمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال همراه شد. این فیلم در چین و یونان نیز به نمایش درآمده است. به مناسبت اکران عمومی این فیلم با رامتین لوافی گفتگویی انجام دادهایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بین فیلم قبلی شما برلین منهای هفت و فیلم اخیرتان هت تریک فاصله زمانی زیادی وجود دارد. دلیل این فاصله چیست؟ آیا حساسیت روی فیلمنامه است یا شرایط لازم برای ساخت فیلم پیدا نمیشد؟
واقعیت این است که برای من فیلمنامه اولویت اول است اگر مسئله فقط فیلم ساختن و بودن در چرخه تولید بود امکان فیلم ساختن وجود داشت اما ترجبح میدادم صرفا به ساختن فیلم فکر نکنم.
چه چیزی الویت اصلی شما در فیلمنامه است؟
در زمان نوشتن فیلمنامه شخصیتها برای من بسیار مهمتر از موقعیت و پلات داستان هستند. این شخصیتها هستند که موقعیت را پیش میبرند و قصه برای من همیشه بعد از شخصیتها قرار دارد.
فیلمنامه هت تریک از کجا جرقه خورد؟
فیلمنامه هتتریک از یک تصویر در داخل تونل شروع شد. یک روز در یکی از سفرها دو دختر را دیدم که سر خود را از شیشه ماشین بیرون کرده بودند و در داخل تونل از همدیگر عکس میگرفتند. در ابتدا فقط همین تصویر بود و کمکم شخصیتها دوروبر آن شکل گرفتند و قصه قوام پیدا کرد.
فیلم قصه زندگی شخصیتهایی را مطرح میکند که به نوعی هر کدامشان داستانی برای پنهان کردن دارند. اتفاقی که در زندگی واقعی نیز رخ میدهد و این پنهانکاری گاهی ما را به سمت دروغگویی میبرد.
هرکدام از ما به صورت طبیعی بخشهایی از زندگی خود را جار نمیزنیم. همه ما به هرحال چیزهایی در زندگی داریم که دیگران از آن خبر ندارند و دوست نداریم که بقیه از آنها خبردار شوند. هرچند شاید آنها چیزهای بدی نباشند. زمانی که بخشی از اطلاعاتی که نخواستیم دیگران متوجه شوند، افشا میشود ناگهان جایگاه ما در نزد افراد و همچنین جایگاه دیگران در نزد ما تغییر میکند.
این شرایط مختص ایران است؟
این مسئله در همه جوامع وجود دارد اما در جامعه ما به دلایل مختصات فرهنگی و اجتماعی پدیدهی پررنگتری است.
به هرحال بخشی از این پنهانکاری به این دلیل است که ما نمیخواهیم مورد قضاوت قرار بگیریم و در ادامه امتیازات منفی از اطرافیانمان بگیریم.
در این مسئله شکی نیست به هرحال همه ما دوست داریم همانطور که میخواهیم دیده شویم نه آنگونه که هستیم و برای آنکه بهتر دیده شویم دائم یک بخشهایی از زندگی خود را از دید افراد پنهان میکنیم و همیشه سعی داریم که موفقیتهای هرچند کوچک خود را بزرگ جلوه بدهیم و حتی برای رسیدن به این موفقیت از هیچ تلاشی درست یا غلط دریغ نمیکنیم.
پنهانکاری و ترس از قضاوت ما را به سمتی میبرد که شاهد سوءتفاهمهای بسیاری در زندگی خواهیم بود و حتی برای سوءتفاهمهایی که بعد تبدیل به سوءبرداشت میشود به دنبال جمع کردن مدرک هستیم چنین اتفاقاتی آیا فقط در زندگی ما ایرانیها وجود دارد یا همه جای دنیا رخ میدهد؟
یکی از کلیشهایترین پیشوندهایی که در مورد شرایط چرک و بد بکار برده میشود، این جمله "ما ایرانیها..." است در حالی که انسانها در همه جای دنیا به ذات یک شکل هستند. تقریباً تمام رفتارهای بد و خوب در همه جای دنیا شبیه هم هستند. غیبت کردن، فضولی کردن، سرک کشیدن در زندگی دیگران و رفتارهایی از این دست در همه ملتها و جوامع وجود دارد اما گاهی این مسئله در فرهنگهای مختلف غلظت بیشتری پیدا میکند و گاهی در برخی کشورهای دیگر مدیریت به شکلی است که اجازه نمیدهد جامعه آنها با این اخلاقیات زشت شناخته شوند. اما قطعاً چنین رفتارهایی در همه جوامع وجود دارد.
از لحاظ جنسیتی چطور؟ در هتتریک بین مردان و زنان که در یک موقعیت قرار میگیرند تفاوت رفتاری وجود دارد؟
در جهان ذهنی من بواسطه تجربه شخصی و زنهایی که میشناختم، زنان ضریب اخلاقگرایی و تمایلشان به رفتار اخلاقی بسیار بیشتر از مردان است و تلاش کردهاند در عین کنشگر بودن چارچوبهای اخلاقی را نیز رعایت کنند و زنان جهان ذهنی من در قبال اتفاقات محافظهکار نیستند بلکه آنها تلاش دارند تا در چهارچوبهای که باور دارند، رفتار کنند.
یکی از موقعیتهای جذاب فیلم نمایش بخشی از جامعه است که میخواهند یک شبه راه صدساله را بروند. البته نه به شکل کلیشهای و مرسوم. این امر مسئلهای که متاسفانه ما این روزها در کشور شاهد هستیم مثل گسترش اتفاقاتی همچون شرکت در مسابقات میلیونی برای برنده شدن آن هم فقط با استفاده از چند کد یا عضویت در برخی سایتها.
یکی از شخصیتهای فیلم وقتی به صورت منطقی بررسی میشود یک بازنده تمام عیار است حداقل با عادتهای کلیشهای ما این تصور شکل میگیرد. اما زمانی که فیلم جلوتر میرود متوجه میشویم زندگی لزوماً آن چیزی نیست که ما همیشه پیشبینی کردهایم و طبیعت و جهان هستی شوخیهای بسیاری دارد و شوخطبعتر از آن است که بخواهد همه چیز را براساس منطق عقلانیت و آنچه که یاد گرفتهایم، پیش ببرد. جهان به ما میگوید که زیاد همه چیز را جدی نگیریم مخصوصا منطق و عقلانیت خودت را.
اگر این حرف درست باشد پس چرا ما به وضعیت امروز خود راضی نیستیم و دائم میخواهیم خودمان را موفق جلوه بدهیم و حتی موفقیتها را بسیار بزرگ میکنیم و برای رسیدن به آنها دست به هر کاری میزنیم.
در جامعه امروز ایران میل به پیمودن مسیرهای میانبر بسیار دیده میشود. استفاده از مسیرهای میانبر همیشه در جوامعی رخ میدهد که شایستهسالاری به معنای واقعی و درست آن وجود ندارد و آدمها در سطوح مختلف جامعه به این نتیجه میرسد که هرگز نمیتوانند با تلاش و صبر و بهتر بودن رشد کنند و احساس میکنند که افراد خوششانس و زرنگ بیشتر موفق میشوند. وقتی مردم یک جامعه اعتماد خود را به شایستهسالاری از دست بدهند از هر مسیری برای رسیدن به موفقیت استفاده میکنند. در جامعهای که شایستهسالاری وجود ندارد، پدیدهای خطرناکتر از سرخورگی افراد شایسته ظهور میکند و آن توهم شایسته بودن است. بسیاری از افراد تصور میکنند جایگاهی که دارند در شانشان نیست و شایسته جایگاههای بالاتری هستند به همین دلیل برای رسیدن به آن جایگاه هر کاری میکنند به طور مثال امروز ما در ادارات مختلف میبینیم که معاون یک اداره حق خودش میداند که جای رئیس بنشیند. رئیس میخواهد جای وزیر بنشیند و وزیر نیز ....
این مسیرهای میانبر تقریباً در اکثر موارد با شکست مواجه میشود اما چه دلیلی دارد که افراد علیرغم شکستهای مختلف بازهم دوست دارند از این مسیر استفاده کنند؟
مسیرهای میانبر امکان و فرصت بیشتری را برای انتخاب میدهند و افراد نیازی ندارند که مانند مسیرهای اصلی صبر کنند و به مرور و پلکانی به موفقیت برسند. وقتی فرد باورش را به مسیر واقعی از دست میدهد تصور میکند که مسیرهای میانبر درستترین روش است.
مخاطبانی که هتتریک را دیدهاند براساس آمارهایی که در سایتها منتشر شده و جامعه آماری افرادی که فیلم را دیدهاند از آن راضی هستند اما به نظر می رسد که فیلم در زمان مناسب خودش اکران نشد.
این اتفاقیست که من به عنوان آخرین نفر باید جواب بدهم. چون بیش از هر کسی توقع داشتم فیلم در زمان خوب یا حداقل زمان نه چندان بد اکران شود. ولی تقریباً در سینمای ایران شانس فیلمهایی که از کمدیهای مرسوم تبعیت نمیکنند کم است زیرا امروز در سینمای ایران گروهی هستند که برای مخاطب تصمیم میگیرند و اجازه نمیدهند که مخاطب خودش فیلمش را انتخاب کند. به همین دلیل فیلمها از فرصتهای برابر در اکران و نمایش برخوردار نیستند. پس متاسفانه فیلم ما در شرایطی اکران شد که جشنواره فیلم فجر تمام شده و به نوعی مخاطبان از دیدن فیلمهای سینمایی ایران اشباع شدهاند به همین دلیل آوردن مخاطب در این مقطع زمانی به سینما بسیار سخت است. هرچند بعد از تماشای فیلم از سالن راضی خارج میشوند. مسئله دیگر اینکه تبلیغات درباره یک فیلم بسیار اهمیت دارد و ما به جز چند تبلیغ محدود در فضای مجازی هیچگونه تبلیغ دیگری تا امروز نداشتهایم. به همین دلیل بسیاری از تماشاگران مخاطبان جدی سینما حتی اطلاع ندارند که هتتریک اکران شده است. تبلیغات باید به گونهای باشد که مخاطبان معمولی در جریان نمایش یک فیلم قرار بگیرند. وظیفه کارگردان راضی کردن بینندهایست که به سالن سینما آمده. کشیدن تماشاچی به سالن وظیفهی مجموعهی دیگری است.
هتتریک در کشورهای مختلف و جشنوارههای زیادی به نمایش درآمد. آیا در زمان اکران فیلم برداشتهای مخاطبان در کشورهای مختلف یکسان بود؟
تقریباً یکسان بود. به طور مثال فیلم در کشور چین و یونان به نمایش درآمد و با اینکه این دو کشور از لحاظ فرهنگی تفاوتهای زیادی با هم دارند اما نکاتی که تماشاگران بعد از تماشای فیلم در این دو کشور به آن اشاره کردند تقریباً یکسان بود.
یکی از مباحثی که به غلط در زمان تماشای آثاری مانند هتتریک از طرف عدهای طرح میشود این است که فیلم شبیه فیلمهای اصغر فرهادی است درحالیکه جزئیات هتتریک تفاوت با فیلمهای فرهادی دارد. چرا چنین برداشتی مطرح است؟
تا یک دورهای در سینمای ایران درام به معنای واقعی مهجور مانده بود مخصوصاً درامهایی که به پیشداستان اهمیت زیادی میدادند اما بعد از ساخت و اکران فیلمهایی همچون درباره الی و جدایی نادر از سیمین توجه به درام بسیار پررنگ شد. به همین دلیل بسیاری از مخاطبان، فیلمهایی که دارای داستان دراماتیک هستند را شبیه آثار اصغر فرهادی میدانند درحالیکه بسیاری از این آثار در نوع روایت و داستانگویی و حتی پایانبندی هیچ شباهتی به فیلمهای اصغر فرهادی ندارد.
گفتگو: علی زادمهر
منبع: ایلنا
کلیدواژه: صابر ابر ایزدیار پریناز ایزدیار امیر جدیدی ماهور الوند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۰۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
متن پیام آیتالله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم