Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@07:40:15 GMT

این بمب، واقعی است

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۰۱۸۳

این بمب، واقعی است

پول‌نیوز - ایمان اسلامیان*، پرداخت دراماتیک و هنرمندانة به مسائل و چالش‌ها، معمولاً شدت و وسعت نفوذ آن‌ها را افزایش داده و می‌تواند روند بهبود و حل مشکلات را تسریع و تسهیل کند. مثالِ معروف در این زمینه، فیلم «دایره مینا» اثر داریوش مهرجویی است که با تصویرگری واقع‌گرایانه و تلخ از پدیده خون فروشی در ایرانِ آن زمان، نقطه عطفی در تأسیس و فعالیت سازمان انتقال خون ایران گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از مسائل ملی پیش روی کشور، بی‌تردید مسئله ناترازی های موجود در دارایی و بدهی صندوق‌های بازنشستگی کشوری و احتمال فروریزی آن‌ها در سالهای دور یا نزدیک است. فیلم مستند «بمب ساعتی» ساخته کمیل سوهانی و حسین خداپرست با ورود هنرمندانه به این موضوع توانسته است در یک ساعت نفس‌گیر و خوش ریتم، روایتی تأثیرگذار از بمبی ارائه کند که دیر یا زود منفجرشده و کل کشور را متأثر خواهد ساخت.

مستند با یونانِ سال‌های اخیر شروع می‌کند؛ کشوری با 5 هزار سال تاریخ مدون، مهد فلسفه، گهواره دموکراسی و تمدن غرب و ویژگی‌های ممتاز دیگر که ترکیب جمعیتی آن و قوانین گشاده دستانة بازنشستگی‌اش باعث شده است تا این کشور برای پرداخت تعهدات خود و به‌ویژه حقوق بازنشستگان، ناگزیر به استقراض خارجی گردد. قرض دهندگان نیز پرداخت وام‌های جدید را به اصلاحات ساختاری نظام اقتصادی و تأمین اجتماعی مشروط نموده‌اند. ادامه داستان یونان را حالا همه می‌دانند؛ حقوق بازنشستگان قابل پرداخت نبود، بانک‌ها اضطراراً تعطیل شدند و نهایتاً در سیاه‌ترین گزینه ممکن؛ کشور برای پرداخت تعهدات خود مجبور به فروش جزایرش شد. فیلم تأکید می‌کند که درباره یونان نیست؛ اما با قرینه‌سازی ایران با یونان و ذکر تشابهات بین این دو کشور از حیث ترکیب جمعیتی و قوانین تأمین اجتماعی، نشان می‌دهد که در صورت عدم پیش‌بینی تدابیر اصلاحی، سرنوشت مغشوش این روزهای یونان در انتظار ایران خواهد بود. فیلم از جهاتی گزنده و تلخ است؛ اما همین گزندگی، این امید را ایجاد می‌کند که تا تلخی‌اش، همه را به اجماعی برساند تا در مقابل تصمیماتِ اشتباه زنجیره‌ای گذشته که نتیجه‌اش صندوق‌های بازنشستگی نامتوازن است؛ یکسری تصمیمات اصلاحی سخت اتخاذ شود. در این زمینه توجه به چند نکته می‌تواند مؤثر باشد:

1- همان‌طور که در مستند مورد تأکید قرار می‌گیرد؛ عموم ارکان حاکمیت و صاحب‌نظران بر وجود بحران در صندوق‌های بازنشستگی اعتقاددارند. در برخی مطالعات پژوهشی صورت گرفته ازجمله گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس(که در مستند به آن اشاره نمی‌شود) وضعیت وخیم ناترازی صندوق‌های بازنشستگی مورد تأکید قرار می‌گیرد. لیکن به نظر می‌رسد افکار عمومی و حتی بعضی از تصمیم سازان و تصمیم گیران برآورد دقیقی از عمق و شدت آثار و عواقبِ تزلزل در صندوق‌های بازنشستگی ندارند. به‌عنوان نمونه همان‌طور که یکی از مدیران ارشد وزارت رفاه در نشستی دیگر مورد تأکید قرار می‌دهد؛ بحران صندوق بازنشستگی بسیار کوچک فولاد(با 92هزار بیمه‌شده) که کشور را متأثر ساخت و موجب بروز التهابات متعدد اجتماعی شد، در مقابل بحران محتمل سایر صندوق‌های بازنشستگی بزرگ کشور، در حکم یک کاریکاتور خواهد بود. لذا به نظر می‌رسد در خصوص چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان یکی از ابر بحران‌های سه‌گانه کشور، سخنرانی‌ها و نوشته‌های مختلفی نشر یافته است و اقداماتی نیز از سوی نهادهای اجرایی و تقنینی صورت گرفته است؛ لیکن به نظر می‌رسد در خصوص عمق و شدت تبعات این بحران تصور و پیش‌بینی واحدی وجود نداشته و از همین رو بسته جامع اقدامات مدیریت این ابربحران، هنوز به مرحله پیش اجرا نرسیده است.

2- گروه مشاوران دانشگاه هاروارد که در حدود 60سال پیش و در زمان ریاست ابوالحسن ابتهاج بر سازمان برنامه‌وبودجه به ایران آمدند؛ در گزارش خود یکی از بزرگ‌ترین معضلات نظام اداری ایران را ابهام در تعیین متولی و مسئول موضوعات و مسائل و عدم تناسب اختیارات و امکانات با مسئولیت‌های سازمان‌ها می‌دانند. متأسفانه پس از گذشت سال‌ها، هنوز این ضعف در مواجهه با مسائل و مشکلات بزرگ محسوس و آزاردهنده است. چیزی که در مستند به به‌طور مشخص به آن اشاره می‌شود به راه‌های بهبود و اصلاح است. لیکن نظام اداری کشور چنین است که مواجهه با این معضلات و اتخاذ راهبردهای پیشنهادی با ناملایمات مختلف روبرو شده و بعضاً در دالان‌های کارگروه‌های بین بخشی درآمد و شد، قرارگرفته و همان‌طور که مشاوران هاروارد گفته‌اند در ابهام متولی و مسئول باقی خواهد ماند. اگرچه وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی راهبر تأمین و ارتقاء شاخص‌های اجتماعی کشور جهت استقرار امنيت نرم، عدالت اجتماعی، رفاه و ثبات اجتماعی است، لیکن اختیارات و حوزه‌های مؤثر مرتبط با نظام رفاه اجتماعی در سایر دستگاه‌ها و ارکان حاکمیتی کشور نیز گسترانده شده است. لذا به نظر می‌رسد تعیین متولی واحد برای راهبری فرایندهای مرتبط با حل بحران صندوق‌های بازنشستگی و پیش اقدامات اجتماعی و فرهنگی پیوست و تفویض اختیارات لازم به متولی، تعیین‌کننده و حیاتی خواهد بود.

3- همان‌طور که معاون وزیر رفاه در مستند تصریح می‌کند؛ 137 کشور اصلاحات ساختاری اعم از کاهش سن بازنشستگی و مزایای بازنشستگی را به عمل‌آورده‌اند. حتی موضوعی که جدا از مستند می‌توان به آن اشاره نمود این است که بسیاری از این اصلاحات موفق، در زمان بحران‌های اقتصادی صورت گرفته است. لذا پیش‌بینی اقدامات اصلاحی حتی در شرایط بغرنج اقتصادی کنونی کشور نیز دور از منطق نخواهد بود.

4- در مستند به تجربه کشور کانادا در اصلاحات موفق نظام بازنشستگی اشاره می‌کند، به شهادت فیلم و طبق مصاحبه نخست‌وزیر وقت کانادا، دو عامل مؤثر در توفیق اصلاحات آن کشور، نخست پذیرش مشکل و دوم اجماع و همگرایی همه جریان‌های قدرت و گروه‌ها در حل مشکلات است. چراکه به‌جز این حالت، اصلاحات نظام بازنشستگی در چنبره منازعات جناحی و سیاسی گرفتارشده و فرصت‌های طلایی خروج از بحران را از کشور سلب می‌کند.

5- هزینه اصلاحات جدی نظام رفاه اجتماعی اعم از اصلاحات پارامتریک، ساختاری، اجرایی و سیستماتیک، بدون اتکا به سرمایه اجتماعی، می‌تواند از عهده و طاقت کشور خارج‌شده و نتایج غیرقابل‌پیش‌بینی اجتماعی و امنیتی را به بار آورد. در نقطه مقابل درصورتی‌که حاکمیت بتواند افکار عمومی را در خصوص ضرورت و حیاتی بودن اصلاحات در این بخش قانع کند، خواهد توانست با دشواری‌های کمتری روند اصلاحات را پیگیری نماید. در این زمینه قطعاً کانال‌های اطلاع‌رسانی و اِبراز هنرمندانه این معضلات و ضرورت حل آن‌ها مانند فیلم مستند «بمب ساعتی»، خواهد توانست نقشی کلیدی در بسترسازی اصلاحات نظام بازنشستگی اعم از قوانین بازنشستگی، مدیریت دارایی‌ها، حکمرانی اقتصادی صندوق‌ها و... فراهم آورد.

امپراتوری پارس و یونان در تاریخ باستان؛ از حیث بزرگی و عظمت رقیب، همپا و همراستا بودند، به روایت فیلم مستند «بمب ساعتی»، یونان و ایران مجدداً در یک عرصه همراستا با یکدیگر شده‌اند که این بار از عظمت و بزرگی خبری نیست. ایران می‌تواند یونان نشود درصورتی‌که بپذیریم این بمب واقعی است و برای خنثی نمودن آن باید همه امکانات و ابزارمان را بسیج کنیم.


*ایمان اسلامیان؛ تحلیلگر مدیریت دولتی و توسعه

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: صندوق بازنشستگی پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۰۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار نفر در بوشهر عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر هستند

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستائیان و عشایر استان بوشهر گفت: در حال حاضر ۳۳ هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند و هزار نفر نیز مستمری دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از بوشهر، ظهیر کاظمی در نشست با فرماندار، دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان تنگستان، اظهار داشت: در کشور ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند.

وی افزود: در استان بوشهر بیش از ۱۵۰ هزار نفر می‌توانند صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر شوند که در حال حاضر ۳۳ هزار نفر عضو هستند و هزار نفر نیز مستمری دریافت می‌کنند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر ادامه داد: در تنگستان ۲ هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که ۷۰ نفر مستمری دریافت می‌کنند.

کاظمی اضافه کرد: صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای تحقق یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان عدالت اجتماعی است تشکیل شد.

وی یادآور شد: خدماتی که در این صندوق ارائه می‌شود بعد از صندوق تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین صندوق بیمه اجتماعی کشور است در واقع دومین صندوق بیمه اجتماعی است.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر با اشاره اینکه کشاورزان که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده کنند، بیان کرد: در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر ۷۰ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود تنها یک سوم آن توسط بیمه‌شدگان یا کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت می‌شود.

کاظمی افزود: ۲۴۰ رسته کشاورزی و مشاغل مختلفی که پیش‌بینی شده می‌تواند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده لازم داشته باشند.

وی اضافه کرد: نگاه صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر صرفاً نگاه اقتصادی و بالادستی نیست بلکه یک نهاد اجتماعی است که در کنار مسوولیت‌های خودش در حد توان برای رفع مشکلات جامعه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها است.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر ادامه داد: افرادی که میانگین سنی آنها بین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو شوند، افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال نمی‌توانند عضو صندوق شوند.

کاظمی از طرح بیمه رایگان برای مادران سه فرزندی در مناطق روستایی و عشایری خبر داد و افزود: در راستای جوانی جمعیت دولت خدمات خوبی برای فرزند آوری در نظر گرفته که یکی از موارد که صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر باید انجام دهد بیمه کردن رایگان مادران سه فرزندی است که در استان بوشهر هزار و ۸۰۰ نفر ثبت نام کردند.

وی یادآور شد: شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای تنگستان در جهت اطلاع‌رسانی دقیق و همکاری صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص خدمات داشته باشند.

منبع: فارس

کد خبر 747407

دیگر خبرها

  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • اکران فیلم مستند از اراک تا تل‌آویو
  • فیلم مستند از اراک تا تل‌آویو اکران شد
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی
  • ۳۳ هزار نفر در بوشهر عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر هستند
  • ۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند
  • آغاز‌گر اصلاحات بزرگ
  • حاتم بخشی بیات از جیب کارکنان نفت؟