Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@19:59:11 GMT

ثبات ايران از درون است

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۰۵۴۱

ثبات ايران از درون است

خبرگزاري آريا- ظريف: ايران باثبات و پايدار است، زيرا حسابي روي نيرو‌ها و توان خارجي باز نکرده ايم؛ در حقيقت ثبات ما از درون است.
به گزارش آريا، وزير امور خارجه ايران تاکيد کرد: ايران بدان علت کشور بسيار باثبات و پايداري است که ما حسابي روي نيرو‌ها و توان خارجي باز نکرده ايم؛ در حقيقت ثبات ما از داخل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پاول آنتون کروگر، خبرنگار روزنامه «باسلر سايتونگ» سوئيس در مورد مسائل ايران و منطقه با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، مصاحبه اختصاصي انجام داد.
کروگر به عنوان نخستين سئوال از ظريف پرسيد: آقاي ظريف! درخواست شما از اروپايي‌ها آن است که آن‌ها بايد تلاش و اقدام بيشتري را براي (زنده) نگاه داشتن توافقنامه اتمي بکار بندند، بفرماييد اکنون که سازوکار مالي «اينستکس» راه اندازي شده است تا به اين وسيله شرکت‌هاي اروپايي، مجاز به تجارت با ايران باشند، چه درخواست ديگري از آن‌ها (اروپايي ها) داريد؟
ظريف در پاسخ گفت: زماني که آمريکا از توافقنامه اتمي ايران خارج شد، کشور‌هاي ديگر، رديفي از تعهداتي را پذيرا شدند که بالغ بر دوازده مساله بود؛ بنابراين راه اندازي اين سازوکار مالي (اينستکس) به آن تعهدات، ارتباطي ندارد و در واقع اين سازوکار، تنها پيش شرطي براي اجراي وعده‌هاي داده شده است. در توافقنامه اتمي، عادي سازي مناسبات اقتصادي (ايران با ساير طرفها) پيش بيني شده است. به همين علت از راه اندازي يک نظام مبتني بر تجارت مبادله‌اي نظير «اينستکس»، عادي سازي استنباط نمي‌شود.
خبرنگار اين روزنامه سوئيسي پرسيد:، اما اين تنها راه موجود است. اين طور نيست؟
وزير امور خارجه ايران گفت: ما درخواست زيادي از شرکاي اروپايي نداشتيم و تازه همين «اينستکس»، اول آنکه هنوز به بهره برداري نرسيده است، دوم آنکه همين راه اندازي و تاسيس آن، نه ماه به طول انجاميد و سوم در اين (کانال مالي) بايد پول باشد. يعني تنها زماني که در آن پول باشد، مي‌توان از آن استفاده کرد. پول هم زماني در اين کانال قرار مي‌گيرد که بتوانيم تجارت کنيم، نفت بفروشيم يا آنکه در ايران، سرمايه گذاري شود. در واقع اين، آن چيزي است که مورد نياز است.
خبرنگار باسلر سايتونگ سوئيس سئوال کرد: با توجه به آنکه حجم صادرات نفت ايران از دو و نيم ميليون بشکه در روز به اندکي بيش از يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است، آيا به نظر شما اين ميزان صادرات در بلند مدت براي شما کافي خواهد بود؟ ظريف گفت: خير. مقدار نفتي را که امروز صادر مي‌کنيم حتي کمتر از پيش از امضاي توافقنامه اتمي است. يعني آن زماني که هنوز تحريم‌هاي سازمان ملل وجود داشت. امروز آمريکا با تمام توان خويش در حال وارد آوردن فشار به ماست تا همه تسليم شوند. مشاهده مي‌کنيد که شرکت‌هاي اروپايي، ايران را ترک کرده اند و بنابراين مشخص است که صرف داشتن کلام زيبا در بلندمدت، کفايت نمي‌کند.
او در پاسخ به اين سئوال که فکر مي‌کنيد با اين شرايط، کشور شما تا چه مدت ديگر مي‌تواند در اين توافق باقي بماند، اظهار داشت: اين، بستگي به خواست و اراده ملت ايران دارد. پيشتر با يک اقليت سرسختِ مخالف با توافقنامه مواجه بوديم، اما همين افراد، روز به روز دارند عصباني‌تر مي‌شوند. با اين حال بنا به يک نظرسنجي انجام شده، پنجاه و يک درصد (از سئوال شوندگان ايراني) همچنان به ماندن در اين توافق علاقمندند. در هر صورت ما نمي‌توانيم مخالف خواست ملت کاري کنيم.
اين روزنامه چاپ سوئيس سئوال کرد: با توجه به آنکه مجوز‌هاي موردي و استثناء آمريکا براي خريد نفت ايران (به هشت کشور جهان) در ماه مه امسال منقضي مي‌شوند، بفرماييد اگر آن‌ها مجدد، تمديد نشوند (که البته قرار هم هست که چنين نشوند) اين، به منزله پايان توافقنامه اتمي ايران خواهد بود؟
وزير امورخارجه ايران گفت: من اعتقادي ندارم که اين مجوز‌ها با ملاحظه ايران يا توافقنامه صادر شده اند بلکه بنا بر ارزيابي و تشخيص آمريکا نسبت به (بهاي) بازار (جهاني) نفت تمهيد شده اند. در نتيجه بايد گفت که آمريکا بر اساس خواست و انتظار اروپايي ها، تدبير نکرده است بلکه (برعکس) از اروپايي‌ها خواست است که از توافقنامه، خارج هم بشوند. اين بر جامعه بين المللي است که تصميم بگيرد چنين رويکردي به نفعش است که ديکته‌هاي غيرقانوني آمريکا را پذيرا شود يا خير؟ در واقع اروپايي‌ها بايد از خودشان بپرسند که چنانچه آن‌ها در برابر اين مورد، تسليم شوند و آن را بپذيرند، زماني که آمريکايي‌ها از آن‌ها بخواهند به تجارتشان با چين پايان دهند، آن وقت چکار خواهند کرد؟
خبرنگار اين روزنامه پرسيد: زماني که آمريکا تحريم‌ها (ي فراسرزميني خود عليه ايران) را اعمال کرد، دولت ايران گفت که خارج کردن ايران از بازار نفت، شدني نيست و اقدامي غيرواقعي است، زيرا ظرفيتي براي جايگزين شدن با نفت ايران وجود ندارد. به نظر شما چنانچه ايران تنها روزانه يک ميليون بشکه نفت صادر کند، اين ظرفيت (جايگزيني) ايجاد نشده است؟ ظريف در پاسخ گفت: دارد همين طور مي‌شود. اما حتي اگر روزي تمام خريداران نفت ما تصميم بگيرند در برابر فشار آمريکا تسليم شوند ما به ابزار‌هاي ديگري متوسل مي‌شويم.
کروگر در اين حال سئوال کرد: چه ابزارهايي؟ که ظريف گفت: نمي‌توانم در اين باره حرفي بزنم. وقتي ترامپ، عاشق عنصر غافلگيري است، بنابراين ما هم با او چنين رفتار خواهيم کرد.
او در پاسخ به اين سئوال که آيا ايران، شرکاي تجاري کافي در خارج از اروپا دارد يا خير، خاطر نشان کرد: در حال حاضر کل تجارت (نفت) ما در خارج از اروپا صورت مي‌گيرد. اروپا هم اکنون هيچ نفتي از ما نمي‌خرد. در واقع اروپا تحريم‌ها (ي ضد ايراني آمريکا) را به مطيعانه‌ترين و فرمانبردارترين شکل ممکن اجرا کرده است.
وي در واکنش به اين سئوال که حالا که شما از بحراني که بر اثر تحريم‌ها در ايران بوجود آمده است، صحبت کرديد، بفرماييد کشورتان چطور هنوز هم سرپاست، گفت: ايران بدان علت کشور بسيار باثبات و پايداري است که ما حسابي روي نيرو‌ها و توان خارجي باز نکرده ايم. در حقيقت ثبات ما از داخل است. کمتر کارشناسي اين انتظار را داشت که در چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، اين همه مردم در خيابان‌ها حضور داشته باشند. آن‌ها مي‌توانستند به مرخصي بروند، اما حمايتشان را (از انقلابشان) نشان دادند.
وزير خارجه ايران در پاسخ به اين ادعا که مردم از دخالت در سوريه ناراضي اند گفت:
بر اساس يک نظرسنجي صورت گرفته که البته ما انجامش نداديم بلکه دانشگاه مريلند (آمريکا) انجام داد، مشخص شد اکثر قريب به اتفاق مردم ايران از سياست ما در سوريه و منطقه، حمايت کرده و آن را براي امنيت ملي ما امري لازم و ضروري مي‌دانند.
روزنامه باسلرسايتونگ سئوال کرد: توجيه رسمي در باب حضور ايران در سوريه، مبارزه با تروريسم اعلام شده و اينکه اين حضور در پاسخ به دعوت دولت سوريه بوده است. درست است؟
ظريف گفت: نه توجيه رسمي که علت اصلي و تنها علت اساسا همين بوده است.
وزير امور خارجه ايران در پاسخ به اين سئوال که آيا مبارزه (ايران) با تروريسم (در سوريه) پاياني هم دارد، ابراز داشت: بزرگترين بخش‌هاي ادلب اکنون در اشغال جبهه النصره قرار دارد و در حوالي ديرالزور نيز تروريست‌هاي دولت اسلامي، روز به روز بيشتر مي‌شوند؛ در عراق هم همين طور است. اين تروريست‌ها اکنون صورت ديگر خود را نشان داده اند و با بازگشت به خانه در انتظار لحظه مناسب مي‌گردند تا دوباره (از جاي خود) بيرون بيايند؛ بنابراين بايد محتاط باشيم. در هر صورت زماني که به حضور ما نيازي نباشد، اين به منزله پايان حضورمان (در سوريه) خواهد بود.
اين روزنامه سوئيسي پرسيد: به تازگي شما در سوچي با روسيه و ترکيه در خصوص اوضاع سوريه، رايزني داشتيد. آيا پيشروي نظامي در ادلب، مسجل و اجتناب ناپذير شده است؟ او گفت: ما در اين جهت حرکت مي‌کنيم. ما هرگز به دنبال پيشروي نظامي (در آنجا) نبوديم بلکه اتفاقا سخت کار کرديم تا از اين اقدام جلوگيري به عمل آوريم. ما به خوبي مي‌دانيم که هرگونه پيشروي نظامي در ادلب، آنجا را به فاجعه‌اي بدل خواهد کرد؛ ضمن آنکه روش‌هاي ديگر با شکست مواجه شده اند و بخش‌هاي بزرگتري از قبل، امروز تحت کنترل جبهه النصره قرار دارند.
پاول آنتون کروگر پرسيد: با توجه به مسائل نظامي که در بلندي‌هاي جولان و درگيري‌هاي سخت و شديد رو به رشدي که ميان نيرو‌هاي مسلح اسرائيل و يگان‌هاي نظامي ايران در سوريه وجود دارد، فکر نمي‌کنيد خطر وقوع جنگ (ميان ايران و اسرائيل) محتمل باشد؟
وزير امور خارجه ايران گفت: اسرائيلي‌ها همواره اهل ماجراجويي بوده اند. اساسا ماجراجويي، کاري خطرناک است. حضور ما در سوريه به دعوت دولت اين کشور است. اسرائيل، حريم هوايي لبنان و سوريه و نيز حقوق بين الملل را نقض مي‌کند؛ بنابراين علت اين نگراني را بايد در رفتار اسرائيل مشاهده کرد.
او در واکنش به اين سئوال که آيا يک تقابل نظامي مستقيم با اسرائيل را براي يک بازه نزديک ارزيابي مي‌کنيد، ابراز داشت: نمي‌توانم پيش بيني کنم. به هر صورت نمي‌توانيم تحقق چنين گزينه‌اي را محتمل ندانيم.
وي در جواب به اين سئوال که آيا خط قرمز‌هايي وجود دارد که عبور از آنها، واکنشي گسترده را در ايران به دنبال داشته باشد، گفت: ما از نيرو‌هاي خود حمايت خواهيم کرد.
ظريف در پاسخ به اين سئوال که آيا وضع موجود جولان، قابل پذيرش است، گفت: خير، نيست. البته اين به ما مربوط نيست بلکه اين، يک مساله سوري است. چون ما به دوستانمان نمي‌گوييم که سياست خارجي اشان را چطور بايد پيش برند.
وزير امورخارجه ايران در پاسخ به اين سئوال که آيا شما از تغيير وضع موجود آنجا حمايت مي‌کنيد، گفت: ما که نمي‌توانيم در مورد مسائل فرضي با هم صحبت کنيم؛ آنهم بدون آنکه دولت سوريه تصميم بگيرد چکار مي‌خواهد بکند. خلاصه آنکه حضور ما در سوريه براي مبارزه با تروريسم است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ثبات ايران ظريف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۰۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مرتضی تیجانی در خطبه‌های نماز جمعه سلطان‌آباد مرکز شهرستان با بیان اینکه این روزها فقط ساکنین ایران اسلامی نیستند که حامی مردم مظلوم فلسطین هستند و در تمام دنیا به ویژه دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و فرانسه در اقصی نقاط جهان حمایت علنی خودشان را بیان می‌کنند، اظهار کرد: ملت‌های جهان بیدار شده و با فلسطین هستند ولی برخی سران آمریکا و اروپا که منافعشان در دست صهیونیست‌ها مخالفت می‌کنند.

امام جمعه خوشاب با تاکید بر اینکه برای قضاوت درست و دیدن پیشرفت‌های ایران‌اسلامی تاریخ مطالعه کنید، اضافه کرد: قبل از انقلاب وضعیت کشور از سه حال بیشتر خارج نبود. یا در حال کشورگشایی یا کشور فروشی بودند و یا مرعوب استعمارگرانی مانند آمریکا و انگلیس شده بودند.

وی با اشاره به وجود دو نوع تفکر در دوران پهلوی افزود: برخی معتقدند بودند باید سهم کشورهای استعمارگر را با تقسیم عادلانه غنایم ایران عادلانه داد و برخی مانند مصدق معتقد بودند می‌گفتند نباید باج به کشورهای زورگو بدهیم ولی چون مصدق از درون کشور قدرتی نداشتند موفق نشدند.

تیجانی اضافه کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران اسلامی قدرتش را از درون افزایش با بیرون تعامل سازنده بدون سلطه پذیری داشت.

امام جمعه خوشاب با گلایه از عملکرد برخی مسؤولان استانی گفت: حواستان به شهرها و شهرستان‌های کوچک باشد. به دیدار رهبری اگر می روید مردم شهرهای کوچک هم آرزوی دیدار دارند.

کد خبر 6089124

دیگر خبرها

  • سقوط وحشتناک یک زن از اتوبوس درون شهری (فیلم)
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • پیکاپ T ۹ برقی، گزینه واردات به ایران
  • پیکاپ T۹ برقی، گزینه واردات به ایران/ عکس
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است