Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@10:38:03 GMT

لابی بر سر حفظ برجام در داخل دولت ترامپ

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۱۵۴۷

سیاسیون در ایالات متحده در مواجهه با ایران به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ گروهی علاقه‌مند به حفظ برجام و گروهی علاقه‌مند به فشار حداکثری بر ایران و همراه‌کردن دیگر کشور‌ها با این سیاست هستند. این‌ها در حالی است که کم‌کم کارزار‌های انتخاباتی در آمریکا آغاز شده و از پیش پیداست که مانند انتخابات پیشین، ایران و توافق هسته‌ای یکی از موضوعات رقابت کاندیدا‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش شرق، در این راستا، پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن گزارش داده است که «برخی اعضای دولت ترامپ به‌طور محرمانه وارد مذاکراتی با اروپا شده‌اند تا توافق هسته‌ای را در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ زنده نگه دارند». این پایگاه خبری وابسته به نومحافظه‌کاران آمریکایی در این گزارش به نقل از چند منبع آگاه آورده که مقاماتی در داخل دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که هدف آن حفظ بخش‌های زیادی از توافق هسته‌ای با ایران، شامل کاهش‌دادن میزان فشاری که از طریق تحریم‌های اقتصادی و نفتی بر ایران وارد می‌شود، است. این انشقاق در داخل دولت ترامپ در حالی ایجاد شده که تقریبا همه کسانی که در کابینه ترامپ موافق ادامه برجام بودند با خشم رئیس‌جمهوری مواجه و به طرزی عجیب از این قطار پیاده شده‌اند.   دونالد ترامپ برخلاف نظر مشاورانش، اردیبهشت‌ماه از توافق خارج شد و دفعات زیادی اعلام پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را نادیده گرفت. در همین مسیر او و همکارانش تلاش کردند شرکای اروپایی خود را متقاعد کنند تا از این توافق خارج شوند. البته این تلاش و رایزنی و فشار پایان نیافت حتی تا هفته گذشته و در دو نشست ورشو و مونیخ هم ادامه داشت وقتی مایک پنس، معاون اول ترامپ، از اروپا خواست که از این توافق خارج شود. البته پاسخ فدریکا موگرینی، به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به این تقاضا منفی بود. اگرچه اروپا با تأخیر اینستکس یا همان کانال مالی ویژه ایران و اروپا را راه‌اندازی کرده، آمریکا در تلاش است خریداران نفت ایران را از این معامله دور کرده و بترساند.   با این اوصاف، در گزارش فری‌بیکن آمده است که مقاماتی در داخل دولت دونالد ترامپ سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که شامل مواردی همچون صدور معافیت برای مشتری‌های نفت ایران و دسترسی این کشور به بازار‌های جهانی است و موجب شکل‌گیری تنش‌های زیادی در داخل دولت ترامپ با افرادی شده است که خواهان رویکردی سخت‌گیرانه‌تر (درخصوص ایران) هستند. این اقدامات همچنین جنگ‌طلبان ضدایرانی در کنگره را مغشوش کرده است که در حال حاضر روی بسته‌های تحریمی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران کار می‌کنند. به گزارش ایسنا، واشنگتن فری‌بیکن ادامه داده که «این تلاش‌ها در دولت آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای و ادامه آن در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ زمینه را برای یک مناقشه بر سر سیاست‌های واشنگتن برای فلج‌کردن اقتصاد ایران و ضربه‌زدن به نظام این کشور فراهم می‌کند».   این منابع آگاه همچنین گفته‌اند که در ماه‌های اخیر کاملا روشن شده است که با وجود تلاش‌های رئیس‌جمهور ترامپ برای نابودی توافق هسته‌ای، برخی عناصر در دولت ترامپ از طریق کانال‌هایی محرمانه با اروپایی‌ها و دیگر متحدان برای حفظ این توافق گفتگو کرده‌اند. بنابر این گزارش، این تلاش‌ها احتمال اعطای معافیت بیشتر به خریداران نفت ایران را افزایش می‌دهد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ترامپ برجام توافق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۱۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مسعود قادر معاون کنترل و تضمین کیفیت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در گفتگو با خبرنگاران حوزه کشاورزی خبرگزاری صدا و سیما،  با اشاره به موفقیت دانشمندان جوان ایرانی در تولید واکسن ORT با بالاترین استانداردهای جهانی اظهار داشت: دستاوردهای چنین موفقیتی تنها به بی نیازی از واردات یک نوع واکسن محدود نمی شود و در عمل، دانش و توان تولید انواع واکسن های جدید را نیز به همراه دارد و از همین رو، به موازات این امر، تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد نیز در دستور کار قرار گرفت و مراحل مختلف آن با موفقیت سپری شده است.

وی با اشاره به سهم موثر و مفید موسسه رازی در حفظ سلامت و تامین امنیت غذایی کشور، به تشریح سابقه تولید انواع واکسن های دامی اشاره کرد و گفت: سهم بزرگی از تامین و حفظ سلامت انواع مواد غذایی، به ویژه در زمینه گوشت و لبنیات به لطف زحمات و تلاش های دانشمندان گمنام موسسات تامین کننده واکسن ها، از جمله موسسه رازی بوده و در حال حاضر نیز، تحقیقات برای تولید واکسن های نوین و چندگانه با جدیت ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

معاون کنترل و تضمین کیفیت موسسه رازی با بیان خطرات و تهدیدات دائمی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای صنعت طیور کشور، تصریح کرد: این بیماری بطور مداوم صنعت طیور و حتی انواع پرندگان را تهدید می کند و به دلیل حضور پرندگان مهاجر در نقاط مختلف کشور، جلوگیری از ورود آن غیر ممکن است.
وی افزود: از همین روز تولید واکسن برای غلبه بر این بیماری اهمیت بسیاری دارد و خوشبختانه دانشمندان جوان ایرانی موفق شدند با روش ژنتیک معکوس به سویه این واکسن دست یافته و مراحل تولید آن را سپری کنند.

قادر با بیان اینکه تحقیقات در این زمینه با جدیت ادامه دارد، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده، با تکمیل مراحل آزمایش و طی مراحل قانونی، این واکسن در یک سال آینده به تولید خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دستکم نیمی از انواع واکسن های جدید حوزه دام و طیور در داخل کشور و در موسساتی مانند موسسه رازی تولید می شود، تصریح کرد: دانش فنی برای گسترش تولید در دسترس است و می توانیم بطور کامل نیازهای کشور را در داخل تولید کنیم.
معاون موسسه رازی با اشاره به پیچیدگی های صنایع دارویی و بیولوژیک در سطح جهان، تصریح کرد: کشورهای دارای این دانش به هیچ وجه دوست ندارند با کشورهای دیگری از جمله ایران همکاری کنند و حتی از ارائه کوچکترین خدمات یا فروش تجهیزات خودداری می کنند، اما ما می توانیم بدون کمک آنها پیش برویم.

دکتر قادر با بیان اینکه یکی از عمده ترین موضوعاتی که باعث کندی پیشرفت این دانش می شود، فرسودگی تجهیزات است، از شرکت ها و صنایع داخلی خواست برای تامین نیاز موسسات سرم سازی اقدام کنند و گفت: ما از شرکت های سازنده تجهیزات می خواهیم که وارد این عرصه شوند و آماده ایم اطلاعات اولیه و نیازهای خود را به آنها ارائه کنیم تا این تجهیزات را در داخل کشور تولید کنند و در اختیار موسسات بگذارند.

وی از مردم و به ویژه مصرف کنندگان واکسن ها خواست با مطالبه محصول با کیفیت ایرانی، سیاستگذاران، مدیران و مسئولان در عرصه های مختلف را به حرکت در مسیر تولید بهترین و جدیدترین محصولات در داخل کشور تشویق کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟