Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@03:23:57 GMT

محاسبه جبران خدمات معلمان باید منطقی شود

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۲۴۴۵

محاسبه جبران خدمات معلمان باید منطقی شود

مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه باید در محاسبه جبران خدمات معلمان به عنوان سرمایه اصلی آموزش و پرورش مدل منطقی داشته باشیم گفت: حقوق و دستمزد باید مکفی باشد. حقوق معلمان زیر خط فقر است. حقوق معلمان باید منصفانه نیز باشد.

به گزارش ایسنا، عباس عباسپور با اشاره به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش و پرورش فقیر است؟ گفت: باید جواب این سوال را در جهت گیری راهبردی نسبت به آموزش و پرورش جست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید تلاش کنیم از آموزش و پرورش به معنای عام و مدارس به معنای خاص درک درستی داشته باشیم.

وی افزود: منشاء بسیاری چالش‌های جامعه به آموزش و پرورش برمی‌گردد. علت وضعیت کنونی آموزش و پرورش نیز به مدیریت منابع مربوط است. نیاز داریم بر مبنای یک نگاه تطبیقی، وضعیت خود را محک زده و وضعیت آموزش و پرورش را به لحاظ متغیرهای اقتصادی بسنجیم.

مدیرگروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه آموزش و پرورش عمومی به استناد قانون، رایگان است و نمی‌توان آن را کالامحور درنظرگرفت و یا زمینه بهره مندی طبقاتی را فراهم کرد گفت: اگر آموزش و پرورش، حقی عمومی است باید طوری تمهید شود که آموزش و پرورش در عمل تضعیف نشود.

عباسپور تاکید کرد: باید در محاسبه جبران خدمات معلمان به عنوان سرمایه اصلی آموزش و پرورش مدل منطقی داشته باشیم و حقوق و دستمزد آنها باید مکفی باشد. حقوق معلمان زیر خط فقر است. حقوق معلمان باید منصفانه باشد. چه طور دریافتی معلمان در دو سطح متفاوت، یکسان است؟.

 وی با بیان اینکه باید شایستگان اجتماع را ترغیب کنیم که اولویت اصلی شان ورود به شغل معلمی باشد عنوان کرد: باید شواهدی داشته باشیم که نشان دهد دریافتی معلمان آنها را از شغل دوم بی نیاز می‌کند.  همچنین باید رویکردمان را نسبت به تامین منابع مالی آموزش و پرورش تغییر دهیم و نگاه مطلوبیت مدار و برنامه‌ای را کنار گذاشته و نگاه راهبردی مدنظر قرار بگیرد.

مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی  ادامه داد: در رویکرد راهبردی، توزیع منابع متوازن نیست و اینگونه نیست که بگوییم قانون مدیریت خدمات کشوری توزیع برابر به دستگاه‌ها بدهد. آموزش و پرورش نیازمند توزیع نامتوازن است، به طوری که اگر ۱۰ واحد در آن سرمایه گذاری شد ۳۰ واحد پیامد مثبت دریافت کنیم.

عباسپور  درباره علت عدم اجرای این سیاست ها در آموزش و پرورش گفت: چابکی لازم را در طرح ریزی، اجرا و پیاده سازی به طور هماهنگ و موزون بدست نیاورده ایم. سالیان متمادی روی سندتحول کار کرده‌ایم اما امروز بر روی شیوه‌ها و رویه‌هایی که بتواند زیرنظام‌ها سند تحول را عملیاتی کند اتفاق نظر نداریم. سندی تولید شده که اگر بخواهیم آن را عملیاتی کنیم به لحاظ ساختاری، محتوایی و فرایندی با چالش‌هایی روبرو می‌شویم.

وی با اشاره به سیاستی مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی نیروی انسانی، دوبرابر کردن حقوق آنها و سه برابر کردن بهره وری گفت: باید حداعلای بهره وری از طریق ظرفیت‌های فناوری و محیط سایبری را داشته باشیم. امروز تا چه اندازه از بسترهای الکترونیک در فعالیت‌های آموزش و پرورش می‌توانیم بدرستی استفاده کنیم؟.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: ۱۴ میلیون دانش آموز داریم و در افق ۱۴۰۰ با تنگنای نیروی انسانی و طبق آمار آموزش و پرورش با کمبود ۱۱۶ هزار نفری نیروی انسانی روبرو خواهیم شد و لازم است که سیاست گذاری‌ها بر اساس شرایط موجود انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افزایش حقوق معلمان اقتصاد آموزش و پرورش حقوق معلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۲۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم

ولی موسوی در نشست ویبناری کارشناسان روابط عمومی شهرستان‌ها ومناطق این استان با موضوع بزرگداشت هفته معلم گفت: برنامه‌های هفته معلم از ۱۲ اردیبهشت با شعار "همه مدیون توییم" با تجدید میثاق با شهدا و حضور مسئولان و اولیاء دانش آموزان در کلاس‌های درس معلمان در مدارس آغاز و براساس روز شمارهفته معلم برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت هفته معلم در استان اجرا می‌شود.    موسوی، برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی با حضور معلمان خلاق، ایثارگر و فداکار، تهیه مستند و کلیپ از برنامه‌های خودجوش دانش آموزان برای تکریم منزلت معلمان خود در مدارس، تهیه کلیپ‌های یک دقیقه‌ای از روسای ادرات، نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف با موضوع جایگاه و منزلت و ارزش کار معلمی و تبریک روز معلم، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای با هماهنگی شهرداری و ادارات مختلف با موضوع مقام معلم و تهیه تیزر از افراد شاخص علمی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و نخبه شناخته شده در خصوص مقام و جایگاه معلم را، بخشی از برنامه‌های هفته معلم عنوان کرد.    رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد افزود: نواختن زنگ سپاس معلم، دیدار با خانواده‌های معلمان شهید، جانباز و ایثارگر، سخنرانی مدیرکل و روسای آموزش وپرورش قبل از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه، برپایی میز خدمت و تجلیل از معلمان برترشهرستانی و استانی بخش دیگری از این برنامه‌های هفته معلم است.    وی از اجرای ۲۸ برنامه زنده تلویزیونی و رادیویی و نشست خبری با اصحاب رسانه خبرداد وگفت:اختصاص یک برنامه تلویزیونی به مدرسه تحولی استان برای اطلاع خانواده‌ها و الگوگیری مدیران مدارس نیز پیش بینی شده است.    رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان همچنین، تهیه کلیپ از خاطرات اقشار مختلف مردم از قبیل، مسئولان، هنرمندان یا سرایداران مدرسه در خصوص مدرسه و معلم در این هفته را، از کار‌های جالب توجه عنوان کرد.    موسوی تاکید کرد: فعالیت‌های روابط عمومی شهرستان‌ها ومناطق در هفته معلم ارزیابی و روابط عمومی‌های برتر معرفی خواهند شد.  باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۲۴ معلم نمونه بیرجند
  • تقدیر از معلمان نمونه برتر استان مرکزی
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی
  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • حقوق کدام معلمان دو برابر می‌شود؟
  • اجرای ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم
  • نرخ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مبلغ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲ برابر می‌شود
  • معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲برابر می‌شود