Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، روزهای پایانی هفته گذشته، دانشکده حقوق و علوم سیاسی سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب میزبان تعدادی از اعضای هیات‌علمی بود، اما این‌بار آنها تدریس نمی‌کردند، بلکه مانند دانشجویان در کلاس‌های دانشکده می‌نشستند و آموزش می‌دیدند تا پس از بازگشت به واحدهای خود «حل مسئله» کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سرای برنامه علمی، انرژی و مواد» نامی بود که بر این واحد دانشگاهی اطلاق می‌شد و این سرا دانشکده حقوق و علوم سیاسی سابق واحد تهران جنوب بود.

برای جویا شدن از احوالات این دوره، سراغ روح‌الله حمیدی مطلق مسئول این دوره رفتیم. او دارای مدرک دکتری سیاستگذاری علم و تکنولوژی است (دوره مشترک بین دانشگاه شریف و suss ex انگلیس) و در حال حاضر در دانشگاه صنعتی شریف در پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه فعالیت دارد و عضو هیات‌مدیره و رئیس آکادمی نوآوری و حکمرانی این دانشگاه نیز هست.

ابتدا از او درباره اینکه این دوره چیست، سوال کردیم و او در پاسخ گفت: «پس از آنکه دکتر طهرانچی «دانشگاه حل مسئله» را مطرح کرد، مأموریت ویژه‌ای به بنده دادند که فرهنگ دانشگاه کارآفرین و حل مسئله را در دانشگاه ترویج کنم. در واقع این دوره برای آن است که اساتید بدانند و اطلاع داشته باشند مفاهیم، نظریات و پایه حل کردن مسائل در دانشگاه‌ها چه چیزی است؟»

کلیدواژه «حل مسئله» مدت‌هاست در دانشگاه آزاد اسلامی به کار برده می‌شود، اما اینکه چقدر مدیران آن را جدی گرفته‌اند، نکته‌ای بود که از حمیدی سوال کردیم.

او با اشاره به اینکه در روز اول دوره (چهارشنبه) دکتر طهرانچی شخصاً از این دوره بازدید کرد، گفت: «اینکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با آن همه مشغله کاری وقت می‌گذارد و از نزدیک با اساتید حاضر در این دوره گفت‌وگو می‌کند، یعنی اهمیت دادن و شعاری فرض نکردن موضوع. در اصل فرهنگ‌سازی در بدنه دانشجویی و اعضای هیات‌علمی در این دوره جایگاه زیادی دارد و همین‌که بتوانیم در استان‌های دیگر هم این فضا را به وجود آوریم و اساتید را درگیر کنیم، این فرهنگ‌سازی می‌تواند به خوبی ابتدا در تهران و سپس در استان‌های دیگر جا بیفتد. وقتی فرهنگ‌سازی صورت گیرد، با تغییر مدیران در سطوح مختلف دانشگاه هم این مدل همچنان راه خود را می‌رود.»

در ادامه گفت‌وگو با حمیدی، از او سوال کردیم که این اساتید پس از پایان دوره قرار است دقیقاً چه فعالیت‌هایی در واحدها و گروه‌های خود انجام دهند؟

حمیدی پاسخ داد: «برخی اساتید پیشنهاد دادند آموزش‌های دیگری نیز برای آنها درنظر بگیریم تا پس از اتمام دوره بتوانند به‌عنوان مربی در خدمت بقیه اساتید دانشگاه باشند و در این روش همه دانشگاه، واحدها، گروه و دانشکده‌ها درگیر می‌شوند؛ یعنی حتی دانشجویان را هم می‌توان در این برنامه‌ریزی قرار داد و آنها را با اساتید در گروه‌های خاصی تعریف کرد، اما این دوره در طول 12 ساعتی که روزانه برگزار می‌شد، دقیقاً به اساتید و هیات‌علمی پروژه محول و در گروه‌های چندنفره درباره آن طرح‌ها بحث و گفت‌وگو شد و پس از آن نتیجه بحث بین اساتید دیگر دوباره به اشتراک گذاشته می‌شود تا خروجی نهایی مورد نظر همه حاصل شود.»

کار کردن با هیات‌علمی‌ها البته سختی‌های خود را دارد؛ اینکه آنها به فکر پایان ساعت کلاس نیستند و به خروجی حاصل‌شده توجه می‌کنند را هم در ادامه نکته‌های حمیدی می‌توان استنباط کرد.

حمیدی طراح کلی پروژه نظام موضوعات نیز بوده و تأکید دارد توسعه کلی تحول در دانشگاه و پایش را برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی کرده است.

آ‌ن‌طور که حمیدی عنوان کرد، مدل کلی تحول به سمت «دانشگاه حل مسئله» قرار است برای تعدادی از واحدهای استان تهران اجرا شود و چندین سرا نیز راه‌اندازی شود که اولین آنها «سرای برنامه علمی، انرژی و مواد» بود که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد تهران جنوب سابق راه‌اندازی شده است. واحد تهران جنوب هم داوطلب شده است که سرای دیگری راه‌اندازی کند و واحدهای تهران غرب، شرق و شمال هم در حال راه‌اندازی سرایی دیگر هستند.

این سراها قرار است به سمت تحول و برنامه‌ریزی و جاری‌سازی راه‌حل پیش برود و در آنها اساتید آموزش ببینید و مدل‌های کوچکی از حل مسئله را به طرح و برنامه‌ریزی اختصاص دهند تا پس از تمرین بتوانند مسائل دیگری را که بزرگ‌تر هستند، در دانشگاه به نتیجه مثبت برسانند.

پس از گفت‌وگو با او سراغ کلاس‌هایی که اساتید در آنها به صورت تیمی کار می‌کردند، رفتیم.

اگر بخواهیم خروجی کار دانشگاه را به‌عنوان راهگشای مسائل ببینیم، باید مسائل را در دانشگاه وارد کنیم و اگر این مسائل در دانشگاه حل نشوند، هیچ راه دیگری جز تعطیلی آنها نداریم، چون دیگر دوره آموزشی بودن صرف دانشگاه به اتمام رسیده است. در واقع در این دوره‌ها عبارت «دانشگاه حل مسئله» مبنای فعالیت‌ها بود، چراکه همه چیز باید حول این محور قرار می‌گرفت. حتی آموزشی هم که در کلاس‌ها توسط این اساتید به دانشجویان داده می‌شد هم باید در این حل مسئله‌ها گنجانده می‌شد.

در این کلاس‌ها هر گروهی یک پروژه داشت و در این دو روز کاملاً فاز عملیاتی و اجرایی پیشرفته‌ای بر فضای آنها حاکم بود.

انتهای پیام/

167 / 167

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۲۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکل‌گیری/ برخی شخصیت‌های حقوقی عضویت را نپذیرفتند

رییس دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران اعلام کرد: شورای راهبردی این دانشکده با حضور شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر فاطمه یزدیان، رئیس دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران با اعلام این خبر گفت: شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران نیز مانند شوراهای راهبردی سایر دانشکده‌های تازه تاسیس که با حضور شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مرتبط با موضوع هر دانشکده شکل گرفته‌اند، در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: دانشگاه تهران در راستای سیاست‌های دولت مردمی برای اعمال سیاست‌های حمایتی جهت استحکام و ترفیع نهاد خانواده، برنامه جامعی را در این خصوص با محوریت دانشکده علوم خانواده طراحی و به اجرا در آورده است که از آن جمله می‌توان به ساخت و بهره‌برداری مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، شروع عملیات احداث پانصد واحد خوابگاه دانشجویی متاهلین و همچنین تاسیس مرکز ازدواج و خانواده دانشگاه تهران اشاره نمود. 

دکتر یزدیان با اشاره به اینکه شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکل‌گیری است، گفت: برای شکل‌گیری قوی دانشکده علوم خانواده، مدیریت دانشکده با پیشنهاد صدور احکامی برای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به استقبال تشکیل این شورا رفته است و حضور شخصیت‌هایی نظیر دکتر جمیله سادات علم‌الهدی و دیگر چهره‌ها و اساتید در این شورا را مایه تقویت دانشکده در راستای برنامه‌های جامع خانواده محوری دانشگاه می ‌داند.

رییس دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پیشنهاد و مطالعات مفصل مربوط به تأسیس دانشکده علوم خانواده توسط جمعی از اساتید مبرز حوزه خانواده و تعلیم و تربیت از جمله خانم دکتر علم‌الهدی که استاد تمام فلسفه تعلیم و تربیت هستند، مطرح و دنبال شد. با توجه به اشراف این اساتید بر روی موضوع، از ایشان خواسته شد که در راه‌اندازی و فرآیند جذب و همچنین شورای راهبردی دانشکده نیز کمک کنند.

وی افزود: این درخواست با خانم دکتر علم‌الهدی نیز مطرح و از ایشان خواسته شد که در شورای راهبردی و هیئت جذب دانشکده علوم خانواده حضور داشته باشند که ایشان اعلام نمودند به علت مشغله علمی، امکان وقت گذاشتن برای این کار را نداشته و لذا این پیشنهاد را نپذیرفتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد مختلف تروما در کنگره جراحان ایران
  • بررسی ابعاد سفر گروسی به ایران/ حل چالش موضوع بازرسان/ خنثی‌سازی سیاست هدفمند تبلیغاتی
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکل‌گیری/ برخی شخصیت‌های حقوقی عضویت را نپذیرفتند
  • فرهنگ مقاومت در نسل آینده آمریکا تأثیر گذاشته است
  • واکنش دانشگاه علوم خانواده دانشگاه تهران به انتقادات از همکاری با همسر سید ابراهیم رئیسی: جمیله علم الهدی فقط برای هیات جذب اساتید دانشکده تازه تاسیس «علوم خانواده» انتخاب شده، نه کارگروه هیات جذب کل اساتید دانشگاه تهران
  • خشونت علیه دانشجویان و اساتید ذات واقعی آمریکا را نشان داد
  • نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های تهران با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی
  • بررسی ابعاد حادثه حریق امام زاده ابراهیم (ع) شفت با حضور میدانی استاندار گیلان+تصاویر
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط 2 مترو تهران