Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@04:09:52 GMT

راه خروج منتظران از بن بست های مالی

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۳۴۹۹

راه خروج منتظران از بن بست های مالی

خداوند در آیات متعدد قرآن، تامین رزق بندگان و همه موجودات را تضمین کرده و این تضمین را در عمل هم نشان داده است، چنان که در شکم مادر، دوره شیرخوارگی و پس از آن در طفولیت و نوجوانی، بدون آنکه برنامه ای داشته باشیم، رزق ما توسط او تامین شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: زندگی به سبک منتظرانه و پیاده کردن مولفه های انتظار راستین که از آن به انتظار «پویا» و «زمینه ساز» تعبیر می شود، ویژگی هایی دارد که بدون رعایت آنها نمی توان در جرگه منتظران آن حضرت(عج) جای گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سبک از زندگی به دلیل امیدی که در خود نهفته دارد انسان را در برابر مشکلات و چالش هایی که در شرایط مختلف زندگی با آنها روبرو می شود، مصون کرده و مانع از بروز ناامیدی و دلسردی در انسان می شود به ویژه وقتی مشکلاتی از جنس اقتصاد نظیر آنچه در چندماه اخیر در کشور شاهد آن بوده ایم، بروز و ظهور کند.

در پرتوی این سبک از زندگی است که انسان با ایمان و اعتماد به خدا، می داند که رزق و معاش او در دست خدا است نه تحریم های خارجی و اخلال های داخلی، چنان که در سوره مبارکه تحریم، آیه 30 می فرماید: «إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً؛ به یقین، پروردگارت روزی را برای هر کس بخواهد، گشاده یا تنگ می دارد؛ او نسبت به بندگانش، آگاه و بیناست».

در شرح این آیه شریفه آمده: کمی و زیادی رزق به دست خداست: «یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدِرُ»؛  وسعت یا تنگی رزق، از شئون ربوبیت خدا و برای رشد و تربیت انسان هاست«إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْقَ...وَ یقْدِرُ»، خواست خداوند بر اساس بصیرت و آگاهی اوست «لِمَنْ یشاءُ... خَبِیراً بَصِیراً» و نهایتاً آنکه نباید از ترس فقر، بخل ورزید و یا برای نفی فقر دیگران تمام اموال خود را یکجا بخشید، که روزی به دست خدا و فقر، برخی حکمت است «لا تَجْعَلْ یدَک... إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْق»(1)

 

با عنایت به این آیه شریفه و نیز دیگر آیات و روایات، انسان در مواجهه با مشکلات اقتصادی نباید نگران شده و آرامش خود را از دست دهد، چراکه می داند خدایی که تا کنون همراه و حامی و به فکر او بوده بحران و غیربحران برایش فرقی نمی کند و از یاری و تامینِ رزق بنده اش دست نمی کشد و این وعده ای است که خدای متعال در آیه شش از سوره مبارکه «هود» تصریح می کند که رزق و روزی همه جنبندگان و هر موجودی که نیاز به غذا و خوراک دارد، تضمین کرده و آن را امری حتمی و قطعی بر می شمارد: «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ و هیچ جنبنده در زمین نیست جز آنکه روزیش بر خداست و خدا قرارگاه (منزل دائمی) و آرامشگاه (جای موقت) او را می‌داند، و همه احوال خلق در دفتر علم ازلی خدا ثبت است».

البته بسیاری از ما در مواجهه با مشکلات به ویژه از نوع اقتصادی این قانون را فراموش می کنیم و در سایه این غفلت و ترس های ناشی از آن، حتی دست به کارهایی اعم از احتکار، کم فروشی، حرامخواری و ... می زنیم.

در صورتی که همین یک باور یعنی آنکه رزق ما دست خدا است و حاکم کردن آن بر سبک زندگی کافی است تا هم آرامش ما تامین شود و هم برای تامین روزی به هر شیوه ای دست نزنیم.  

 

حجت الاسلام «سیدحسین حسین قمی» در سخنانی با عنوان «ای انسان غصه روزی نخور»، اظهار کرد: سه باور قرآنی اگر در زندگی ما بیاید و تکرار شود دیگر این قدر غصه نمی خوریم؛ اگر هر یک از ما در هر شغل و کسوت این آیات را تابلو کرده و مقابل چشم نصب کنیم، خیلی از مشکلات مان حل می شود.

 

این استاد حوزه با اشاره به این آیات، تصریح کرد: نخست آیه شش از سوره مبارکه هود که می فرماید: ««وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ»؛ آیه 32 سوره مبارکه زخرف: «... نحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا...» و آیه 27 سوره مبارکه شوری که می فرماید: «وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَٰكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ».

 

وی تاکید کرد: چرا این آیات را که ایمان ما را تقویت می کند، تابلو نمی کنیم؟، اگر می گفتم این آیات را بنویسید یک پولی نصیب تان می شود همه فردا چاپ می کردند و میلیونی منتشر می شد، اما اگر بگوییم یک آیه بنویس که به روزی ات راضی باشی و یک آیه بنویس که برخی مصلحت شان بیش از این نیست، اقبال نمی کنید.

 

حجت الاسلام حسینی قمی اضافه کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) از لقمان حکیم نقل کرده اند (ائمه برخی مواعظ لقمان را نقل کرده اند) که به فرزندش گفت: «پسرم انسان را خداوند آفرید و در سه مرحله به او روزی داد در حالی که در آن هیچ نقشی نداشت: در شکم مادر، شیرخوارگی و پس از شیرخوارگی تا سن رشد که والدین با میل و رغبت روزی او را تامین می کنند(حتی فرزندان را بر خود مقدم می دارند)».

 

این کارشناس مذهبی در ادامه ابراز کرد: آیا ما در شکم مادر، برای روزی برنامه و کاسبی داشته ایم؟ آیا پس از تولد برای نوشیدن شیر برنامه داشتیم آن هم شیری که همه نیازهای ما را برطرف می کند و هیچ چیز جایگزین آن نیست؟، آیا ما در همه سال هایی که مهمان پدر و مادر بوده ایم، برنامه داشتیم؟ چه کسی این رافت و محبت را در دل آنها گذاشته است؟. لذا این حدیث حضرت(ع) بسیار مهم و قابل تامل است.

 

وی در ادامه بیان کرد: آن روزی که در شکم مادر بودی خدا روزی تو را داد، قبل از ولادت روزی ات را فراهم کرد و در سنین کودکی و نوجوانی محبت پدر و مادر را آنقدر قوی کرد که از خود زده و به تو می دادند، اما این انسان حال که رشد کرده، همه بازارهای دنیا را شناخته و دنبال کسب و کار رفته سه مشکل ایجاد کرده است: به خدا بدگمان است؛ حقوق مالی که خدا بر گردنش اش گذاشته انکار می کند؛ دنبال حرامخواری می رود.

 

حجت الاسلام حسینی قمی در پایان خاطرنشان کرد: حرامخواری برای آن است که ما به خدا بدگمان هستیم. باید زکات و خمس را پرداخت و در اموال برای سائل و محروم حقی لحاظ کرد. امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: «من تعجب می کنم از بخیل، در دنیا همچون فقرا زندگی می کند اما در قیامت مثل اغنیاء مواخذه می شود.» یکی از دعاهای پیامبر(ص) پناه بردن به خدا از بخل بوده است.(2)

 

بنابر آنچه بیان شد، رزق همه انسان ها از سوی خدای متعال تضمین شده و این تضمین در آیات متعددی از قرآن کریم اعم از در آیات 151 سوره انعام و نیز 31 سوره اسراء و همچنین 132 سوره طه و 60 سوره عنکبوت تکرار شده است.

مهم آنکه خداوند برای انسان های مومن و متقی این تامین رزق را به صورت ویژه تر تضمین کرده و تصریح داشته که حتی در بن بست های زندگی برای شان راهی می گشاید. لذا پیاده کردن سبک زندگی منتظرانه و التزام به مولفه های آن می تواند ما را مشمول این تضمین ویژه نیز کند.

 

پی نوشت ها:

1-تفسیر نور، ج 5، ص 50؛

2- http://vaezin.com/%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b5%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d9%86%d8%ae%d9%88%d8%b1/؛

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس بیانیه گام دوم انقلاب آیت الله مومن خبرگزاری شبستان کلنگ زنی اصفهان روزنامه مقام معظم رهبری مراسم تشییع تشییع بن بست های مالی رزق و روزی سبک زندگی منتظرانه مهدویت اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۳۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.

تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.

سلامت چشم
تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.

دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.

در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.

در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.

بهترین دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود

سوپرغذای تقویت‌کننده مغز
یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.

در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.

مدیریت طبیعی وزن
تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.

مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.

روزی چند عدد تخم‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند
علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

کد خبر 846840 برچسب‌ها سلامت خبر مهم تخم مرغ تغذیه

دیگر خبرها

  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • روزی برای رادیو
  • لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • 19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل (2005/4/24) / فیلم
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • منشی درمانگاه روزی ۳۰ میلیون تومان سرقت می‌کرد
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟