Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- معاون اول رئيس جمهور گفت: عزت، سربلندي و اقتدار کشور در جهان امروز جز با شکوفايي و توسعه علمي امکانپذير نيست
به گزارش خبرگزاري آريا، دکتر اسحاق جهانگيري در مراسم يکصدمين سال تاسيس دانشگاه خوارزمي ضمن گراميداشت ياد نام آوران بزرگ اين دانشگاه، با بيان اينکه عزت، سربلندي و اقتدار کشور در جهان امروز جز با شکوفايي و توسعه علمي امکانپذير نيست، گفت: کانوني که مي‌تواند ايران را از عقب ماندگي‌هاي گذشته نجات دهد مراکز علمي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: ياد همه نام آوران و اساتيد اين دانشگاه چه آن‌ها که در قيد حيات نيستند و خدمات بزرگي براي کشور انجام دادند و چه اساتيدي که امروز از خدمات آن‌ها بهره‌مند هستيم گرامي مي‌داريم.
معاون اول رئيس جمهور گفت: برگزاري اين مراسم و نکوداشت، فرصتي است که هم آسيب شناسي نسبت به عملکرد گذشته انجام شود و هم برنامه ريزي بلند مدت براي مهمترين رکن توسعه کشور يعني آموزش عالي صورت گيرد.
وي افزود: نگاهي به گذشته و بازخواني پيشينه ايران نشان مي‌دهد که ايران تاريخ پرفراز و نشيبي داشته و امروز سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسکو) نيز اذعان دارد که نخستين دانشگاه دنيا دانشگاه جندي شاپور بوده که در ايران تأسيس شده است.
جهانگيري با بيان اينکه متاسفانه در ايران فاصله‌اي بوجود آمد و کشور را از قافله توسعه عقب انداخت، گفت: امير کبير خدمات بزرگي براي ايران انجام داد و به دليل نياز کشور به امر آموزش مدرسه دارالفنون را تأسيس کرد، اما متأسفانه عمرش کوتاه بود و به قتل رسيد؛ پس از آن دلسوزان ديگري در کشور دانشگاه دارالمعلمين يا همين دانشگاه خوارزمي را تأسيس کردند و انگيزه‌اي جدي براي توسعه کشور داشتند.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به تاريخ توسعه يکي از کشور‌هاي شرق آسيا، افزود: اين کشور پس از جنگ تقريباً به مرز نابودي رسيد، اما مهمترين موضوعي که پس از جنگ به آن توجه کردند تربيت معلم و توجه به آموزش بود و اين جهت گيري باعث شد که امروز به يکي از پيشرفته‌ترين کشور‌هاي دنيا تبديل شده است.
وي گفت: توسعه علمي هم يک هدف مطلوب و مقوله‌اي آرماني است و هم با توجه به سوابق و تاريخ ايران امري ممکن و شدني است ضمن آنکه هم در نگرش‌هاي ديني و فرهنگ اسلامي ـ ايراني به موضوع علم توجه شده و هم مهمترين پيام انقلاب اسلامي بازگشت به خويش يعني بازگشت به دوران پرافتخاري است که ايران مي‌توانست دانشمندان بزرگي داشته باشد.
جهانگيري با اشاره به وجود استعداد‌ها و ظرفيت‌هاي بالقوه فراوان در کشور براي توسعه علمي، افزود: اشتباه است اگر امروز مانند گذشته تصور کنيم که سرمايه‌هاي طبيعي مهمترين سرمايه‌هاي کشور هستند؛ آنچه از سرمايه‌هاي طبيعي مهمتر است و مي‌تواند براي کشور توليد ثروت کند و ايران را به شکوفايي برساند، سرمايه انساني است.
معاون اول رئيس جمهور گفت: براي اينکه سرمايه انساني به توسعه کشور منجر شود نيازمند منابع مالي، برنامه ريزي و نيروي انساني هستيم و در کنار اين سه مولفه لازم است تا اراده سياسي در بالاترين سطح حکومت نيز نسبت به اين موضوع شکل بگيرد که خوشبختانه دو دهه است که رهبر معظم انقلاب پرچم دار علم و فناوري در کشور هستند و براساس مستندات مراکز معتبر، جهش بزرگ علمي در اين دو دهه حاصل شده است.
وي افزود: در قرن 21 شاهد اوج تحولات علمي و فناوري هستيم و امروز سرعت تحولات علمي به قدري بالا است که ممکن است ظرف چند ماه به اندازه‌اي دگرگون شود که اگر نتوانيم همپاي اين تحولات حرکت کنيم، ممکن است از مسير توسعه و تحول عقب بمانيم.
جهانگيري با تاکيد بر اينکه محرک اصلي در اين دوران پرتحول، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي هستند، گفت: اگر به عزت، دوام و بقاي کشور فکر مي‌کنيم راهي جز تکيه بر دانشگاه و مراکز علمي نداريم و زنده بودن دانشگاه در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي موضوعي تعيين کننده براي کشور است.
معاون اول رئيس جمهور افزود: دانشگاه بايد به عنوان نهادي مستقل، مسئول و آرماني، قادر به پاسخگويي به نياز‌هاي کشور باشد و همواره مورد توجه جامعه و دولت بوده و بعنوان جامعه دانشمندان محلي براي گفتگو، استدلال و برخورد انديشه‌ها باشد.
وي گفت: اگر مي‌خواهيم دانشگاه همه اين کارکرد‌ها را براي کشور داشته باشد و به مرکزي براي تحول و توسعه تبديل شود بايد لوازم مورد نياز را براي دانشگاه و دانشگاهيان تأمين کرده و با تنگ نظري با دانشگاه برخورد نکنيم.
جهانگيري با بيان اينکه بايد احترام دانشگاه حفظ شود و محيطي آزاد براي دانشگاهيان، اساتيد و دانشجويان فراهم باشد، افزود: ما بايد در همه مسائل کشور از روزمرگي فاصله بگيريم چرا که روز مره گي آفت از بين رفتن آينده يک ملت و يک کشور است.
معاون اول رئيس جمهور گفت: مراکز آموزش عالي بايد بعنوان مراکز توسعه علم و فناوري بيش از ساير نهاد‌ها از روزمرگي فاصله بگيرند و با آينده نگري نسبت به علم و فناوري، متناسب با رويداد‌هايي که در جهان علم رخ خواهد داد، برنامه ريزي کنند.
وي با اشاره به اينکه تنها تجليل از دستاورد‌هاي علمي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش کافي نيست، افزود: تکاليفي براي دولت و مجلس شوراي اسلامي وجود دارد که در سياست‌ها و برنامه ها، بودجه‌هايي را نيز براي دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي اختصاص دهند و در کنار تجليل از دستاوردها، بستر‌هاي لازم را نيز فراهم کنند.
جهانگيري از دانشگاه به عنوان مبدأ و مرکز همه تحولات ياد کرد و گفت: هيچ اتفاق مهم علمي، سياسي و فرهنگي وجود ندارد که دانشگاه کانون اصلي آن نبوده باشد.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اينکه در بخش پژوهش و فناوري علي رغم تأسيس پارک‌هاي علم و فناوري دچار نواقص و کاستي‌هايي هستيم، افزود: بايد در ساختار آموزش عالي کشور تحولات جدي صورت گيرد و متناسب با شرايط براي آينده کشور برنامه ريزي کنيم.
وي با اشاره به شرايط فعلي کشور و تنگنا‌هاي امروز گفت: آمريکايي‌ها مصمم هستند به اقدامات خود عليه ملت ايران ادامه دهند تا کشور را با بحراني جدي روبرو کرده و به تعبير خودشان فروپاشي اقتصادي در ايران بوجود آورند.    
جهانگيري افزود: در ماه‌هاي اخير مکرر با اساتيد دانشگاه‌ها و جامعه علمي کشور جلساتي را برگزار و در همايش‌هاي مختلف حضور يافته ام تا اين پيام مهم را به نخبگان کشور منتقل کنم که دولت براي برون رفت از مشکلات فعلي دست نياز خود را به سوي صاحب نظران و نخبگان کشور دراز مي‌کند.
معاون اول رئيس جمهور گفت: اگر بتوانيم اين دوره را مديريت کنيم قادر خواهيم بود از بسياري از مشکلات ديگر نيز عبور کنيم به همين دليل رسالتي که بر دوش نخبگان و دانشگاهيان کشور وجود دارد اين است که در اين شرايط خطير به دولت کمک کنند.
وي افزود: براساس نتايج پايش اخيري که در کشور انجام شد هنوز دانشگاه و مدرسه در ميان مردم به عنوان مراکزي هستند که مردم به آن‌ها اعتماد دارند و اين يعني دانشگاه‌ها و مدارس و در اين ميان دانشگاه خوارزمي با پيشينه صد ساله رسالت مهمي براي تقويت سرمايه اجتماعي کشور بر دوش دارند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين مراسم دستاورد‌هاي علمي کشور را افتخار آميز دانست و گفت: پس از انقلاب اسلامي تحول بزرگي در تربيت نيروي انساني کشور ايجاد شد و جايگاه علمي ايران در سطح جهان حاصل تلاش اساتيد و دانشجويان است.
رئيس دانشگاه خوارزمي نيز در اين مراسم با اشاره به پيشينه اين دانشگاه گفت: ما به عنوان سربازان علم و فناوري آمادگي داريم تمام ظرفيت‌هاي خود را براي رفع مشکلات کشور در خدمت دولت قرار دهيم.
همچنين در اين مراسم با حضور معاون اول رئيس جمهور از برخي اساتيد پيشکسوت و اساتيد برگزيده دانشگاه خوارزمي تقدير و از کتاب تاريخي دانشگاه و تمبر دانشگاه خوارزمي رونمايي شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: معاون اول رئيس جمهور توسعه علمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۷۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند

آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه و در نشست با اعضای هیات رییسه دانشگاه فردوسی مشهد در محل این دانشگاه گفت: دانشگاه فردوسی مشهد دارای ذخایر علمی بسیاری است و یکی از دانشگاههای دارای برتری علمی در کشور است که توانسته افراد بزرگ و سرشناسی که در علوم تاثیر گذارند را در خود پرورش بدهد ولی متاسفانه در نشان دادن این عظمت علمی و استفاده از آن برای حل مسائل جامعه توجه ویژه ای صورت نگرفته است.

وی افزود:مردم و یا مسوولان دستگاه‌ها و نهادها قرار نیست به دنبال دانشگاه بیایند و به عبارتی این دانشگاه است که باید در ارتباط با جامعه نقش اثرگذار خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: ظرفیت دانشگاه در اثرگذاری در حوزه های مختلف از جمله فناوری، معدن، علوم انسانی، تربیت جامعه و فرهنگ سازی در جامعه بسیار است ولی دانشگاه باید خود را در این زمینه ها به جامعه اثبات کنند تا مشتری برای داشته های دانشگاه پیدا شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاران به دنبال ایجاد بهره و منفعت برای خود هستند و شاید تجربه یک تکنسین را به دانش یک متخصص دانشگاهی ترحیح دهند و این در حالی است که باید دانشگاه توانایی خود را به جامعه هدف اثبات کنند تا آنان از دانش این مجموعه علمی بهره ببرند؛ متاسفانه این نکته در بیشتر دانشگاه های کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

علم الهدی همچنین به نقش مسایل فرهنگی و توجه به موضوع جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد پردیس زندگی و خوابگاه متاهلی حرکت ارزشمندی است که می‌تواند در رونق ازدواج دانشجویی نقش بسزائی داشته باشد و البته باید به این موضوع توجه داشت که اگر امکان تغییر در احداث آن برای بهره مندی بیشتر دانشجویان وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد.

بال قوی برای دولت سیزدهم

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: این دانشگاه سعی کرده است تا با حضور نیروهایی که نگاه نوآور به حل مسائل کشور دارند مسائل و مشکلات را حل کند و به عنوان یک بال قوی در دولت سیزدهم نقش آفرین باشند.

مسعود میرزایی افزود:دانشگاه فردوسی مشهد جزو دانشگاه‌های باسابقه و برتر کشور است و در عرصه های مختلف علمی اقدامات بسیاری انجام است و اکنون به حوزه علوم انسانی با نگاه اسلامی و تولید علم توجه بسیاری شده است تا امکان ایفای نقش های جدیدی در جامعه و کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در طول فعالیت مدیریت جدید این دانشگاه سعی شد تا نیروهای انقلابی و متخصص که نسبت به این کشور دغدغه مند هستند، جذب دانشگاه شوند تا در نهایت، دانشگاه برای آینده کشور داشته‌های بسیاری ارائه کند و بر همین اساس باید، غفلت نسبت به حوزه علوم انسانی نیز کاسته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که به آن توجه شده است، افزایش سرمایه اجتماعی در دانشگاه است و بر همین اساس، برخی از معوقات دانشگاهیان که مدت ها بر زمین مانده بود با رایزنی، کار جهادی و شبانه روزی پرداخت شد.

میرزایی افزود: می خواهیم دانشگاه فردوسی مشهد، یک دانشگاه تمدن ساز و الگو باشد تا بتواند نقش فعالی در سطح استان، کشور و حتی عرصه بین المللی، ایفا کند تا در توسعه و رونق کسب و کارها و یاری به حوزه اقتصاد دانش بنیان، موثر باشد.

رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: علم و دانش، مصدر عالم و شخصیت دهنده به آن هستند و اگر علم نورانی شود تمام مشتقات وابسته به آن نیز نورانی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ایمانی مقدم افزود: علمی که منجر به اخلاص، عمل و بصیرت شود باعث می‌شود برکات به دانشگاه و جمع دانشگاهیان اضافه شود.

وی ادامه داد: همراه کردن علم با اخلاق باید در اسناد بالادستی دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا منجر به تحول محتوایی در دانشگاه شود و در این راستا، تحول در ارائه دروس معارف نیز باید مورد توجه باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران است
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • مدرسه فریلنسری ایران راه اندازی می‌شود