Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:36:05 GMT

گنجینه های فراموش شده - سارا خدادادی*

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۸۵۸۵

گنجینه های فراموش شده - سارا خدادادی*

سمنان- ایرنا- بافت های تاریخی شهرها، گنجینه های گرانبهایی از فرهنگ و هنر در قالب ها و اشکال مختلف هستند که طرز تفکر آحاد مردم را در خود به نمایش می گذارد و حفظ و احیای آن، شکوفایی کهن ترین هنر بشر را به همراه دارد.

فرهنگ و تاریخ مقوله هایی هستند که در بافت تاریخی درهم تنیده شدند و گواه بر هویت هر شهری است که با ویژگی ‎های ممتاز آن را متبلور می‎ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بافت های تاریخی با گذر زمان دستخوش دگرگونی ها در کاربری و عملکردها شدند و همزمان با این تحولات متناسب با نیازها، باورها و افکار عمومی جامعه، اشکال و قالب های متنوعی را به خود دیدند.
امروز حفظ و احیای بافت های تاریخی که نیاز جدی و ملموس به این مساله، مورد توجه علاقمندان و مسوولان قرار دارد به عنوان یکی از مهمترین طرح‌ های دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن و شهرسازی است و می طلبد متولیان امر همتی مناسب در حفظ و حراست آن داشته باشند.
بافت های تاریخی و سنتی زمانی با برخورداری از نظمی خاص، جوابگوی نیازهای اساسی مردم آن روزگار و محیطی امن توام با رفاه و آرامش برای ساکنان آن بود. هر چند اکنون کارایی کامل را برای جوابگویی نیازهای مدرن جامعه امروزی ندارد اما می تواند روایتگر ارزش های نهفته در وجود خود برای گردشگران و جوانان امروزی باشد.
بر اساس آمار بیش از 140 هزار هکتار بافت تاریخی در شهرهای کشور وجود دارد و هزار و 700 محله شامل 600 بافت تاریخی در آن ها شناسایی شده است.
572 هکتار بافت فرسوده در شهرستان سمنان وجود دارد که حدود 357 هکتار آن بافت تاریخی است و این شهر را در میان شهرهای تاریخی ایران در جایگاه ویژه ای قرار داد که قابلیت جذب گردشگران را دارد.
متاسفانه در گذشته بخش های زیادی از بافت تاریخی سمنان دچار آسیب جدی شد و بخشی از داشته های تاریخی بافت قدیم این دیار کهن از بین رفته است.
سهم شهرستان سمنان از بافت فرسوده شهری استان بیش از 25 درصد است که 70 درصد آن در بافت تاریخی و هسته مرکزی شهر، مکانی که پایه بسیاری از آداب و رسوم و حتی فرهنگ موجود بوده، واقع شده است و حدود 25 هزار و 370 نفر در بافت های تاریخی شهر سمنان ساکن هستند که اتخاذ تصمیم های راهبردی این مناطق را به قطب گردشگری تبدیل می کند.
بالغ بر 700 اثر تاریخی ثبت شده در استان سمنان وجود دارد و حدود 60 درصد آثار ثبت شده بناهای تاریخی هستند که 30 درصد این بناها در شهر سمنان وجود دارد.
بر اساس برنامه سوم توسعه، بزرگترین بافت تاریخی در استان مربوط به شهر سمنان است.
آمارها حاکی از ثبت 85 اثر تاریخی سمنان دارد که تعداد بناهای تاریخی این شهر که در محدوده شهری هستند بیش از 2 برابر است که هنوز به ثبت نرسیده است.
در محدوده بافت تاریخی میانی 42 هکتار بافت تاریخی ویژه با 120 خانه تاریخی در شهر سمنان وجود دارد.
تدوین یک سند جامع و تهیه نقشه های تکمیلی برای اجرایی شدن طرح های بازآفرینی، با دقت های متناسب با ارزش فرهنگی و تاریخی بافت می تواند از تخریب گسترده و سریع آن جلوگیری کند.
نوسازی و تحرک در بازسازی بافت های تاریخی به منظور حفظ و احیاء آن ها، نیازمند مشوق ‌های قانونی و مالی بیشتر به منظور ترغیب، همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی و ساکنان است.
بافت تاریخی سمنان مردم وار، هم ساز با اقلیم و محیط زیست است که از نگاه کالبدی با ارزش و از لحاظ معماری دارای ویژگی های شاخص می باشد.
طراحی راهبند، پیاده روسازی، برگزاری تور گردشگری، تامین برخی زیرساخت ها با هدف حفاظت از بافت و رونق بخشیدن به صنعت گردشگری برخی از راهکارهای حفاظت از بناهای تاریخی است.
از آنجایی که برخی مالکان خانه های تاریخی را واگذار نمی کنند و حتی خودشان هم در مرمت و بازسازی مشارکت نمی کنند برخی قوانین موجود در این زمینه نیز نیازمند بازنگری است.
به نظر می رسد یکی از راهکارهای موثر در احیاء دوباره بافت ‌های تاریخی،‌ راه اندازی فعالیت مجدد در این مناطق با توجه به توانایی ‌های فیزیکی آن ها باشد که ایجاد محور های گردشگری راهکاری مناسبی در این خصوص است و نقش رسانه و اشاعه فرهنگ مشارکت مردمی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر را نادیده نمی توان گرفت.
فعالیت‌های تجاری با محوریت جذب گردشگر اقتصاد محله های دارای بافت های تاریخی را متحول می ‌کند به عنوان مثال بناهای با ارزش با تغییر کاربری به هتل و رستوران های سنتی تبدیل شوند.
اقتصاد پایدار با تکیه بر صنعت و فعالیت های گردشگری حیاتی تازه در رگ های بافت های تاریخی جاری می کند و این امر بهانه ‌ای برای تجدید کاربری مراکز تاریخی و سبب بازگردانده شدن کارکردهای فاخر و برتر با توجه به ظرفیت‌ های این فضاها می شود.
7408/9891/1042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي احياء بافت تاريخي سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۸۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • (تصاویر) روستای تاریخی فهرج؛ گنجینه‌ای از جلال و شکوه ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود