Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدیحیی یثربی، استادتمام فلسفه و عرفان اسلامی که در بیست‌وسومین همایش تجلیل از خادمان قرآن(29 بهمن 97) به عنوان برگزیده در زمینه ترجمه قرآن معرفی شد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا نقدهای صریحی به برپایی چنین همایش‌هایی داشت و با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه دهه دوم به بعد، برگزاری همایش‌ها در زمینه‌های مختلف رواج زیادی یافته است، گفت: برپایی همایش در هر نوعش یکی از هزینه‌های بی‌حاصل در این مملکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به برگزاری همایش‌ در کشورهای پیشرفته اشاره و اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته، اگر همایشی برگزار می‌شود، برای برطرف کردن یک مسئله است. ابتدا یک مسئله را به تحقیق می‌گذارند و بعد از یک سال، محققان را برای تبادل نظر و ارائه نتایج تحقیق جمع می‌کنند. در کشور ما همایش‌ها مانند مجالس عزاست، البته جسارت به مجالس عزا نباشد. در این همایش‌ها اگر 10 نفر دعوت شود، هر کدام در مورد موضوعی که برای خودشان جالب است، حرف می‌زنند؛ چراکه یک هدف تعریف شده و یک برنامه منظم در کار نیست.

همایش‌های بدون خروجی
یثربی با تأکید بر اینکه همایش خادمان قرآن نیز از این قاعده مستثنی نیست، بیان کرد: در این همایش‌ها هیچ مسئله‌ای وجود ندارد که گفته شود و آن گفته پس از یک سال یا 10 سال یا حتی یک ماه تحقیق، مطرح شده باشد. درست شدن چنین رویکردی نیاز به مدیریت دارد. در زمانی که همه چیز از کشاورزی تا اقتصاد و ... مدیریت می‌خواهد، مسائل دینی هم مدیریت می‌خواهد، در حالی که ما الان آن مدیریت را نداریم.
این خادم برگزیده قرآن با طرح این سوال که در دنیایی که تغییرات به ثانیه شکل می‌گیرد، بعد از انقلاب چه چیز جدیدی از قرآن به دست آورده‌ایم؟ گفت: باید تفسیر‌های به‌روز، مطالب جدید، استنباط‌های جدید در زمینه فکر، فلسفه، علوم انسانی، اقتصاد، سیاست و ... داشته باشیم در صورتی که هیچ کدام از اینها دیده نمی‌شود.
یثربی با بیان اینکه برگزاری همایش‌هایی همچون همایش خادمان قرآن نیز نمی‌تواند تأثیری در این زمینه داشته باشد، گفت: حتی تأثیرات انگیزشی نیز ندارد؛ چراکه زمانی انگیزه موثر خواهد بود که همه زمینه‌ها فراهم باشد. وقتی برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و نیاز جامعه شناخته شود، آن وقت است که انگیزه نیز می‌تواند، اثرگذار باشد تا به موفقیت برسد. ما در اینجا امکاناتی را هزینه می‌کنیم، بدون اینکه به نتیجه برسد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر این موضوع که تنها به حرمت قرآن در این همایش حضور یافته است، گفت: چندین سال است که به ندرت در این همایش‌ها حضور پیدا می‌کنم و علت آن هم بی‌حاصل بودن آنهاست. برگزاری همایش‌ها مانند برنامه‌های تلویزیون است که هرکسی را پیدا می‌کنند و می‌آورند تا هر صحبتی را مطرح کنند. بنابر این در این قبیل موارد موضوعاتی را مطرح می‌کنند، بدون اینکه مشکل و مسئله جامعه باشد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر افکار در جامعه بسیار بی‌نظم و هرج و مرج گونه گفته شده است، در صورتی که نباید اینگونه باشد. اگر قرآن به میان مردم بیاید چنین وضعیتی از بین خواهد رفت، بنابر این باید تلاش کنیم تا قرآن را به میان مردم بیاوریم. شاید پیشکسوت‌ها و اساتید این حوزه بتوانند کاری انجام دهند، اما معمولاً از آنها کمکی خواسته نمی‌شود و اگر خود این اساتید هم بخواهند کمک کنند، اجازه این کار به آنها داده نمی‌شود. هرچند سال‌های سال است این حرف‌ها را زده‌اند، اما عمل نمی‌شود.

مفاهیم قرآن در زبان محاوره ایرانی‌ها نیست
یثربی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایکنا با تأکید بر اینکه قرآن و معنای آن باید در گفتار روزانه مردم حضور داشته باشد، گفت: در گفت‌وگوهای روزمره جوانان، شعر حافظ، شعر مولوی و حتی حکایات ملانصرالدین را مشاهده می‌کنیم، اما به ندرت دیده‌ایم که یک نفر در سخنان خود ارجاعی به آیات قرآن و حتی معنای آن داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اعتقاد دارد مدیریت باعث شده است که اینگونه شود، افزود: در حال حاضر می‌بینیم که در جامعه به جای پرداختن به معنای قرآن به ظاهر پرداخته می‌شود. الان در جامعه بر روی صوت، حفظ و تذهیب و اکثراً چیزهای ظاهری تأکید می‌شود. گاهی تظاهرهایی را می‌بینیم که مثلاً قرآن با جواهر نوشته شده است، جواهر چه حرمتی دارد که افتخار ‌کنیم، قرآن را با آن نوشته‌ایم؟ مگر قرآن به همه چیز زینت نمی‌دهد؟ معنای قرآن، اهمیت دارد نه پرداختن به ظاهر آن و در قبرستان قرآن خواندن! باید همت کنیم جامعه را با معنی قرآن آشنا کنیم. به اعتقاد من این مهم‌ترین چالشی است که باید مدیریت و اجرا شود.
این خادم برگزیده قرآن با بیان اینکه اعراب، ترجمه نمی‌خواهند، چون عرب هستند، اما ما که عربی نمی‌دانیم، باید معنی قرآن را بین مردم ببریم، به یکی از آیات سوره مبارکه بقره اشاره کرد و گفت: در سوره مبارکه بقره خداوند متعال یهودیان را مورد انتقاد قرار داده است و می‌فرماید: «لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ؛ معرفت ندارند و از کتاب(تورات) جز زمزمه تلاوت چیزی نمی‌دانند» ما الان به همین مشکل در قرآن دچار شده‌ایم، خیلی مومن باشیم روزانه دو صفحه از قرآن کریم را عجولانه قرائت می‌کنیم.
یثربی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که برای برون‌رفت از این وضعیت باید چه کار کرد؟ گفت: باید مدیریت بر روی معنی و پخش معنی قرآن و بردن معنی قرآن در بین مردم برنامه‌ریزی کند.

هدف یثربی از ترجمه قرآن
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود به ترجمه‌ای که از قرآن ارائه داده است اشاره و اظهار کرد: ترجمه‌های زیادی وجود داشت، اما هدف من از نگارش ترجمه، استفاده از زبان مردم و بردن معنای قرآن در بین مردم بود. من الان حاضر هستم در این مورد و برای تحقق این موضوع در جامعه با هر نهادی و بدون دریافت هیچ حقوقی همکاری کنم. حاضرم به مدیران این عرصه مشاوره رایگان بدهم تا قرآن را بین مردم ببریم.
استادتمام فلسفه و عرفان اسلامی بی‌توجهی مدیران به مشاوران را یکی از مشکلات در رسیدن به چنین وضعیتی عنوان کرد و با طرح این سوال که کدام مدیر مشورت می‌خواهد؟ و چرا مشورت نمی‌خواهند؟ گفت: حدود بیست سال پیش مصوبه‌ای در هیئت دولت تصویب شد که کارخانه‌ها و مراکز مدیریتی به دانشگاه‌ها مراجعه کنند و از آنها مشاوره بگیرند، اما توجهی به این موضوع نشد، چرا؟ چون مدیریت عشقی و صنعت مونتاژ است. وقتی صنعت مونتاژ باشد، دیگر نمی‌آیند به دانشگاه پول بدهند، بگویند یک ماشین طراحی کند. مدیریت هم چون عشقی است، بدون اینکه پاسخگو باشد هر شخصی را بخواهند، منصوب می‌کنند، چنین فردی نیاز به مشاوره نخواهد داشت.

یثربی با بیان اینکه اگر نمی‌توانیم قرآن را به دنیا ببریم حداقل آن را در بین جامعه خودمان پیاده کنیم، گفت: باید تلاش کنیم تا معنای فارسی حتی یک آیه از قرآن را بین 10 جوان ببریم تا شاید در کلام و زبان آنها جاری شود. با بردن معنای قرآن در بین جوانان دیگر یک جوان برای تبیین مسئله‌ای علاوه بر شعری همچون «پایان شب سیه سپید است»، ترجمه «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» «هر مشکلی آسایش و گشایشی را به دنبال دارد» می‌خواند.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه پول خرج کردن کار هر آدم بی‌کفایت است اما با پولی که خرج می‌شود بهترین نتیجه گرفته شود، لیاقت می‌خواهد، به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: من اخیراً بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری را بررسی کرده‌ام، چرا الان به جای ارائه مقاله و تبیین آن، بنر و پوستر و ... زده می‌شود و تنها به دنبال ارائه گزارش هستند تا بگویند ما در این باره همایش گذاشتیم و آخر کار هم به نتیجه نمی‌رسیم. امیدوارم حداقل درباره قرآن بدانیم که چه کارهایی انجام داده‌ایم.

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی خادمان قرآن بیست و سومین دوره قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۹۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است که هیمنه رژیم آدم‌کش صهیونیستی و حامیان استکباری آن را از تمام توان خود استفاده کردند، در هم شکست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین هرسیج امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز استاد و معلم با اشاره به اینکه به گفته امیرالمومنین (ع) حوادث عبرت‌انگیز بسیار است، اما افرادی که از رویدادها عبرت می‌گیرند اندک هستند، اظهار کرد: بعد از چندین صده شاهد شکل‌گیری انقلاب شکوهمند اسلامی در حدود ۴۵ سال پیش بودیم که هیچ فردی تصور نمی‌کرد بر دشمنان خود پیروز شود، اما امروز به رغم تمام تهدیدات، تحریم ها و فشارها، جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت اول منطقه‌ای شناخته می‌شود.

وی افزود: عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است که هیمنه رژیم آدم‌کش صهیونیستی و حامیان استکباری آن را از تمام توان خود استفاده کردند، در هم شکست؛ ابرقدرت‌های جهان جرئت انجام چنین حمله‌ای به منافع آمریکا ندارند و سابقه ندارد ملتی بعد از ۴۵ سال به این قدرت دست پیدا کند.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پس از اتفاقات رخ داده در غزه، شاهد ایجاد تغییر در افکار عمومی جهان از جمله دانشگاهیان هستیم، تصریح کرد: افراد بسیاری در این مسیر شهید شدند، اما اسرائیل و حامیان او به اهداف خود نرسیدند.

هرسیج با اشاره به اینکه نقش دانشگاهیان در هر دو عرصه سخت افزاری و قدرت نرم کلیدی است و باید نقشی پیشتازی داشته باشند، ادامه داد: عملیات پهپادی و موشکی که سپاه اسلام در این حد وسعت و گستردگی انجام داد، ابهت رژیم صهیونسیتی و ۱۰ کشوری که از آن حمایت کردند را در هم شکست و این موضوع حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان ما در عرصه‌های فضایی، پهپادی و موشکی با انجام اقدامات بزرگ علمی و بومی به اقتدار نظام کمک کردند، گفت: کمک به توسعه کشور در ابعاد مختلف از جمله وظایف بر عهده دانشگاهیان است؛ بزرگترین گروه مرجع در استان، استادان و اعضای هیئت علمی هستند که بر جوانان و نوجوانان دانشگاهی نفوذ دارند.

رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: دانشگاهیان می‌توانند در ادراکات، احساسات و ارزش‌ها تغییر ایجاد کنند، اما این اتفاق زخ نمی‌دهد مگر اینکه این افراد به علم، دانشگاه، فهم، بصیرت و روشن‌گری مجهز باشند و بتوانند به شبهات دانشجویان پاسخ دهند.

کد خبر 749466

دیگر خبرها

  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • دهه کرامت فرصتی برای ارتقای معارف ولایی
  • تدارک برگزاری هفته فرهنگی شهرستان زرندیه
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است
  • تجلیل از کارگران نمونه استان سمنان
  • همایش تجلیل از مربیان هلال احمر و مدرسان مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر قم
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • واکنش سرپرست دوومیدانی به بدهی‌ها/ بدهکار نباشیم، فدراسیون نیستیم
  • همایش تجلیل و تکریم شوراهای اسلامی شهرستان قشم