Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - نتایج کنکور دانشگاه نظامی کابل که هفته گذشته منتشر و باعث بروز اعتراضات گسترده در افغانستان شد، بیانگر توسل به سهمیه بندی و استفاده از امتیازات خاص است که گروه ها و بسیاری از احزاب به دلیل خلاف قانون اساسی خواندن وتاثیر منفی آن بر افکار عمومی خواستار برچیده شدنش شده اند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه نظامی «مارشال فهیم» در کابل هفته گذشته نتایج کنکور امسال خود را برای آن عده از افرادی که شامل آزمون امسال شده بودند، اعلام کرد که در این بین افرادی با گرفتن 145 نمره قبول و برخی با گرفتن 312 نمره مردود خوانده شدند که این امر باعث بروز اعتراضات گسترده اجتماعی گردید و این وضعیت اوج بی عدالتی تحت عنوان سهمیه بندی قومی خوانده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براین اساس معترضان اعلام می دارند که در فصل دوم ماده 22 قانون اساسی افغانستان آمده که هرنوع تبعیض و امتیاز بین اتباع افغانستان ممنوع است و اتباع این کشور اعم از زن و مرد در برابر قانون دارای حقوق مساوی هستند.
همچنین معترضان معتقدند که قانون اساسی افغانستان طی 18 سال گذشته بصورت گسترده نقض شده و حتی برخی از سیاستمداران این کشور در باره نقض قانون اساسی، توسط نهادهای دولتی بارها گفته اند: تنها موردی از قانون که در این سال ها نقض نشده این است که «کابل پایتخت افغانستان است».
دانشگاه نظامی مارشال فهیم با کمک مالی انگلیس تأسیس شده و سالانه هزاران تن از دانشجویان افغان را برای آموزش در رشته های مختلف نظامی جذب می کند اما روش جذب دانشجویان از طریق کنکور و براساس سهمیه بندی قومی تعیین می شود.
تحلیلگران و برخی سیاستمداران افغان معتقدند که برخلاف قانون اساسی افغانستان، قانون نانوشته ای در نهادهای امنیتی و دولتی افغانستان اجرا می شود که قانون اساسی را زیر پا گذاشته و تحت عنوان سهمیه بندی قومی باعث می شود شمار زیادی از افراد مستعد در یک روند ناعادلانه تحت نام قومیت از آموزش و تحصیل بازمانند.
هفته گذشته نتیجه کنکور دانشگاه نظامی مارشال فهیم در کابل اعلام شد که در آن «عصمت الله» از قوم هزاره با گرفتن 312 نمره مردود و میرویس از قوم پشتون که هردو از استان «اورزگان» بودند با گرفتن 145 نمره قبول اعلام شد.
همچنین عوض علی که در این دور از آزمون کنکور 206 نمره گرفته مردود اعلام شده و احسان الله از قوم دیگری با 124 نمره موفق به راه یافتن به دانشگاه شده است.
اعلام این نتایج اعتراضات گسترده ای را در میان اقشار مختلف اجتماعی افغانستان بوجود آورد که شماری از سیاستمداران و صاحب نظران به آن واکنش نشان داده و خواستار لغو قانون نانوشته غیرعادلانه سهمیه بندی در نهادهای دولتی شدند.
هرچند واکنش های گسترده در میان اقشار مختلف اجتماعی و برخی از رسانه های داخلی افغانستان باعث شد که رئیس جمهوری و معاون دوم وی از این قضیه آگاهی یافته و در ظاهر دستور جذب «عصمت الله» را به دانشگاه صادر کنند اما اصل تبعیض که سهمیه بندی قومی است، پابرجا بوده و همچنان مانع ورود افرادی است که به نام قوم حق آن ها ضایع می شود.
شماری از سیاستمداران از اقوام مختلف این کشور این قانون نانوشته و سهمیه بندی قومی را خلاف ماده 22 قانون اساسی افغانستان خوانده و خواستار لغو آن شده اند.
«رحمت الله نبیل» نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان در این باره معتقد است که سهمیه بندی قومی در نهادهای دولتی که برخلاف قانون اساسی کشور است، مانع جذب جوانان مستعد در نهادهای علمی و نظامی کشور می ‌شود و نتایج منفی زیادی به بار خواهد آورد.
نبیل افزوده است که این سیستم پس از فراغت نیز باعث بروز اثرات منفی در ارائه خدمات دولتی خواهد شد، زیرا افرادی مستعد از روند آموزش باز می مانند و افرادی تحت نام قوم وارد دانشگاه می شوند که از توانایی های لازم در رشته های مختلف برخوردار نیستند.
به باور این مقام سابق، دانشگاه نظامی افغانستان باید به بااستعداد‌ترین جوانان کشور از هر قوم و مذهب که آرزوی خدمت به کشور دارند، بدون توجه به قومیت، لسان و مذهب فرصت‌های برابر داده شود.
وی می افزاید تیم «عدالت و امنیت» که از تیم های انتخاباتی در سال 1398 است، تامین عدالت اجتماعی را اصل نخست تامین امنیت انسانی و زیربنای امنیت در کشورمی ‌داند.
به گفته وی در این راستا، از فراهم ساختن امکانات برای جوانان مناطق ناامن و آماده ‌سازی آنان برای آمادگی ورود به رقابت در سطح ملی حمایت می ‌کند اما در عین حال «برابری فرصت‌ها» را یک اصل پذیرفته شده عدالت اجتماعی می ‌داند.
«محمدسرور جوادی» رئیس دفتر معاون دوم رئیس جمهوری هم در این باره در صفحه اجتماعی خود نوشته است که سهمیه بندی در نیروهای امنیتی بار اول از طرف جامعه جهانی در افغانستان برای حضور اقوام غیرپشتون مطرح شده بود تا همه فرصت حضور در نهادهای امنیتی را داشته باشند.
وی افزوده که این نگاه بعدها در دیگر ادارات دولتی نیز وارد شد و بعنوان یک روش تعمیم یافت و بعنوان یک مانع وفیلتر مطرح شده است.
جوادی نوشته است که در سال 1392 نیز تعداد بیشتری از هزاره ها در امتحانات ورودی دانشگاه ملی نظامی پذیرفته شدند و بر مبنای ترکیب قومی عده ای از قبول شدگان را نپذیرفتند واز اقوام دیگر با نمرات کمتر جاگزین کردند که باعث بروز اعتراضات شماری از مقامات دولتی گردید و این مشکل بصورت موقت حل شده بود اما مشکل بصورت اساسی رفع نشده و هنوز پابرجاست.
به باور جوادی در حال حاضر این نگاه بطور مطلق نادرست بوده و اینگونه معیارهای ظالمانه چماقی است در دست عده ای قوم گرا.
هرچند در ظاهر پاسخ ها به این روشهای تبعیض آمیز در افغانستان این است که موقعیت برای افرادی از مناطق محروم از آموزش و پرورش که متاثر از جنگ و ناامنی بوده رفع شود اما این روش که تعدادی از افراد مستعد را محروم و به جای آنها افراد دیگری را به نام مناطق محروم جایگزین می کنند، خود نوعی بی عدالتی و تبعیض است.
«عبدالقدیر خموش» رئیس اداره کنکور افغانستان در واکنش به این مواضع گفته است که نهادها و مقامات مربوطه دستور داده اند که از هر استان و هرقوم چند نفر را معرفی شوند و به همین دلیل افراد قبول شده از هزاره ها بیش از اندازه سهمیه بوده و به همین دلیل کنار گذاشته شده اند.
وی افزوده است که نتیجه آزمون کنکور دانشگاه نظامی مارشال فهیم براساس دستور وزارت دفاع اعلام می شود.
روزنامه «8صبح» در واکنش به این سخنان نوشته است که طی 18 سال گذشته تبعیض های سیستماتیک علیه هزاره های افغانستان اعمال شده و جنبش هایی به نام «تبسم» در واکنش به کشتار هزاره ها به دست داعشی ها در استان «زابل» و جنبش «روشنایی» در واکنش به تغییر مسیر انتقال برق کشورهای آسیای میانه از مسیر «بامیان» به مسیر سالنگ در اعتراض به همین مسائل و تبعیضات اجتماعی شکل گرفته است.
در نتیجه می توان گفت که موضوع برقراری عدالت و فراهم کردن فرصت برای افراد محروم از مناطق جنگ زده و ناامن باید به شیوه دیگری حل شود، اینکه شماری از افراد به نام فراهم کردن فرصت برای مناطق جنگ زده از حقوق اساسی محروم شوند را نمی توان توسعه عدالت محور و محرومیت زدایی نام گذاشت.
آساق*291**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان بي عدالتي سهميه بندي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۹۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت

منابع پاکستانی از درگیری نیروهای امنیتی با کارگران و کولبران در نزدیکی مرز این کشور با افغانستان خبر دادند که طی آن یک نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش مشرق، ناآرامی‌ها در منطقه مرزی چمن واقع در ایالت بلوچستان منجر به تشدید تدابیر امنیتی در این منطقه شد.

اعتراض کارگران و کولبران در مرز چمن پاکستان به قوانین جدید این کشور برای سفر به افغانستان و بالعکس شامل داشتن روادید و گذرنامه معتبر بار دیگر تبدیل به تجمع و تحصن معترضان شد.

درپی درگیری معترضان با نیروهای امنیتی پاکستان یک نفر کشته و دست کم ۸ نفر دیگر زخمی شدند. تجمع کنندگان در اعتراض به خشونت مسلحانه نیروهای امنیتی، دست به تحصن زده و جاده اصلی شهر چمن منتهی به شهر کویته را نیز مسدود کردند.

به رغم حضور مسوولان انتظامی و دولتی ایالت بلوچستان برای مذاکره با متحصنین، اوضاع امنیتی در مرز پاکستان با افغانستان همچنان متشنج است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاههای ایران
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • ۵۷۰ هزار معلم به نظام رتبه بندی اعتراض کردند
  • اعتراض پوچ و خطرناک علیه ایران/ ژیمناستیک دستمایه تمامیت خواهی و منفعت طلبی سهم خواهان
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • اقدام عجیب خودی‌ها علیه ژیمناستیک/ اعتراض به سهمیه المپیک ایران!
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید
  • سبقت تاریخی فوتبال ایتالیا از اسپانیا
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر، منصوب و معرفی شدند