Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@08:44:55 GMT

احیای فرهنگ ها در جشنواره بازی های بومی و محلی

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۱۹۰۸

احیای فرهنگ ها در جشنواره بازی های بومی و محلی

به گزارش ایرنا، بازی های بومی و محلی نشات گرفته از بازی های محلی هر منطقه بوده که ریشه در تاریخ و سنت آن منطقه دارد لذا باید از این فرصت در جهت ثبت، احیا و ترویج این فرهنگ ها بیشترین بهره برداری را کرد.
مردم شناسان همواره بر این مساله تاکید می کنند که ورزش و بازی جزو اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی انسانها به شمار می روند و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه، ورزش و بازی هایی رواج داشته که در بسیاری از موارد، نفوذ و نمود بیشتری در سرزمین های دیگر پیدا کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


**جیرفت قهرمان جشنواره بازی های بومی و محلی شد
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان جیرفت به خبرنگار ایرنا گفت: تیم شهرستان جیرفت موفق به کسب مقام نخست جشنواره بازی های بومی و محلی جنوب و شرق استان کرمان شد.
علیرضا معاضدی با بیان اینکه هشت تیم از جنوب و شرق استان کرمان در جشنواره بازی های بومی و محلی با هم به رقابت پرداختند، افزود: در مجموع، تیم های جیرفت، عنبرآباد و منوجان به ترتیب مقام های اول تا سوم رقابت های این جشنواره را کسب کردند.
وی ادامه داد: این مسابقات در رشته های دوی سرعت 100 متر و 200 متر، دوی استقامت 2 هزار متر و پنج هزار متر، هفت سنگ مهارتی و چوب کشی در بخش بانوان در وزن منهای 65 و منهای 75 و در بخش آقایان منهای 75 و منهای 85 برگزار شد.
رئیس اداره ورزش و جوانان جیرفت اظهار داشت: جشنواره بازی های بومی و محلی جنوب و شرق استان کرمان به مدت یک روز و با شرکت تیم های منوجان، فاریاب، رودبار جنوب، نرماشیر، جیرفت الف، جیرفت ب و عنبرآباد در جیرفت برگزار شد.
وی ادامه داد: شرکت کنندگان در رده های سنی 15 تا 18 سال در ورزشگاه تختی به مدت یک روز با هم به رقابت پرداختند.
معاضدی تصریح کرد: این جشنواره به منظور آشنایی با بازی های بومی و محلی مناطق مختلف شرق و جنوب شرق استان، احیا و ترویج این بازی ها و نیز آشنایی با آداب و رسوم مردم این مناطق برگزار شد.
رئیس اداره ورزش و جوانان جیرفت گفت: اجرای موسیقی محلی، برپایی غرفه های سیاه چادر، گلیم بافی، صنایع دستی و پخت غذاهای سنتی اسفندقه از برنامه های جنبی این جشنواره بود.
** جشنواره بازی های محلی جان تازه ای به روستاها می بخشد
معاون سیاسی فرمانداری جیرفت گفت: احیای بازی‌های بومی و غذاهای محلی در قالب برگزاری جشنواره‌های متعدد می‌تواند نقش بسیار مهمی در احیای فرهنگ سنتی مردم داشته باشد و بار دیگر مردم را در روستاها در کنار هم جمع کرده و جان تازه‌ای به روستاها ببخشد.
میثم ابوسعیدی با اشاره به استقبال خوب مردم از جشنواره بومی محلی جنوب و شرق استان کرمان، اظهار داشت: افزایش تحرک بین مردم به ویژه نسل جوان با توجه به رواج بازی های رایانه ای، از پیامدهای مثبت جشنواره های بومی و محلی است.
وی بیان کرد: در سال‌های اخیر شاهد گسترش شهرنشینی بوده‌ایم ولی جشنواره‌هایی با عنوان بازی‌های بومی و غذاهای محلی برگزار می‌شود که در احیای این بازی‌ها و زنده ‌نگهداشتن روستاها نقش مهمی دارد.
** ترویج نشاط و سلامتی با جشنواره بازی های بومی و محلی
کارشناس تربیت بدنی جنوب کرمان هم گفت: بازی های بومی و محلی، فرصت و زمان مناسبی را پدید می آورد تا ضمن احیای این بازی ها بتوان سلامت و نشاط را در بین مردم ترویج کرد و آن را در سطح مطلوبی ارتقا داد.
رضا رمدان افزود: با برگزاری اینگونه جشنواره ها به دنبال احیای ورزش‌های بومی و محلی با مشارکت مردم هستیم و این مسابقات با محوریت و شعار مهر و دوستی برگزار می شود.
وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اگر مردم به ورزش روی بیاورند بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد و باید به این مورد به صورت ویژه نگاه کرد.
این کارشناس ورزشی با اشاره به اینکه نسل جوان با گسترش بازی‌های رایانه ای دچار کم تحرکی شده است، گفت: باید با برگزاری بازی‌های کم هزینه ولی پر بار، سطح سلامت و شادی را در جامعه ارتقا دهیم.
** استمرار بازی های بومی خواسته مردم جنوب و شرق کرمان
عضو تیم شهرستان منوجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار استمرار برگزاری بازی های بومی و محلی شد.
حسین اسلامی افزود: برگزاری این بازی ها نقش مهمی در افزایش نشاط جامعه دارد و باعث توجه به فرهنگ اصیل مناطق می شود و بهتر است که مسئولان به این بخش کم هزینه، توجه بیشتری داشته باشند.
هم اینک، بیشتر مردم بر این باورند که بازی های بومی و محلی جدای از موضوعات فرهنگی، جذابیت های خاصی دارند که این جذابیت ها می تواند نشاط و امید را در سطح جامعه افزایش دهد آن هم در کشوری مثل ایران که بیش از 150 بازی بومی و محلی ثبت شده دارد، پس می طلبد در سیاست گذاری ها یمان کمی بیشتر به موضوع احیا و ترویج این بازی ها توجه کنیم و با این کار، فرزندانمان را از بازی های مدرن امروزی که اثرات خشونت باری بر روحیه آنها می گذارند، دور کرده و به سمت بازی های جذاب و چالاک گونه اصیل تشویق و ترغیب کنیم.
گزارش: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 اداره ورزش و جوانان بازی بازی های رایانه ای خشونت شهرنشینی 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۱۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی

مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی «قهرمان ایران» در سال ۱۴۰۲ شامگاه پنجم اردیبهشت ماه با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر ورزش و جوانان و تعدادی از قهرمانان و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف ورزش در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفتگویی با سه ورزشکار برگزیده داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 امیررضا معصومی که جایزه «قهرمان فردا» را دریافت کرد گفت: از سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که این کار زیبا را انجام می‌دهد و  در این سه سال اخیر این جشنواره را پیگیری می‌کند و سال به سال تعداد شرکت کنندگان برای انتخاب برترین ورزشکار بیشتر شده است.

وی افزود: امسال پنج میلیون نفر شرکت کردند و این افزایش شرکت‌کننده در نظر سنجی نشان می‌دهد که از قدرت همدلی رسانه ملی استفاده شده است و امیدوارم در سال‌های آینده همینطور ادامه‌دار باشد.

معصومی درباره تورنمنت اخیر خود گفت: ۲۰ روز آینده برای آمادگی تیم ملی در تورنمنت گرجستان شرکت خواهم کرد.

حضور بیشتر مردم در نظرسنجی‌ها باعث خوشحالی ورزشکاران می‌شود

علی نادری سرمربی فوتبال ساحلی جایزه که «برترین مربی» ورزش در سال ۱۴۰۲ دریافت کرد و گفت: از مردم عزیزمان تشکر می‌کنم که رای دادند، امیدوارم توانسته باشیم باعث شادی دل مردم شویم.

وی عنوان کرد: زمانی که ما به موفقیت می‌رسیم مسئولیت ما بیشتر می‌شود و ما باید بیشتر تلاش کنیم و به فوتبال ساحلی توجه بیشتری داشته باشیم چراکه مردم دیگر انتظار سومی از ما ندارند و منتظر مقام دیگری هستند.

نادری درخصوص عملکرد رسانه ملی توضیح داد: زمانی که پنج میلیون نفر رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند و اتفاق بزرگی است و سال‌های آینده مردم بیشتر شرکت می‌کنند و هر چقدر مردم بیشتر حضور داشته باشند باعث انگیزه و خوشحالی ورزشکاران می‌شود.

رشته‌های دیگر هم پخش زنده داشته باشد

ناهید کیانی که جایزه «بانوی ورزش ایران» در سال ۱۴۰۲ را دریافت کرد و گفت: حس و حال خوبی دارم، دریافت جایزه در این جشنواره‌ها برای ما خیلی با ارزش است چراکه از طرف مردم انتخاب شدیم. مسئولیت من را سنگین‌تر می‌کند امیدوارم لایق این جایگاه باشم و تا پای جان برای خوشحالی مردم کشورم بجنگم.

وی افزود: همه اتفاقات این جشنواره عالی بود و در مصاحبه‌هایی که داشتم همیشه گفتم علاقمندم که رشته‌هایی که دیده نمی‌شوند به خصوص بانوان پخش زنده داشته باشند. البته رشته ما پخش زنده دارد، اما رشته‌های دیگر هم پخش زنده داشته باشد.

او گفت: با همه وجودم برای المپیک آماده می‌شوم، خداراشکر تمرینات خوبی را پشت سر می‌گذاریم تا روز المپیک بتوانم نتیجه خوبی دریافت کنم و تمام تلاشم را می‌کنم که افتخارآفرینی کنم مسابقات سختی است، اما من از پس آن برمی آیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • دراختتامیه جشنواره «قهرمان ایران ۱۴۰۲» چه گذشت؟
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • تیم ملی هاکی روی یخ بانوان ایران، برترین تیم سال ۱۴۰۲ از نگاه کارشناسان و داوران
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان