Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا-وزير ارتباطات و فناوري ارتباطات گفت: امروزه غريزه سلطه‌گري در نظام اقتصادي خود را نشان مي دهد به طوري که نظام سلطه بدنبال اين است که حاکميت شرکت ها را تقويت کند، به عبارت ديگر سلطه‌گري با ارائه خدمات و نه با زورگويي خود را نشان مي دهد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، محمدجواد آذري جهرمي شامگاه شنبه در نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به نقش فناوري در تغيير فرهنگ ها گفت: مقام معظم رهبري در اين خصوص صحبتي داشتند و فرمودند که هر جا فناوري ورود مي‌کند فرهنگ ها را تغيير مي دهد و توصيه مي کردند که حوزه فناوري بايد پيوست فرهنگي داشته باشند اما الان اعتقاد دارم که در عرصه فناوري اصل کار موضوع فرهنگي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به نقش فناوري در سبک زندگي افزود: فناوري مي‌تواند در زندگي بشر اثرات مثبت و يا منفي داشته باشد. مهم اين است که ما بحث تغيير را چگونه درک کنيم.
آذري جهرمي با تبيين مباني تغييرات فناوري اطلاعات در دنيا اظهار داشت: امروز مفهوم سلطه گري در دنيا تغيير کرده است. اگرچه برخي کشورها با حمله به کشورهاي ديگر کماکان سلطه‌گري مي‌کنند اما هزينه اين کارها در افکارعمومي به شدت بالاست و بنابراين شيوه هاي سنتي سلطه‌گري از بين رفته است.
وي يادآور شد: امروزه غريزه سلطه‌گري در نظام اقتصادي خود را نشان مي دهد به طوري که نظام سلطه بدنبال اين است که حاکميت شرکت ها را تقويت کند، به عبارت ديگر سلطه‌گري با ارائه خدمات خود را نشان مي دهد و نه زورگويي.
آذري جهرمي با اشاره به نقش شرکت ها در اين زمينه اظهار داشت : مي بينيم که شرکت‌ها در ايالات متحده ثبت شده‌اند و طبق قانون آمريکا کار مي کنند و در هر کشوري باشيد وقتي از اين ابزارها استفاده مي کنيد قوانين آن در ايالات متحده است.
وزير ارتباطات افزود: در عرصه فناوري اطلاعات، سازمان جهاني مخابرات در ذيل سازمان ملل است که نظام تصميم‌گيري در آن براساس اجماع است اما در عرصه اينترنت هنوز اجماع حاصل نشده است و مقررات گذاري در اين عرصه در اختيار شرکت‌هاي آمريکايي است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه 26 درصد از کل سرمايه گذاري دانش آي سي تي را امريکا مي‌دهد، اظهار داشت: کل حجم سرمايه‌گذاري کشورهاي آسيايي 11 درصد است که سهم چين از اين ميزان 8 درصد است.
وي خاطرنشان کرد: در شبکه‌هاي اجتماعي شاهد بهترين خدمات با بهترين کيفيت هستيم اما قانون حاکم بر آن قانون ايالات متحده است در واقع حاکمان فضاي مجازي با ايجاد شرکت ها در دل دولت‌ها مديريت ها را در اختيار مي‌گيرند.
وي ادامه داد: شاهد هستيم ايالات متحده در يک اقدام غيرقانوني و بسيار مذموم که البته در شأن آن بوده است زير تعهدات خود زد و از يک توافق بين المللي بيرون آمد. اروپا قصد دارد جلوي آن بايستد اما شرکت ها حاضر به همراهي با دولت‌ها نيستند و اين رفتار براي کل دولت‌ها معضل هست.
وي افزود: کشورهاي مختلف در مقابل رفتار ايالات متحده روش هاي مختلفي در پيش گرفته‌اند. چين اعتقاد دارد که ايده اش همان ايده ايالات متحده است و مي‌گويد هم بايد فناوري را توسعه دهم و هم مي‌خواهم سلطه‌گري کنم و در اين راه مقابل آمريکا مي ايستد. در واقع چين به دنبال سهم است و در اين راه سرويس هاي بين المللي را در کشور خود محدود مي‌کند و مقررات گذاري کرده و شرکت هاي آمريکايي را مجبور به تبعيت از اين مقررات مي کند.
وي جمعيت زياد را از مزيت هاي چين عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر اين، چين در حوزه توليد دانش و فناوري سرمايه گذاري زيادي کرده و نياز مردم خود را فراهم کرده است.
آذري جهرمي خاطرنشان کرد: چيني‌ها سرورهاي خود را دارند و چالشي که ترامپ با شرکت‌هاي فناوري چيني دارد و برخي رسانه ها مي‌گويند که به خاطر فعاليت آن در ايران بوده که البته اينطور نيست بلکه به علت اين است که شرکت هاي چيني به جايي رسيده اند که مستقل از فناوريهاي آمريکا عمل مي کنند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات يادآور شد: روسيه هم با همان ادبيات تک‌صدايي با خط مشي آمريکا مقابله مي‌کند. اين کشور در حوزه مکانيک قوي است اما در حوزه فناوري رشد نداشته است.
وزير ارتباطات يادآور شد: روس ها اعتقاد دارند که بايد در لايه ارائه خدمات، محصولات خوب ارائه دهند و شاهد هستيم که در حوزه شبکه هاي اجتماعي فعال هستند و آن قدر رشد کردند که آمريکايي‌ها مي‌گويند روسيه با تغيير افکار عمومي در انتخابات آمريکا دخالت مي‌کند.
آذري جهرمي اضافه کرد: در واقع روس ها در لايه کاربرد و محتوا، فضاي تهديد را تبديل به تهديد متقابل کرده اند.
وي درباره خط مشي اروپا درباره سلطه جويي آمريکا هم گفت: اروپايي ها مي گويند ما از سلطه جويي آمريکا به تنگ آمده ايم و پيشقراول اين رويکرد هم مکرون است که بر چند جانبه گرايي تاکيد دارد.
وي با اشاره به تحول ديجيتال در دنيا گفت: درحال حاضر علوم بين بخشي با چسب فناوري اطلاعات به هم متصل مي شوند و با اين فناوري شيوه حکمراني عوض مي شود.
وي تصريح کرد: شاهد هستيم که با ظهور تکنولوژي بلاک چين ديگر بانک و ثبت احوال معناي خود را از دست داده است.
آذري جهرمي در بخش ديگري از سخنانش به گفتمان اقتصاد مقاومتي اشاره کرد و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتي يک گفتمان و ايدئولوژي اقتصادي است و يک پروژه نيست. مي‌بينيم که برخي با ظلم به اين مفهوم يک گاوداري را افتتاح مي کنند و مي گويند که پروژه اقتصاد مقاومتي است.
وي با تاکيد بر اينکه بايد نظامات توليد در عرصه هاي مختلف در چارچوب اقتصاد مقاومتي متحول شود ، اظهار داشت: در اين چارچوب بايد ديد که بنگاه هاي مولد و توليدکننده و يا مصرف‌کننده چه نقشي دارند. برخي اعتقاد دارند که ما بايد در چارچوب اقتصاد مقاومتي روي پاي خود بايستيم و اين امر برداشت عوام از موضوع شده است.
آذري جهرمي گفت: مي‌بينيم که فردي يک محصول بي کيفيت را 10 برابر قيمت به مصرف‌کننده تحويل مي دهد و بعد هم زبانش دراز است که در چارچوب اقتصاد مقاومتي کار مي‌کند و مي گويد بايد از من حمايت کنيد. اين چه اقتصاد مقاومتي است که يک جنس بي کيفيت را چند برابر قيمت به مصرف‌کننده بدهيد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: بايد در لايه خدمت کار کنيم، خدمتي که مزيت رقابتي داشته و مبتني بر خلاقيت ها در عرصه فناوري باشد.
وي با بيان اينکه دشمنان در عرصه فناوري اطلاعات ما را تحريم کرده‌اند, اظهار داشت: يک شرکت آمريکايي از 80 خدمتي که ارائه مي دهد ما در 69 مورد تحريم کرده، چرا که آن 69 مورد توانمندساز است و آنهايي هم که باز است را هم خودمان مي بنديم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: نظام حقوقي ما غريب نواز است به طوري که سيستم داخلي صدهزار مانع دارد اما سيستم بيروني بي مانع فعاليت مي‌کند.
وي درعين حال با اشاره به نقش جوانان که با وجود محدوديت ها در اين عرصه فعاليت مي کنند، خاطرنشان کرد: در سال 1392 تعداد کل اپليکيشن هاي موجود 400 عدد بود که اين تعداد در دي ماه سال 96 به 130 هزار رسيد و امروز از 250 هزار اپليکيشن عبور کرده است.
آذري جهرمي گفت: علاوه بر اين در سال 1392 ميزان ترافيک مصرفي کاربران ما 73 گيگ بوده است که اين عدد در شهريور ماه سال 96 هزار گيگ شده است.
وي ادامه داد: اين اتفاقات توسط جواناني رخ داده که بايد با همه دردسرها و تحريم ها به فعاليت خود ادامه دادند و تلاش کردند به جاي مطلوب برسند.
آذري جهرمي خاطرنشان کرد: نخست وزير هند مي‌گويد در سال 2025، 20 درصد از درآمد ناخالص داخلي هند، اقتصاد ديجيتال خواهد بود به طوري که از 5 تريليون دلار درآمد ناخالص داخلي يک تريليون دلار از آن اقتصاد ديجيتال خواهد بود.
وي يادآور شد: همانطور که در عرصه هسته اي جزو معدود کشورهايي هستيم که به دانش چرخه هسته‌اي و فضايي رسيده ايم و در نانو و سلول هاي بنيادي در دنيا حرف براي گفتن داريم در عرصه فناوري اطلاعات هم توانمند هستيم.
وي افزود: فناوري اطلاعات فقط يک پيام رسان نيست برخي توسعه فناوري و پيشرفت ها در اين حوزه را به يک پيام‌رسان قياس مي‌کنند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اعتقاد ما اين است که در انقلاب صنعتي چهارم، ايران از توانمندترين کشورها است که مي‌تواند منابعي را به خود اختصاص دهد و اين حرکت شروع شده است.
در ادامه نشست، آذري جهرمي در پاسخ به پرسشي در خصوص فيلترينگ تلگرام گفت: تلگرام فيلتر شد در اين مورد بحثي نداريم اما دکمه فيلتر فقط دست ما نيست بلکه شعبه هاي زيادي دارد. اينکه مي فرمائيد فيلترينگ شديدتر شده است اين چنين نيست. با اين حال تبعات فيلترينگ تلگرام متوجه ما است.
وي در پاسخ به پرسشي درخصوص دکل هاي مخابراتي گفت: مطالبه مردم در اين باره به حق است. استانداردهايي براي تابش در دنيا وجود دارد. مقدار استاندارد آن حدود 60 ولت بر مترمربع است. در 18 نقطه تهران و 10 نقطه در شيراز سنسور گذاشتيم. در هيچ نقطه اي در کشور اين عدد بيشتر از 6 نبود.
**بيانيه گام دوم رهبري را به چشم خريدار با دقت بخوانيم
همچنين در اين نشست، محمدرضا باهنر با اشاره به حضور پيش بيني نشده مردم در راهپيمايي بيست و دوم بهمن ماه، گفت: بعضي ها نگران بودند اين حضور به پررنگي سالهاي گذشته نباشد اما رسانه هاي خارجي و معاند هيچ حرفي درباره کميت باشکوه اين مراسم نداشتند.
وي ادامه داد: ما مسئولان و کارگزاران اين حضور را پاي خودمان ننويسيم. تصور نکنيم مردم مشکلي ندارند و از کارگزاران راضي هستند اين موضوع جدا از عملکرد مسئولان است. مردم در دفاع از ارزش ها، نظام و امام (ره) کم نمي گذارند و با همه توان به ميدان مي آيند.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين اظهار داشت: وارد دهه پنجم انقلاب اسلامي شديم. در مجموع مي خواستيم در اين دهه فجر گزارشي عالمانه ارائه دهيم. 70 درصد جمعيت کشور پس از انقلاب به دنيا آمدند به طور طبيعي مطالبه دارند. مطالبه آنها عملکرد نظام جمهوري اسلامي است.
باهنر افزود: بيانيه گام دوم مقام معظم رهبري بسيار مفيد بود و بايد سپاسگزاري کنيم و خيلي از مسائل در آن مطرح شد. توصيه مي شود اين بيانيه را به چشم خريدار با دقت بخوانيم.
اين فعال اصولگرا اظهار داشت: در شوراي مرکزي جامعه اسلامي مهندسين جلسه گذاشتيم و بحث کرديم و روي دو محور به جمع بندي رسيديم و بيانيه اي صادر کرديم و در 2 مساله در قبال اين بيانيه خود را مسئول دانستيم يعني به جاي ارائه بيانيه طلبکارانه از مسئولان و کارگزاران، سعي کرديم وظايف خودمان را مطرح کنيم. همه بايد کمک کنند انقلاب مسير خود را طي کند. قرار نيست مطالبه گر باشيم بلکه بايد پاسخگو باشيم.
باهنر ادامه داد: نکته دوم، دميدن روح اميد به نسلهاي فعلي و آينده است. امروز در جنگ سنگين رسانه اي روحيه مردم و مسئولان را بمباران مي کنند به آينده اميدوار بودن جزو وظايف ما است.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به روز مهندس در پنجم اسفندماه، گفت: بيشتر عملکرد نظام جمهوري اسلامي حاصل فعاليت مهندسان کشور است. اگر چه ساير علوم هم موثر بودند ولي آنچه روي زمين ديده مي شود عمدتا کار مهندسان بوده است.
باهنر در ادامه سخنانش با اشاره به ديدارش با رهبر انقلاب و گفت: در اين ديدار مقام معظم رهبري به 2 مساله تاکيد کردند يکي مساله پيشرو بودن دانشکده هاي مهندسي قبل از انقلاب و ديگر اينکه زمان دفاع مقدس، مهندسان هر روز يک نوآوري و حرف جديد براي جبهه داشتند.
شبک*3202*2021**1392
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۳۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت پشتوانه سیاسی و اجتماعی کشور با مشارکت مردم در انتخابات

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ولی پوری صبح چهارشنبه در دومین جلسه شورای اطلاع رسانی در سال ۱۴۰۳ که در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، با اشاره به جایگاه ویژه خبر و رسانه و اهالی قلم گفت: در شرایطی که دشمن هر روز علیه کشور، نظام و ارزش‌های ما قلم می‌زند و توطئه می‌کند، خبرنگاران به عنوان افسران جنگ نرم باید در خط مقدم این نبرد پاسخگوی توطئه‌ها باشند.

وی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های اصحاب رسانه، با بیان اینکه خبرنگاری یعنی ذوق، سلیقه، علاقه، تیزبینی، حق گویی، حق جویی و تبیین حقایق و واقعیت‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد، عنوان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، جنگ نرم و جهاد تبیین از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و این وظیفه تک تک ما و اصحاب رسانه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با تاکید بر ضرورت تشریح و تبیین خدمات و دستاوردهای نظام و مسؤولان در استان البرز اظهار کرد: در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باید تلاش کنیم مردم به هر میزان پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و مشارکت سیاسی و اجتماعی داشته باشند؛ به همان میزان دشمن ناامید و بر پشتوانه سیاسی و اجتماعی کشور افزوده می‌شود.

ولی پوری با اشاره به سیاه نمایی‌های دشمن در خصوص خدمات نظام در سطح کشور و استان البرز و با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه باید در مقابله با این سیاه نمایی‌ها قلم بزنند و تشریح و تبیین کنند، خاطرنشان کرد: چهار مؤلفه مطروحه از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر امنیت، مشارکت، رقابت و سلامت در انتخابات را به عنوان نصب العین خود قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در این راستا ۳۰ جلسه به منظور بررسی مسائل مربوط به انتخابات و تصمیم گیری در خصوص زیرساخت‌ها و مشکلات تصریح کرد: انتخابات به عنوان مهمترین رویداد سیاسی کشور، نماد مردم سالاری دینی و اقتدار و عزت مردم است و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. در این راستا اصحاب رسانه نقش بسزایی در حضور مردم پای صندوق‌های رأی دارند.

کد خبر 6100333

دیگر خبرها

  • آذری جهرمی: آقای رئیس جمهور آنچه افزایش یافته سرعت اتصال به شبکه است نه اینترنت!
  • واکنش آذری جهرمی درباره اعلام کاهش آمار طلاق در کشور
  • کنایه آذری جهرمی به دولت رئیسی و خبرگزاری دولت /آمارِ دروغ یا دروغِ آماری؟
  • کنایه آذری جهرمی به خبرگزاری دولت در مورد کاهش آمار طلاق در کشور: آمارِ دروغ ، دروغِ آماری
  • باید برای اعتلای عزت ملی خودباوری را سرلوحه قرار دهیم/ اصفهان قطب صنعت هسته‌ای ایران است
  • دستگاه داده سنجی اطلاعات آب بر پایه فناوری تیکه نگاری صوتی رونمایی شد
  • تقویت پشتوانه سیاسی و اجتماعی کشور با مشارکت مردم در انتخابات
  • حدادی: خیزش دانشجویان در حمایت از مردم فلسطین پیام سنگینی برای نظام سلطه دارد
  • کاهش وابستگی شهرداری قم به محصولات غیر بومی با همکاری استارتاپ‌ها
  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟