Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:16:53 GMT

مدارس غیر دولتی و اهدافی که محقق نشد

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۵۰۲۰

مدارس غیر دولتی و اهدافی که محقق نشد

قزوین - ایرنا - فضاهای تنگ و کوچک، شهریه بالا، عدم تناسب شهریه دریافتی با کیفیت آموزشی، نیروی انسانی آموزش ندیده همگی از مواردی است که نارضایتی بسیاری از والدین دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که پدر و مادرها به خاطر آرزوی تحصیل فرزندان خود در مدارسی با استانداردهای آموزشی قوی تر از مدارس دولتی و تحقق آینده درخشان برای آنها هزینه های مربوط به مدارس غیر دولتی را متقبل می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدارس غیر انتفاعی در اواخر دهه 60 با توجه به افزایش قابل توجه دانش آموزان و تراکم بالای کلاس های درس مدارس دولتی که در 2 یا حتی سه شیفت برگزار می شدند، به عنوان یار کمکی دولت تاسیس شدند تا باری را از دوش مدارس دولتی بردارند.
اولیای دانش آموزان نیز که تا حدودی از تمکن مالی بهتری نسبت به سایر مردم برخوردار بودند از چنین مدارسی استقبال کردند و در سال های اول تاسیس آنها، موسسان نیز در رقابت با هم صنف های خود امکانات مطلوبی را تدارک دیدند اما به تدریج در سال های بعد شاهد افت این مدارس بودیم تا جایی که بسیاری از موسسان برای کم کردن هزینه ها ضمن اجاره منازل مسکونی قدیمی، به نیروهای آموزشی کم تجربه با دستمزد پایین رضایت دادند در حالی که شهریه ها هم هر سال افزایش یافتند.
چنین مسایلی باعث شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین با برگزاری میزگردی مسایل و چالش های مدارس غیردولتی و موسسان آن را مورد بررسی قرار دهد.

**179 مدرسه غیر دولتی قزوین استیجاری هستند
مدیر مشارکت های مردمی و مدارس غیر انتفاعی اداره کل آموزش و پرورش قزوین در این میزگرد گفت: در سال تحصیلی جاری 21هزار و 285 دانش آموز در 238 فضای آموزشی در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم مدارس غیرانتفاعی این استان تحصیل می کنند.
قاسم ابراهیم زاده افزود: همچنین 530 مرکز پیش دبستانی با 20 هزار و 51 نوآموز در استان در حال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه این آمار هر سال به تدریج رشد پبدا می کند،گفت: هم اکنون 10 درصد دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند که تا پایان برنامه ششم توسعه به شرط تامین زیرساخت هایی از قبیل احداث مدارس جدید، نیروی انسانی و پشتیبانی از موسسان مدارس غیر دولتی، آمار دانش آموزان این مدارس باید به 15 درصد کل دانش آموزان استان افزایش یابد.
ابراهیم زاده یادآور شد: دانش آموزان مدارس غیر دولتی استان در 238 فضای آموزشی تحصیل می کنند که از این تعداد 179مورد استیجاری، 31 مورد احداثی و 28 فضا خریداری شده است.

**توسعه مدارس غیر دولتی مهم ترین راهکار ارتقای کیفیت آموزش
مدیرکل مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش قزوین همچنین گفت: دولت برای کاهش تصدی گری و چابک سازی نظام آموزشی و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و همچنین تقویت مشارکت های مردمی راهی جز اینکه مدارس غیر دولتی توسعه یابند، ندارد.
ابراهیم زاده افزود: این مدارس می توانند مدل جدیدی از نظام آموزشی را ارایه دهند و چه بسا در کشور ما در معدودی از مدارس غیر دولتی این اتفاق افتاده است.
وی در پاسخ به انتقادات از مدارس غیر دولتی نیز گفت: در این انتقادات ظواهر امر دیده می شود اما کسی به زیرساخت ها توجهی ندارد.
ابراهیم زاده ادامه داد: قانون تاسیس سازمان مدارس و مراکز عیر دولتی در سال 67 تصویب و در سال 87 بازنگری شد و قرار بود پنج سال به طور آزمایشی اجرا شود اما در سال 92 به خاطر تغییر دولت، وزیر وقت آن را متوقف کرد تا اینکه در سال 95 این قانون در مجلس تصویب شد.
وی اظهار داشت: در ماده 31 این قانون استقرار فضاهای آموزشی مدارس و مراکز باید ظرف سه ماه ابلاغ شود اما از سال 95 تاکنون آیین نامه استقرار فضاها با وجود تصویب قانون از سوی وزارت آموزش و پرورس ابلاغ نشده و این فعالیت ها با استناد به آیین نامه های قبلی انجام می شود.
ابراهیم زاده در واکنش به اظهارات سازمان نوسازی مدارس که نظارت بر استحکام بنای مدارس غیر دولتی بر عهده این سازمان نیست،خاطرنشان کرد: در در آیین نامه های فعلی مهندسان نظام مهندسی نظارت بر استحکام بنای مدارس را بر عهده دارند و بعد از آن اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس بر اساس دستورالعمل های مربوطه باید برای این مدارس تعیین ظرفیت کند.
وی اظهار داشت: البته نوسازی مدارس هم ورود جدی به این حوزه داشته و استقرار فضاهای قبلی از نظر قوانین و مقررات نباید زیر سوال برود.
این مسئول یادآور شد: ماده 12 قانون نیز بانک ها را موظف کرده 35 تا 50 درصد به موسسات آموزشی وام قرض الحسنه و بدون ربا بدهند اما در عمل هیچ بانکی حاضر نیست چنین کاری را کند.
وی ادامه داد: حتی در ماده 11 نیز قانون گذار پیش بینی کرده اگر بانکی در پرداخت تسهیلات، سود در نظر بگیرد باید یارانه پرداخت کند.
به گفته ابراهیم زاده همچنین بر اساس ماده 13 قانون تاسیس مدارس و مراکز غیر دولتی دولت مکلف است، 50 درصد در مناطق کمتر برخوردار سرانه پرداخت کند.
وی همچنین گفت: در ماده 15 و 16 قانون نیز الگوی تعیین شهریه بر اساس 13 شاخص از جمله حقوق کارکنان مدرسه، تجهیزات ، مواد مصرفی و غیر مصرفی و حامل های انرژی تعیین می شود.
ابراهیم زاده از اولیایی که نسبت به شهریه مدارس فرزندان خود اعتراض دارند خواست موضوع را به شماره های 33335185 و 33339755 اداره مشارکت های مردمی آموزش و پرورش و یا با مسئولان ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش منطقه خود در میان بگذارند.
وی ادامه داد: اگر مدرسه ای بیشتر از حد تعیین شده شهریه می گیرد شاید به خاطر امکانات بیشتری است که در 13 شاخص قانونی تعیین شده برای شهریه وجود ندارد.
ابراهیم زاده با بیان اینکه تنها بخشی از مدارس غیر دولتی امکانات ویژه در اختیار دارند،گفت: مدارس با خدمات ویژه باید مجمع عمومی با حضور انجمن اولیای دانش آموزان برگزار کنند تا خدمات خود را به صورت داوطلبانه در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی خانواده ها، هزینه های این مدارس سنگین است و ما دریافت هزینه های بالاتر از شهریه مجاز را در نظارت ها مورد توجه قرار می دهیم.
ابراهیم زاده با اشاره به علل استقبال خانواده ها از این مدارس، اظهار داشت: همه دانش آموزان مدارس غیر دولتی تمکن مالی بالایی ندارند و بیشتر نگرانی اولیا از آینده تحصیلی بهتر فرزندان است که باعث شده آنها را در مدرسه غیر دولتی ثبت نام کنند.
وی همچنین گفت: درمدرسه ای که 39 دانش آموز در هر کلاس دارد به طور قطع معلم آن نمی تواند مانند یک مدرسه با 22 دانش آموز، خدمات تربیتی و آموزشی مطلوبی در بازه 45 دقیقه ای به دانش آموزان ارایه دهد.
ابراهیم زاده یادآور شد: علت دیگر استقبال والدین از مدارس غیر دولتی آن است که برخی خدمات مورد نظر اولیاء را مدارس دولتی نمی توانند ارایه دهند.
وی با تاکید بر نظارت مستمر بر مدارس غیر دولتی هم از سوی آموزش و پرورش، هم نوسازی و تجهیز مدارس و هم والدین،گفت: برای پیشرفت و تقویت مدارس غیر دولتی متولیان امر مانند مسکن و شهرسازی، شهرداری و آموزش و پرورش نیز باید پای کار بیایند.
ابراهیم زاده یادآور شد: در حال حاضر که دولت با مضایق اعتباری و مالی مواجه است 12 موسس در استان داریم که آورده مالی مناسبی دارند و در یک سال می توانند فضاهای خود را به استاندارد تبدیل می کنند به شرطی که دستگاه های مربوط به وظایف خود عمل کنند.
وی، واگذاری فضاهای مازاد آموزش و پرورش به موسسان مدارس غیر دولتی را از مهم ترین راه حل ها برای تامین زمین دانست و گفت: هرچه مدارس غیر دولتی توسعه بیشتری یابند به مدارس دولتی کمک شده است به طوری که با این کار اعتباری که دولت باید صرف نیروی انسانی خود کند صرف کارهای دیگر مانند کیفیت بخشی می کند.
ابراهیم زاده اضافه کرد: بین 28 تا 32 درصد هزینه های یک مدرسه مربوط به فضا است یعنی هر دانش آموز بالغ بر 55میلیون ریال هزینه دارد که با همین حساب می توان گفت مدارس غیر دولتی با برداشتن بسیاری از مسایل و هزینه ها از دوش دولت یاریگر مدارس دولتی هستند.

** فعالیت 4500 نیروی آزاد در مدارس و مراکز غیر دولتی
مدیر مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش قزوین همچنین گفت: علاوه بر آن که بخشی از نیروهای آموزشی مدارس غیر دولتی از میان بازنشستگان آموزش و پرورش هستند هم اکنون چهار هزار و 500 معلم این مدارس را نیز نیروهای آزاد تشکیل می دهند که 2 هزار تن در مراکز و آموزشگاه های آزاد و 2 هزار و 500 نفر در مدارس هستند.
ابراهیم زاده افزود: قانون، پرداخت سرانه و سهمی از حق بیمه این نیروها را بر عهده دولت قرار داده اما این موضوع فقط در حد نوشته باقی مانده است.
این مسئول اضافه کرد: قانون گذار اعلام کرده این افراد به تعداد ساعات حضور در مدرسه حقوق و بیمهه دریافت کنند.
وی اظهار داشت: بخشی از مشکل اصلی مدارس غیر دولتی در قوانین و مقررات و بخشی هم مربوط به نظارت ها است که باید تقویت شود و همچنین حوزه های پشتیبانی کننده هم باید وظایف قانونی خود را انجام دهند.
مدیرکل مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش قزوین افزود: به منظور آموزش نیروهای انسانی ورودی به مدارس غیر دولتی هرسال دوره ضمن خدمت برگزار می شود تا جایی که استان قزوین چند سال است در برگزاری این دوره ها رتبه اول کشور را دارد.
ابراهیم زاده افزود: امسال هم بخشنامه ای در جهت مرتبط سازی و همچنین جلوگیری از ورود نیروهای دوره ندیده در مدارس غیر دولتی صادر می شود.

**ضرورت احیای نظام رتبه بندی مدارس غیر دولتی
مدیر مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با تاکید بر احیای نظام رتبه بندی مدارس غیر دولتی، گفت: با درجه بندی این مدارس، مردم بر اساس خدماتی که به آنها عرضه می شود دانش آموزان خود را ثبت نام کرده و بر اساس همان امکانات شهریه پرداخت می کنند.
وی اضافه کرد: امروزه در فضاهای احداثی سرمایه گذاری سنگینی شده و امکانات ویژه تری دارند اما این موضوع در نظام هزینه گذاری و الگوی تعیین شهریه مغفول مانده و فاصله شهریه آنها با سایر مدارس غیر دولتی نزدیک به هم است.
ابراهیم زاده ادامه داد: بین سال های 82 تا 88 نظام رتبه بندی برقرار بود و پس از آن به علت ایراداتی متوقف شد اما به نظر می رسد با وجود نواقصی که داشت می توان با اصلاح آن، نظام رتبه بندی را احیا کرد.
وی گفت: اصل مشکلات ما در حوزه مدارس غیر دولتی مربوط به مسایل کلان است و تا نگرش ها و قوانین اصلاح نشوند نمی توان کاری انجام داد.

**وظیفه تایید استحکام بنای مدارس غیردولتی با نوسازی و تجهیز مدارس نیست
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین نیز در این میزگرد در خصوص حوزه وظایف این سازمان در خصوص نظارت و تایید استحکام بنای مدارس غیر دولتی گفت: در قانون تاسیس مراکز و مدارس غیر دولتی برای گواهی تایید استحکام بنا و تعیین ظرفیت وظیفه ای برای نوسازی و تجهیز مدارس مشخص نشده اما در سال های گذشته در شورای آموزش و پرورش مصوباتی وجود دارد که این امر را بر عهده اداره نوسازی مدارس گذاشته است.
عسگر علی جوانبخت افزود: هر دانش آموز سالانه حدود 40 میلیارد ریال برای آموزش و پرورش هزینه دارد و با احتساب کل دانش آموزان استان می توان گفت مدارس غیر دولتی در کل 880 میلیارد ریال به آموزش و پرورش کمک می کنند.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین همچنین گفت: به خاطر نقش بالای این مدارس در کمک به آموزش و پرورش، دولت موظف است یارانه مربوط به تاسیسات بانکی برای خرید زمین، ساختمان، احداث بنا و تجهیزات و تعمیرات مدارس غیر دولتی را در لایحه بودجه سالانه کشور بررسی کند که اگر این ظرفیت قانونی استفاده شود بسیاری از معضل های مدارس غیر دولتی برطرف می شود.
وی همچنین گفت: ماده 12 قانون تاسیس مراکز و مدارس غیر دولتی نیز به آموزش و پرورش اجازه داده است بر اساس قوانین و مقررات ساختمان های مازاد بر نیاز خود را به صورت اجازه یا فروش به موسسان غیر دولتی واگذار کند و آیین نامه تعیین نحوه فروش و اجاره ساختمان هم ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط آموزش و پرورش و هماهنگی با اقتصاد و دارایی تهیه و تصویب و به هیات وزیران می رسد.
جوانبخت با اشاره به ظرفیت های همین 2 ماده 11 و 12 برای کمک به تقویت و توسعه مدارس غیر دولتی،گفت: در نشست آینده شورای آموزش و پرورش استان که تا پیش از پایان سال جاری برگزار می شود این موضوع مطرح خواهد شد.

**مدارس غیردولتی با کاربری مسکونی مورد تایید نیستند
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین گفت: ساختمان های مسکونی که برای تاسیس مدارس غیر دولتی استفاده شده اند دارای استحکام لازم نیستند چون بار زنده این ساختمان ها در هر متر مربع 200 کیلوگرم و در ساختمان های آموزشی به ازای هر متر مربع 350 کیلوگرم است.
جوانبخت افزود: نوسازی و تجهیز مدارس بر اساس تصمیمات مسئولان ارشد استان بر این ساختمان ها نظارت دارد وگرنه این ساختمان های استیجاری و خریداری مورد تایید ما نیست و مقررات ملی اجازه فعالیت آموزشی در آنها را نمی دهد.
وی با تاکید بر لزوم تصمیم قاطعانه و سریع مسئولان در خصوص این ساختمان ها،گفت: البته ساختمان های جدید الاحداث مورد تایید است و خوشبختانه نیمی از دانش آموزان مدارس غیردولتی استان هم در این گونه مدارس تحصیل می کنند.
جوانبخت ادامه داد: ساختمان های خریداری شده هم با اسکلت فلزی، تقریبا استحکام لازم را در مقایسه با منازل مسکونی دارند.
وی اظهار داشت: با توجه به عدم استحکام برخی از مدارس غیر دولتی 2 سال به آنها مهلت داده شد تا ظرف این مدت مدارس با فضای بدون استحکام تخلیه کنند و ساختمان های آجری به اسکلت بتنی یا فلزی تبدیل شوند.
جوانبخت یادآور شد: امسال با پیگیری های انجام شده پنج موسس مدارس غیردولتی وادار شدند ساختمان های دارای استحکام را اجاره کنند.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین افزود: از این پس در قالب هیاتی سه نفره با موسسان و مجموعه آموزش و پرورش در خصوص استحکام بنای مدارس غیر دولتی تصمیم گیری خواهد شد.

**تهیه شناسنامه برای مدارس غیردولتی
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین از اتخاذ تمهیداتی برای تهیه شناسنامه مدارس غیر دولتی خبر داد و گفت: با تهیه این شناسنامه، گزارش جامع، جهت تعیین تکلیف قطعی مدارس استیجاری به دادستان ارسال می شود تا دستگاه قضایی برای ایجاد سازو کارهای مناسب، دستورات مورد نیاز را به هر دستگاهی که موظف است دستور دهد.
جوانبخت افزود: برای استانداردسازی فضای مدارس غیر دولتی باید مسئولان از جمله شهرداران، مدیرکل مسکن و شهرسازی و آموزش و پرورش در این خصوص گام جدی بردارند تا یک ساختمان مستحکم در طراز دانش آموزان داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه ساختمان های استیجاری هر سال و فضاهای خریداری شده هر پنج سال باید تایید شوند، گفت: به طور کلی همه مدارس استیجاری، خریداری و احداثی هر ساله باید برای تعیین ظرفیت به نوسازی وتجهیز مدارس مراجعه کنند.

**باید تسهیلات کم بهره به موسسان مدارس غیردولتی داده شود
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین پیشنهاد کرد به منظور تامین زمین ساخت مدارس غیر دولتی، شهرداری، مسکن و شهرسازی و آموزش و پرورش هر منطقه، زمین های آموزشی را با نرخ کارشناسی در اختیار موسسان قرار دهند.
جوانبخت افزود: برای رهایی آموزش و پرورش از این مشکلات، ارایه تسهیلات کم بهره به موسسان از قبیل اشتغال فراگیر، کمک های فنی اعتبباری و واگذاری زمین های بلااستفاده به موسسان از بهترین راهکارها هستند.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین گفت: هرگونه هزینه کرد در حوزه مدارس غیردولتی بهترین نوع سرمایه گذاری با بازگشت 100 درصدی هزینه ها و بهترین راه حل برای کاهش تصدی گری دولت در حوزه آموزش است.
جوانبخت افزود: در شورای آموزش و پرورش استان این مساله مورد تاکید قرار خواهد گرفت که از این پس در تایید صلاحیت متقاضیان تاسیس مدارس غیر دولتی، زمین یکی از شرایط لازم باشد.
وی اضافه کرد: در این صورت به طور حتم تایید استحکام بنا و زمین در درجه اول اهمیت قرار گرفته و سپس سایر شرایط به میان می آید و اگر همه این پیشنهادات محقق شود مشکلات مدارس غیر دولتی حداقل از نظر سخت افزاری حل خواهد شد.

**عدم تعهد نهادهای دولتی، مدارس غیر دولتی را با چالش مواجه کرده است
رییس شورای هماهنگی مدارس غیر انتفاعی قزوین نیز در این میزگرد گفت: در سال 67 که دولت با بحران شدیدی از نظر مکان آموزشی رو به رو شد با فراخوانی از موسسان مدارس غیر دولتی دعوت کرد تا برای تاسیس مدارس غیر دولتی اقدام کنند.
حمید ظهیری افزود: در مقابل، دولت هم تعهداتی در قبال موسسان داشته اما متاسفانه 90 درصد این تعهدات انجام نشده بنابراین نباید از موسسان انتظار بالایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: با وجود آن که مدارس غیر دولتی از نظر کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی بسیار جلوتر از مدارس دولتی حرکت کرده اند اما دولت و شهرداری ها و بانک ها به تعهدات قانونی خود در این خصوص عمل نکرده اند.
ظهیری ادامه داد: تسهیلات و واگذاری زمین از مهم ترین مطالبات موسسان است که تاکنون در این زمینه کمک زیادی به مدارس غیر دولتی نشده است.
وی اظهار داشت: از همه بدتر اینکه آموزش و پرورش، ظرفیت مدارس دولتی را تا حد 42 دانش آموز بالا برده و همین، تعداد صندلی خالی مدارس غیر دولتی را افزایش می دهد.
ظهیری خاطرنشان کرد: این در حالی است که مدارس غیر دولتی در کلاس هایی با حدود 22 دانش آموز تشکیل می شود که همین به معنای ارتقای کیفیت است.

**پوشش بیمه ای معلمان آزاد در مدارس غیر دولتی محقق نشده است
رییس شورای هماهنگی مدارس غیر انتفاعی قزوین گفت: یکی از مطالبات موسسان این مدارس که البته در قانون هم تصریح شده پوشش بیمه معلمان آزاد این مدارس است.
ظهیری افزود: در این خصوص دولت متعهد است بخشی از حق بیمه این نیروها را پرداخت کند که تاکنون این اتفاق محقق نشده است.
وی همچنین گفت: مدارس غیر دولتی دستاوردهای زیادی برای نظام آموزش و پرورش چه از نظر هزینه ها و چه کیفیت آموزش به همراه داشته اند که صحت آن را می توان با بررسی ورودی دانشگاه ها و قبولی در المپیادها مشاهده کرد.
ظهیری یادآور شد: با وجود همه این دستاوردها بعضی اوقات شانتاژهایی علیه مدارس غیر دولتی در رسانه ها می شود که غیر منصفانه است و شاید 10 برابر چنین مسایلی در مدارس دولتی اتفاق می افتد و همین مسایل موسسان را منفعل می کند.
ظهیری گفت: بر اساس ماده 19 قانون تاسیس مدارس غیر دولتی، این مدارس از نظر برخورداری از تخفیفات و معافیت های مالیاتی و عوارضی در حکم مدارس دولتی هستند در حالی که هیچ کدام از نهاد ها زیر بار این موضوع نمی روند.
وی خواستار اجرای ماده های 11، 12، 13 و 19 قانون تاسیس مدارس غیر دولتی و واگذاری فضاهای مازاد آموزش و پرورش به موسسان در قالب اجاره شد.
ظهیری با تاکید بر اینکه موسسان مدارس غیر دولتی در صورت وجود شرایط مناسب، از قبول مسئولیت های بیشتر استقبال می کنند،گفت: هم اکنون مدارس غیر دولتی را با مدارس دولتی مقایسه می کنند اما این قیاس باید در شرایط مساوی باشد نه اینکه امکانات بالای آنا را با ما در یک ترازو قرار دهند.
رییس شورای هماهنگی مدارس غیر دولتی قزوین افزود: آبروی موسسان که با به جان خریدن نیش ها و کنایه‌ها به دست آمده با توجه به اسناد بالادستی حفظ شده اما برخی کوتاهی یک مدرسه را به تمام مدارس غیردولتی نسبت می دهند و هجمه زیادی علیه آنها براه می اندازند که اقدام شایسته ای نیست.
7388*3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آموزش آموزش و پرورش مدارس غيردولتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین جمالی‌زاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان فسا با تاکید بر لزوم راهکاری سازنده برای تبعیض و شکاف بین مدارس دولتی و غیر انتفاعی گفت: یکی از معضلات در مسیر تحصیل جوانان و نوجوانان دانش‌آموز ما، وجود تبعیض در امکانات و کیفیت تحصیل بین مدارس عادی دولتی و مدارس خاص است که این مساله آثار شکننده علمی و روحی جبران ناپذیری بر دانش آموزان مستعد محروم دارد.

امام جمعه فسا افزود: لازم است تا معلمین عزیز از دل این کلاس‌های درس با استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود، دانش آموزان مؤثر باسواد و پژوهش‌محور تحویل جامعه بدهند.

وی اعلام کرد: طبق آمارهای موجود، در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون نفر از جمعیت کشور دانش آموزی است و این یعنی یک پنجم کل جمعیت کشور را فقط دانش آموزان تشکیل می‌دهند که در اختیار آموزش و پرورش است.

حجت الاسلام جمالی زاده تصریح کرد: ما چه اندازه در نقش آفرینی و تعلیم و اداره این سرمایه‌ها و این جمعیت ۱۷ میلیون نفری، آسیب شناسی و کار علمی پژوهشی کرده و در راستای ارتقا خروجی‌های آن نقش داشته‌ایم؟

وی در ادامه ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر ابراز کرد: با اینکه موضوع کار و کارگری در اسلام از جایگاه ممتازی برخوردار است و در بیانات بزرگان انقلاب در طول دوران انقلاب تاکنون بر رفع مشکل قشر کارگر تأکید می‌شده ولی هنوز در برخی موارد دیده می‌شود که کارگران عزیز ما دچار گرفتاری‌هایی همچون قراردادهای موقت، مشکل بیمه کارگران و وضعیت معیشتی این قشر در برخی مراکز و امثال آن هستند که می‌طلبد مسئولین کشوری در هر سه قوه، با در نظر گرفتن حقوق کارفرمایان در راستای ارتقای جایگاه کار و کارگری در کشور، فکری اساسی کنند.

حجت الاسلام جمالی زاده عنوان کرد: این در حالی است که رئیس‌جمهور بارها بر حل هرچه سریع‌تر مشکل بیمه کارگران تاکید و دستور فوری در این زمینه داده‌اند اما متأسفانه به گفته برخی کارگران طی چهار سال گذشته علاوه بر اینکه هیچ سهمیه جدیدی برای بیمه کارگران شهرستان فسا لحاظ نشده، بلکه بیمه ده‌ها کارگر را هم قطع کردند.

خطیب جمعه فسا متذکر شد: سزاوار نیست که این قشر را اینچنین در زحمت قرار دهیم زیرا اگر زمانی کار نباشد کارگر چگونه بیمه‌اش را پرداخت کند؟

وی در بخش پایانی خطبه‌های خود با اشاره به در پیش بودن فصل تابستان و بحران کم آبی، خطاب به مردم فسا بیان کرد: از مردم عزیز می‌خواهم مشکل کم آبی و صرفه‌جویی را در زندگی خود مدنظر قرار داده و مسئولین هم با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و تابستان، بر نحوه توزیع و مصرف آب به گونه‌ای نظارت داشته باشند تا مردم دچار مشکل نشوند.

حجت الاسلام جمالی‌زاده در خاتمه گفت: بر اساس اعلام کارشناسان، بارش‌های بهاری به کشاورزان شهرستان فسا بیش از چندین میلیارد تومان خسارت وارد کرده که امید است با تلاش مسؤولین جهاد کشاورزی استان فارس این خسارت‌ها هر چه سریع‌تر پرداخت شود تا بخشی از مشکلات آنها حل شود.

کد خبر 6089144

دیگر خبرها

  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هدف اصلی طرح «شهید عرب» تجهیز سیستم گرمایشی مدارس استان است
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد