Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی ثروتی گفت: 9 ماه است که اتحادیه اروپا پیشنهاد راه اندازی یک کانال مالی را داده است اما مدت هاست که نه تنها SPV را راه اندازی نکرده اند بلکه حتی یک کانال مالی در حد بین دو بانک کوچک میان ایران و یک کشور دیگر هم به موفقیت نرسیده است.

هادی ثروتی، این کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص کانال های مالی اینستکس و میزان اثر آنها برای بهبود شرایط مالی ایران اظهار داشت: در پذیرش برجام توافق اولیه بر مبنای برداشتن گام های هماهنگ و و پیوسته از سوی ایران و غرب بود؛ قرار بود یک گام اولیه و یک گام نهایی از سوی ایران برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: در گام اولیه قرار بر این بود که ایران جهت اعتمادسازی اقداماتی انجام دهد که از جمله آنها تعلیق غنی سازی، بستن برخی از مراکز هسته‌ای، تبدیل فردو به یک مرکز آموزشی تحقیقاتی و ... را می توان نام برد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه ایران بسیاری از اقدامات اعتماد ساز را به صورت کامل و از صفر تا 100 به انجام رساند تصریح کرد: بر مبنای گام میانی ایران قرار شد همکاری هایی با شورای امنیت داشته و تعاملاتی با آنها داشته باشد؛ شورای امنیت بندهایی که علیه ایران به خاطر مسائل هسته ای وضع کرده بود، باید تعلیق می کرد و از طرف دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی هم باید راستی آزمایی ایران را در هر دوره تأیید می کرد.

ثروتی ضمن بیان اینکه گزارش های آژانس تاکنون مبنی بر انجام اقدامات اعتماد ساز ایران در همکاری با شورای امنیت بوده است خاطرنشان کرد: در ادامه شورای امنیت هم قطعنامه های اعلامی علیه ایران را لغو کرد و ایران وارد گام نهایی شد که در گام نهایی همانطور که ایران به تعهدات خود عمل کرده بود باید آمریکا و اتحادیه اروپا هم به تعهدات خود عمل می کردند.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه آمریکا در گام نهایی لغو تحریم ها علیه ایران بود عنوان کرد: آمریکا در گام سوم علاوه بر رفع تحریم ها باید اجازه صادرات نفت، گاز، طلا و بسیاری از محصولات دیگر را به ایران می داد همچنین باید موضوع مراودات بانکی، اقدامات تجاری، بیمه و ... را نیز برای ایران حل می کرد و محدودیت ها را برمیداشت. همین اقدامات بایستی از سوی اروپایی ها نیز صورت می گرفت و با لغو تحریم‌ها محدودیت های ایران را بردارند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی ضمن بیان اینکه تنها لغو تحریم ها مشکلات ایران را حل نمی کرد خاطرنشان کرد: اینکه ایران بتواند ارز و دلار معادل کالاهای فروخته شده خود را از طریق بانک های خارجی به کشور وارد کند یکی از مهم ترین دغدغه های مالی ایران بود در همین راستا لازم بود ساز و کار مالی سوئیفت برقرار شده و بانک هایی مشخص شوند تا بتوان از طریق آنها تبادلات مالی صورت بگیرد.

ثروتی در ادامه افزود: ایران همه اقدامات لازم را انجام داد و بیانیه ای با عنوان برجام امضا شد و همه باید با حسن نیت به آن پایبند می بودند اما نتیجه همه همکاری های ایران این بود که آمریکایی ها بعد از مدتی علیرغم اینکه به تعهدات خود عمل نکردند بلکه از برجام نیز خارج شدند.

وی همچنین گفت: آمریکا در قالب تحریم های ثانویه، قانون کاتسا و مواردی از این دست ادامه وضع تحریم علیه ایران را آغاز کرده و حتی در قبال ایران وضعیت فوق العاده اعلام شد و فشارهای اقتصادی علیه ایران را تشدید کردند. اروپایی ها اگرچه از برجام خارج نشدند اما همچنان به تعهدات خود عمل نمی کنند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی در ادامه افزود: 9 ماه است که اتحادیه اروپا  پیشنهاد راه اندازی یک کانال مالی را داده است اما مدت هاست که نه تنها SPV را راه اندازی نکرده اند بلکه حتی یک کانال مالی در حد بین دو بانک کوچک میان ایران و یک کشور دیگر هم به موفقیت نرسیده است.

ثروتی با بیان اینکه به اینستکس هم نمی توان امیدوار بود عنوان کرد: این کانال مالی در حد غذا و دارو است؛ اینستکس قولی فراتر از تحریم های آمریکا به ایران نمی دهد؛ آنها می گویند اگر بتوانیم اقدامی در حوزه های خارج از دارو و غذا انجام می دهیم و در حال حاضر ایران در این دو زمینه هم تحریم نیست

وی با بیان اینکه اینستکس بسیار مختصر و محدود است خاطر نشان کرد: با این کانال مالی غیر اغنا کننده و بسیار مبتدی نمی توان انتظار داشت مشکلات اقتصادی ناشی از روابط بانکی ایران حل شود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی در ادامه افزود: اینستکس و طرح مسائلی از این دست سیاست های اروپایی ها برای این است که زمان را از ایران گرفته و سیاست مهار و فریز کردن را در قبال ایران پیش ببرند؛ کانال مالی ساز و کار غرب برای پیش برد این اهداف است و به اعتقاد من اصلا طرف ایرانی این پیشنهاد را داده است که یک حداقل برای ایجاد روابط  بانکی آغاز شود تا بتوانند پاسخگوی افکار عمومی در داخل باشد.

ثروتی در پایان تصریح کرد: انتظار ما این بود که وزارت خارجه دست از انفعال برداشته و برای یک بار هم که شده یک موضوع را به اروپایی ها پیشنهاد دهد ولی جواب تیم ما این بود که اروپایی ها این مساله را قبول نمی کنند؛ ایران کشور قوی و مستقلی است و اگر نبود طرف غربی اصراری بر ماندن ایران در برجام نمی کرد.

 

انتهای پیام/ط

 

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۵۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.

 

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهاد‌ها و دیگر سخت افزار‌های نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزار‌های در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

دیگر خبرها

  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم