Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاجی میرزایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: سطح باغ‌های استان ۴۴ هزار هکتار بوده  که بیشتر آن ثمرده است.

وی بهترین زمان هرس درختان میوه را اواخر زمستان قبل از شروع رشد جوانه‌ها و باز شدن شکوفه‌ها بر روی شاخه‌های درختان عنوان کرد و افزود: در این موقع از سال که جوانه‌ها آماده بیدار شدن هستند، تشخیص جوانه زایشی از رویشی برای باغدار راحت‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه سیب، هلو، انگور، گیلاس وآلبالو از انواع میوه‌هایی هستند که عملیات هرس بر روی آن انجام می‌شود، گفت: با توجه به شرایط جوی استان هرس باغات از اوایل اسفند ماه آغاز شده و کشاورزان با قطع شاخه‌های زاید و آسیب دیده شرایط را برای ترمیم و باز سازی آن فراهم می‌کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه اهمیت «هرس فرم دهی و تنظیم زاویه شاخه‌های اصلی» در باغات تازه احداث شده را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: هرس فرم دهی در اسکلت بندی درختان و افزایش مقاومت آن‌ها در تحمل بار و وزن ناشی از میوه‌ها و یا بار برف در زمستان بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه هرس درختان در کاهش جمعیت آفات و بیماری‌ها بسیار اهمیت دارد، گفت: در این راستا باقیمانده آفات و عوامل بیماری زا از شاخه‌های درختان حذف شده و با خارج کردن آن‌ها از محیط باغ و یا سوزاندن آن‌ها از بروز بسیاری از خسارات جلوگیری می‌شود.

حاجی میرزایی گفت: عملیات هرس همچنین باعث تهویه هوا و تابش خورشید به تمام قسمت‌های درخت می‎شود که این خود عاملی بسیار تاثیرگذار در کنترل جمعیت آفات و عوامل بیماری زا محسوب می‌شود.

وی افزود:هرس مناسب همچنین به بهبود کیفیت محصول در سال زراعی جاری و همچنین پر محصولی در سال‌های آتی خواهد شد.

وی ادامه داد:از دیگر فواید هرس درختان افزایش عمر آن است چرا که با حذف و کاهش شاخه‌های زاید فرصت برای رشد شاخه‌های جوان فراهم شده و شادابی درختان را حفظ خواهد کرد.

حاجی میرزایی افزود:کشاورزان در هنگام هرس بایستی قیچی، اره و دیگر ابزار خود را ضد عفونی کرده و بعد از انجام عملیات هرس با چسب مخصو ص، پیوند روی برش‌ها را پوشانده تا مانع از رسیدن آفات و آلودگی‌ها به درخت شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در پایان گفت: محلول پاشی روغن ولک نیز در سطح باغات استان که هنوز جوانه‌های درختان متورم نشده اند به باغداران توصیه می‌شود. این کار ضمن کنترل آفات و بیماری‌ها در سطح باغ در به تاخیر انداختن گلدهی به منظور مقابله با سرمازدگی‌های دیررس بهاره احتمالی نیز موثر است.

انتهای پیام/م

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان جهادکشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۵۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت مشاوره شیردهی با چشیدن طعم شیرین مادری

 

شبکه بهداشت به زنانی که به تازگی طعم خوش مادر شدن را چشیده اند، مشاوره شیردهی رایگان ارائه می‌دهد.

 روند پرداخت تسهیلات فرزندآوری در استان نشان می‌دهد که با افزایش پرداخت تسهیلات در سال گذشته، میزان فرزندآوری نیز رشد داشته است.

کریمی دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان در گفتگو با جوانه گفت: پارسال بیش از ده هزار نفر در استان وام فرزندآوری دریافت کردند.

یکی از همشهریان نیز در گفتگو با جوانه از چگونگی پرداخت یارانه ۶۰۰ هزار تومان در قالب طرح یسنا گلایه کرد.

امیدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم این گونه پاسخ داد: این طرح به صورت نمونه در هشت استان کشور در حال اجرا می‌باشد.

مرکز مشاوره شیردهی شبکه بهداشت نیز در حمایت از زنانی که به تازگی طعم خوش مادر شدن را چشیده اند، مشاوره رایگان می‌دهد تا بتوانند دوران شیردهی به خوبی پشت سر بگذارند.

آگاهی بخشی به خانواده در رابطه با اثرات منفی و عوارض سقط جنین میتواند این ناهنجار اجتماعی را کاهش دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ۱۰ فایده پیاده روی در سلامت بدن | بهترین زمان پیاده روی چه زمانی است؟
  • دریافت مشاوره شیردهی با چشیدن طعم شیرین مادری
  • بهترین فصل برای سفر به جنوب کشور کدام است؟
  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟
  • بهترین زمان برای مسواک زدن / چند بار در روز مسواک بزنیم؟
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • رکوردشکنی دوباره ترانه احمدی در فری‌استایل
  • رکورد مسابقات فری استایل اسکیت شکسته شد